3411
Sök

Volvo 745 avgasvärden.

16 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
hellu!

Jag har som sagt problem med min Volvo 745 -92a (B230F) avgasvärden fick 2or på detta på besiktningen.

Så här såg värderna ut:
CO 1.8 (0,5)
CO 2500 1.1 (0,3)
HC 120 (100)
LAMBDA 1,02 (0,96-1,04)

Började genast att felsöka grundligt fick ej ut någora felkoder alltså det var 1-1-1.
Har ju ingen "LMM" sitter ist en Tempgivare som mäter luften ist..Aldrig sett detta förut verkar inte så vanligt?
Körde även en fuskis med lite K-sprit/etanol i tanken och åkte och besiktade igen, vilket inte resulterade något vidare.

Gick vidare på Kat/lambdan
Katten var helt rensad fanns nada kvar, köpte en svetsbar på skroten (ny)
Och hade tillgång till en verkstad (mekonomen fick lite tips men inget hjälpte) där de har avgasmätare, och då blev det ännu högre värden?! HCn landade på typ 400 och Co;t på 5.5.
Mätte sedan upp lambdan och den gav inget resultat provade en felsökning till fick ut 2-2-1 (lambdan) och lampan tändes i instrumentet.
Fick tag på en bättre begagnad som vi mätte upp innan och den var OK bytte ut lambdan och körde ett avgastest och värdet på avgaserna blev fortfarande inte bra (men bättre än innan!) och lambda lampan började lysa igen.....
Tomgången har spökat lite när bilen har körts 1-2 KM efter kallstart så håller den sig på 1200-1500 varv och den går inte att justera på ventilen.. i bland kan den ligga jätte fint o i bland ballar den ur.

Finns det något mer sätt att försöka ordna till det?
Har tänkt på om de kan vara temp givarn men då ska inte lambdan lysa?
Detta område angående bilar är inte min starka sida så att säga så ber om tips/hjälp av er smile

Peeeeeeeace

Zoomzoom ;>

16 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Kan ju tillägga att jag kollat efter luft/avgasläckor men finner inget. hmm

Zoomzoom ;>

Pim_Pim
26 september 2012
Du har regina sprutet så det är därför du saknar lmm.
Hur länge sen är det motorn fick sig en ordentlig service ?

16 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
Japp stämmer bra, glömde skriva detta innan första besiktning så gjorde jag oljebyte oljefilter luftfilter samt stift.
Men tänder sig lambda lampan om motortempgivarn är trasig?
Senast redigerat av Olsson_92 (26 september 2012)

Zoomzoom ;>

OEM <3
6 957 Inlägg
27 september 2012
Hade liknande problem med min Golf 3a, då drog den tjuvluft vid grenröret

OEM <3

16 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Har inget läckage på avgassystemet tätat alla skarver ifall om att de skulle va något.

Zoomzoom ;>

OEM <3
6 957 Inlägg
27 september 2012
Olsson_92 skrev:
Har inget läckage på avgassystemet tätat alla skarver ifall om att de skulle va något.

När jag skrev grenröret så är  det infästningen på toppen jag pratar om.

OEM <3

16 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
Okej japp det är ju självklart också kollat första jag kollade samt packningen smile

Zoomzoom ;>

16 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
EDIT

Bytte lambda köpte på bilia eftersom mitt system är ju inte det vanligaste rex/regina och värdena blev fantastisk BRA! smile

Zoomzoom ;>

Sök