3451
Sök

Avgascertifiera en Diesel - sänkt skatt, är det möjligt?

1 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare

Jag läste någonstans om någon som hade om-certifierat sin gamla dieselbil, för att få skatten beräknad på utsläpp i stället för vikt/modell etc som tidigare, men i dag hittar jag inte tillbaka till sidan.

Och för den delen hittar  jag ingenting alls om det ens går eller inte heller, jag var lite trött i mössan i går och kan ha missförstått inlägget helt, då jag egentligen bara letade info om Lupo 3l.

Men det hade varit bra att veta, efterssom jag f.n kör en Lupo 1,7 sdi, och enl. dieselskatt.se hade sänkt min skatt till 1/3'del om den hade baserats på co2-utsläpp.

Ha de!

/b_b

Redigering: För att klargöra, han hade betalt ca 1000:- och fått ett cert från biltillverkaren i fråga, som han skickat in, och det räckte.
Senast redigerat av b_bauler (3 oktober 2012)

178 Inlägg
7 oktober 2012
Ja jag gjorde det på min gamla 530d för att SBP klantade sig, och jag inte var uppmärksam vid reg.bes. Nu var det här 3-4 år sedan så kanske är nya regler nu men ring å kolla.

Jag fick min inreggad på vikt som sagt så för att ändra det behöver du ett COC certifikat (certicifate of conformity) från biltillverkaren där all data om bilen, utsläpp etc framgår, så om du inte redan har det så åker du in till din VW-handlare, ger dom chassinumret så beställer dom certifikatet. Kostar förmodligen runt en femhundring.

Sen måste du till SBP och göra en "förenklad reg.bes." där dom i princip kollar certifikatet och kanske gör en avgaskontroll med, jag minns inte. Tror det kostade ett par-tre hundra men kanske dyrare nu.

Så runt en tusing totalt i kostnader är nog korrekt men utöver papperet från VW behöver du med all sannolikhet också in på SBP men kolla som sagt på transportst. hemsida så dom inte ändrat ngt.

106 Inlägg
7 oktober 2012
Synd att jag bara spara typ 200 spänn, blir ju några år innan det tjänat igen sig

Sök