2952
Sök

Köpråd/bilråd Bensilsnålt altenativ

Avstängd
1 714 Inlägg
7 oktober 2012
#21
Är det bränsleförbrukning du vill åt så är det Honda som gäller.

Tillochmed deras värsta sportbil, Honda NSX, drar 0.95, då är det en 3L V6 på 274hk.

Deras lite nyare bilar med mindre motorer drar 0.5 dem flesta.
Änny nyare bilar med hybridteknik osv är nästan så dem producerar bensin snarare än förbrukar den.


4 637 Inlägg
7 oktober 2012
#22
Emilius skrev:
Är det bränsleförbrukning du vill åt så är det Honda som gäller.

Tillochmed deras värsta sportbil, Honda NSX, drar 0.95, då är det en 3L V6 på 274hk.

Deras lite nyare bilar med mindre motorer drar 0.5 dem flesta.
Änny nyare bilar med hybridteknik osv är nästan så dem producerar bensin snarare än förbrukar den.

Hyrde en Colt bensinare 2009 i måndags (helt okej bil förutom på allt för grov asfalt och dåliga vägar) och åkte runt i en jävla massa mil i all möjlig trafik. När jag kom tillbaka med bilen fick jag i soppa för lite över 100 kronor.

Blev chockad, FÖR snålt ju...
Senast redigerat av Navkapsel (7 oktober 2012)

Evildan
7 oktober 2012
#23
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Navkapsel skrev:

Billig, krockfarlig småbil för 8 000 eller dyr säkrare småbil för 65 000...
Varför inget mellanting, finns många pålitliga japaner som är nyare, modernare och säkrare än t ex en Golf 2... 15-30 000 får man verkligen mkt för.

säkerhet ? dö ska vi alla ändå kvittar om de är imorgon eller om 70 år

Vi som trivs med våra liv ser det inte riktigt så utan vill leva tills vi dör av åldersrelaterade orsaker...

lollollol
(Med tanke på Cheevas tidigare invasionsplaner skrivet i en annan tråd gällande bränslepriserna räknar han nog inte med att uppnå hög ålder och därav kvittar det nog)

Avstängd
1 714 Inlägg
7 oktober 2012
#24
Bullet--- skrev:
Emilius skrev:
Är det bränsleförbrukning du vill åt så är det Honda som gäller.

Tillochmed deras värsta sportbil, Honda NSX, drar 0.95, då är det en 3L V6 på 274hk.

Deras lite nyare bilar med mindre motorer drar 0.5 dem flesta.
Änny nyare bilar med hybridteknik osv är nästan så dem producerar bensin snarare än förbrukar den.

Honda civic EG4 VEI som är 20 år gammal ligger på ca: 0,45-0,50 landsväg/motorväg. wink

Yes, det är vad jag menar med nyare bilar. Min förstabil var från 1965 wink


36 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#25
Hej
tänkte höra vad era kommentarer var på denna bil,, blev lite nyfiken på den,, så klart måste den prutas i pris till 20-22 men verkar helt OK,, ända är väll frågan om kamen är byten ?,,

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … =9&w=3


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 oktober 2012
#26
pasa314 skrev:
Hej
tänkte höra vad era kommentarer var på denna bil,, blev lite nyfiken på den,, så klart måste den prutas i pris till 20-22 men verkar helt OK,, ända är väll frågan om kamen är byten ?,,

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … =9&w=3

Det är inget dumt val, 206 är en populär modell som sålt i många exemplar och knappast dålig. Sedan är franska bilar inte de absolut pålitligaste bilarna man kan köpa, men de är å andra sidan ofta lite mer genomtänkta och trevligare utförda än motsvarande japanska modeller trots att driftsäkerheten blir lite lidande.

Mekaniska komponenter som hjullager och även elektroniken håller sämre än på många andra alternativ, å andra sidan kostar motsvarande japanska alternativ betydligt mer och motsvarande tyska alternativ ytterligare lite mer än japanen.

Men 206 är rätt mycket småbil för pengarna, värd att fundera över. Att du hittat en välutrustad Roland Garros gör inte saken sämre! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

36 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#27
Rquired skrev:
pasa314 skrev:
Hej
tänkte höra vad era kommentarer var på denna bil,, blev lite nyfiken på den,, så klart måste den prutas i pris till 20-22 men verkar helt OK,, ända är väll frågan om kamen är byten ?,,

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … =9&w=3

Det är inget dumt val, 206 är en populär modell som sålt i många exemplar och knappast dålig. Sedan är franska bilar inte de absolut pålitligaste bilarna man kan köpa, men de är å andra sidan ofta lite mer genomtänkta och trevligare utförda än motsvarande japanska modeller trots att driftsäkerheten blir lite lidande.

Mekaniska komponenter som hjullager och även elektroniken håller sämre än på många andra alternativ, å andra sidan kostar motsvarande japanska alternativ betydligt mer och motsvarande tyska alternativ ytterligare lite mer än japanen.

Men 206 är rätt mycket småbil för pengarna, värd att fundera över. Att du hittat en välutrustad Roland Garros gör inte saken sämre! smile

MM lite av vad et ja tänkte på men ja tror den duger till mig,,
Frågan är vad ett schyst pris är,
Den är ju inte besiktigad på ett tag så det jag är lite rädd för.,, ? Sen kamremen ?


Evildan
17 oktober 2012
#28
pasa314 skrev:
Rquired skrev:
pasa314 skrev:
Hej
tänkte höra vad era kommentarer var på denna bil,, blev lite nyfiken på den,, så klart måste den prutas i pris till 20-22 men verkar helt OK,, ända är väll frågan om kamen är byten ?,,

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … =9&w=3

Det är inget dumt val, 206 är en populär modell som sålt i många exemplar och knappast dålig. Sedan är franska bilar inte de absolut pålitligaste bilarna man kan köpa, men de är å andra sidan ofta lite mer genomtänkta och trevligare utförda än motsvarande japanska modeller trots att driftsäkerheten blir lite lidande.

Mekaniska komponenter som hjullager och även elektroniken håller sämre än på många andra alternativ, å andra sidan kostar motsvarande japanska alternativ betydligt mer och motsvarande tyska alternativ ytterligare lite mer än japanen.

Men 206 är rätt mycket småbil för pengarna, värd att fundera över. Att du hittat en välutrustad Roland Garros gör inte saken sämre! smile

MM lite av vad et ja tänkte på men ja tror den duger till mig,,
Frågan är vad ett schyst pris är,
Den är ju inte besiktigad på ett tag så det jag är lite rädd för.,, ? Sen kamremen ?

Finns säkert billigare, men kanske rullat längre och inte Roland Garros som är lite ovanliga, den ser mkt fräsch ut på bilderna iaf, kul bil.
Eftersom den är inne i besiktningsperioden kan du säkert få firman att besiktiga den innan köp så är det löst.
Kamrem ska bytas 12000mil eller var 4e år, kanske även går att få gjort av firman vid prisdiskussion.
Med den motorn brukar dom vilja ha runt 0.65 blandad körning, rätt pigga och körglada bilar.
Helt klart en bra kandidat.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 oktober 2012
#29
pasa314 skrev:
Rquired skrev:
pasa314 skrev:
Hej
tänkte höra vad era kommentarer var på denna bil,, blev lite nyfiken på den,, så klart måste den prutas i pris till 20-22 men verkar helt OK,, ända är väll frågan om kamen är byten ?,,

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … =9&w=3

Det är inget dumt val, 206 är en populär modell som sålt i många exemplar och knappast dålig. Sedan är franska bilar inte de absolut pålitligaste bilarna man kan köpa, men de är å andra sidan ofta lite mer genomtänkta och trevligare utförda än motsvarande japanska modeller trots att driftsäkerheten blir lite lidande.

Mekaniska komponenter som hjullager och även elektroniken håller sämre än på många andra alternativ, å andra sidan kostar motsvarande japanska alternativ betydligt mer och motsvarande tyska alternativ ytterligare lite mer än japanen.

Men 206 är rätt mycket småbil för pengarna, värd att fundera över. Att du hittat en välutrustad Roland Garros gör inte saken sämre! smile

MM lite av vad et ja tänkte på men ja tror den duger till mig,,
Frågan är vad ett schyst pris är,
Den är ju inte besiktigad på ett tag så det jag är lite rädd för.,, ? Sen kamremen ?

En bilfirma är ansvarig för att bilen är frisk när du köper den om inte annat anges (T.ex om den säljs som ett renoveringsobjekt), så rent teoretiskt skall du kunna köra bilen direkt från firman till besiktningen. Får du några anmärkningar då är det bilfirmans sak att åtgärda, och därför brukar dom inte heller ha några problem med att göra detta själva innan köp.

Angående eventuell kamrem är det något du får förhandla om, antingen prutar du rejält och gör bytet själv eller så gör firman en service på bilen innan köp. Men i det senare fallet kan du inte förvänta dig att kunna pruta lika mycket.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

327 Inlägg
21 oktober 2012
#30
golf säger jag bara. :p eller passat runt 1998:p

36 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#31
Ok Tacck för alla tips,,

Nu är det så att jag fått för mig att köpa en ny bil för lite mer pengar,, och jag blivit fast för Mazda.

Har tittat på Mazda 3 och 6 och förstår faktiskt inte riktigt vad skillnaden är,, det finns olika sorter sedan/kombi m.m men annars vet jag inte.

Har hittat denna Mazda 6 2.3 Sport som se ok ut, bara 10k mil och servad låter ju toppen.
http://www.blocket.se/vastmanland/Mazda … =9&w=1

Vad jag har kunnat läsa mig till är att det är stor risk för rost på dessa bilar ?

Något mer jag borde tänka på..

Jag har tänkt mycket och jag tror inte att den dyrare bil är värd då jag kör ganska mycket i jobbet så kommer ilen gå upp,, så köper jag en 100k bil så kommer den tappa mycket mer i värde när jag kör med den.  så om jag köper denna för 30-40k (min bil i mellan) tappar jag inte lika mycket i värde då jag förhoppnings vis inte behöver sälja en på ett tag.



Sök