Man kan ju undra vad en del bilar ska ha en sjätte växel för, körde en mitsubishi eller vad det va en gång, sen varvade 3200 rpm i 110 på sexan, då har ju lite poängen med 6 växlar försvunnit, tycker jag.
Enligt någon tidning är det inte allt för ovanligt att en massa växlar bara är ett sätt att locka till sig köpare och med tanke på hur dagens motorer är konstuerade skulle man istället kunna bygga bilar med färre växlar.
Bara jobbigt med en massa växlar att slita i...
Det handlar om bränsleekonomi, att kunna ligga på ett lågt motorvarvtal oavsett vilken hastighet man kör i. Man måste inte hålla på och slita i växarna om man själv planerar hur fort man tänker köra och bestämmer växel utifrån det. Om det är för glest mellan växlarna kanske man får ligga och surra runt på 2000varv i 50 för att en växel upp hamnar under tomgång. Sedan kan jag tycka att växlarna tar slut för fort på de flesta bilarna. Man kanske inte behöver en massa effekt tillgängligt jämt när man ligger på landsväg/motorväg, om man kan tänka sig att växla ner när det behövs. Men då känns bilen inte "pigg" på högsta växeln och då kommer motorjournalisterna bli besvikna. Och sista anledningen är nog EU-cykeln som bara har motorvägsfart en kort stund. Då kommer förbrukningssifforna hos tätstegade utväxlingar få bättre resultat iom att den mesta körningen sker i lägre hastigheter. I verkligneten kanske det är omvänt att man oftare kör motorväg mesta delen av sträckan och bara lite i lägre fart.
Fan så orättvist, jag får åka runt en transporter 1,9tdi typ 85 hk. Varvar 3100 i 120km/h. Ganska mycket med tanke på att den bara kan varva 3800rpm:p
Jo det är ingen bil att klaga på egentligen, däremot har de som beställt den missat en del annat av vikt. Elspeglar, extra 12v uttag & elhissar lyser med sin frånvaro.
Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....
aa, fast nä!
Inte vet jag vad det beror på min bilar som gör 100km/h på tomgångsvarv är ganska så ovanligt.
Jo fast på motorväg behöver jag knappt gasa, eftersom att min bil håller samma hastighet rätt bra utan att behöva hjälpa till med gas, och han håller så låga varvtal som möjligt så länge det går...
Men om jag skulle behöva använda gasen lite mer så går varvtalet upp till ca 1500.
Om jag trycker gasen i botten så varvar den sjukt såklart!! Testade att varvstoppa han en gång, då mådde han inte så bra!
Senast redigerat av nathaliesafko (24 oktober 2012)
Inte vet jag vad det beror på min bilar som gör 100km/h på tomgångsvarv är ganska så ovanligt.
Jo fast på motorväg behöver jag knappt gasa, eftersom att min bil håller samma hastighet rätt bra utan att behöva hjälpa till med gas, och han håller så låga varvtal som möjligt så länge det går...
Men om jag skulle behöva använda gasen lite mer så går varvtalet upp till ca 1500.
Om jag trycker gasen i botten så varvar den sjukt såklart!! Testade att varvstoppa han en gång, då mådde han inte så bra!
Motorn är nog inte van vid så höga varv om du normalt håller 1000-1500rpm
Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....
aa, fast nä!
Eftersom toppfarten på en Transporter uppges till 172km/h så tror nog jag också att varvräknaren gjort sitt. Finns ingen chans att en V6:a ska vara växlad 100km/ vid 1000rpm.
Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....
aa, fast nä!
Eftersom toppfarten på en Transporter uppges till 172km/h så tror nog jag också att varvräknaren gjort sitt. Finns ingen chans att en V6:a ska vara växlad 100km/ vid 1000rpm.
inte så att de har sånt där ecco läge så länge man inte behöver belasta bilen för och hålla farten så lägger den typ i friläge och går till tomgång en stund tills man gasar till. finns ju såna lådor men vette fan om just cheva transporter har en sån men skulle ju kunna vara en förklaring