HereComesTrouble skrev:
Mina problem med lådan hade enbart med att göra att den inte höll för att köras aktivt med.
Nu vet jag inte vart du syftar på denna gång, men senast vi diskuterade påstod du exakt samma sak och åtminstone den gången hänvisade du till att lådan stängde av bland annat Launch Control och de högre programen för hur SMG skall växla efter lite hård körning.
Det är inget fel utan precis så en SMG skall uppföra sig, till exempel efter ett visst antal starter med Launch Control så stänger funktionen av sig automatiskt för att undvika onödigt högt slitage på kopplingen och det finns fler likadana situationer.
På samma vis och av samma anledning kan en modern värmepump till villan stänga av sig om den gått med ett visst tryck eller en viss temperatur för länge, ett batteri kan gå ner i skyddsläge om det belastas för hårt och så vidare. Det finns hur många liknande skyddsfunktioner som helst, monterade för att en produkt garanterat skall hålla normal livslängd och inte för att produkterna är klena.
Angående hur mycket effekt respektive växellåda håller för så lägger jag min röst på SMG. Det är som påpekats exakt samma låda i grunden, men till skillnad från en manuell växellåda där föraren är den svaga länken växlar en SMG så gott som perfekt. Sannolikheten för att systemet skulle missa en växling är oerhört liten, men den tål samma belastning.
Det bör innebära att den håller bättre, att elektroniken på SMG kan krångla har inget med effekt att göra. Ett relä, en givare, en solenoid eller en styrbox kommer aldrig i kontakt med några krafter från motorn. Om lådorna sedan klarar 400, 700, 1000 eller 10.000Hk den diskussionen lägger jag mig inte i, BMW´s lådor brukar dock klara av mer än original utan problem...