2609
Sök

Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

1 948 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#81
LocKtar skrev:
baltis skrev:
LocKtar skrev:

Jag trimmade min s13, från 169 till över 300häst, hade en sänksats, fjäderbensstag, subframe collars i bakvagnen, borrade originalbromsar fram annars helt original i upphängningsväg/bromsar.. sakerna jag nämde nu va inga konstigheter alls att montera.. hade inga problem att köra på gata. På bana hade bromsarna inte klarat mycket. men vill inte påstå att jag hade några problem med mitt körsätt på gatan iaf.

Det jag ville få fram var att även fall du ökar motorns kapacitet så betyder det inte att du måste styva upp precis allt annat också, värre bromsar och en sänksats kommer man väldigt långt på om man kör på gatan.

Jag skiter i hur mycket du trimmat din nissan, jag frågade om det var den värsta s13 av den årsmodellen du har? Isånnafall har jag ju rätt i mitt resonemang.

Var inte den värsta modellen av s13. Jag trimmade min s13 för 20k, fick en bil som var snabbare än din m3, och därmed tjänade jag pengar på att köpa en billigare bil och trimma upp den. Var det svaret på din fråga?

Ne det var inte svaret, hur mycket mer kostar den "värsta" modellen av din nissan? Om den kostar 10k mer man då bara har 10 att trimma den för... går din fortfarande bättre? Gissar att det skiljer mer än det du bytt ut för dina 20k?

Om den går snabbare än en m3 e46 har inget med saken att göra big_smile Inga som helst problem att köpa en gammal bil och göra så den går snabbare än en m3a smile Visserligen e det ju bara i rattlås läge din bil går snabbare smile Tappade smaken för att åka snabbt enbart raktfram typ ett halvår efter jag tagit körkortet...

526 Inlägg
3 oktober 2012
#82
zemet skrev:
Jag har faktiskt ett exempel där det lönar sig att köpa snik modellen:)

940 LTT istället för turbo. Behöver bara ett chip och sen har du mer HK än turbomodellen.

Tror inte det skiljer sig något mellan LTT och Turbo. Jag tror det är samma växellåda turbo grenrör ic mm.

Jag skulle kunna tänka mig att det är bilar som har samma motor men där effekten styrs av turbon som man kan tjäna pengar på att köpa snik vers.

Tex saab 9-5 2.3T och aero.

Helt sjukt att så många inte fattar vad denna tråden handlar om...


Men rent generellt så lönar det sig nog väldigt sällan att trimma en snikmodell.

wg är det som skiljer sig den på ftt är justerbar inte den på ltt´n

526 Inlägg
3 oktober 2012
#83
baltis skrev:
LocKtar skrev:
baltis skrev:

Jag skiter i hur mycket du trimmat din nissan, jag frågade om det var den värsta s13 av den årsmodellen du har? Isånnafall har jag ju rätt i mitt resonemang.

Var inte den värsta modellen av s13. Jag trimmade min s13 för 20k, fick en bil som var snabbare än din m3, och därmed tjänade jag pengar på att köpa en billigare bil och trimma upp den. Var det svaret på din fråga?

Ne det var inte svaret, hur mycket mer kostar den "värsta" modellen av din nissan? Om den kostar 10k mer man då bara har 10 att trimma den för... går din fortfarande bättre? Gissar att det skiljer mer än det du bytt ut för dina 20k?

Om den går snabbare än en m3 e46 har inget med saken att göra big_smile Inga som helst problem att köpa en gammal bil och göra så den går snabbare än en m3a smile Visserligen e det ju bara i rattlås läge din bil går snabbare smile Tappade smaken för att åka snabbt enbart raktfram typ ett halvår efter jag tagit körkortet...

Det vet vi alla att de är sant för så fort de hade kommit en kurva så hade de bara vissla till och de hade kommit en röd M3 och kört om  och  m3 an hade även tagit i bottenvrid då det inte är nån 1,8 l big_smile

517 Inlägg
3 oktober 2012
#84
Szczurek skrev:
Kan ju direkt säga att det lönar sig att köpa en bmw 335a E92 och modda den lite än att köpa en M3a E92..

Jag minns när BMW ännu inte hade presenterat några uppgifter ang. m3:an så dök 335:an upp med sin biturbo-sexa och då fick man skyhöga förväntningar på ungefär; "hur grym kommer inte nya m3:an att bli?". Man trodde ju bergsäkert att den antingen skulle få en kompressor/biturbo-V8 eller åtminstone en V10, så man vart ju lite snopen när det bara blev en vanlig V8 sad

Det känns lite grann som bmw sköt sig själva foten där... En ny m3 kostar typ en kvartsmiljon mer än 335:a och lägg sedan de pengarna i 335:an och du dräper det mesta i M-väg cool Så visst kan det löna sig i enstaka fall...

1 948 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#85
Ghost_Face skrev:
Szczurek skrev:
Kan ju direkt säga att det lönar sig att köpa en bmw 335a E92 och modda den lite än att köpa en M3a E92..

Jag minns när BMW ännu inte hade presenterat några uppgifter ang. m3:an så dök 335:an upp med sin biturbo-sexa och då fick man skyhöga förväntningar på ungefär; "hur grym kommer inte nya m3:an att bli?". Man trodde ju bergsäkert att den antingen skulle få en kompressor/biturbo-V8 eller åtminstone en V10, så man vart ju lite snopen när det bara blev en vanlig V8 sad

Det känns lite grann som bmw sköt sig själva foten där... En ny m3 kostar typ en kvartsmiljon mer än 335:a och lägg sedan de pengarna i 335:an och du dräper det mesta i M-väg cool Så visst kan det löna sig i enstaka fall...

Trodde vi snackade begade bilar... då det inte säljs någon m3a i dagsläget smile Men visst om vi går tillbaka i tiden och snackar då så får du en snabbare bil för samma pengar om du köper 335a istället för m3.

Anledningen till att det "bara" blev v8 med 420hk beror ju på m5an... m3an får ABSOLUT INTE vara snabbare rakt fram än m5an. Att m3 sen har gått och blivit en pluffsig lyx bil känns jävligt tråkigt det också... och att den nu kommer få överladdning... iofs bra för mig då e46orna kommer få ett bra mycket högre "lägsta pris" den dagen det blir dags att byta upp sig till porsche big_smile

682 Inlägg
4 oktober 2012
#86
Nu jämför ni ju dock begagnat mot en nyköpt top of the line.. Ta 2 st 2012 modeller och försök göra den ena lika bra som "top of the line" från samma modellår , då snackar vi. 

För ska du ha spretans nya grejer, ja, då kostar det jäkligt mycket.. Och kurvtagningen i nyare sportigare bilar, skit grymt.. 

Sen spelar ju den största faktorn in, föraren. 

då kommer ett ordspråk rätt bra till hands "First learn to drive a slow car fast - or you'll end up driving a fast car slow"   

Vet inte hur många här ute som köper trimmade motorer men kan inte köra eller växla för fem öre. 

Sjukt många glömmer faktiskt hur mycket grym väghållning ger i ett riktigt "race". Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra.   

Ska du ha en hållbar och grym motor god för 400hk så kommer du att få betala mycket mer. Om vi snackar på hjulen alltså. Då en HÅLLBAR motor.   

Eftersom vi jämför "bang for the buck" så måste ni räkna in livslängd också. Samt försäkring, stöldrisk skatt..


Edit: Impreza skulle jag våga säga att det INTE går att få "bättre ekonomi" genom att köpa en WRX och sen trimma sig till och lätta den till t.ex. en STi type RA / R / spec C ..   

Sen blir du ju inte så lätt av med en söndertrimmad bil..

Vill någon motbevisa mig, så hitta random WRX runt min bils årsmodell, cirka 8k mil +/- 1k och sen hittar du delarna som ska bytas ut. Du behöver inte ens räkna in din tid i pengar! Sen skickar du ett PM vad du kom fram till! Ska vara rostfri också kan tilläggas. Min är högerstyrd om det spelar någon roll! Skicka sen ett PM hur mycket du i teorin hade fått punga ut för att få "samma bil" så kikar vi om du tjänade eller inte! :-)

Sen kan man ju inte räkna sin fritid i pengar.. Då skulle man aldrig våga sova ut! Ska vi även räkna med löjliga småsaker som bensinen det tar att köra till posthuset och hämta ut sina paket, maten du förbrukar när du arbetar jämfört med när du ligger i soffan ?! 

En del "äldre" bilar tror jag att du kan få en mycket driftsäkrare motor om du byter allt. Just för att "värstingmodellerna" oftast är slutkörda!  Men jämfört vi spretans nya så är jag väääldigt tveksam.. (Om vi inte jämför en bilmodell som har en annan WG då såklart.. men de brukar ju sällan vara "värstingar" ... ) 


En sak jag dock tycker att man får räkna in:

Värdeminskning. "Söndertrimmad" motor. Stort minus.
En annan bil på pappret, mindre önskvärd.
"Flygande besiktning"

Men ska man ENBART köra på bana så tror jag nog att man bygger bilen helt från grunden om man har kunskap och pengar.. Hade iallafall jag gjort.. (lite luddigt inlägg, skithungrig och luktar mat i hela huset. Ber om ursäkt!)
Senast redigerat av DanneSundin (4 oktober 2012)


Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 oktober 2012
#87
Det lönar sig alltid att trimma.

Dom flesta standard grejer håller inte speciellt bra, så oavsett om du köper dyrast eller billigast kommer du få uppgradera till värre saker.

Och nej, vem som helst kan inte köra fort rakt fram.

682 Inlägg
4 oktober 2012
#88
HereComesTrouble skrev:
Det lönar sig alltid att trimma.

Dom flesta standard grejer håller inte speciellt bra, så oavsett om du köper dyrast eller billigast kommer du få uppgradera till värre saker.

Och nej, vem som helst kan inte köra fort rakt fram.

På vilket sätt menar du att gemene man inte kan trycka ner vänsterfoten, trycka ner högerfoten lätta på vänsterfotten, trycka ner vänsterfoten släppa högerfoten lägga i tvåan osv osv? Nu menar jag precis rakt fram, och fort, inte snabbt som i tid 0-100 eller liknande. 


Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG 

Lycka till. smile

Jag erkänner mig besegrad så fort du har bevisat mig motsatsen, jag hävdar dock fortfarande samma sak (eftersom att vi diskuterar få en snikmodell till värstingmodellens effekt och väghållning.. ) att det KAN vara värt på vissa äldre bilar.   

Ber om ursäkt om du uppfattar mitt inlägg som drygt, är faktiskt inte meningen.


876 Inlägg
4 oktober 2012
#89
Evildan skrev:
LocKtar skrev:
Evildan skrev:

s14 och s13 är mig veterligen inte SAMMA bilmodell (men bilmärke) och då är även det ointressant för tråden!

Föklarar igen:
Är det värt pengarna att trimma en s13 med CA18DE så den blir "värre på alla tänkbara vis" än en s13 med CA18DET.

Är väl samma modell, men en annan generation? 180zx s12 va väl den första, sen kom 200sx s13, sen 200sx s14.. kanske inte kan kallas samma modell om det är olika karosser

Nej det är helt olika bilmodeller, men jag förstår mycket väl hur du menar då det handlar om generationsskiften inom samma modellnamn, precis som det finns en uppsjö av exempelvis Ford Escort, Opel Kadett, Mazda 323, Nissan Micra, Nissan Sunny osv....så är det bilmodeller inom samma "generation/kaross" som det handlar om.
Annars kan man ju enkelt säga att en MB 200 från -68 -82 -88 -97 -06 -11 är samma modell fast det är helt olika bilar.
Frågan igen i ny form:
Är det lönsamt att exempelvis modifiera en Mazda 323 1.3 -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html så den blir "värre" än en
Mazda 323 1.8i GTX Turbo -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html

Hahahhahahahahaha jag tror jag svimmar lollollol


682 Inlägg
4 oktober 2012
#90
Lite ot från mig, ber om ursäkt.

Men bara jag som tycker 323'an 1.8i GTX turbo är rätt jäkla cool? Lite motor är det ju endå i den, kan nog vara rätt kul när den är så liten!

Toppfart: 210km/h, jisses vad rädd man hade varit dock..


Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 oktober 2012
#91
DanneSundin skrev:
HereComesTrouble skrev:
Det lönar sig alltid att trimma.

Dom flesta standard grejer håller inte speciellt bra, så oavsett om du köper dyrast eller billigast kommer du få uppgradera till värre saker.

Och nej, vem som helst kan inte köra fort rakt fram.

På vilket sätt menar du att gemene man inte kan trycka ner vänsterfoten, trycka ner högerfoten lätta på vänsterfotten, trycka ner vänsterfoten släppa högerfoten lägga i tvåan osv osv? Nu menar jag precis rakt fram, och fort, inte snabbt som i tid 0-100 eller liknande. 


Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG 

Lycka till. smile

Jag erkänner mig besegrad så fort du har bevisat mig motsatsen, jag hävdar dock fortfarande samma sak (eftersom att vi diskuterar få en snikmodell till värstingmodellens effekt och väghållning.. ) att det KAN vara värt på vissa äldre bilar.   

Ber om ursäkt om du uppfattar mitt inlägg som drygt, är faktiskt inte meningen.

Har du tillräckligt med effekt så är det aldrig lätt att trycka ner gasen..

Varför skulle någon som köper en billigare Subaru impreza WRX ha den dyrare modellen som förebild?
Varför förutsätter alltid personer med den dyrare modellen att alla andra vill ha den?
Varför bygger man inte en bättre bil med den budgeten?

4 149 Inlägg
4 oktober 2012
#92
HereComesTrouble skrev:
DanneSundin skrev:
HereComesTrouble skrev:
Det lönar sig alltid att trimma.

Dom flesta standard grejer håller inte speciellt bra, så oavsett om du köper dyrast eller billigast kommer du få uppgradera till värre saker.

Och nej, vem som helst kan inte köra fort rakt fram.

På vilket sätt menar du att gemene man inte kan trycka ner vänsterfoten, trycka ner högerfoten lätta på vänsterfotten, trycka ner vänsterfoten släppa högerfoten lägga i tvåan osv osv? Nu menar jag precis rakt fram, och fort, inte snabbt som i tid 0-100 eller liknande. 


Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG 

Lycka till. smile

Jag erkänner mig besegrad så fort du har bevisat mig motsatsen, jag hävdar dock fortfarande samma sak (eftersom att vi diskuterar få en snikmodell till värstingmodellens effekt och väghållning.. ) att det KAN vara värt på vissa äldre bilar.   

Ber om ursäkt om du uppfattar mitt inlägg som drygt, är faktiskt inte meningen.

Har du tillräckligt med effekt så är det aldrig lätt att trycka ner gasen..

Varför skulle någon som köper en billigare Subaru impreza WRX ha den dyrare modellen som förebild?
Varför förutsätter alltid personer med den dyrare modellen att alla andra vill ha den?
Varför bygger man inte en bättre bil med den budgeten?

Om man ska bygga dragracebil så får man väll byta ut allt i bilen ändå så då är det ju billigare att köpa en snikmodell.

Men om vi säger såhär då:

Jag vill ha en corvette som gör 0-100 på 3,3 sec och 7 min 19 sec runt nunbergring som ZR1an gör. Hade jag då enligt dig kunnat spara mycket pengar genom att köpa en Z06 och modifiera så den klarar dessa krav?

Du har ju en riktig monster corvette så du bör ju ha bra koll vad som krävs och vad det kostar.


2012 års modell Z06
pris: 1 miljon
http://www.blocket.se/goteborg/Chevrole … 15&w=3

2011 års ZR1
pris 1.2 miljoner
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 15&w=3

Kan man med en budget på 200K bygga Z06an så den är snabbare runt nunbergring och 0-100 är ZR1an?


Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 oktober 2012
#93
zemet skrev:
HereComesTrouble skrev:
DanneSundin skrev:

På vilket sätt menar du att gemene man inte kan trycka ner vänsterfoten, trycka ner högerfoten lätta på vänsterfotten, trycka ner vänsterfoten släppa högerfoten lägga i tvåan osv osv? Nu menar jag precis rakt fram, och fort, inte snabbt som i tid 0-100 eller liknande. 


Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG 

Lycka till. smile

Jag erkänner mig besegrad så fort du har bevisat mig motsatsen, jag hävdar dock fortfarande samma sak (eftersom att vi diskuterar få en snikmodell till värstingmodellens effekt och väghållning.. ) att det KAN vara värt på vissa äldre bilar.   

Ber om ursäkt om du uppfattar mitt inlägg som drygt, är faktiskt inte meningen.

Har du tillräckligt med effekt så är det aldrig lätt att trycka ner gasen..

Varför skulle någon som köper en billigare Subaru impreza WRX ha den dyrare modellen som förebild?
Varför förutsätter alltid personer med den dyrare modellen att alla andra vill ha den?
Varför bygger man inte en bättre bil med den budgeten?

Om man ska bygga dragracebil så får man väll byta ut allt i bilen ändå så då är det ju billigare att köpa en snikmodell.

Men om vi säger såhär då:

Jag vill ha en corvette som gör 0-100 på 3,3 sec och 7 min 19 sec runt nunbergring som ZR1an gör. Hade jag då enligt dig kunnat spara mycket pengar genom att köpa en Z06 och modifiera så den klarar dessa krav?

Du har ju en riktig monster corvette så du bör ju ha bra koll vad som krävs och vad det kostar.


2012 års modell Z06
pris: 1 miljon
http://www.blocket.se/goteborg/Chevrole … 15&w=3

2011 års ZR1
pris 1.2 miljoner
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol … 15&w=3

Kan man med en budget på 200K bygga Z06an så den är snabbare runt nunbergring och 0-100 är ZR1an?

Japp, bör bli ca 50k över räknat på dom bilarna.
Fast då kan jag tycka att skiljer det så lite så köper man Zr1 iallefall.

Jag hade hellre köpt en vanlig C6:a..då sparar man betydligt större pengar.
Enbart i prestanda, värdeminskningen blir naturligtvis större på dom andra modellerna än Zr1.
Dock fortfarande plus affär..

Herr
1 722 Inlägg
4 oktober 2012
#94
Rayya skrev:
Evildan skrev:
LocKtar skrev:

Är väl samma modell, men en annan generation? 180zx s12 va väl den första, sen kom 200sx s13, sen 200sx s14.. kanske inte kan kallas samma modell om det är olika karosser

Nej det är helt olika bilmodeller, men jag förstår mycket väl hur du menar då det handlar om generationsskiften inom samma modellnamn, precis som det finns en uppsjö av exempelvis Ford Escort, Opel Kadett, Mazda 323, Nissan Micra, Nissan Sunny osv....så är det bilmodeller inom samma "generation/kaross" som det handlar om.
Annars kan man ju enkelt säga att en MB 200 från -68 -82 -88 -97 -06 -11 är samma modell fast det är helt olika bilar.
Frågan igen i ny form:
Är det lönsamt att exempelvis modifiera en Mazda 323 1.3 -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html så den blir "värre" än en
Mazda 323 1.8i GTX Turbo -91 http://www.cars-data.com/en/mazda-323-1 … specs.html

Hahahhahahahahaha jag tror jag svimmar lollollol

?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

1 948 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#95
DanneSundin skrev:
Nu jämför ni ju dock begagnat mot en nyköpt top of the line.. Ta 2 st 2012 modeller och försök göra den ena lika bra som "top of the line" från samma modellår , då snackar vi. 

För ska du ha spretans nya grejer, ja, då kostar det jäkligt mycket.. Och kurvtagningen i nyare sportigare bilar, skit grymt.. 

Sen spelar ju den största faktorn in, föraren. 

då kommer ett ordspråk rätt bra till hands "First learn to drive a slow car fast - or you'll end up driving a fast car slow"   

Vet inte hur många här ute som köper trimmade motorer men kan inte köra eller växla för fem öre. 

Sjukt många glömmer faktiskt hur mycket grym väghållning ger i ett riktigt "race". Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra.   

Ska du ha en hållbar och grym motor god för 400hk så kommer du att få betala mycket mer. Om vi snackar på hjulen alltså. Då en HÅLLBAR motor.   

Eftersom vi jämför "bang for the buck" så måste ni räkna in livslängd också. Samt försäkring, stöldrisk skatt..


Edit: Impreza skulle jag våga säga att det INTE går att få "bättre ekonomi" genom att köpa en WRX och sen trimma sig till och lätta den till t.ex. en STi type RA / R / spec C ..   

Sen blir du ju inte så lätt av med en söndertrimmad bil..

Vill någon motbevisa mig, så hitta random WRX runt min bils årsmodell, cirka 8k mil +/- 1k och sen hittar du delarna som ska bytas ut. Du behöver inte ens räkna in din tid i pengar! Sen skickar du ett PM vad du kom fram till! Ska vara rostfri också kan tilläggas. Min är högerstyrd om det spelar någon roll! Skicka sen ett PM hur mycket du i teorin hade fått punga ut för att få "samma bil" så kikar vi om du tjänade eller inte! :-)

Sen kan man ju inte räkna sin fritid i pengar.. Då skulle man aldrig våga sova ut! Ska vi även räkna med löjliga småsaker som bensinen det tar att köra till posthuset och hämta ut sina paket, maten du förbrukar när du arbetar jämfört med när du ligger i soffan ?! 

En del "äldre" bilar tror jag att du kan få en mycket driftsäkrare motor om du byter allt. Just för att "värstingmodellerna" oftast är slutkörda!  Men jämfört vi spretans nya så är jag väääldigt tveksam.. (Om vi inte jämför en bilmodell som har en annan WG då såklart.. men de brukar ju sällan vara "värstingar" ... ) 


En sak jag dock tycker att man får räkna in:

Värdeminskning. "Söndertrimmad" motor. Stort minus.
En annan bil på pappret, mindre önskvärd.
"Flygande besiktning"

Men ska man ENBART köra på bana så tror jag nog att man bygger bilen helt från grunden om man har kunskap och pengar.. Hade iallafall jag gjort.. (lite luddigt inlägg, skithungrig och luktar mat i hela huset. Ber om ursäkt!)

Kan inte annat än hålla med om dels det du säger om att lära sig köra innan man börjar trimma och förbättra smile Det är roligare att kunna utnyttja en bil till 100% av dens potential än bara 50...

Kände själv första gången/gångerna man körde bana med m3an att det var ju nästan pinsamt när man knappt kunde jaga ifatt en bmw 318is e30, visst att det gick bra på rakorna... men sen kom en kurva... och att ligga där som en stoppkloss för honom/henne...

Dock finns det 3 uppgraderingar jag anser att man kan göra på alla bilar innan man tar ut dom på bana oavsett hur dålig man är som förare och det är bromsbelägg, bromsvätska samt r-däck. Sen e det ganska komiskt att se dom som hellre lägger 25k på chassit och sen kör på vanliga däck för dom tycker det är för dyrt med r-däck big_smile hade gått snabbare med standard chassi och r-däck istället...

1 948 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#96
HereComesTrouble skrev:
DanneSundin skrev:
HereComesTrouble skrev:
Det lönar sig alltid att trimma.

Dom flesta standard grejer håller inte speciellt bra, så oavsett om du köper dyrast eller billigast kommer du få uppgradera till värre saker.

Och nej, vem som helst kan inte köra fort rakt fram.

På vilket sätt menar du att gemene man inte kan trycka ner vänsterfoten, trycka ner högerfoten lätta på vänsterfotten, trycka ner vänsterfoten släppa högerfoten lägga i tvåan osv osv? Nu menar jag precis rakt fram, och fort, inte snabbt som i tid 0-100 eller liknande. 


Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG 

Lycka till. smile

Jag erkänner mig besegrad så fort du har bevisat mig motsatsen, jag hävdar dock fortfarande samma sak (eftersom att vi diskuterar få en snikmodell till värstingmodellens effekt och väghållning.. ) att det KAN vara värt på vissa äldre bilar.   

Ber om ursäkt om du uppfattar mitt inlägg som drygt, är faktiskt inte meningen.

Har du tillräckligt med effekt så är det aldrig lätt att trycka ner gasen..

Varför skulle någon som köper en billigare Subaru impreza WRX ha den dyrare modellen som förebild?
Varför förutsätter alltid personer med den dyrare modellen att alla andra vill ha den?
Varför bygger man inte en bättre bil med den budgeten?

Du missar lite vad frågan handlar om, tänk dig följande scenario.
Du vill ha en snabb bil runt bana, den ska även vara hållbar, och du har snöat in dig på en specifik bilmodell. Vad är då mest lönsamt, köpa det värsta för säg 100k, ELLER köper snikmodellen (eller något däremellan) för 50k och sen trimma/förbättra för 50k. Vad "ger mest"?

Vi pratar nu inte om att bygga något EXTREMT dvs tok rensad och sub7 snabb, för då duger i 99 fall av 100 inte "top of the line" till utan att man gräver ner en massa pengar även i den big_smile

Livsnjutare
1 707 Inlägg
4 oktober 2012
#97
baltis skrev:
HereComesTrouble skrev:
DanneSundin skrev:

På vilket sätt menar du att gemene man inte kan trycka ner vänsterfoten, trycka ner högerfoten lätta på vänsterfotten, trycka ner vänsterfoten släppa högerfoten lägga i tvåan osv osv? Nu menar jag precis rakt fram, och fort, inte snabbt som i tid 0-100 eller liknande. 


Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG 

Lycka till. smile

Jag erkänner mig besegrad så fort du har bevisat mig motsatsen, jag hävdar dock fortfarande samma sak (eftersom att vi diskuterar få en snikmodell till värstingmodellens effekt och väghållning.. ) att det KAN vara värt på vissa äldre bilar.   

Ber om ursäkt om du uppfattar mitt inlägg som drygt, är faktiskt inte meningen.

Har du tillräckligt med effekt så är det aldrig lätt att trycka ner gasen..

Varför skulle någon som köper en billigare Subaru impreza WRX ha den dyrare modellen som förebild?
Varför förutsätter alltid personer med den dyrare modellen att alla andra vill ha den?
Varför bygger man inte en bättre bil med den budgeten?

Du missar lite vad frågan handlar om, tänk dig följande scenario.
Du vill ha en snabb bil runt bana, den ska även vara hållbar, och du har snöat in dig på en specifik bilmodell. Vad är då mest lönsamt, köpa det värsta för säg 100k, ELLER köper snikmodellen (eller något däremellan) för 50k och sen trimma/förbättra för 50k. Vad "ger mest"?

Vi pratar nu inte om att bygga något EXTREMT dvs tok rensad och sub7 snabb, för då duger i 99 fall av 100 inte "top of the line" till utan att man gräver ner en massa pengar även i den big_smile

Precis det jag pratar om.

Det är väl självklart att du får betydligt snabbare bil genom att köpa för 50 och fixa för 50 än att köpa en std bil för överpris.

Känns som du pratar emot dig själv eftersom du har en helt vanlig M3 och inte en csl?

682 Inlägg
4 oktober 2012
#98
Du missar HELT poängen.

Vi diskuterar om man kan få en LIKA BRA eller BÄTTRE bil för pengarna du lägger på "top of the line" modellen!

Att du inte har en aning om vad du pratar om gällande WRX:en är ganska solklart. 

Man får kolla ur ALLA aspekt när man köper en bil !! Att bygga en bil som bara är snabbare rakt fram är ingen match, folk kan bygga en 142'a för billigare peng som fortfarande drar min impreza på raksträckan, men det är inte det som är grejen!

Ska du ha en fräsch WRX så räkna med en 30k. STi'n runt 50K.  Räknat på modeller runt -96.

på 20k ska du alltså byta följande:

ClosedDeckblock motor
smidd motor
IC med vattensprut
Tåligare 6-växlad låda (5-växlad på de äldre, min är även KORTVÄXLAD, WRX lådorna håller INTE för mycket effekt )
Bättre koppling
Bättre hjulupphängning
Mindre soppatank
Lätta hela karossen
Anti-rollbars

ALLT detta ska du alltså få UNDER 20k. Och då är den inte ens reggad med motorn! Förstår du vad jag menar nu? 

I vissa fall går det faktiskt inte att få en snikbil bättre än dyrgripen för SAMMA PENG. Om du sen pumpar in miljoner i en WRX eller en audi 80 är HELT orelevant, eftersom frågan är om det LÖNAR sig. Ska vi bygga 1khk+ räcker inte orgdelarna långt. 

För att göra det klarare: Just i imprezas fall, så skulle jag våga säga att du INTE kan få en WRX till samma stuk som en STi! Det är helt enkelt INTE värt det. Om man inte ÄLSKAR att fixa själv, då är lyckan över ens egna verk värt MEST.   

Du spårar förövrigt ur när du pratar om varför dom skulle ha dyrare modellen som förebild! 

Som sagt, lägg ut max 60k , WRX-materialet inräknat, så tar jag gärna ett varv på valfri bana.
Senast redigerat av DanneSundin (4 oktober 2012)


373 Inlägg
4 oktober 2012
#99
DanneSundin skrev:
Sen beror det ju SJÄLVKLART på vilken bil du köper. Köper du en som inte är gjord för bana, ja då kan man inte förvänta sig att delarna ska hålla för att tokköras. Men det är klart, smäller man på med laddtryck med iskall motor, då klart inte grejerna håller länge. 

Visa gärna hur Subaru impreza WRX blir exakt lika bra som en STi Type RA / Type R / Spec C . Ta gärna min årdsmodell också. Självklart billigare eller lika dyrt. Är snäll mot dig och ger dig en budgett på 60k.

Smidd motor
Mindre tank
annan upphängning
CDB
icvattensprut
LSD bak
Kortväxlade sti-lådan
DCCD 
1240KG

Det beror vilken nivå du ska lägga dig på, ska du bygga hållbar 400-500hk så kan du lika gärna börja på en snik Impreza eftersom du ändå får byta ut allt utom karossen i princip, om vi pratar bilar äldre än 2000.

Det är bara smidda kolvar på en gammal STI... Största skillnaden med motorn är bättre toppar. Bottendelen är inte mkt mer hållbar än tex en svensk GT motor.

2001 och nyare så är det inte försvarbart någonstans att köpa en icke-STI och börja trimma på, det borde nästan inte vara tillåtet, för där är ALLT rejält mkt bättre på en STI.
Senast redigerat av ImprezaGC8 (4 oktober 2012)

1 948 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#100
HereComesTrouble skrev:
baltis skrev:
HereComesTrouble skrev:

Har du tillräckligt med effekt så är det aldrig lätt att trycka ner gasen..

Varför skulle någon som köper en billigare Subaru impreza WRX ha den dyrare modellen som förebild?
Varför förutsätter alltid personer med den dyrare modellen att alla andra vill ha den?
Varför bygger man inte en bättre bil med den budgeten?

Du missar lite vad frågan handlar om, tänk dig följande scenario.
Du vill ha en snabb bil runt bana, den ska även vara hållbar, och du har snöat in dig på en specifik bilmodell. Vad är då mest lönsamt, köpa det värsta för säg 100k, ELLER köper snikmodellen (eller något däremellan) för 50k och sen trimma/förbättra för 50k. Vad "ger mest"?

Vi pratar nu inte om att bygga något EXTREMT dvs tok rensad och sub7 snabb, för då duger i 99 fall av 100 inte "top of the line" till utan att man gräver ner en massa pengar även i den big_smile

Precis det jag pratar om.

Det är väl självklart att du får betydligt snabbare bil genom att köpa för 50 och fixa för 50 än att köpa en std bil för överpris.

Känns som du pratar emot dig själv eftersom du har en helt vanlig M3 och inte en csl?

Blev lite fel där, tänkte inte på dom special limiterade verisionerna utav alla "sportbilar" typ m3 csl, m3 gts, porsche gt3 rs, osv osv... finns säkert någon special modell på corvette som byggdes i typ 50 ex. och som kostade en halvmiljon mer... eller? Om du läser tråden så ser du att jag redan rättat mig själv om detta, då dessa bilar tenderar att alltid ha ett oskäligt högt pris pga samlarvärdet.

Ok, så du anser alltså att det är bättre att köpa billigare och sämre bil och sen förbättra den så den är MINST lika bra som den dyrare bilen ur samma modellprogram. Du verkar även anse att det alltid lönar sig... hmmm...
Vilka säg 3 modeller anser du att det är lönsamast att göra detta med?

Och nej, en 325 som man skruvat dit en turbo på och laddar 1 bar är inte snabbare än en m3a... Väldigt mycket som kan skilja mellan "top of the line" och dom billigare. Du måste även tänka på hållbarhet.


Föresten,


Sök