3670
Sök

Volvo 940 turbo går dåligt och luktar bensin.

7 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har en 940 turbo-97 som igår helt plötsligt började gå som en påse nötter, kan bara varva den till 3500 och den smäller och spottar eld ur avgasröret. En lampa tändes ser ut som en orange triangel med nått grönt i den. Finns ingen ork i den och man kommer knappt iväg med den för den orkar knappt driva bilen framåt. Hur kollar man enklast att kam och vev står rätt?
Känns som den bara går på tre cylindrar och jag tror inte det är turbon för den ryker inte eller tar vatten eller olja.

Några ideèr om vad som kan vara fel?

460 Inlägg
5 oktober 2012
#2
Jaderberg79 skrev:
Har en 940 turbo-97 som igår helt plötsligt började gå som en påse nötter, kan bara varva den till 3500 och den smäller och spottar eld ur avgasröret. En lampa tändes ser ut som en orange triangel med nått grönt i den. Finns ingen ork i den och man kommer knappt iväg med den för den orkar knappt driva bilen framåt. Hur kollar man enklast att kam och vev står rätt?
Känns som den bara går på tre cylindrar och jag tror inte det är turbon för den ryker inte eller tar vatten eller olja.

Några ideèr om vad som kan vara fel?

Lampan är "lambda-lampan". Den klagar på fel bränsle/luft blandning. Det du kan börja med är att rycka ur kabeln till Luftmassemätaren och se om den går bättre utan, isåfall är det den som har gett sig smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 915 Inlägg
5 oktober 2012
#3
Kolla felkoder, så får du reda på vart du ska börja felsöka.. Det går att blinka ut felkoderna med en liten lampa och en bit kabel. Sök så hittar du flera trådar där jag länkat till en pdf om hur man gör.
Kolla även så du har gnista på alla tändstift och att kamrem står rätt.
Om du har många felkoder så nollställ dom och se vilka som kommer tillbaks, kan vara gamla koder lagrade.
Drar du ut kabeln till LMM så får du en felkod på den, så nolla efteråt om du testat dra ur kabeln.

För att kolla om kam & vev står rätt så ta bort kamremskåpan och vrid motorn tills markeringen på vevaxel stämmer, då ska även kamaxelns markering stämma.

Efter din beskrivning så tror jag mer på nåt fel med tändningen, tex kamrem som kuggat över eller vevaxelgivaren eller fördelarlock, rotor, tändkablar, tändstift som är i dåligt skick. Men kan som sagt även vara en trasig LMM.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 Inlägg
5 oktober 2012
Trådstartare
#4
Ska kolla lmm och ifall kammen står rätt, nya stift och ny kamrems-sats sattes dit i våras då jag bytte till en 531 topp. Hur kollar man enklast fördelaren och rotorn utan att behöva byta allt och sedan kanske det inte är fel på det??

7 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
#5
Felet hittat, styrstiftet som håller drevet på plats på veven var sönder så kammen stod 180 grader fel. Nu ska jag bara hitta ett nytt drev idag och skruva ihop det igen och hoppas att inget annat gått sönder.

1 915 Inlägg
6 oktober 2012
#6
Va att du hittade felet! smile

Som tur är så är det ju en rödblockare och på dom så är det bara att nollställa motorn o sätta på ny kamrem.

Hade det varit en B230K eller 16v så hade ventilerna tagit stryk!

Ifall den funkar som den ska efteråt vilket den troligtvis gör, så nollställ felkoderna som finns lagrade.
Koppla av batteriet en stund eller dra ur säkring nr 1 som går till databoxen.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

7 Inlägg
7 oktober 2012
Trådstartare
#7
Att jag hittade felet var ingen slump utan när jag bytte topp i våras var styrkilen av och jag gjorde en egen med lite svets men det bet inte så bra på drevet. Men dessvärre går den inte riktigt nu heller utan den går ojämnt och är ingen ork i den, nu är motorn nollad och det kollade jag extra noga efter uppstart, luktar fortfarande lite bensin och det verkar vara nått med tändningen som strular för den misständer och hackar. Nån med nått förståndigt tips?????  Har inte nollat felkoderna men det borde väl inte påverka även att lambda lampan lyser???
Ska jag köpa nya stift och kablar och fördelare och hoppas det funkar eller kan det vara nått inne i motorn som tagit skada???  Gärna snabba svar då jag måste ha bilen imorgon när älgjakten börjar.

1 915 Inlägg
7 oktober 2012
#8
Kolla felkoderna så får du veta varför lampan lyser och troligtvis varför även motorn går dåligt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök