Ska inköpa mig slutsteget MDS T4, vilket gör att jag behöver jorda den när jag kopplar i den... Jag är lite osäker på vilka punkter där bak i en vw Polo som är bra som jordpunkter. Jag har hört om att bulten till de bakre bältena ska vara något, men hittade inte den bulten -.- (Kanske fanns bakom en stor plastgrej där?)
Men sedan tog jag bort golvet i bagaget och fick syn på ett ställe där reservhjulet sitter:
Närmare bild:
Tror ni denna kan vara något om man slipar plåtrent? Eller kan ni rekommendera något annat ställe som ni vet finns på en Polo -00?
Du har en massa alternativ skulle jag säga. 1: slipa rent plåten från färg (en lillfläck) med dremel elr likt.Nå plan yta då helst. Dra på kabelskon på sladden o så punktsvetsar du fast den.
2: Oftast reservhjulet sitter ju fast med en bult. Ryck ut hjulet o kolla hur d ser ut under.
Det finns inte riktigt "Vilka jordpunkter är bra" Bara där en skruv går in i chassit så är det en bra punkt bara du gör rent runtom o kanske skrapar av lite färg runt gänghålet. Beror på lite oxå vart du ska ha steget. Man vill ju helst inte ha en lång - sladd (jordsladd)
Och hur ser sladdarna ut vid batteriet att börja med?? Från batteriets minus till chassit osv. Original elr? E dom gröna o kluvna som hårstrån kan du ju ta o börja med att att byta ut dom
Har aldrig varit med om att reservhjulet har suttit fast i en bult som går ner i något annat än reserhjulsbaljan. Reservhjulsbaljan är oftast bara en tunn plåt och därmed en dålig jordpunkt.
Har aldrig varit med om att reservhjulet har suttit fast i en bult som går ner i något annat än reserhjulsbaljan. Reservhjulsbaljan är oftast bara en tunn plåt och därmed en dålig jordpunkt.