4445
Sök

Köpråd: Mustang GT 05-07. Bmw 325i Coupé -07, Bmw M3 E46

75 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
#1
Tja.
Det är dags för en ny bil vid Februari och jag håller på bollar mellan Mustang GT -05-  -07. Bmw 325i Coupé -07
Och en Bmw M3 E46 (02-04).
Nu vet jag att alla bilar är i klass för sig, jag är ute efter både fart och utseende.
E46an gillar jag VÄLDIGT mycket men den verkar "gammal" i utseende tycker jag. 325an är stilig men inte tillräckligt med kraft och mustangen tycker jag bara är snygg. Är det någon som kört någon utav dessa bilar? Vad tycker ni? Hur är komforten och accen?
Väldigt tacksam för svar / F
Senast redigerat av Dieselsmurfen (9 oktober 2012)


Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
8 oktober 2012
#2
har kört en m3 e46, tycker det är en väldigt behaglig bil att köra smile grymt drag är det i den också !

Enligt mig är e46 en utav bmws snyggare modeller.

Har åkt en mustang gt 06(?)... vet inte riktigt vad man ska säga, går väl helt ok men absolut inte imponerande och inredningen är ungefär lika plastig som en golf 2s inredning

325an du nämner har jag inte ens suttit i smile men är säkert en väldigt fin bil !


4 637 Inlägg
8 oktober 2012
#3
E46 var så modern i utseendet in- och utvändigt när den kom så jag ser den som modern än. Modern design blandat med lite gammalt förnuft. En rätt tidlös bil med stil!

Om du gillar den ska du köpa den. Riktigt snygg bil. Skit i om grannen stör sig på att du inte har en bil med 2012 års design.

Jag kör Volvo 240 och tycker den är vacker, skiter i att hälfen av alla som ser den anser den som ful...
Senast redigerat av Navkapsel (8 oktober 2012)

Forummoderator
18 009 Inlägg
9 oktober 2012
#4
Tog bort felinlagt köpråd om andra bilar ur tråden.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

125 Inlägg
9 oktober 2012
#5
I samma prisklass får du också en Pontiac GTO 6,0 med mera drag och mera plats än dem övriga kan rekommenderas


146 Inlägg
9 oktober 2012
#6
Kan säga att en Mustang GT kan med rätt grejjor vara en helt underbar bil den känns däremot lite plastig som nämndes ovan men det är för att priset ska hållas nere vid nybilsförsäljning.
Att den är relativt enkel att trimma till närmare 100 extra hk gör att man kan bättra på prestandan.
Ett par stora nackdelar är att vid vått väglag är det Bambi på hal is (detta problem har åtminstone jag)  och att en dränering vid vindrutan kan bli igensatt med en blöt golvmatta som följd.
Om du tittar på en mustang och känner suget efter lite mer kraft skippa automatlådan då den väldigt lätt ger med sig vid extra kraft (inte lådan i sig men en liten detalj till lådan).

Om du är ute efter hög toppfart är mustangen inget att slå till på, den är spärrad på antingen 230 km/h eller 240 km/h (kommer inte ihåg riktigt) (v6:an skjuter även kardanden vid för hög hastighet) och dessutom låter en hel del vid den farten, en stor fördel med Mustangen i hög fart är att den drar näst intill lika mycket i 240 km/h som i 150 km/h (borträknat acceleration).

När/om du provkör en mustang GT var noga med att kolla upp vilken utväxling det är och om hastighetsmätaren är inställd för rätt utväxling så du inte blir lurad på accelerationen.
Dessvärre är många mustanger som är till salu i sverige krockade så carfax är ett måste om man förr eller senare vill kunna sälja bilen igen.
Spjällhuset på årsmodellerna du nämnde kan bli fyllda med sot och annan smuts så bilen kan felkoda och känns slö, fixas däremot rätt lätt med en tandborste och rengöringsmedel.


Det jag kan komma på, på rak arm om Mustang i den årsmodellen smile


EDIT: glömde säga att många Ford verkstäder inte vill ha med mustang att göra för att dom inte har kompetensen för dom lol
Senast redigerat av mustang07 (9 oktober 2012)

125 Inlägg
9 oktober 2012
#7
mustang07 skrev:
Kan säga att en Mustang GT kan med rätt grejjor vara en helt underbar bil den känns däremot lite plastig som nämndes ovan men det är för att priset ska hållas nere vid nybilsförsäljning.
Att den är relativt enkel att trimma till närmare 100 extra hk gör att man kan bättra på prestandan.
Ett par stora nackdelar är att vid vått väglag är det Bambi på hal is (detta problem har åtminstone jag)  och att en dränering vid vindrutan kan bli igensatt med en blöt golvmatta som följd.
Om du tittar på en mustang och känner suget efter lite mer kraft skippa automatlådan då den väldigt lätt ger med sig vid extra kraft (inte lådan i sig men en liten detalj till lådan).

Om du är ute efter hög toppfart är mustangen inget att slå till på, den är spärrad på antingen 230 km/h eller 240 km/h (kommer inte ihåg riktigt) (v6:an skjuter även kardanden vid för hög hastighet) och dessutom låter en hel del vid den farten, en stor fördel med Mustangen i hög fart är att den drar näst intill lika mycket i 240 km/h som i 150 km/h (borträknat acceleration).

När/om du provkör en mustang GT var noga med att kolla upp vilken utväxling det är och om hastighetsmätaren är inställd för rätt utväxling så du inte blir lurad på accelerationen.
Dessvärre är många mustanger som är till salu i sverige krockade så carfax är ett måste om man förr eller senare vill kunna sälja bilen igen.
Spjällhuset på årsmodellerna du nämnde kan bli fyllda med sot och annan smuts så bilen kan felkoda och känns slö, fixas däremot rätt lätt med en tandborste och rengöringsmedel.


Det jag kan komma på, på rak arm om Mustang i den årsmodellen smile


EDIT: glömde säga att många Ford verkstäder inte vill ha med mustang att göra för att dom inte har kompetensen för dom lol

Man får nog lägga rätt frisk med pengar för att locka fram ytterligare 100hk kanske enklare bara köpa en problemfri GTO direkt med 400hk org. som INTE krånglar:cool:


Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 oktober 2012
#8
M3 E46 i ett bra skick/exemplar är ju utan tvivel det mest roliga att äga och köra utan dom du väljer imellan.
Den har hyffsat knuff i motorn, är inte enhjulsdriven och kan svänga och verkligen bromsa smile
Kör på en sådan!
Senast redigerat av Busgrabb (10 oktober 2012)

Autotech

huh?
10 427 Inlägg
9 oktober 2012
#9
Kan garantera att en E46 coupé ser skapligt föråldrad ut jämfört med en E92, men så länge
man låter bli att parkera bredvid en så kan man leva med det wink wink

http://i16.photobucket.com/albums/b16/aalavekios/CopyofDSC_0112.jpg

Själv kan jag rekommendera 330i E92 om du vill ha ös (mer än vad man behöver om du frågar mig), borde gå att hitta bilar runt samma prisklass som M3 E46 02-04 med lite tur (en kompis gjorde det) även om 330 coupé inte är helt vanliga.

Mustang GT rekommenderar jag nog inte till någon levande människa (hehe), körde en sån cab i somras med automatlåda. Verkligen inget som föll mig i smaken, jäkla seg gasrespons (drog dock aldrig ur bilen riktigt) och stenhård obekväm fjädring. Kanske är roligare med manuell. wink


huh?
10 427 Inlägg
9 oktober 2012
#10
Busgrabb skrev:
M3 E46 i ett bra skick/exemplat är ju utan tvivel det mest roliga att äga och köra utan dom du väljer imellan.
Den har hyffsat knuff i motorn, är inte enhjulsdriven och kan svänga och verkligen bromsa smile
Kör på en sådan!

Glöm inte ljudet.. LJUDET! cool (med CSL-luftintaget)


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
9 oktober 2012
#11
Jag har ägt rätt så många Bmw bilar och gillar karaktären på de. Men tyvärr så var du valt två helt olika bilar när du jämför 325i mot en M3 e46.
Jag tycker du borde kolla på 325d 197hk med bra optimering får du ca 300hk och 600nm wink
0-100 brukar oftast ligga på ca 5.4-5.9sek och en snitt förbrukning på typ 0.7l/mil
Sedan har du billigar försäkring jämför mot M3:an som tyvärr är den svaga punkte till vrf inte så många vågar köpa de.

Mustangen är tyvärr mkt plastig utan vare sig komfort eller utsende (personligt åsikt)
325i seg samt tråkig att köra (ägt två st och har en polare som har en till försäljning med samma tycke)
M3 e46 den sist riktiga M3:an med den underbara 6:an som aldrig går ur tiden men tyvärr dyr i alla kostnader. MEN M3 är alltid en M3 smile

Så hade jag varit i din sits hade jag köpt 325d e9x utan att tveka. Då får du nästan likvärdig prestanda som en M3 E46 fast mkt snyggare linjer på E9x samt mkt billigare att äga och köra.

Lycka till!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
9 oktober 2012
#12
Prestanda diskuteras mycket fram och tillbaka här, relativt oväsentligt i mina ögon. Man märker inte av en skillnad på en halv sekund hit eller dit, och prestanda är också ett flyktigt begrepp köp en bil som når 100km/h på sju sekunder så vänjer du dig vid det. Köp en som når samma fart på fem sekunder vänjer du dig vid det, så ser jag på det när det gäller bruksbilar åtminstone och inte tävlar man mot andra bilister på allmän väg till vardags?

Karaktär är istället en mycket viktigare faktor, det gäller att hitta en bil man tycker om det bör roa en som mest oavsett vilken prestanda modellen har. Här kan åsikterna skilja sig vilt, en del gillar framhjulsdrivna turbobilar som "känns jättestarka när det rycker i ratten och däcken spinner" medan andra gillar bilar som sticker iväg utan att det märks så mycket. Oavsett om de två typerna har samma prestanda.

Efter att ha sagt det vågar jag avslöja att jag valt BMW E92 av dessa, M3 E46 är en helt underbar bil men åldern märks tydligt vid en jämförelse och en M-modell kostar därefter. Ford Mustang är ett legendariskt modellnamn och visst är den aktuella modellen med sin retro-design fräck, men det är inte mer än en yta. Säkert en bra bil, men det finns mycket bättre och vettigare köp.

E92 är den mest kompletta modellen av dessa tre, och då tänker jag på allt från komfort, prestanda och ekonomi till hur praktisk bilen är. Tänk då på att en praktisk bil inte nödvändigtvis den som rymmer mest ICA-kassar, utan insteg, hur smidig bilen är att köra och parkera, vart man kan hitta service med mera ingår. 325i räcker, men 330i ger lite extra prestanda samtidigt som driftkostnaderna blir de samma. En 335i blir marginellt dyrare, alla tre kan vara värda att fundera över!

325d eller någon annan diesel hade jag personligen inte övervägt, visst BMW´s dieselsexa är en fin motor men jämfört med bensinsexan tycker jag den är lite tråkig, den låter inte så kul och har en råare karaktär. Sedan blir den inte mycket billigare i drift, inte ens om man kör mycket. Ägandekostnaderna är högre och förbrukningen bara något lägre, kan du tänka dig en sådan så överväg och räkna på ditt val riktigt noga innan du går vidare.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 oktober 2012
#13
steifan skrev:
Kan garantera att en E46 coupé ser skapligt föråldrad ut jämfört med en E92, men så länge
man låter bli att parkera bredvid en så kan man leva med det wink wink

http://i16.photobucket.com/albums/b16/a … C_0112.jpg

Själv kan jag rekommendera 330i E92 om du vill ha ös (mer än vad man behöver om du frågar mig), borde gå att hitta bilar runt samma prisklass som M3 E46 02-04 med lite tur (en kompis gjorde det) även om 330 coupé inte är helt vanliga.

Mustang GT rekommenderar jag nog inte till någon levande människa (hehe), körde en sån cab i somras med automatlåda. Verkligen inget som föll mig i smaken, jäkla seg gasrespons (drog dock aldrig ur bilen riktigt) och stenhård obekväm fjädring. Kanske är roligare med manuell. wink

Mer ös än man behöver i en 330i roll

Ja det räcker för en omkörning kanske...

Autotech

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 oktober 2012
#14
Rquired skrev:
Prestanda diskuteras mycket fram och tillbaka här, relativt oväsentligt i mina ögon. Man märker inte av en skillnad på en halv sekund hit eller dit, och prestanda är också ett flyktigt begrepp köp en bil som når 100km/h på sju sekunder så vänjer du dig vid det. Köp en som når samma fart på fem sekunder vänjer du dig vid det, så ser jag på det när det gäller bruksbilar åtminstone och inte tävlar man mot andra bilister på allmän väg till vardags?

Karaktär är istället en mycket viktigare faktor, det gäller att hitta en bil man tycker om det bör roa en som mest oavsett vilken prestanda modellen har. Här kan åsikterna skilja sig vilt, en del gillar framhjulsdrivna turbobilar som "känns jättestarka när det rycker i ratten och däcken spinner" medan andra gillar bilar som sticker iväg utan att det märks så mycket. Oavsett om de två typerna har samma prestanda.

Efter att ha sagt det vågar jag avslöja att jag valt BMW E92 av dessa, M3 E46 är en helt underbar bil men åldern märks tydligt vid en jämförelse och en M-modell kostar därefter. Ford Mustang är ett legendariskt modellnamn och visst är den aktuella modellen med sin retro-design fräck, men det är inte mer än en yta. Säkert en bra bil, men det finns mycket bättre och vettigare köp.

E92 är den mest kompletta modellen av dessa tre, och då tänker jag på allt från komfort, prestanda och ekonomi till hur praktisk bilen är. Tänk då på att en praktisk bil inte nödvändigtvis den som rymmer mest ICA-kassar, utan insteg, hur smidig bilen är att köra och parkera, vart man kan hitta service med mera ingår. 325i räcker, men 330i ger lite extra prestanda samtidigt som driftkostnaderna blir de samma. En 335i blir marginellt dyrare, alla tre kan vara värda att fundera över!

325d eller någon annan diesel hade jag personligen inte övervägt, visst BMW´s dieselsexa är en fin motor men jämfört med bensinsexan tycker jag den är lite tråkig, den låter inte så kul och har en råare karaktär. Sedan blir den inte mycket billigare i drift, inte ens om man kör mycket. Ägandekostnaderna är högre och förbrukningen bara något lägre, kan du tänka dig en sådan så överväg och räkna på ditt val riktigt noga innan du går vidare.

Lycka till med köpet!

Varför tycker du att den är tråkig? Och hur räknar du när du säger att dieseln är dyrare i drift?
Jag själv kör mellan 6-8k mil/år och kan du rekomendera någon bil med samma effekt och prestanda inom Bmw:s sortiment som håller samma eller lägre kostnader? Bmw:s diesel 6:or har vunnit flertalet priser för just den motorn.
Bensinaren däremot är en riktigt plåga att köra. Speciellt med automat! Jag fick upp min och min polares på ca 1.8l/milen vid hårdkörning!!! Det är vad min M5 E60 låg på blandat i stan.

Som sagt är mkt intresserad utav dina räkningar på vrf en 325i är billigare i drift än 325d
Hoppas du inte räknar med DPF för den ersätts med rör för 3-4k och får ytterligare effekt wink

Skatten är 2953kr för 325d samt 2320:- för 325i

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2012
#15
Det är viktigt att undvika missförstånd, jag skrev aldrig att motorn är tråkig utan "en fin motor men lite tråkigare än bensinsexan" det är en rätt stor skillnad mellan de bägge påståendena! Sedan har jag inte heller skrivit att den är dyrare i drift, utan ovan står det "sedan blir den inte mycket billigare i drift". smile

Jag tycker motorn är tråkigare för att motorsången från en bensinsexa saknas och för att dieseln låter för tråkigt på tomgång och lägre varv. Sedan är gångkulturen sämre, en rak sexa är balanserad i sig självt och går i princip vibrationsfritt. Det gäller i teorin även en rak dieselsexa, men i praktiken vibrerar den klart märkbart på grund av dieselmotorns konstruktion i sig.
Sedan är karaktären inte densamma, dieselsexan är mycket varvvillig för att vara just en diesel men trivs bättre om man utnyttjar kraften på lägre varv istället. Sedan kroknar den strax efter 4000varv/minut, men låter faktiskt rätt mysigt då, jämfört med bensinsexan som sticker upp till cirka 7000varv/minut (N53) och sjunger helt fantastiskt där. Du har däremot helt rätt i att dieselsexan hyllats i flera sammanhang, och vunnit priser i sin klass. Detsamma gäller BMW´s bensinsexa, i sin motsvarande klass.

När det gäller ekonomi:
-Det skiljer inte 600:- i skatt mellan motsvarande 325i och 325d. En 325i sedan kostar 1360:-/år i skatt (218hk N53, 170g CO2/km) och en exakt motsvarande 325d sedan kostar som du skrev 2953:-/år (197hk M57, 155g/km). Det är cirka 1600:- skillnad.

-Dieselbilen är dyrare i inköp, på en lätt begagnad 325 skiljer det kanske 30.000:- mellan d och i. Säg att det skiljer 10-15.000:- efter 3år så blir det 15-20.000:- mer i värdeminskning som dieselbilen "måste" tjäna in.

-Förbrukningen skiljer 1.1dl/mil på pappret. Och ungefär lika mycket i verkligheten, rent teoretiskt borde skillnaden bli mindre på pappret i Sverige eftersom EU-körcykeln som ger de officiella förbrukningssiffrorna körs på bra diesel och bra bensin. I Sverige har vi tillgång till bra bensin, men skitdiesel som via tvång från våra kära politiker blandas med biodiesel. Biodiesel med lägre energiinnehåll ger högre förbrukning.

-En diesel har fler punkter att kontrollera och fler delar som byts vilket gör service lite dyrare, men visst i gengäld har bensinmotorn sex tändstift som skall bytas. Det görs dock med 10-12.000mils intervall, vid den stora servicen som tidigare kallades inspektion 2. Även partikelfilter bör bytas, mer om det senare, för dyra pengar.

-En diesel har mycket fler potentiella felkällor, och går något sönder är delarna klart dyrare främst för att dom är mycket kraftigare dimensionerade vilket behövs i en diesel. På en helt original 325d blir inte det ett bekymmer för ens bilen rullat väldigt långt, men trimmar man bilen som du förespråkar blir det utslitet fortare. Marginalerna är relativt små på dessa motorerna och det behövs inte mycket trim innan man påfrestar drivlinan bra mycket mer än den är byggd för.

Till trim då, att plocka bort partikelfiltret (DPF) och ersätta detta med ett rör är ingen bra idé. Dels är motorn byggd för det mottryck detta filter genererar, vilket man visserligen till största delen kan ändra på med mjukvara, men framför allt förstör man mycket av tanken med bilen i mina ögon.

Det är inte tillåtet att montera bort filtret, och gör man så kommer bilen ryka svart (sot) och lukta kraftigt illa. Jag skulle personligen aldrig betala ett högt pris för en nyare och vacker BMW Coupé som ryker och luktar som en gammal skrotbil och dessutom tydligt talar om för t.ex polisen att "Titta på mig, jag är inte en laglig bil" genom svarta sotsensationer bakom bilen. Dessutom är det som sagt inte tillåtet, vilket bortsett från risken att bli stoppad och få problem till vardags innebär att bilen måste byggas om inför besiktning och felkoder (Det blir sådana om DPF monteras väck) raderas.
För att inte tala om garantier, på en trimmad bil är de förverkade. Och tror man att BMW inte kan upptäcka eller bevisa att en bil varit trimmad har man fel, det finns mycket skrivet på BMW-forumet Autopower om vilka metoder BMW har för att upptäcka detta.

Köper man en ny bil är det för att få en problemfri och trygg vardag åtminstone i mina ögon, inte för att riskera en massa problem i en trimmad diesel som luktar och ryker som Volvoraggarnas gamla A-traktorer.
Om du sedan trimmar t.ex en 25d går du snabbt över gränsen för vad drivlinans komponenter är byggda för att klara av. Växellådan är ett exempel, automat tål inte mer än 325d har original och inte ens den manuellt växlade lådan är gjord för de 600Nm du pratar om.

Sedan tål spridarna inte högre tryck än original, med risk för läckage som följd. En spridare kostar 2-2500-:- styck, alltså 12-15.000:- för att byta alla sex om du kört med trim ett längre tag och slitit ut dessa. Det gäller inte endast BMW. Sedan kan man gå vidare, kring vad turbon klarar, grenröret har spruckit på en del (halvdant?) trimmade bilar samt är inte en billig del och så vidare...

Vill man ha en ny, trygg och driftsäker bil ändrar man inte för mycket på den, och medräknat högre servicekostnader samt DPF-byte gör man inte heller någon enorm besparing på en diesel. Köper man en lätt begagnad BMW 325 idag, och har tänkt behålla denna ett par år, är DPF en faktor att räkna med. 15-20.000:- på 15-20.000mil är slarvigt sammanfattat 1:-/mil, plus övriga servicekostnader.

Det innebär att man kanske sparar 50 öre-en krona per mil på 325d, alltså måste man köra drygt 3000mil/år för att den skall gå break even mot bensinmotorn. Jag räknade lite på dina 8000mil/år, enligt ovan sparar du 2400:-/år och väldigt optimistiskt räknat 6000:-/år jämfört med att du lägger närmre 90.000:-/år på endast diesel i så fall, stor besparing på en diesel sa du? Jag tar inte med beräkningen, den tar (ännu) mer plats!

För en vanlig Svensson som inte kör så mycket kostar en diesel istället mer i drift, mitt råd är att man köper den motor man gillar mest och struntar i om den blir någon tusenlapp dyrare eller billigare i längden. Klart trevligast av dessa två BMW E92 är i mina ögon: 325i. Även om åtminstone N53-sexan har några dyra fällor den med som man kan undvika, t.ex skall bränslepumpen/HPF vara av senaste version. Den äldre N52-bensinsexan är dock ett tryggt köp.

Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg, delvis utanför ämnet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
10 oktober 2012
#16
Rquired skrev:
Det är viktigt att undvika missförstånd, jag skrev aldrig att motorn är tråkig utan "en fin motor men lite tråkigare än bensinsexan" det är en rätt stor skillnad mellan de bägge påståendena! Sedan har jag inte heller skrivit att den är dyrare i drift, utan ovan står det "sedan blir den inte mycket billigare i drift". smile

Jag tycker motorn är tråkigare för att motorsången från en bensinsexa saknas och för att dieseln låter för tråkigt på tomgång och lägre varv. Sedan är gångkulturen sämre, en rak sexa är balanserad i sig självt och går i princip vibrationsfritt. Det gäller i teorin även en rak dieselsexa, men i praktiken vibrerar den klart märkbart på grund av dieselmotorns konstruktion i sig.
Sedan är karaktären inte densamma, dieselsexan är mycket varvvillig för att vara just en diesel men trivs bättre om man utnyttjar kraften på lägre varv istället. Sedan kroknar den strax efter 4000varv/minut, men låter faktiskt rätt mysigt då, jämfört med bensinsexan som sticker upp till cirka 7000varv/minut (N53) och sjunger helt fantastiskt där. Du har däremot helt rätt i att dieselsexan hyllats i flera sammanhang, och vunnit priser i sin klass. Detsamma gäller BMW´s bensinsexa, i sin motsvarande klass.

När det gäller ekonomi:
-Det skiljer inte 600:- i skatt mellan motsvarande 325i och 325d. En 325i sedan kostar 1360:-/år i skatt (218hk N53, 170g CO2/km) och en exakt motsvarande 325d sedan kostar som du skrev 2953:-/år (197hk M57, 155g/km). Det är cirka 1600:- skillnad.

-Dieselbilen är dyrare i inköp, på en lätt begagnad 325 skiljer det kanske 30.000:- mellan d och i. Säg att det skiljer 10-15.000:- efter 3år så blir det 15-20.000:- mer i värdeminskning som dieselbilen "måste" tjäna in.

-Förbrukningen skiljer 1.1dl/mil på pappret. Och ungefär lika mycket i verkligheten, rent teoretiskt borde skillnaden bli mindre på pappret i Sverige eftersom EU-körcykeln som ger de officiella förbrukningssiffrorna körs på bra diesel och bra bensin. I Sverige har vi tillgång till bra bensin, men skitdiesel som via tvång från våra kära politiker blandas med biodiesel. Biodiesel med lägre energiinnehåll ger högre förbrukning.

-En diesel har fler punkter att kontrollera och fler delar som byts vilket gör service lite dyrare, men visst i gengäld har bensinmotorn sex tändstift som skall bytas. Det görs dock med 10-12.000mils intervall, vid den stora servicen som tidigare kallades inspektion 2. Även partikelfilter bör bytas, mer om det senare, för dyra pengar.

-En diesel har mycket fler potentiella felkällor, och går något sönder är delarna klart dyrare främst för att dom är mycket kraftigare dimensionerade vilket behövs i en diesel. På en helt original 325d blir inte det ett bekymmer för ens bilen rullat väldigt långt, men trimmar man bilen som du förespråkar blir det utslitet fortare. Marginalerna är relativt små på dessa motorerna och det behövs inte mycket trim innan man påfrestar drivlinan bra mycket mer än den är byggd för.

Till trim då, att plocka bort partikelfiltret (DPF) och ersätta detta med ett rör är ingen bra idé. Dels är motorn byggd för det mottryck detta filter genererar, vilket man visserligen till största delen kan ändra på med mjukvara, men framför allt förstör man mycket av tanken med bilen i mina ögon.

Det är inte tillåtet att montera bort filtret, och gör man så kommer bilen ryka svart (sot) och lukta kraftigt illa. Jag skulle personligen aldrig betala ett högt pris för en nyare och vacker BMW Coupé som ryker och luktar som en gammal skrotbil och dessutom tydligt talar om för t.ex polisen att "Titta på mig, jag är inte en laglig bil" genom svarta sotsensationer bakom bilen. Dessutom är det som sagt inte tillåtet, vilket bortsett från risken att bli stoppad och få problem till vardags innebär att bilen måste byggas om inför besiktning och felkoder (Det blir sådana om DPF monteras väck) raderas.
För att inte tala om garantier, på en trimmad bil är de förverkade. Och tror man att BMW inte kan upptäcka eller bevisa att en bil varit trimmad har man fel, det finns mycket skrivet på BMW-forumet Autopower om vilka metoder BMW har för att upptäcka detta.

Köper man en ny bil är det för att få en problemfri och trygg vardag åtminstone i mina ögon, inte för att riskera en massa problem i en trimmad diesel som luktar och ryker som Volvoraggarnas gamla A-traktorer.
Om du sedan trimmar t.ex en 25d går du snabbt över gränsen för vad drivlinans komponenter är byggda för att klara av. Växellådan är ett exempel, automat tål inte mer än 325d har original och inte ens den manuellt växlade lådan är gjord för de 600Nm du pratar om.

Sedan tål spridarna inte högre tryck än original, med risk för läckage som följd. En spridare kostar 2-2500-:- styck, alltså 12-15.000:- för att byta alla sex om du kört med trim ett längre tag och slitit ut dessa. Det gäller inte endast BMW. Sedan kan man gå vidare, kring vad turbon klarar, grenröret har spruckit på en del (halvdant?) trimmade bilar samt är inte en billig del och så vidare...

Vill man ha en ny, trygg och driftsäker bil ändrar man inte för mycket på den, och medräknat högre servicekostnader samt DPF-byte gör man inte heller någon enorm besparing på en diesel. Köper man en lätt begagnad BMW 325 idag, och har tänkt behålla denna ett par år, är DPF en faktor att räkna med. 15-20.000:- på 15-20.000mil är slarvigt sammanfattat 1:-/mil, plus övriga servicekostnader.

Det innebär att man kanske sparar 50 öre-en krona per mil på 325d, alltså måste man köra drygt 3000mil/år för att den skall gå break even mot bensinmotorn. Jag räknade lite på dina 8000mil/år, enligt ovan sparar du 2400:-/år och väldigt optimistiskt räknat 6000:-/år jämfört med att du lägger närmre 90.000:-/år på endast diesel i så fall, stor besparing på en diesel sa du? Jag tar inte med beräkningen, den tar (ännu) mer plats!

För en vanlig Svensson som inte kör så mycket kostar en diesel istället mer i drift, mitt råd är att man köper den motor man gillar mest och struntar i om den blir någon tusenlapp dyrare eller billigare i längden. Klart trevligast av dessa två BMW E92 är i mina ögon: 325i. Även om åtminstone N53-sexan har några dyra fällor den med som man kan undvika, t.ex skall bränslepumpen/HPF vara av senaste version. Den äldre N52-bensinsexan är dock ett tryggt köp.

Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg, delvis utanför ämnet!

Angående spridarna så ändrar man inte trycket på spridarna vid mjukvarutrimmning utan spridarnas öppningstider vilket inte lär slita mer på dom.

Jag vet flera med påställda BMW dieselmaskiner som inte haft haft några som helst problem.
Även polarens tjej har en påställd utan DPF och visst lite svart kan puffa till när man trycker fullgas men felkoder osv är ju fixat av firman som gjort mjukvaran.

Autotech

huh?
10 427 Inlägg
10 oktober 2012
#17
Busgrabb skrev:
steifan skrev:
Kan garantera att en E46 coupé ser skapligt föråldrad ut jämfört med en E92, men så länge
man låter bli att parkera bredvid en så kan man leva med det wink wink

http://i16.photobucket.com/albums/b16/a … C_0112.jpg

Själv kan jag rekommendera 330i E92 om du vill ha ös (mer än vad man behöver om du frågar mig), borde gå att hitta bilar runt samma prisklass som M3 E46 02-04 med lite tur (en kompis gjorde det) även om 330 coupé inte är helt vanliga.

Mustang GT rekommenderar jag nog inte till någon levande människa (hehe), körde en sån cab i somras med automatlåda. Verkligen inget som föll mig i smaken, jäkla seg gasrespons (drog dock aldrig ur bilen riktigt) och stenhård obekväm fjädring. Kanske är roligare med manuell. wink

Mer ös än man behöver i en 330i roll

Ja det räcker för en omkörning kanske...

lol
Man hinner ju inte ens varva ur på någon växel innan man är uppe i över 200km/h.
Sen att dom slakar av lite på högre varv är väl inte så skoj. Har kört N52B30 varianten på 272hk.


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 oktober 2012
#18
Rquired skrev:
Det är viktigt att undvika missförstånd, jag skrev aldrig att motorn är tråkig utan "en fin motor men lite tråkigare än bensinsexan" det är en rätt stor skillnad mellan de bägge påståendena! Sedan har jag inte heller skrivit att den är dyrare i drift, utan ovan står det "sedan blir den inte mycket billigare i drift". smile

Jag tycker motorn är tråkigare för att motorsången från en bensinsexa saknas och för att dieseln låter för tråkigt på tomgång och lägre varv. Sedan är gångkulturen sämre, en rak sexa är balanserad i sig självt och går i princip vibrationsfritt. Det gäller i teorin även en rak dieselsexa, men i praktiken vibrerar den klart märkbart på grund av dieselmotorns konstruktion i sig.
Sedan är karaktären inte densamma, dieselsexan är mycket varvvillig för att vara just en diesel men trivs bättre om man utnyttjar kraften på lägre varv istället. Sedan kroknar den strax efter 4000varv/minut, men låter faktiskt rätt mysigt då, jämfört med bensinsexan som sticker upp till cirka 7000varv/minut (N53) och sjunger helt fantastiskt där. Du har däremot helt rätt i att dieselsexan hyllats i flera sammanhang, och vunnit priser i sin klass. Detsamma gäller BMW´s bensinsexa, i sin motsvarande klass.

När det gäller ekonomi:
-Det skiljer inte 600:- i skatt mellan motsvarande 325i och 325d. En 325i sedan kostar 1360:-/år i skatt (218hk N53, 170g CO2/km) och en exakt motsvarande 325d sedan kostar som du skrev 2953:-/år (197hk M57, 155g/km). Det är cirka 1600:- skillnad.

-Dieselbilen är dyrare i inköp, på en lätt begagnad 325 skiljer det kanske 30.000:- mellan d och i. Säg att det skiljer 10-15.000:- efter 3år så blir det 15-20.000:- mer i värdeminskning som dieselbilen "måste" tjäna in.

-Förbrukningen skiljer 1.1dl/mil på pappret. Och ungefär lika mycket i verkligheten, rent teoretiskt borde skillnaden bli mindre på pappret i Sverige eftersom EU-körcykeln som ger de officiella förbrukningssiffrorna körs på bra diesel och bra bensin. I Sverige har vi tillgång till bra bensin, men skitdiesel som via tvång från våra kära politiker blandas med biodiesel. Biodiesel med lägre energiinnehåll ger högre förbrukning.

-En diesel har fler punkter att kontrollera och fler delar som byts vilket gör service lite dyrare, men visst i gengäld har bensinmotorn sex tändstift som skall bytas. Det görs dock med 10-12.000mils intervall, vid den stora servicen som tidigare kallades inspektion 2. Även partikelfilter bör bytas, mer om det senare, för dyra pengar.

-En diesel har mycket fler potentiella felkällor, och går något sönder är delarna klart dyrare främst för att dom är mycket kraftigare dimensionerade vilket behövs i en diesel. På en helt original 325d blir inte det ett bekymmer för ens bilen rullat väldigt långt, men trimmar man bilen som du förespråkar blir det utslitet fortare. Marginalerna är relativt små på dessa motorerna och det behövs inte mycket trim innan man påfrestar drivlinan bra mycket mer än den är byggd för.

Till trim då, att plocka bort partikelfiltret (DPF) och ersätta detta med ett rör är ingen bra idé. Dels är motorn byggd för det mottryck detta filter genererar, vilket man visserligen till största delen kan ändra på med mjukvara, men framför allt förstör man mycket av tanken med bilen i mina ögon.

Det är inte tillåtet att montera bort filtret, och gör man så kommer bilen ryka svart (sot) och lukta kraftigt illa. Jag skulle personligen aldrig betala ett högt pris för en nyare och vacker BMW Coupé som ryker och luktar som en gammal skrotbil och dessutom tydligt talar om för t.ex polisen att "Titta på mig, jag är inte en laglig bil" genom svarta sotsensationer bakom bilen. Dessutom är det som sagt inte tillåtet, vilket bortsett från risken att bli stoppad och få problem till vardags innebär att bilen måste byggas om inför besiktning och felkoder (Det blir sådana om DPF monteras väck) raderas.
För att inte tala om garantier, på en trimmad bil är de förverkade. Och tror man att BMW inte kan upptäcka eller bevisa att en bil varit trimmad har man fel, det finns mycket skrivet på BMW-forumet Autopower om vilka metoder BMW har för att upptäcka detta.

Köper man en ny bil är det för att få en problemfri och trygg vardag åtminstone i mina ögon, inte för att riskera en massa problem i en trimmad diesel som luktar och ryker som Volvoraggarnas gamla A-traktorer.
Om du sedan trimmar t.ex en 25d går du snabbt över gränsen för vad drivlinans komponenter är byggda för att klara av. Växellådan är ett exempel, automat tål inte mer än 325d har original och inte ens den manuellt växlade lådan är gjord för de 600Nm du pratar om.

Sedan tål spridarna inte högre tryck än original, med risk för läckage som följd. En spridare kostar 2-2500-:- styck, alltså 12-15.000:- för att byta alla sex om du kört med trim ett längre tag och slitit ut dessa. Det gäller inte endast BMW. Sedan kan man gå vidare, kring vad turbon klarar, grenröret har spruckit på en del (halvdant?) trimmade bilar samt är inte en billig del och så vidare...

Vill man ha en ny, trygg och driftsäker bil ändrar man inte för mycket på den, och medräknat högre servicekostnader samt DPF-byte gör man inte heller någon enorm besparing på en diesel. Köper man en lätt begagnad BMW 325 idag, och har tänkt behålla denna ett par år, är DPF en faktor att räkna med. 15-20.000:- på 15-20.000mil är slarvigt sammanfattat 1:-/mil, plus övriga servicekostnader.

Det innebär att man kanske sparar 50 öre-en krona per mil på 325d, alltså måste man köra drygt 3000mil/år för att den skall gå break even mot bensinmotorn. Jag räknade lite på dina 8000mil/år, enligt ovan sparar du 2400:-/år och väldigt optimistiskt räknat 6000:-/år jämfört med att du lägger närmre 90.000:-/år på endast diesel i så fall, stor besparing på en diesel sa du? Jag tar inte med beräkningen, den tar (ännu) mer plats!

För en vanlig Svensson som inte kör så mycket kostar en diesel istället mer i drift, mitt råd är att man köper den motor man gillar mest och struntar i om den blir någon tusenlapp dyrare eller billigare i längden. Klart trevligast av dessa två BMW E92 är i mina ögon: 325i. Även om åtminstone N53-sexan har några dyra fällor den med som man kan undvika, t.ex skall bränslepumpen/HPF vara av senaste version. Den äldre N52-bensinsexan är dock ett tryggt köp.

Ber om ursäkt för ett väldigt långt inlägg, delvis utanför ämnet!

Ok då är det personlig åsikt gällande motor karaktär osv.

Men nu sitter du och jämför bilar som är 08- med N53 spisen som BTW har stora problem med spridare och pump.
och du har även tagit skatten från en sådan. men TS kommer att köpa en -07 och då är skatten 2320:- (reg på en salu bil på blocket AEN 265)
Nu är det N52N som är på tal.

Sen så har vi förbrukningen där jag inte har tagit siffror från listan utan IRL.
Kan ta bild på snitt förbruknings datorn på en 325i coupe som snittar 1,6liter/mil och sedan en trimmad 525d 197hk på 0,7liter i milen. (båda bilarna har samma ägare)

DPF borttagningen är inte så farligt och dåligt som du får det att låta. Har kört utan DPF på mina senaste bilar UTAN problem.
Ingen svart rök förutom vid max belastning på min 535d som då var optimerad till max och det var inte SÅ mkt så polisen skulle stoppa dig wink Dumle på gorg har den bilen nu och säkert kommer  det video på den bilen att laddas upp här.
bilarna jag har kört utan DPF är 320d lci, 525d, 535d, x5 3,0sd samt 520d lci.
Besiktningen kan inte göra så mkt på den då BMW:s diesel med ZF automat inte får mätas för avgasvärden så där går den problemet ur världen oxå wink (själv är jag bes gubbe i grunden)

Gällande garantier som du nämner är det tyvärr inget jag eller TS behöver tänka på då bilen han är spekulant på är ca 5-6 år gammal.

Växellådan som heter  GA6HP19Z är rekomenderad max vrid på 400nm men visst tål den mer. ex: 535d specad på 750nm och det finns flertalet 535d med över 850nm utan strul.

Min uträkning snabbt: (diesel och bensin kostar 15sek/liter i min uträkning...)

snäll körning bmw 325d - 6000mil x 0,7liter = 4200liter x 15sek = 62000sek + 3000skatt = 65000:-
hårdkörning bmw 325d - 6000mil x 1,0liter = 6000liter x 15sek = 90000sek + 3000skatt = 93000:-

snäll körning bmw 325i - 6000mil x 1,0liter = 6000liter x 15sek = 90000sek + 2000skatt = 92000:-
hårdkörning bmw 325i - 6000mil x 1,6liter = 9600liter x 15sek = 144000sek + 2000skatt = 146000:-

sist men inte minst effekt och prestandan där 325d optimerad äter 325i till frukost wink

bifogar lite videos på bilar utan DPF så du ser hur mkt svart rök som kommer ut...

http://www.youtube.com/watch?v=Yda5X_BeBs0
http://www.youtube.com/watch?v=GtDy98K0 … re=related

här är den mest brutala 535d i världen typ med över 400hk och den rycker vid starten smile
http://www.youtube.com/watch?v=yEIgdjbFq50
Senast redigerat av PITSTOP (10 oktober 2012)

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 oktober 2012
#19
Nej jag vet inte varför jag försökte övertyga dig, diesel måste vara fantastiskt. Någon här har en hårt trimmad Volvo diesel dricker 0.5L/mil körd med plattan i mattan och nu påstår du att en 525d dricker precis vad BMW anger även om du "kör bilarna lite hårdare", medan förbrukningen i en 325i vid samma körning blir dubbelt så hög?

Samtidigt anser du att man skall ta skatten från en äldre bensinbil mot en nyare diesel? En diesel kostar mer i inköp jämfört med motsvarande bensinbil som sagt, både som ny och som begagnad, har han råd med en nyare diesel har han alltså råd med en nyare bensinbil (N53). Och jämför man skatten mellan motsvarande bilar, så skiljer det som sagt 1600:- på nyare årsmodeller (2009 bägge). Tittar du på årsmodell 2007 skiljer det 4300 (197hk M57 176g/km) minus 2300=2000:-. Går vi ännu längre tillbaka finns inte den gamla 25d i 3-serie, men skatten är knappast till dieselns favör milt sagt om vi tar en titt på t.ex 330i och 330d från 2005-2006.

N53 har haft sina problem med främst tidigare versioner av bränslepumpen, det var därför jag nämnde att den bör vara bytt, men även spridare och NOx-givare. Skall du räkna på det viset har dieseln M57 haft problem med turbo, grenrör, bränslepump och spjäll som orsakar motorhaveri. Åtminstone på pappret, i praktiken har bägge motorerna varit problemfria för de flesta av sina ägare.

Men vi räknar lite på dina påståenden istället, en bil behöver en viss mängd energi för ett visst jobb. Lite enkelt räknat:
Diesel: 155x10^6J/3.8=41.000.000J/L vilket ger 23400x10^3J för att köra en mil i en 325d. 
bensin: 132x10^6/3.8=35.000.000J/L vilket ger 25200x10^3J för en mil med en 325i.

Skillnaden blir alltså att diesel kräver 7.69% mer energi för samma jobb, vilket lätt förklaras med högre verkningsgrad på en dieselmotor och mer energiinnehåll i en liter diesel än i en liter bensin enligt ovan. Sedan ändrar sig detta lite beroende på exempelvis varvtal och belastning, men det blir hopplöst avancerat att räkna på och där är en bra diesel inte bättre än en bra bensinmotor. Så lite slarvigt och enkelt räknat som sagt:

Om en BMW 325i dricker 1.6L/mil, då kräver alltså en 325d energi motsvarande 1.487L diesel/mil i samma situation, om en 325i kräver 0.9L/mil, då kräver en 325d energi motsvarande 0.83L diesel/mil i samma läge. Då räknat på utländsk diesel med högre energihalt än den diesel vi har i Sverige. På svensk diesel hade alltså 325d krävt något mer.

Men du påstår att dieseln behöver 1L/mil när bensinbilen behöver 1.6L/mil, vilket innebär att det saknas nästan 50% av den energi som krävs för att utföra samma arbete som en 325i i samma läge. Vad du påstår är i princip att dieseln skapar energi från tomma luften, mycket energi dessutom, vilken fantastisk maskin 325d är! roll

Och för att skifta ämne framöver, vill man veta hur en 535d mår efter ett tag med trim behöver man bara söka på internet kring problem med momentomvandlare/converter. Du påstår att den klarar 850Nm utan strul, ändå har ett flertal ägare kört sönder denna med betydligt mindre effekt och vridmoment, 650-700Nm verkar många som trimmar lägga sig kring. Konstigt, nåja följden av en sliten momentomvandlare blir en riktigt dåligt fungerande växellåda kort och gott, men den går att köra med utan problem.

Välkommen till PITSTOP´s fantastiska värld där en dieselmotor kan skapa 50% mer energi ur intet och BMW´s drivlinor håller för vad som helst. wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
10 oktober 2012
#20
Varken du eller någon annan behöver övertyga mig wink
Bmw har tagit siffror från en original bil som är strypt och jag har tagit siffror från en optimerad bil.
Jag har inte tagit skatten från gammal bil eller dyl utan påpekade bara att i din förra inlägg så jämförde du den "nya" 3,0l maskinen N53.

Så du påstår med dina "uträkningar" att diesel bilar dricker mer än bensin bilar?

Du skriver att jag påstår att bmw´s drivlinor klarar av allt. Var får du det ifrån?

Söker på internet? Nej tack jag avstår, jag äger bilarna jag pratar om och de körs hård utan några som helst problem. Vi pratar om verkligheten där bilarna körs varje dag!

Min X5:a med 3,0sd UTAN DPF har rullat i snart 18000mil och den ligger inte på 650nm kan jag lova dig wink (PS den håller)
Förnedrar X5 4,8i när du vill och dricker mindre. Kolla igenom dina uträkningar och fundera på om de verkligen stämmer med verkligheten.

Så hur fungera nu din uträkning i praktiken? jag Menar vrf köper alla diesel bilar när de ändå dricker mer baserad på din uträkning?

Oavsett vad du skriver och räknar på så är följande saker "lite" svåra att komma ifrån.
325i går INTE att trimma!
325i är tröttare och törstigare än 325d (optimerad)
325i har ingen chans mot en 325d (optimerad)
Diesel bilar ÄR hetare på marknaden och det finns en anledning.

Men i din värld är en 2,5l bensinare det bästa gud har skapat. Be my guest köp en och var lycklig smile
Så kan du räkna på dina formel i den när du blir omkörd utav en optimerad 325d och fundera på vrf var dieseln snabbare?


PS kommer inte att diskutera detta mer i tråden då det har spårat ur. Kan ta det via PM!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....


Sök