Fick med mig kameran idag, glömt den i garaget typ 3ggr, haha... så slänger upp några foton som jag tagit
Har köpt 3 extramätare som jag tänkte ha i bubblan.. placeringen är lite svårare när det inte finns nån instrumentpanel att sätta dem på, finns inte heller mkt plats att göra hål (som man ändå gärna undviker)..
Testade att sätta dem så här, ser lite ball ut tycker jag själv, återstår att se om de sitter kvar
Här är motorklumpen som aldrig verkar bli klar
Måste beställa lite olika shims, så jag kan säkerställa längden på stötstänger.. tycker det är svårt att veta när geometrin är bra.. speciellt eftersom jag har 1,4:1 vippor med justering mot stötstången..
Vipporna då.. Snackade lite med Micke igår och vi pratade om monteringen av vipporna.. Så här var de monterade när jag fick dem. Skarv i blocken mot topparna är neråt och hålen sitter något uppåt mot ventilsidan.. korrekt?
Sen har jag hållt på och krånglat med originalmotorn som inte vill ha bra tomgång.. (förmodligen inte original som bilen levererades med) jag har rengjort och renoverat förgasaren med komplett sats, blåst alla munstycken och kanaler, nya packningar etc etc..
Ser inte jättespännande ut
Luftfiltret jag tänkte använda är detta.. har bara testat med det andra för att se om det blev nån skillnad.. det blev det inte.
Sen har jag förstått att det finns ett gäng olika remskivor.. och detta är förmodligen inte rätt till denna motorn.. men så här ser det ut. En rund prick på remskivan (tdc) ett hack (förtändning?), sen finns där två prickar på blocket, ett mitt på och ett lite till höger om blockdelningen. Vad jag har upptäckt är att motorn går om möjligt ännu sämre om jag ställer tändningen mot mitten på blocket.. den går bättre ganska långt till vänster.
Just ja.. jag köpte en röd tryckknapp också.. för att jag ville ha en vit.. hur går det ihop?? Jo, Robban (Robertfab) hade en vit i sin bubbla och han var inte så noga med färgen.. Så han fick en ny röd av mig så fick jag hans vita
Knapp till rutspolningen (elektrisk pump och original funkish inte)
Det var nog alles vad jag hade i bildväg för denna gången, men jag försöker att ha kameran med mig när jag är i garaget och pular.
På sista bilden ser man förresten färgskillnaden mellan originallack och den som föregående ägare lackat bilen i.... blää... blir nog att slipa ner bilfan nån vinter framöver och lacka den tillbaka till originalkulören.