3889
Sök

Behöver hjläp med mitt motorbygge b230f insprutare

698 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
#1
Hej är ny här och ingen bra skrivare men hoppas ni förstå och kan hjälpa mig. vill gärna bygge en insprutarmotor igen smile jag söker någon några som är duktig på trimning o kan svara om min plan funkar. tips och råd är välkomna.  Motorn är en vanlig volvo b230f insprutare gått 20000mil.
Planen är: 531 topp med smidda ventiler 48 eller 46 in o 40 ut. dubbla ventilfjädrar mm. mekaniska tryckare (smidda). max portad,planad fräsning av avgashuset mm.gröna r spridare. insuget är inte bestämd än vilket jag ska använda men fundera på ett rakt med öppna trattar. sen marinvev med smidda stakar( tror det var bofors stakar) o smidda mahle kolvar( allt balanserat). Sen var det en som sa att jag skulle sätta dit ett motec system. någon som vet något om det o vet vart man kan köpa det komplett? sen behöver jag en kamaxel någon som vet det med? sist men inte mins någon som vet vart man köper komplett tändsystem så det blir längre gnista mm tillexempel msd( eller om det ingår i motec?) tacksam för svar o tack i förhand cool


449 Inlägg
29 september 2012
#2
www.motec.com  där kan du läsa om insprutet  det viktiga med insprutet är ju egentligen att de finns någon runt om dig som kan motec  så det blir lätt att koppla in och mappa..

Full Fart Spar Tid!!!

698 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#3
jag har en som kan men frågan är ju om detta receptet funkar
robert___j skrev:
www.motec.com  där kan du läsa om insprutet  det viktiga med insprutet är ju egentligen att de finns någon runt om dig som kan motec  så det blir lätt att koppla in och mappa..


449 Inlägg
30 september 2012
#4
jag hade byggt på en 16 vent,,, prata med en motorguru för några år sedan och han gjorde en enkel förklaring en steg 5 topp 531 har samma flöde som 16vent orginal..

Full Fart Spar Tid!!!

698 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#5
robert___j skrev:
jag hade byggt på en 16 vent,,, prata med en motorguru för några år sedan och han gjorde en enkel förklaring en steg 5 topp 531 har samma flöde som 16vent orginal..

okej tack då vet jag vilka spridare jag ska ha iallafall big_smile jag får köra med receptet o se om det funkar smile motec kan man ju ta i efterhand smile plus du hjälpte mig med det andra projektet med lite grann smile Har en 16v insprutare också fast det går  betydligt mycket bättre för den  smile


88 Inlägg
1 oktober 2012
#6
Motec är ett riktigt dyrt sprut, du ska nog försöka hitta ett lite billigare om du är på en budget. 40 mm avgasventil är inte nödvändigt men 46 eller 48 på insug är bra, speciellt om toppen är sidoförflyttad 1,5 mm med 48:an. Jag hade snackat med någon som har Pipemax så att du får rätt insugslängder för din duration och varvtal för maxeffekt. Vad har du i duration vid 0.050" lyft? Hur stora är R-spridarna?

449 Inlägg
1 oktober 2012
#7
ha ha ha förlåt jag tycker det låter som ditt recept kommer funka kanon....angående spridare så hänger det ju lite på insprutet men jag gillar dom 465cc spridarna...

Full Fart Spar Tid!!!

88 Inlägg
1 oktober 2012
#8
465 med 0.55 i BSFC blir 230-240 hästar med bensin. Det är effekt som fås utan problem. Behöver knappt turbo till det. Givetvis brukar BSFC:n vara lägre med så snälla kammar och lagom komp men det är bra att vara på säkra sidan.

698 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#9
V234 skrev:
Motec är ett riktigt dyrt sprut, du ska nog försöka hitta ett lite billigare om du är på en budget. 40 mm avgasventil är inte nödvändigt men 46 eller 48 på insug är bra, speciellt om toppen är sidoförflyttad 1,5 mm med 48:an. Jag hade snackat med någon som har Pipemax så att du får rätt insugslängder för din duration och varvtal för maxeffekt. Vad har du i duration vid 0.050" lyft? Hur stora är R-spridarna?

spridarna är på 645cc tror jag det var. budget både ja o nej. roligt att bygga billigt men har pengar för att kunna köpa värre grejer men det är inte lika skoj. måste man sidoförflytta toppen för att ha 48 ventiler? lyftet vet jag inte än. eller vad är det som är bra med det? känner ingen som kan gjuta av tyvärr. motec är det det bästa eller finns det bättre grejer?


449 Inlägg
1 oktober 2012
#10
dom gröna r spridarna 465cc

Full Fart Spar Tid!!!

88 Inlägg
1 oktober 2012
#11
danjac skrev:
V234 skrev:
Motec är ett riktigt dyrt sprut, du ska nog försöka hitta ett lite billigare om du är på en budget. 40 mm avgasventil är inte nödvändigt men 46 eller 48 på insug är bra, speciellt om toppen är sidoförflyttad 1,5 mm med 48:an. Jag hade snackat med någon som har Pipemax så att du får rätt insugslängder för din duration och varvtal för maxeffekt. Vad har du i duration vid 0.050" lyft? Hur stora är R-spridarna?

spridarna är på 645cc tror jag det var. budget både ja o nej. roligt att bygga billigt men har pengar för att kunna köpa värre grejer men det är inte lika skoj. måste man sidoförflytta toppen för att ha 48 ventiler? lyftet vet jag inte än. eller vad är det som är bra med det? känner ingen som kan gjuta av tyvärr. motec är det det bästa eller finns det bättre grejer?

Bäst och bäst, det är stort inom banracing men kostar flera gånger mer än ett vanligt sprut som har alla funktioner man behöver. Tror inte du får ett Motec för under 20000. Sen finns det dom som kostar uppemot 100000 och över det. Lyftet är mycket viktigt och krävs för att man ska kunna få någon typ av tidarea och flöde. Inte mycket nytta med 48 mm insugsventil utan sidoförflyttning, bara väldigt lite bättre än 46.

698 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#12
robert___j skrev:
dom gröna r spridarna 465cc

så var det ja. jag rörde om siffrorna roll


698 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#13
V234 skrev:
danjac skrev:
V234 skrev:
Motec är ett riktigt dyrt sprut, du ska nog försöka hitta ett lite billigare om du är på en budget. 40 mm avgasventil är inte nödvändigt men 46 eller 48 på insug är bra, speciellt om toppen är sidoförflyttad 1,5 mm med 48:an. Jag hade snackat med någon som har Pipemax så att du får rätt insugslängder för din duration och varvtal för maxeffekt. Vad har du i duration vid 0.050" lyft? Hur stora är R-spridarna?

spridarna är på 645cc tror jag det var. budget både ja o nej. roligt att bygga billigt men har pengar för att kunna köpa värre grejer men det är inte lika skoj. måste man sidoförflytta toppen för att ha 48 ventiler? lyftet vet jag inte än. eller vad är det som är bra med det? känner ingen som kan gjuta av tyvärr. motec är det det bästa eller finns det bättre grejer?

Bäst och bäst, det är stort inom banracing men kostar flera gånger mer än ett vanligt sprut som har alla funktioner man behöver. Tror inte du får ett Motec för under 20000. Sen finns det dom som kostar uppemot 100000 och över det. Lyftet är mycket viktigt och krävs för att man ska kunna få någon typ av tidarea och flöde. Inte mycket nytta med 48 mm insugsventil utan sidoförflyttning, bara väldigt lite bättre än 46.

okej. men finns det andra sprut än motec? vet det finns megasquirt( stavning) och vems tror jag det var eller finns det bättre? har en som är duktig på toppar men ha kunde inte sidoförflytta men han rekomenderade topplocksverkstan och de kunde gjuta av gångarna. okså. tror jag ska ringa dem o höra. kommer nog kosta en slant men det är nog värt det.


88 Inlägg
2 oktober 2012
#14
danjac skrev:
V234 skrev:
danjac skrev:

spridarna är på 645cc tror jag det var. budget både ja o nej. roligt att bygga billigt men har pengar för att kunna köpa värre grejer men det är inte lika skoj. måste man sidoförflytta toppen för att ha 48 ventiler? lyftet vet jag inte än. eller vad är det som är bra med det? känner ingen som kan gjuta av tyvärr. motec är det det bästa eller finns det bättre grejer?

Bäst och bäst, det är stort inom banracing men kostar flera gånger mer än ett vanligt sprut som har alla funktioner man behöver. Tror inte du får ett Motec för under 20000. Sen finns det dom som kostar uppemot 100000 och över det. Lyftet är mycket viktigt och krävs för att man ska kunna få någon typ av tidarea och flöde. Inte mycket nytta med 48 mm insugsventil utan sidoförflyttning, bara väldigt lite bättre än 46.

okej. men finns det andra sprut än motec? vet det finns megasquirt( stavning) och vems tror jag det var eller finns det bättre? har en som är duktig på toppar men ha kunde inte sidoförflytta men han rekomenderade topplocksverkstan och de kunde gjuta av gångarna. okså. tror jag ska ringa dem o höra. kommer nog kosta en slant men det är nog värt det.

Topplocksverkstan kan göra avgjutningar av dina kanaler, flöda topparna, beräkna insuget åt dig i Pipemax och även grenrören. Han kan även efter dina önskemål räkna fram en lämplig kam. Andra sprut förutom Motec, MS och Vems är exempelvis Link och Vipec som har samma hårdvara och även Nira. Dessa 3 är dom sprut som är störst för tillfället. Maxxtuning släppte sitt Maxxecu nu i september med och det verkar ha gett goda resultat på dom flesta bilar som använt det.

698 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#15
V234 skrev:
danjac skrev:
V234 skrev:

Bäst och bäst, det är stort inom banracing men kostar flera gånger mer än ett vanligt sprut som har alla funktioner man behöver. Tror inte du får ett Motec för under 20000. Sen finns det dom som kostar uppemot 100000 och över det. Lyftet är mycket viktigt och krävs för att man ska kunna få någon typ av tidarea och flöde. Inte mycket nytta med 48 mm insugsventil utan sidoförflyttning, bara väldigt lite bättre än 46.

okej. men finns det andra sprut än motec? vet det finns megasquirt( stavning) och vems tror jag det var eller finns det bättre? har en som är duktig på toppar men ha kunde inte sidoförflytta men han rekomenderade topplocksverkstan och de kunde gjuta av gångarna. okså. tror jag ska ringa dem o höra. kommer nog kosta en slant men det är nog värt det.

Topplocksverkstan kan göra avgjutningar av dina kanaler, flöda topparna, beräkna insuget åt dig i Pipemax och även grenrören. Han kan även efter dina önskemål räkna fram en lämplig kam. Andra sprut förutom Motec, MS och Vems är exempelvis Link och Vipec som har samma hårdvara och även Nira. Dessa 3 är dom sprut som är störst för tillfället. Maxxtuning släppte sitt Maxxecu nu i september med och det verkar ha gett goda resultat på dom flesta bilar som använt det.

okej låter bra. då ska jag nog kontakta de och även prata om sprutet. tack för all hjälp big_smile



Sök