3148
Sök

Byte från elhiss till fönsterhiss med vev, volvo 745/945

dögött
57 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
jag ska som sagt byta från elhiss till hiss med vev och vill inte byta hela dörrarna och undrar då om någon har gjort en sådan operation och skulle kunna ge mig lite info om hur man ska gå till väga o så vidare, att de är en del o pyssla med de förstår jag men skulle som sagt vilja ha lite mer detaljer på hur man går till väga.

hoppas det finns någon som kan komma med lite vettig info eller tillomed en guide smile

mvh patrik!

1 450 Inlägg
2 oktober 2012
Bytte från vev till elhiss på 240, och de va bara att smacka dit, är ju lättast om du har i princip hela paketet till vev hissar, bara plocka bort och sätta dit, med va kommer de sig att du inte vill ha elhissar, de vill ju alla ha?smilesmile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

4 149 Inlägg
2 oktober 2012
Är nog inga svårigheter. Plocka bort dörrsidan och den gamla hissen och sätt sedan dit den nya med vev.

Du behöver borra ett hål där veven ska gå igen men annars är det nog inget svårt.

dögött
57 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
okej okej, tackar för snabba svar smile

anledningen till att ja ska byta är att elhissarna inte funkar o ja har ingen aning om va de e för fel tongue

4 149 Inlägg
2 oktober 2012
Patriklilja skrev:
okej okej, tackar för snabba svar smile

anledningen till att ja ska byta är att elhissarna inte funkar o ja har ingen aning om va de e för fel tongue

Det är nog mindre jobb med att ta reda på vad felet är än att byta hissarna. Det är ganska jobbigt. Iaf den första, sedan går det ju lättare när man vet hur man ska göra.

Sitter ett relä längst ner till vänster bakom säkringarna. som är till elhissarna. Kan vara det som gett upp ifall ingen hiss fungerar.  Annars säkringen eller kanske är så att någon kabel har kommit i kläm på förarsidan som gör att inget fungerar.

dögött
57 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
okej ska kolla reläet! men de är så att elspeglarna inte funker heller tongue kan de hänga ihop? tongue

4 149 Inlägg
2 oktober 2012
Patriklilja skrev:
okej ska kolla reläet! men de är så att elspeglarna inte funker heller tongue kan de hänga ihop? tongue

Dom styrs ju från samma ställe så jag kan tänka mig att någon kontakt har ramlat loss eller att någon kabel är av på förarsidan. Ta bort dörrsidan och kolla hur det ser ut.

Kolla även säkring 14 10 9 8.

dögött
57 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
ingen av kablarna såg ut att vara av, dock så är det framdraget 1 röd och 1 svart kabel som inte går till nånting, men ska kolla dom säkringarna, men vart satt reläet? förstog inte riktigt tongue

4 149 Inlägg
2 oktober 2012
Bakom säkringarna första raden längst till vänster

https://www1.garaget.org/gallery/archive/42090/415476_fn0u0p.jpg

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

dögött
57 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
har nu kikat lite efter reläer o dyligt o kommit fram till att reläet inte finns samt att hissarna är eftermonterade.. ska dock kolla upp om det finns nå kräm fram till knapparna, nån som vet vilken färg som är + respektive - fram till knapparna? smile

Kod:
Relä J --> Säkring 8 stift 1

Säkring 8 stift 2 --> VF gul/röd

Säkring 8 stift 3 --> HF gul/röd 

Jord --> VF svart 

VF gul --> HB röd

VF brun --> HB brun

VF grå --> VB röd

VF grön --> VB brun

VF rosa --> VB&HB rosa

VF blå --> HF blå

VF grå/röd --> HF grå/röd

Så har jag för mig att det skulle kopplas smile

För Volvo i tiden
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.

dögött
57 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
gul/röd är altså + fram till vänster framdörr om ja förstog rätt? smile

7 394 Inlägg
4 oktober 2012
OM du ska byta till vev,, så tycker jag du ska byta dörrsidor,, och sälja dörrsidorna för elhissar, för de är ju svårare att få tag på wink

Patriklilja skrev:
gul/röd är altså + fram till vänster framdörr om ja förstog rätt? smile

Korrekt

Har du tid så tycker jag du ska dra om all el över reläet smile

För Volvo i tiden

TBM NINJA
917 Inlägg
4 oktober 2012
RightFront skrev:

Kod:

Jord --> VF svart 

VF gul --> HB röd

VF brun --> HB brun

VF grå --> VB röd

VF grön --> VB brun

VF rosa --> VB&HB rosa

VF blå --> HF blå

VF grå/röd --> HF grå/röd

Så har jag för mig att det skulle kopplas smile

kan du va snäll å förklara el-schema lite lätt så jag e helt säker på att jag förstod?

MvH

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

henke_92 skrev:
kan du va snäll å förklara el-schema lite lätt så jag e helt säker på att jag förstod?

MvH

Visst!

ex VF = Vänster Fram
VF grön dvs en grön kabel som finns i härvan vid manöverpanelen i den vänstra framdörren
VF grön --> VB brun Den gröna kabeln i vänster framdörr ska vara ihopkopplad men den bruna kabeln i Vänster Bakdörr

Kod:

+ från reläet, som sitter kopplad över säkring (nr8), som i sin tur går till båda framdörrarna, inga konstigheter smile Bakdörrarna får sin ström via huvudpanelen (dvs VF)

Detta förutsätter givetvis att man har kontakter med några kabelstumpar, sitter man utan kontakter så åker man till skroten smile

Säg till om jag förklara dåligt, inte riktigt min grej det här

Senast redigerat av RightFront (4 oktober 2012)

För Volvo i tiden

dögött
57 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
får bli morgondagen projekt detta smile

verkade dock som om jag inte va ensam om o behöva lite av dennna infon x)

TBM NINJA
917 Inlägg
5 oktober 2012
RightFront skrev:
henke_92 skrev:

MvH

Visst!

ex VF = Vänster Fram
VF grön dvs en grön kabel som finns i härvan vid manöverpanelen i den vänstra framdörren
VF grön --> VB brun Den gröna kabeln i vänster framdörr ska vara ihopkopplad men den bruna kabeln i Vänster Bakdörr

Kod:

+ från reläet, som sitter kopplad över säkring (nr8), som i sin tur går till båda framdörrarna, inga konstigheter smile Bakdörrarna får sin ström via huvudpanelen (dvs VF)

Detta förutsätter givetvis att man har kontakter med några kabelstumpar, sitter man utan kontakter så åker man till skroten smile

Säg till om jag förklara dåligt, inte riktigt min grej det här

tack så mykt, förstår de bättre nu big_smile

MvH

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

dögött
57 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
Vilken färg är jord framme på knapparna? smile

Sök