2528
Sök

Lupo.. Bra bil? någon med erfarenhet? Tacksam för info ang brister osv.

785 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej.

Funderar på att köpa en Lupo som pendlarbil, Är det helt fel?

Vet inte så mycket om dessa bilar, så all info hade varit bra.

Brister?
Vanliga fel?

TAcksam för all info, bra som dålig.

Its not the fart that kills, its the smell...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
9 oktober 2012
#2
inte en lupo men vi har en Seat arosa samma bil
den vi har är en 98:a köppte den för 3400:- kostade på den 1000kr och den har nu rullat 1500mil sedan i maj har bytt olja och stift iövrigt har den bara rullat på
hade lite otur då lådan rasade på vägen hem efter köpet
men det var bara ett lager på 5:ans drev som kostade ett par hundra att laga

så det enda du ska se upp med är att det verkligen finns olja i lådan väldigt vanligt att olja läcker ut pga dom satt växelföraren i botten på lådan en packbox kostar inte mycket men man ska lyssna efter missljud när 5:an inte är i 

förjävla trevliga bilar i övrigt   vi sänkte bilen det första vi gjorde då den var hög som f-n och nu sitter det en 60/40 sats med gasdämpare på
så väghållningen är helt okej
min toppar 180blås på mätaren med sina otroliga 60hk vilket är ruskigt bra

vet att motorerna är rätt dåliga på dom oxå men sköter man oljebytet ordenkligt så är det inte ett problem
man ska inte köra longlife service utan 1000-1500mil och helsyntet så klart
så har man nog inga motor problem
när jag kör våran kör jag den på konstant full gas och ordenklig ur dragning på varje växel

tycker dom är aningen törstiga men 0.58 fick vi ner den i när vi åkte på semester med 2vuxna och 2barn (12år och 9år) och full packning

men normalt ligger den på 0.62 när tanten kör  och 0.68 med mig bakom ratten och fullt ös
men så sitter det 195/45-15 däck på den och alufälgar så det rullar inte toklätt

tanten pendlar 12mil om dagen i sin bil och ligger mellan 120-130 hela den tiden och det är då den drar 0.62
0.58 låg vi aldrig över 100 på 80väg gissar jag på 0.55 ungefär för skillnaden verkar ganska stor mellan dom olika fart intervallerna och 100 är gränsen innan den börjar varva väldigt mycket
180km/h är närmare 5000rpm

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
9 oktober 2012
#3
glömde att skriva att jag älskar bilen...den är inte snabb men man kör den med ett lende på läpparna

så bara att köpa smile

så här ser våran Limosin ut..personligen tycker jag att den har snyggare front än lupons

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-3a87bf3dd12d0b6408000fc9808418f8.jpg
Senast redigerat av Growe (9 oktober 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

785 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#4
Cool! Vad är det för motor i denna? Snyggt det blev med sänkningen..

Den jag provade hade 1,0 Motorn... och otroligt nog kändes den inte toktrött!
Har äget en PT-cruiser innan, så jag vet vad trött är.

Ska man sikta på en seat istället kanske.. Menar Lupon är rätt dyr..

Its not the fart that kills, its the smell...

1 Inlägg
9 oktober 2012
#5
Varför Lupo och inte Golf diesel mycket trevligare, säkrare, större och finare bil tycker jag. smile

785 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#6
För dyr i skatt.

Its not the fart that kills, its the smell...

16 197 Inlägg
9 oktober 2012
#7
jag har oxå en Arosa.. så galet billig att äga (om man bortser från vad jag gjort me den)


även fast jag lyft i MASSOR med vikt i den så tycker inte jag att den är tokslö (1,4 motorn)

https://www1.garaget.org/archive/47/46283/277446/277446-2861712.jpg

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
10 oktober 2012
#8
den jag har är vanliga 1,4liters på 60hk
finns även som 1.0l

lupon såldes med 1.4liter 16v oxå på 75hk

skulle nog hoppa 1.0:an för det känns lite för tråkigt smile

1,4 är verkligen inte slö utan helt okej och den är nog medelpigg
sitter endå och åker chippade volvosar normalt sätt och endå blir den inte tråkigt slö

att tycka att en golf är bättre pga den är rymligare har inte provat en arosa/lupo för dom är faktist inte alls små innuti
jag är 183 och jag sitter helt okej och jag kan sitta i framsätet och kliva direkt och sätta mig bak och fälla ner sätet visst det är inte jätte gott om plats men 4vuxna åker man utan några större problem

Enda anledningen att välja lupon är att den har större motor fast det är den som är mest känd för att ha problem med motorn samtidigt


jag satt och letade en liten billig bil till tanten och råkade snubbla på Arosan på tradera
så jag visste istort sätt inte vad jag köpte.
dom hade gjort ett ganska stort antal försök att bes den men avgasvärdena gjorde att dom inte fick igenom den.
Men jag hittade felet när jag körde iväg med den och la i 2:an för man hörde att katen hade ramlat isär och fastnat i avgassystemet.

en ny kat från en 940gl och bilen gick igenom bes

man får väll räkna mellan 10-20k för en fungerade bes Seat arosa
personligen skulle jag åka ner till tyskland för du får hem en 1.4liter 3cyl tdi på 75hk för samma pengar som du får en bensinare i sverige för

min är i rätt risit skick men helt klart värt pengarna
på kort så ser den väldigt bra ut men börjar man titta så ser man rost och skit lite överallt
men det är bara en slit och slängbil med liten personlig skruv på smile

till sommarn blir det nog 17" istället om jag hittar några vättiga fälgar
fick bli riktigt smala 155/65-14 dubbfritt på vintern och hoppas att det inte blir för fult för 15" vinterdäck gick inte att uppbringa till den med den profilen man behöver ha för att det inte ska ta i överallt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
10 oktober 2012
#9
evilaudio skrev:
jag har oxå en Arosa.. så galet billig att äga (om man bortser från vad jag gjort me den)


även fast jag lyft i MASSOR med vikt i den så tycker inte jag att den är tokslö (1,4 motorn)

rätt sjukt faktist att dom inte känns slöa. för mig är det en gåta för 1.4liter och 60hk borde inte kännas så okej som dom gör.

hade en fiat uno 60s på 57hk mindre vikt än arosan men den kändes slöare

att ligga i 140 och bara rulla på är nästan liten för lätt
det är sällan man behöver växla ner ligger man 90 och uppförslutet med full bil så går det utan problem att öka när man ligger på 5:an

motorn verkar gå bäst på lite varv för den blir lite seg under 3000rpm mellan 3500-5500 verkar den trivas bäst

själv har man snålat lite på stereobygget men dragit högtalar kablar och dubbla lågnivå och just nu kör jag en Rockford 12" i slimlåda med ett gas c1 steg och det spelar ganska bra för att inte vara nerlagt en sec av energi i stereon
fast har ett lite bättre rockford framsystem som ska i oxå så tanten slipper höra bara basljud smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 853 Inlägg
10 oktober 2012
#10
Jag har en Smurfblå (Grymt äcklig färg jag vet...) Lupo 1,4 16v 75hk, med ca 10.000 mil på mätarna. Dom är ju lite slöa det är dom ju, man får ju planera omkörningarna väl osv. Se till att ha bra vinterdäck på, de är så lätta bak... Försök att få tag på en med ABS. Lätt bil och dåliga vinterdäck och utan ABS på vinter väg lag är så där lagom kul... Gångjärnen till dörrarna är lite under dimensionerande. Så kolla att dom inte glappar allt för mycket är lite jävligt att byta dem då du måste bort med hela instrument brädan för att komma åt. Det var väll det jag kom att tänka på nu...

/mvh soyd

skövde
63 Inlägg
28 juni 2013
#11
Jag har Haft min lupo 1,4 16v snart två månader och jag har kört med ett ägg under foten men ändå ligger den vid 0,8liter milen och de tycker jag är alldeles för mycket för en så liten bil dock är den jätte trevlig att köra och inte trött men alldeles för törstig.



Har nån en lösning på detta jobbiga fel att den drar så mycket skriv gärna då annars får jag nog sälja den sad


785 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#12
Köpte en lupo 1,4 16v ett tag efter jag skrev denna fråga på forumet.
Har nu kört 750 mil med bilen och kan säga att den har snittat under 0,7 alltid, blandad körning utan ägg under foten.

Hur långt har din bil rullat?
Servad?
Hjul/däck dimension? (Kör själv 195/50-15)

Its not the fart that kills, its the smell...

skövde
63 Inlägg
29 juni 2013
#13
Den har rullat lite mer än 16tusen  jag har 195/45/14 
och enligt tidigare äger ska den vara perfekt servad dock tror ja inte de helt

jag ska testa att byta bränsle filter sätta på 16tums hjul byta till 2.5 tums 2.0tums avgassystem och öppet luftfilter och se om de gör nån skillnad big_smile


785 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#14
Glöm inte att byta dump wink

Its not the fart that kills, its the smell...

skövde
63 Inlägg
29 juni 2013
#15
Fredde_Vette skrev:
Glöm inte att byta dump wink

Dump ? big_smile


785 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
#16
Hahaha.. ja! Det har jag i min! wink Ligger i kofferten.

Its not the fart that kills, its the smell...

skövde
63 Inlägg
30 juni 2013
#17
länka bild big_smile detta vill ja se vad de är big_smile



Sök