DanneSundin skrev:
Nu jämför ni ju dock begagnat mot en nyköpt top of the line.. Ta 2 st 2012 modeller och försök göra den ena lika bra som "top of the line" från samma modellår , då snackar vi.
För ska du ha spretans nya grejer, ja, då kostar det jäkligt mycket.. Och kurvtagningen i nyare sportigare bilar, skit grymt..
Sen spelar ju den största faktorn in, föraren.
då kommer ett ordspråk rätt bra till hands "First learn to drive a slow car fast - or you'll end up driving a fast car slow"
Vet inte hur många här ute som köper trimmade motorer men kan inte köra eller växla för fem öre.
Sjukt många glömmer faktiskt hur mycket grym väghållning ger i ett riktigt "race". Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra.
Ska du ha en hållbar och grym motor god för 400hk så kommer du att få betala mycket mer. Om vi snackar på hjulen alltså. Då en HÅLLBAR motor.
Eftersom vi jämför "bang for the buck" så måste ni räkna in livslängd också. Samt försäkring, stöldrisk skatt..
Edit: Impreza skulle jag våga säga att det INTE går att få "bättre ekonomi" genom att köpa en WRX och sen trimma sig till och lätta den till t.ex. en STi type RA / R / spec C ..
Sen blir du ju inte så lätt av med en söndertrimmad bil..
Vill någon motbevisa mig, så hitta random WRX runt min bils årsmodell, cirka 8k mil +/- 1k och sen hittar du delarna som ska bytas ut. Du behöver inte ens räkna in din tid i pengar! Sen skickar du ett PM vad du kom fram till! Ska vara rostfri också kan tilläggas. Min är högerstyrd om det spelar någon roll! Skicka sen ett PM hur mycket du i teorin hade fått punga ut för att få "samma bil" så kikar vi om du tjänade eller inte! :-)
Sen kan man ju inte räkna sin fritid i pengar.. Då skulle man aldrig våga sova ut! Ska vi även räkna med löjliga småsaker som bensinen det tar att köra till posthuset och hämta ut sina paket, maten du förbrukar när du arbetar jämfört med när du ligger i soffan ?!
En del "äldre" bilar tror jag att du kan få en mycket driftsäkrare motor om du byter allt. Just för att "värstingmodellerna" oftast är slutkörda! Men jämfört vi spretans nya så är jag väääldigt tveksam.. (Om vi inte jämför en bilmodell som har en annan WG då såklart.. men de brukar ju sällan vara "värstingar" ... )
En sak jag dock tycker att man får räkna in:
Värdeminskning. "Söndertrimmad" motor. Stort minus.
En annan bil på pappret, mindre önskvärd.
"Flygande besiktning"
Men ska man ENBART köra på bana så tror jag nog att man bygger bilen helt från grunden om man har kunskap och pengar.. Hade iallafall jag gjort.. (lite luddigt inlägg, skithungrig och luktar mat i hela huset. Ber om ursäkt!)