2628
Sök

Oljud från drivlinan på Volvo 240

149 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#1
Jag monterade en 4-puckad sinter på min 240 och vid uppbromsning eller så fort hjulen tappar fäste så känns de som att hjulen börjar studsa samt att de slår som fan från hela drivlinan.

Växellådskudden är i stort sett ny, stödlagret och gummit är helt nytt å jag har bytt dom övre länkarmsbussningarna bak till fräscha av den gamla helgjutna modellen.
De finns inget direkt glapp från knutkorsen och oljan i diffen är nybytt och diffen såg fin ut när jag kollade och de fanns inga glapp där heller.
Fjädrar och dämpare är av hårdare modell och har inte gått många mil.
Växellådan är i stort sett ny från Volvo och har bara gått ca 500 mil.

Snälla kom med bra förslag för jag vet snart inte vad jag ska byta mer smile

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

64 Inlägg
10 oktober 2012
#2
Sahl_83 skrev:
Jag monterade en 4-puckad sinter på min 240 och vid uppbromsning eller så fort hjulen tappar fäste så känns de som att hjulen börjar studsa samt att de slår som fan från hela drivlinan.

Växellådskudden är i stort sett ny, stödlagret och gummit är helt nytt å jag har bytt dom övre länkarmsbussningarna bak till fräscha av den gamla helgjutna modellen.
De finns inget direkt glapp från knutkorsen och oljan i diffen är nybytt och diffen såg fin ut när jag kollade och de fanns inga glapp där heller.
Fjädrar och dämpare är av hårdare modell och har inte gått många mil.
Växellådan är i stort sett ny från Volvo och har bara gått ca 500 mil.

Snälla kom med bra förslag för jag vet snart inte vad jag ska byta mer smile

Du har inte 4kantiga däck då?


1 450 Inlägg
10 oktober 2012
#3
mr_soot skrev:
Sahl_83 skrev:
Jag monterade en 4-puckad sinter på min 240 och vid uppbromsning eller så fort hjulen tappar fäste så känns de som att hjulen börjar studsa samt att de slår som fan från hela drivlinan.

Växellådskudden är i stort sett ny, stödlagret och gummit är helt nytt å jag har bytt dom övre länkarmsbussningarna bak till fräscha av den gamla helgjutna modellen.
De finns inget direkt glapp från knutkorsen och oljan i diffen är nybytt och diffen såg fin ut när jag kollade och de fanns inga glapp där heller.
Fjädrar och dämpare är av hårdare modell och har inte gått många mil.
Växellådan är i stort sett ny från Volvo och har bara gått ca 500 mil.

Snälla kom med bra förslag för jag vet snart inte vad jag ska byta mer smile

Du har inte 4kantiga däck då?

Oj nu höll ja på att skratta ihjäl mig. fyrkantiga däck!smile de kanske är obalans i nånting:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
10 oktober 2012
#4
Kan ju vara så att han är för lätt i röven i kombination med stenhårda puckar smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

64 Inlägg
10 oktober 2012
#5
xVolvo240x skrev:
mr_soot skrev:
Sahl_83 skrev:
Jag monterade en 4-puckad sinter på min 240 och vid uppbromsning eller så fort hjulen tappar fäste så känns de som att hjulen börjar studsa samt att de slår som fan från hela drivlinan.

Växellådskudden är i stort sett ny, stödlagret och gummit är helt nytt å jag har bytt dom övre länkarmsbussningarna bak till fräscha av den gamla helgjutna modellen.
De finns inget direkt glapp från knutkorsen och oljan i diffen är nybytt och diffen såg fin ut när jag kollade och de fanns inga glapp där heller.
Fjädrar och dämpare är av hårdare modell och har inte gått många mil.
Växellådan är i stort sett ny från Volvo och har bara gått ca 500 mil.

Snälla kom med bra förslag för jag vet snart inte vad jag ska byta mer smile

Du har inte 4kantiga däck då?

Oj nu höll ja på att skratta ihjäl mig. fyrkantiga däck!smile de kanske är obalans i nånting:)

Billiga däck kan bli ovala, de va de ja mena. Körde sunny däck på min 530 och bilen hoppa i bak tills de blev varma:) prova nya hjul bak


149 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#6
Nja de e dyra Continental däck som är runda å fina men jag börjar undra om de är att kopplingen slirar och hugger om vartannat så de är därför de rycker i hela bilen?
Nån som vart med om nåt liknande?

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Forummoderator
26 373 Inlägg
11 oktober 2012
#7
Hur mår bussningarna i bakvagnen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

149 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#8
Jag har bytt dom övre bäramsbussningarna men inte dom som sitter i den undre länkarmen å dom kan ju mycket väl vara dåliga.
Jag har haft många Volvos med dåliga bussningar men jag har aldrig haft detta problemet förut plus att de började när jag hade monterat sinterlamellen.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

149 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#9
Felet är nu hittat å de visade sig vara att jag missade att shimsa ut tryckplattan när jag monterade sintern så att den slirade och högg å då skakade ju hela drivlinan pga det.

Kan vara bra att veta för er andra som gör samma fel.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen


Sök