2813
Sök

Volvo 740 -1989 B230f segstartad nu slocknade den

6 738 Inlägg
3 december 2012
#61
tycket att det tar lite lång tid innan bensinen kommer. men med tanke på hur lite det kommer framme vid motorn så tror jag att huvudpumpen e slut.
här har du lite tips på vad du kan göra tongue

mätt hur mycket volt det kommer till pumparna
ta upp tankarmaturen och kolla filtret o ledningarna på den
testa med en annan huvudpump

nu har du lite att kolla wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#62
joo jag tyckte åxå det,  joo men filtret i tanken var inte igensatt har ju haft upp armaturen och kollat det såg riktigt bra ut faktist förutom elkontakten som hade rosta fast så beslöt mig för att skarva där och lägga kabelskor men det blev bra ändå fick till det, Ska kika tror jag har en multimeter i garaget annars får man köpa en är ju bra att ha, fast det blir inte förän om ca 2 veckor bor som sagt  ca 40 mil ifrån garaget hmm
Senast redigerat av Ej-son (3 december 2012)

6 738 Inlägg
3 december 2012
#63
aha okej, men som sagt tycker ja du ska börja med att mäta hur mycket ström det kommer till båda pumparna om de kanske kommer för lite så pumpar de inte lika fort o det blir inte rätt tryck o så vidare tongue men ja tror också din huvudpump e dålig för när det väl kom bensin så kom de ju wink men den kom nog inte längre än fram te huvudpumpen då de inte kom så mycket ve motorn smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#64
jepp får nog investera i en  multimeter, tack för svaren! återkommer sen big_smile

6 738 Inlägg
3 december 2012
#65
jajjamään tongue gör de wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

171 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#66
Har fått tag i en beggad pump för 240 inklusive frakt så ska nog ta och be han skicka den gör ju inte så mycket om det inte är den då har man ju en på hyllan men jag misstänker nästan den smile

6 738 Inlägg
3 december 2012
#67
ja de låter som att de vore den tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

672 Inlägg
4 december 2012
#68
Henkix skrev:
Du har en tidig 740 och du har du insprutningssystem lh jetronic 2.2 jag har jobbat en hel del med de insprutningssystemet och pumparna ska inte gå när man vrider på tändningen. När du vrider till startläge så motorn går runt så säger hallgivaren till tändningsboxen att motorn går runt och då säger tändboxen till bränsle boxen att starta pumparna. Det är på de senare modellerna av 88 som har lh jetronic 2,4 som pumparna går igång på i några sekunder med tändning på wink Jag tycker du ska börja med att kolla om det pumpar fram bensin till spridar-bryggan medan någon kör på startmotorn.
hej! snubblade lite på den här felsökningen o såg att du var väldigt insatt i 740 bekymmer! har du lust med en fråga till? tongue

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 738 Inlägg
4 december 2012
#69
Power-krille skrev:
Henkix skrev:
Du har en tidig 740 och du har du insprutningssystem lh jetronic 2.2 jag har jobbat en hel del med de insprutningssystemet och pumparna ska inte gå när man vrider på tändningen. När du vrider till startläge så motorn går runt så säger hallgivaren till tändningsboxen att motorn går runt och då säger tändboxen till bränsle boxen att starta pumparna. Det är på de senare modellerna av 88 som har lh jetronic 2,4 som pumparna går igång på i några sekunder med tändning på wink Jag tycker du ska börja med att kolla om det pumpar fram bensin till spridar-bryggan medan någon kör på startmotorn.
hej! snubblade lite på den här felsökningen o såg att du var väldigt insatt i 740 bekymmer! har du lust med en fråga till? tongue
ja då fråga på tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

672 Inlägg
4 december 2012
#70
Henkix skrev:
Power-krille skrev:
Henkix skrev:
Du har en tidig 740 och du har du insprutningssystem lh jetronic 2.2 jag har jobbat en hel del med de insprutningssystemet och pumparna ska inte gå när man vrider på tändningen. När du vrider till startläge så motorn går runt så säger hallgivaren till tändningsboxen att motorn går runt och då säger tändboxen till bränsle boxen att starta pumparna. Det är på de senare modellerna av 88 som har lh jetronic 2,4 som pumparna går igång på i några sekunder med tändning på wink Jag tycker du ska börja med att kolla om det pumpar fram bensin till spridar-bryggan medan någon kör på startmotorn.
hej! snubblade lite på den här felsökningen o såg att du var väldigt insatt i 740 bekymmer! har du lust med en fråga till? tongue
ja då fråga på tongue
det är så att min j-a 745 -88 den startar och går hur fint som helst, men ibland så vägrar den starta när den är varm, har bytt tankpump, högtryckspump (bränsle relä för 2 år sedan) har även provat att ta bort reläet och byglat
när den inte startat, sist den krånglade hade jag manometer kopplad till ingående bränsle ledningen uppe till tryckregulatorn och det var på 2 bar

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 738 Inlägg
4 december 2012
#71
Power-krille skrev:
Henkix skrev:
Power-krille skrev:

hej! snubblade lite på den här felsökningen o såg att du var väldigt insatt i 740 bekymmer! har du lust med en fråga till? tongue
ja då fråga på tongue
det är så att min j-a 745 -88 den startar och går hur fint som helst, men ibland så vägrar den starta när den är varm, har bytt tankpump, högtryckspump (bränsle relä för 2 år sedan) har även provat att ta bort reläet och byglat
när den inte startat, sist den krånglade hade jag manometer kopplad till ingående bränsle ledningen uppe till tryckregulatorn och det var på 2 bar
va e det för motor?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

672 Inlägg
4 december 2012
#72
Henkix skrev:
Power-krille skrev:
Henkix skrev:

ja då fråga på tongue
det är så att min j-a 745 -88 den startar och går hur fint som helst, men ibland så vägrar den starta när den är varm, har bytt tankpump, högtryckspump (bränsle relä för 2 år sedan) har även provat att ta bort reläet och byglat
när den inte startat, sist den krånglade hade jag manometer kopplad till ingående bränsle ledningen uppe till tryckregulatorn och det var på 2 bar
va e det för motor?
B230f

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 738 Inlägg
4 december 2012
#73
Power-krille skrev:
Henkix skrev:
Power-krille skrev:

det är så att min j-a 745 -88 den startar och går hur fint som helst, men ibland så vägrar den starta när den är varm, har bytt tankpump, högtryckspump (bränsle relä för 2 år sedan) har även provat att ta bort reläet och byglat
när den inte startat, sist den krånglade hade jag manometer kopplad till ingående bränsle ledningen uppe till tryckregulatorn och det var på 2 bar
va e det för motor?
B230f
va e det för insprut system på den? det ser du enklast på färgen på spridarna.
är spridarna svarta så jar du lh jetronic 2.2
e de gula har du 2.4 tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

672 Inlägg
4 december 2012
#74
Henkix skrev:
Power-krille skrev:
Henkix skrev:

va e det för motor?
B230f
va e det för insprut system på den? det ser du enklast på färgen på spridarna.
är spridarna svarta så jar du lh jetronic 2.2
e de gula har du 2.4 tongue
de är svarta

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 738 Inlägg
4 december 2012
#75
ja vafaan 2 bar tycker ja ju egentligen ska räcka för att den ska starta ska egentligen va 2.5
men det du kan börja kolla är om den har gnista nästa gång den inte startar, har den det o den får fram bensin te spridarna som du säger att de gör smile så tror ja nästan det e spridarrelät som jävlas med dej tongue de e det som sitter på expansinskärlet wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

672 Inlägg
4 december 2012
#76
Henkix skrev:
ja vafaan 2 bar tycker ja ju egentligen ska räcka för att den ska starta ska egentligen va 2.5
men det du kan börja kolla är om den har gnista nästa gång den inte startar, har den det o den får fram bensin te spridarna som du säger att de gör smile så tror ja nästan det e spridarrelät som jävlas med dej tongue de e det som sitter på expansinskärlet wink
ok tack för det... ska skaffa reläet och byta ut det när det krånglar nästa gång, det borde vara det för det jäklas ju bara ibland.
jag hann inte längre än till bränsle trycksprovet sen lånade jag bil!  och ska kolla det med gnista om det inte hjälper med reläet.

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 738 Inlägg
4 december 2012
#77
Power-krille skrev:
Henkix skrev:
ja vafaan 2 bar tycker ja ju egentligen ska räcka för att den ska starta ska egentligen va 2.5
men det du kan börja kolla är om den har gnista nästa gång den inte startar, har den det o den får fram bensin te spridarna som du säger att de gör smile så tror ja nästan det e spridarrelät som jävlas med dej tongue de e det som sitter på expansinskärlet wink
ok tack för det... ska skaffa reläet och byta ut det när det krånglar nästa gång, det borde vara det för det jäklas ju bara ibland.
jag hann inte längre än till bränsle trycksprovet sen lånade jag bil!  och ska kolla det med gnista om det inte hjälper med reläet.
ja kolla de smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

672 Inlägg
4 december 2012
#78
Henkix skrev:
Power-krille skrev:
Henkix skrev:
ja vafaan 2 bar tycker ja ju egentligen ska räcka för att den ska starta ska egentligen va 2.5
men det du kan börja kolla är om den har gnista nästa gång den inte startar, har den det o den får fram bensin te spridarna som du säger att de gör smile så tror ja nästan det e spridarrelät som jävlas med dej tongue de e det som sitter på expansinskärlet wink
ok tack för det... ska skaffa reläet och byta ut det när det krånglar nästa gång, det borde vara det för det jäklas ju bara ibland.
jag hann inte längre än till bränsle trycksprovet sen lånade jag bil!  och ska kolla det med gnista om det inte hjälper med reläet.
ja kolla de smile
har ragg på ett relä på skroten, de bilarna har gått 40k+ men för att checka borde det kunna gå att använda dom
återigen tack för tipset

"Väx inte upp! det är en fälla"

672 Inlägg
8 december 2012
#79
har rotat som bara den och fixat en haynes rep bok, har bytt relä till spridarna med samma resultat
verkar inte vara spr,relät.
har mätt manöver strömmen till bränsle reläet och där blir jag lite förbryllad, får 1,5 volt!! en röd kabel o en
gul svart! har inte (kopplat) än.. ska ut o mäta manöver delen till bränsle relät, verkar jobba mot jord
mot insprutnigsdatorn

"Väx inte upp! det är en fälla"

6 738 Inlägg
8 december 2012
#80
du menar styrströmen te relät? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök