MrCrankyface skrev:
Jag köper deras resonemang att doften av bränd koppling stannar kvar länge, det är vad det är.
Att byta koppling bara för att man bränt den en gång är bullshit IMHO. Den byts om den är sliten och det får man testa isf.
Frågan är vad som orsakat problemet den dagen det började ryka, handhavandefel eller mekaniskt problem.
Det första som behövs för att reda ut det är ett helt ärligt svar från dig(nu låter jag väldigt anklagande, inte min avsikt).
Kan det varit så att du vilat foten på kopplingspedalen, kört hårt eller dragit tungt släp och så vidare den dagen det började ryka?
Eller har du kört relativt lugnt och helt plötsligt börjar det ryka? Generellt när en koppling slirar så märks det rätt tydligt, varvtalet går upp snabbare än vad bilen accelererar när man gasar, detta borde du ha märkt i samband med att det började ryka isf.
Hur har din körning sett ut övriga dagar när allt fungerat som "normalt"? Har du kört kortare sträckor, lägre hastigheter osv?
Tänker mig att om du körde långt/snabbt/hårt/tungt den dagen det började ryka så kanske kopplingen småslirat hela tiden och till slut blivit för varm = rök och doft.
Om man ska lita på deras kommentar att den inte tar högt eller slirar så lutar det åt handhavandefel den dagen det började ryka, men man ska inte lita blint på folk som testat ens bil en kortare stund heller, speciellt eftersom det ligger i deras intresse att säga att bilen är "OK".