Finns inget generellt tillvägagångssätt, du måste ha utrustning, Saab har sin kodning, BMW sin et.c.
Det går inte ändra med vanlig diagnosdator typ Bosch KTS eller Autocom, utan du måste ha specifik utrustning för varje märke, alternativt vara en jävel på att hacka och modda mjukvara. Har du de specifika grejerna är det dock busenkelt.
Ska du har det till hederliga syften är det bäst du skaffar en sidosysselsättning, för enda gången det är acceptabelt att ändra en mätarställning är just när instrumenthuset är bytt, och en sådan programmering brukar inte kosta mer än max en tusenlapp hos en märkesverkstad. Inget lönsamt med att enbart ändra mätarställningar MAO.
Vad för utrustning är det du köpt? Är det Bosch KTS kan det finnas en marknad att läsa felkoder på uddabilar som inte Autocom klarar, eller om du har vilken som av dom, hjälpa folk programmera sina dragkrokar eller para ihop nya styrenheter. Eller överhuvudtaget läsa felkoder åt folk.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!