3217
Sök

Vad varvar du motorväg?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 oktober 2012
#101
RD_87 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-7c7cc79c382d67066e520fc960591a17.jpg
Servicebilen, VW Transporter 2,5 TDI 130hk DSG -07. Men bullrar ganska friskt ändå.

Fan så orättvist, jag får åka runt en transporter 1,9tdi typ 85 hk. Varvar 3100 i 120km/h. Ganska mycket med tanke på att den bara kan varva 3800rpm:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 171 Inlägg
21 oktober 2012
#102
Navkapsel skrev:
twin_cam skrev:
Man kan ju undra vad en del bilar ska ha en sjätte växel för, körde en mitsubishi eller vad det va en gång, sen varvade 3200 rpm i 110 på sexan, då har ju lite poängen med 6 växlar försvunnit, tycker jag.

Enligt någon tidning är det inte allt för ovanligt att en massa växlar bara är ett sätt att locka till sig köpare och med tanke på hur dagens motorer är konstuerade skulle man istället kunna bygga bilar med färre växlar.

Bara jobbigt med en massa växlar att slita i...

Det handlar om bränsleekonomi, att kunna ligga på ett lågt motorvarvtal oavsett vilken hastighet man kör i. Man måste inte hålla på och slita i växarna om man själv planerar hur fort man tänker köra och bestämmer växel utifrån det. Om det är för glest mellan växlarna kanske man får ligga och surra runt på 2000varv i 50 för att en växel upp hamnar under tomgång. Sedan kan jag tycka att växlarna tar slut för fort på de flesta bilarna. Man kanske inte behöver en massa effekt tillgängligt jämt när man ligger på landsväg/motorväg, om man kan tänka sig att växla ner när det behövs. Men då känns bilen inte "pigg" på högsta växeln och då kommer motorjournalisterna bli besvikna. Och sista anledningen är nog EU-cykeln som bara har motorvägsfart en kort stund. Då kommer förbrukningssifforna hos tätstegade utväxlingar få bättre resultat iom att den mesta körningen sker i lägre hastigheter. I verkligneten kanske det är omvänt att man oftare kör motorväg mesta delen av sträckan och bara lite i lägre fart.


Thedriftking
21 oktober 2012
#103
Min Saab varvar typ 2800rpm i 120Km/h

Min förra 240 med m50b25 varvade ~ 3500-3700rpm i 120km/h

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 oktober 2012
#104
marwin_of_sweden skrev:
RD_87 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/154/153139/153139-7c7cc79c382d67066e520fc960591a17.jpg
Servicebilen, VW Transporter 2,5 TDI 130hk DSG -07. Men bullrar ganska friskt ändå.

Fan så orättvist, jag får åka runt en transporter 1,9tdi typ 85 hk. Varvar 3100 i 120km/h. Ganska mycket med tanke på att den bara kan varva 3800rpm:p

Jo det är ingen bil att klaga på egentligen, däremot har de som beställt den missat en del  annat av vikt. Elspeglar, extra 12v uttag & elhissar lyser med sin frånvaro.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

19 Inlägg
22 oktober 2012
#106
Är det bara jag som har så låga varvtal eller!??

Volvo?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 oktober 2012
#107
nathaliesafko skrev:
Är det bara jag som har så låga varvtal eller!??

Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

137 Inlägg
22 oktober 2012
#108
med 240in:
110: 3000
120: 3000
130: 3000
140: 3000
150: 3100

...

Starkt tveksam på varvräknarn tongue


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 oktober 2012
#109
Hahhaha de varvräknaren verkar inte frisk big_smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

19 Inlägg
23 oktober 2012
#110
RD_87 skrev:
nathaliesafko skrev:
Är det bara jag som har så låga varvtal eller!??

Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....

aa, fast nä!

Volvo?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 oktober 2012
#111
nathaliesafko skrev:
RD_87 skrev:
nathaliesafko skrev:
Är det bara jag som har så låga varvtal eller!??

Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....

aa, fast nä!

Inte vet jag vad det beror på min bilar som gör 100km/h på tomgångsvarv är ganska så ovanligt. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

6 738 Inlägg
23 oktober 2012
#112
110 me 740in ca 2500 har jag för mej tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

11 Inlägg
23 oktober 2012
#113
Fiestan med en 4 växlad låda brukar vara runt 5 000 men då brukar de gå lite över 110 smile


19 Inlägg
24 oktober 2012
#114
RD_87 skrev:
nathaliesafko skrev:
RD_87 skrev:
Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....

aa, fast nä!

Inte vet jag vad det beror på min bilar som gör 100km/h på tomgångsvarv är ganska så ovanligt. tongue

Jo fast på motorväg behöver jag knappt gasa, eftersom att min bil håller samma hastighet rätt bra utan att behöva hjälpa till med gas, och han håller så låga varvtal som möjligt så länge det går...

Men om jag skulle behöva använda gasen lite mer så går varvtalet upp till ca 1500.

Om jag trycker gasen i botten så varvar den sjukt såklart!! Testade att varvstoppa han en gång, då mådde han inte så bra! big_smile
Senast redigerat av nathaliesafko (24 oktober 2012)

Volvo?

32 Inlägg
24 oktober 2012
#115
1800rpm chevrolet s10 v6:a 110km/h
Senast redigerat av Doriss (24 oktober 2012)


19 Inlägg
24 oktober 2012
#116
Bullet--- skrev:
nathaliesafko skrev:
RD_87 skrev:

Inte vet jag vad det beror på min bilar som gör 100km/h på tomgångsvarv är ganska så ovanligt. tongue

Jo fast på motorväg behöver jag knappt gasa, eftersom att min bil håller samma hastighet rätt bra utan att behöva hjälpa till med gas, och han håller så låga varvtal som möjligt så länge det går...

Men om jag skulle behöva använda gasen lite mer så går varvtalet upp till ca 1500.

Om jag trycker gasen i botten så varvar den sjukt såklart!! Testade att varvstoppa han en gång, då mådde han inte så bra! big_smile

Motorn är nog inte van vid så höga varv om du normalt håller 1000-1500rpm tongue

No shit... yikes

Volvo?

Handledare
1 481 Inlägg
24 oktober 2012
#117
nathaliesafko skrev:
RD_87 skrev:
nathaliesafko skrev:
Är det bara jag som har så låga varvtal eller!??

Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....

aa, fast nä!

Eftersom toppfarten på en Transporter uppges till 172km/h så tror nog jag också att varvräknaren gjort sitt.
Finns ingen chans att en V6:a ska vara växlad 100km/ vid 1000rpm.


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
24 oktober 2012
#118
saab_sonett skrev:
nathaliesafko skrev:
RD_87 skrev:

Tror faktiskt snarare att din varvräknare gjort sitt....

aa, fast nä!

Eftersom toppfarten på en Transporter uppges till 172km/h så tror nog jag också att varvräknaren gjort sitt.
Finns ingen chans att en V6:a ska vara växlad 100km/ vid 1000rpm.

inte så att de har sånt där ecco läge så länge man inte behöver belasta bilen för och hålla farten så lägger den typ i friläge och går till tomgång en stund tills man gasar till.
finns ju såna lådor men vette fan om just cheva transporter har en sån men skulle ju kunna vara en förklaring


Handledare
1 481 Inlägg
24 oktober 2012
#119
Sett på andra ställen att den varvar ca 2000rpm vid 100. Låter mer normalt.


1 754 Inlägg
26 oktober 2012
#120
3100rpm i 100kph.
Senast redigerat av Holiace (26 oktober 2012)

Jag kan inget om allt.


Sök