3586
Sök

Ställa av bilen i vinter utomhus, frågor!

110 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Hej! smile

Jag tänkte ställa av min bil nu om ca en månad. Tiden då den ska vara avställd är max 6 månader.
Jag har en egen parkering i flerbilsgarage dock utan tak tyvärr men har ren asfalt under bla.

Bilen ska få sig en ordentlig tvätt innan avställning samt få på vinterhjulen.
Pumpa upp däcken till runt 3bar
Bilen kommer stå på asfalt och inte gräs eller grus.
Har tänkt ladda batteriet lite då och då i veckan
Flytta bilen åtminstonde röra på hjulen varje vecka.
Har motorvärmare som jag tänkte använda när jag ska flytta bilen.
Bilen kommer få på sig snö men kommer borsta bort etc.

Det jag är orolig för att bromsarna, "bromsoken" eller liknande börjar kärva efter detta men om jag flyttar den lite då och då samt bromsar osv så borde de ju inte hända tycker jag?!
Eller om något annat börjar rosta eller gå sönder men borde väl vara lugnt?

Om ni har något att tillägga eller ändra skriv det gärna tack! Mvh smile
Senast redigerat av Snitz (2 oktober 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
2 oktober 2012
Vad är ett garage utan tak?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

110 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
discokapten skrev:

Förlåt det är en hyrd parkering brevid dom med tak som är flerbilsgarage

766 Inlägg
2 oktober 2012
Snitz skrev:
discokapten skrev:

Förlåt det är en hyrd parkering brevid dom med tak som är flerbilsgarage

klart inte bilen börjar rosta det gör den bara om du åker i salt och vägrar tvätta

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 oktober 2012
Tvätta ordentligt och skit i att starta allt för ofta samt låt snön ligga på taket.

Varje gång du värmer upp bilen så kommer du få kondens och fukt i bilen. Varje gång du borstar av snön kommer du förmodligen att slita onödigt på lacken. Bättre att låta det smälta bort av sig själv.

Om du nu inte vill att bilen ska se övergiven ut och dra åt sig onödig uppmärksamhet förståss.. beror lite på hur det ser ut runt parkeringen.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

65 Inlägg
2 oktober 2012
Tror inte att du behöver oroa dig över bromsarna om du har tänkt köra den en vända då och då.
Men se till att du har riktigt med glykol i kylsystemet. Blanda så att det pallar -35.
Sen för att skydda lacken så hade nog jag köpt och dragit på ett väderbeständigt kapell över bilen.
Som du givetvis borstar rent från snö emellan åt.

Edit: Snö ska INTE låtas ligga kvar på bilen. Snö isolerar och det bildas då kondens under snötäcket
vilket förstör klarlacken.
Senast redigerat av Turbo_ManiaC (2 oktober 2012)

110 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Myran: Jag har motorvärmare som jag tänkte slå på ett par timmar eller så innan jag startar, förebygger inte det kondens, fukt då eller menar du nåt annat? Snön måste jag nog ta bort rätt ofta tyvärr då området är väldigt utsatt för inbrott/skadegörelse. Tar en mjuk borste och tar bort snön varsamt får de bli. smile

Turbo_ManiaC: Glykol ska jag se till att det är sjyst så tack för det smile Jag önskar jag kunde köpa ett kapell och ha på bilen men mitt område är kanske utsatt för inbrott/skadegörelse så vet inte om jag vågar mig på det! Ser det inte lite nyfiket ut då?
Senast redigerat av Snitz (2 oktober 2012)

65 Inlägg
2 oktober 2012
Där nere tror jag inte det spelar någon roll hur man än gör, har dom bestämt sig för att gå in så tar dom sig in helt enkelt. Jobbar i Stockholm och fick ett inbrott i en volvo 745 jag hade ute i Västerhaninge trots att bilen bara stod still i ett par timmar.

Sök