PITSTOP skrev:
Inlägg #20 på sida 1.
Jag vill i tråden endast dementera några saker du skriver.
1. Jag har aldrig påstått att en diesel dricker mer än en bensindriven bil, tar du en ordentlig titt på mitt inlägg ser du att jag påstår motsatsen. Däremot hävdar, och i mina ögon bevisar med hjälp av enkel fysik vem som helst kan kontrollera, jag att skillnaden i förbrukning inte är eller kan vara så stor som du påstår.
2. Mycket riktigt, och jag förtydligade att skillnaden mellan 25i och 25d av motsvarande årsmodell är 1600-2000:-/år (Eller mer på äldre) beroende på årsmodell. Inte 600:- som du felaktigt påstod i inlägg #14.
3. Det är inte korrekt att "alla" köper dieseldrivna bilar idag, andelen nya dieselbilar som säljs uppgår till drygt hälften. BMW´s andel diesel är lite drygt hälften som ett exempel, å andra sidan är också cirka 75-80% av de nya BMW som säljs tjänstebilar, leasingbilar eller liknande. I de sammanhangen är ofta diesel ett krav oavsett för eller nackdelar, eftersom man kan göra högre och fler förmånliga avdrag på en dieselbil.
De flesta som köper en ny bil privat verkar dessutom varit helt omedvetna om att uppgiven förbrukning i broschyren är i fallet diesel mätt på ett bränsle de inte har tillgång till och inte är realistisk samt vilken ekonomisk smäll en dieselbil kan innebära på längre sikt i form av exempelvis ett partikelfilterbyte. Åtminstone om man tittar på antalet snyftartiklar, missnöjestrådar här t.ex och liknande som ökat kraftigt nu när biltypen blivit några år. Sedan finns det naturligtvis en stor andel som köper dieselbilar för att de tycker bäst om den typen av motorkaraktär.
4. Motorstarka bilar, både BMW och andra märken, är inte populära på marknaden oavsett om det är en bensin eller dieseldriven modell utan tvärt om svårsålda. Små och på pappret bränslesnåla bilmodeller är det som går åt, och det gäller i fallet BMW både 4cyl. med bensin och diesel (116i-120d samt 320i/320d).
5. Jag struntar fullständigt och helhjärtat i om en trimmad 325d har bättre prestanda eller inte, enligt tidigare inlägg #12.
I övrigt håller jag med om att den här tråden borde få chansen att återgå till sitt ursprungliga ämne.