Det är viktigt att undvika missförstånd, jag skrev aldrig att motorn är tråkig utan
"en fin motor men lite tråkigare än bensinsexan" det är en rätt stor skillnad mellan de bägge påståendena! Sedan har jag inte heller skrivit att den är dyrare i drift, utan ovan står det
"sedan blir den inte mycket billigare i drift".
Jag tycker motorn är tråkig
are för att motorsången från en bensinsexa saknas och för att dieseln låter för tråkigt på tomgång och lägre varv. Sedan är gångkulturen sämre, en rak sexa är balanserad i sig självt och går i princip vibrationsfritt. Det gäller i teorin även en rak dieselsexa, men i praktiken vibrerar den klart märkbart på grund av dieselmotorns konstruktion i sig.
Sedan är karaktären inte densamma, dieselsexan är mycket varvvillig för att vara just en diesel men trivs bättre om man utnyttjar kraften på lägre varv istället. Sedan kroknar den strax efter 4000varv/minut, men låter faktiskt rätt mysigt då, jämfört med bensinsexan som sticker upp till cirka 7000varv/minut (N53) och sjunger helt fantastiskt där. Du har däremot helt rätt i att dieselsexan hyllats i flera sammanhang, och vunnit priser i sin klass. Detsamma gäller BMW´s bensinsexa, i sin motsvarande klass.
När det gäller ekonomi:
-Det skiljer inte 600:- i skatt mellan motsvarande 325i och 325d. En 325i sedan kostar 1360:-/år i skatt (218hk N53, 170g CO2/km) och en exakt motsvarande 325d sedan kostar som du skrev 2953:-/år (197hk M57, 155g/km). Det är cirka 1600:- skillnad.
-Dieselbilen är dyrare i inköp, på en lätt begagnad 325 skiljer det kanske 30.000:- mellan d och i. Säg att det skiljer 10-15.000:- efter 3år så blir det 15-20.000:- mer i värdeminskning som dieselbilen "måste" tjäna in.
-Förbrukningen skiljer 1.1dl/mil på pappret. Och ungefär lika mycket i verkligheten, rent teoretiskt borde skillnaden bli mindre på pappret i Sverige eftersom EU-körcykeln som ger de officiella förbrukningssiffrorna körs på bra diesel och bra bensin. I Sverige har vi tillgång till bra bensin, men skitdiesel som via tvång från våra kära politiker blandas med biodiesel. Biodiesel med lägre energiinnehåll ger högre förbrukning.
-En diesel har fler punkter att kontrollera och fler delar som byts vilket gör service lite dyrare, men visst i gengäld har bensinmotorn sex tändstift som skall bytas. Det görs dock med 10-12.000mils intervall, vid den stora servicen som tidigare kallades inspektion 2. Även partikelfilter bör bytas, mer om det senare, för dyra pengar.
-En diesel har mycket fler potentiella felkällor, och går något sönder är delarna klart dyrare främst för att dom är mycket kraftigare dimensionerade vilket behövs i en diesel. På en helt original 325d blir inte det ett bekymmer för ens bilen rullat väldigt långt, men trimmar man bilen som du förespråkar blir det utslitet fortare. Marginalerna är relativt små på dessa motorerna och det behövs inte mycket trim innan man påfrestar drivlinan bra mycket mer än den är byggd för.
Till trim då, att plocka bort partikelfiltret (DPF) och ersätta detta med ett rör är ingen bra idé. Dels är motorn byggd för det mottryck detta filter genererar, vilket man visserligen till största delen kan ändra på med mjukvara, men framför allt förstör man mycket av tanken med bilen i mina ögon.
Det är inte tillåtet att montera bort filtret, och gör man så kommer bilen ryka svart (sot) och lukta kraftigt illa. Jag skulle personligen aldrig betala ett högt pris för en nyare och vacker BMW Coupé som ryker och luktar som en gammal skrotbil och dessutom tydligt talar om för t.ex polisen att
"Titta på mig, jag är inte en laglig bil" genom svarta sotsensationer bakom bilen. Dessutom är det som sagt inte tillåtet, vilket bortsett från risken att bli stoppad och få problem till vardags innebär att bilen måste byggas om inför besiktning och felkoder (Det blir sådana om DPF monteras väck) raderas.
För att inte tala om garantier, på en trimmad bil är de förverkade. Och tror man att BMW inte kan upptäcka eller bevisa att en bil varit trimmad har man fel, det finns mycket skrivet på BMW-forumet Autopower om vilka metoder BMW har för att upptäcka detta.
Köper man en ny bil är det för att få en problemfri och trygg vardag åtminstone i mina ögon, inte för att riskera en massa problem i en trimmad diesel som luktar och ryker som Volvoraggarnas gamla A-traktorer.
Om du sedan trimmar t.ex en 25d går du snabbt över gränsen för vad drivlinans komponenter är byggda för att klara av. Växellådan är ett exempel, automat tål inte mer än 325d har original och inte ens den manuellt växlade lådan är gjord för de 600Nm du pratar om.
Sedan tål spridarna inte högre tryck än original, med risk för läckage som följd. En spridare kostar 2-2500-:- styck, alltså 12-15.000:- för att byta alla sex om du kört med trim ett längre tag och slitit ut dessa. Det gäller inte endast BMW. Sedan kan man gå vidare, kring vad turbon klarar, grenröret har spruckit på en del
(halvdant?) trimmade bilar samt är inte en billig del och så vidare...
Vill man ha en ny, trygg och driftsäker bil ändrar man inte för mycket på den, och medräknat högre servicekostnader samt DPF-byte gör man inte heller någon enorm besparing på en diesel. Köper man en lätt begagnad BMW 325 idag, och har tänkt behålla denna ett par år, är DPF en faktor att räkna med. 15-20.000:- på 15-20.000mil är slarvigt sammanfattat 1:-/mil, plus övriga servicekostnader.
Det innebär att man kanske sparar 50 öre-en krona per mil på 325d, alltså måste man köra drygt 3000mil/år för att den skall gå break even mot bensinmotorn. Jag räknade lite på dina 8000mil/år, enligt ovan sparar du 2400:-/år och väldigt optimistiskt räknat 6000:-/år jämfört med att du lägger närmre 90.000:-/år på endast diesel i så fall, stor besparing på en diesel sa du? Jag tar inte med beräkningen, den tar (ännu) mer plats!
För en vanlig Svensson som inte kör så mycket kostar en diesel istället mer i drift, mitt råd är att man köper den motor man gillar mest och struntar i om den blir någon tusenlapp dyrare eller billigare i längden. Klart trevligast av dessa två BMW E92 är i mina ögon: 325i. Även om åtminstone N53-sexan har några dyra fällor den med som man kan undvika, t.ex skall bränslepumpen/HPF vara av senaste version. Den äldre N52-bensinsexan är dock ett tryggt köp.
Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg, delvis utanför ämnet!