3302
Sök

Skillnad på bmw e36 320 och 325

875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#1
som rubriken lyder så undrar jag vad det är för skillnad på dessa modeller? är det bara pållarna under huven eller är det något mer? när man är ute på blocket och kollar runt så är det grymt många fler 320 till salu än 325orna, så är det något fel som kommer på dessa när de börjar få några år på nacken? undrar även om 320 är någonting att ha eller om den är som en snigel på vägen? skulle gärna vilja ha något som prestandamässigt är bättre eller är ungefär som s40t4an som jag ägde innan:)


91 Inlägg
10 oktober 2012
#2
Jadu, 320 har bara en 2.0. 325 har 2,5L motor. 320 kommer kännas som en snigel på vägen, kör på 325 istället, eller 328.
Bensinmässigt så går inte 320n billigare än dem andra 2.


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#3
Gurra-- skrev:
Jadu, 320 har bara en 2.0. 325 har 2,5L motor. 320 kommer kännas som en snigel på vägen, kör på 325 istället, eller 328.
Bensinmässigt så går inte 320n billigare än dem andra 2.

så allting pekar alltså på 325 då! inget annat minus plus på de 2 modellerna?


679 Inlägg
10 oktober 2012
#4
Vet väl inte om jag skulle kalla 320 för snigel, tycker den är rätt pigg ändå. 328 är däremot väldigt mycket piggare smile


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#5
Constantine skrev:
Vet väl inte om jag skulle kalla 320 för snigel, tycker den är rätt pigg ändå. 328 är däremot väldigt mycket piggare smile

men hur är den mot en s40t4 då om du kört sådan? vill inte byta ner mig för mkt i prestandan;)


91 Inlägg
10 oktober 2012
#6
Jämförde självklart 320 med hans t4. smile Jag hade kört på 328. Det enda - är väl att dem flesta är så satans sletna, men det gäller väl alla e36. Tyvärr är många helt slutkörda. Ett tips är att inte åka och kolla på en 93 som rullat 26k mil. Bakvagnsbussningar är ett vanligt problem på dessa, glapp i bakaxeln dvs. smile

Jag hade en v40 steg 2 chippad som drog en t4. Så har hyffsad koll. smile
Senast redigerat av Gurra-- (10 oktober 2012)


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#7
Gurra-- skrev:
Jämförde självklart 320 med hans t4. smile Jag hade kört på 328. Det enda - är väl att dem flesta är så satans sletna, men det gäller väl alla e36. Tyvärr är många helt slutkörda. Ett tips är att inte åka och kolla på en 93 som rullat 26k mil. Bakvagnsbussningar är ett vanligt problem på dessa, glapp i bakaxeln dvs. smile

hehe bra;) mmm märkt det oxå när man kollat runt...men hur långt tål dessa att gå? tycker att 26 låter mkt men vet inte hur det är på en bmw, enda jag vet är att vattenpumpen ska bytas vid 25k mil;)


91 Inlägg
10 oktober 2012
#8
kolsvajansson skrev:
Gurra-- skrev:
Jämförde självklart 320 med hans t4. smile Jag hade kört på 328. Det enda - är väl att dem flesta är så satans sletna, men det gäller väl alla e36. Tyvärr är många helt slutkörda. Ett tips är att inte åka och kolla på en 93 som rullat 26k mil. Bakvagnsbussningar är ett vanligt problem på dessa, glapp i bakaxeln dvs. smile

hehe bra;) mmm märkt det oxå när man kollat runt...men hur långt tål dessa att gå? tycker att 26 låter mkt men vet inte hur det är på en bmw, enda jag vet är att vattenpumpen ska bytas vid 25k mil;)

Dem kan gå långt haha. smile 26k mil var bara ett exempel, den kan ju självklart vara fin ändå. Men risken minskar ju helt klart. smile Lägg nån tusing extra och försök hitta någon som rullat under 20k. Om den är importerad, kolla när den importerades. Brukar vara fifflat med mätaren om den importerades flera år efter den rullat i tyskland.


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#9
Gurra-- skrev:
Dem kan gå långt haha. smile 26k mil var bara ett exempel, den kan ju självklart vara fin ändå. Men risken minskar ju helt klart. smile Lägg nån tusing extra och försök hitta någon som rullat under 20k. Om den är importerad, kolla när den importerades. Brukar vara fifflat med mätaren om den importerades flera år efter den rullat i tyskland.

mmm kollar på de under 20 då jag hoppas slippa behöva byta vattenpumpen på ett tag och få tag i en bil som ser ut att vara i bra skick;) men du har ingen aning om när remmen/kedjan ska bytas på dessa? 22-24k mil?


91 Inlägg
10 oktober 2012
#10
kolsvajansson skrev:
Gurra-- skrev:
Dem kan gå långt haha. smile 26k mil var bara ett exempel, den kan ju självklart vara fin ändå. Men risken minskar ju helt klart. smile Lägg nån tusing extra och försök hitta någon som rullat under 20k. Om den är importerad, kolla när den importerades. Brukar vara fifflat med mätaren om den importerades flera år efter den rullat i tyskland.

mmm kollar på de under 20 då jag hoppas slippa behöva byta vattenpumpen på ett tag och få tag i en bil som ser ut att vara i bra skick;) men du har ingen aning om när remmen/kedjan ska bytas på dessa? 22-24k mil?

Det är ju kedja. Den ska man inte behöva byta. Bara om den börjar rassla, så några intervaller finns inte. (vad jag vet iallafall). Vattenpumpen byter man på en kvart eller 2, inga svårigheter alls. Den kan du även behöva byta innan 25k mil, ingen garanti på den. smile


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#11
Gurra-- skrev:
Det är ju kedja. Den ska man inte behöva byta. Bara om den börjar rassla, så några intervaller finns inte. (vad jag vet iallafall). Vattenpumpen byter man på en kvart eller 2, inga svårigheter alls. Den kan du även behöva byta innan 25k mil, ingen garanti på den. smile

okok bra att höra iaf...hört om vattenpumpen att det ska luftas och fan och hans oster innan det är färdigt, men det var ju riktigt bra att man fick höra någonting positivt iaf;)


91 Inlägg
10 oktober 2012
#12
kolsvajansson skrev:
Gurra-- skrev:
Det är ju kedja. Den ska man inte behöva byta. Bara om den börjar rassla, så några intervaller finns inte. (vad jag vet iallafall). Vattenpumpen byter man på en kvart eller 2, inga svårigheter alls. Den kan du även behöva byta innan 25k mil, ingen garanti på den. smile

okok bra att höra iaf...hört om vattenpumpen att det ska luftas och fan och hans oster innan det är färdigt, men det var ju riktigt bra att man fick höra någonting positivt iaf;)

Självklart måste man lufta kylsystyemet efter man börjat riva ner det. Men det reder vem som helst ut! Om inte så får man lära sig, men det är busenkelt. smile


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#13
Gurra-- skrev:
Självklart måste man lufta kylsystyemet efter man börjat riva ner det. Men det reder vem som helst ut! Om inte så får man lära sig, men det är busenkelt. smile

lufta vet jag självklart hur man gör wink men att det tog sjukt lång tid och massa skit med det tongue


91 Inlägg
10 oktober 2012
#14
kolsvajansson skrev:
Gurra-- skrev:
Självklart måste man lufta kylsystyemet efter man börjat riva ner det. Men det reder vem som helst ut! Om inte så får man lära sig, men det är busenkelt. smile

lufta vet jag självklart hur man gör wink men att det tog sjukt lång tid och massa skit med det tongue

Näärå det gör det inte. smile


875 Inlägg
10 oktober 2012
Trådstartare
#15
Gurra-- skrev:
Näärå det gör det inte. smile

underbart att höra! då är det bara att leta fram den rätta nu;)


91 Inlägg
10 oktober 2012
#16
kolsvajansson skrev:
Gurra-- skrev:
Näärå det gör det inte. smile

underbart att höra! då är det bara att leta fram den rätta nu;)

Ja det tycker jag. smile


Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
10 oktober 2012
#17
under huven är det olika helt enkelt. även växellåda och om jag inte minns fel så är hela drivpaketet anorlunda med.

men ska vänta och se vad andra skriver. ett senare projekt kommer vara att slänga i en 325 med drivaxel, växellåda och allt det i min 318 smile kan bli intressant vad som behöver bytas mer.



men den stora skillnaden är effekten och priserna smile

Stil>Funktion

Påstängd
1 197 Inlägg
10 oktober 2012
#18
P-K skrev:
under huven är det olika helt enkelt. även växellåda och om jag inte minns fel så är hela drivpaketet anorlunda med.

men ska vänta och se vad andra skriver. ett senare projekt kommer vara att slänga i en 325 med drivaxel, växellåda och allt det i min 318 smile kan bli intressant vad som behöver bytas mer.



men den stora skillnaden är effekten och priserna smile

Du kan lika bra köra turbo på nuvarande motorn. Dom tål mycket stryk.


91 Inlägg
10 oktober 2012
#19
P-K skrev:
under huven är det olika helt enkelt. även växellåda och om jag inte minns fel så är hela drivpaketet anorlunda med.

men ska vänta och se vad andra skriver. ett senare projekt kommer vara att slänga i en 325 med drivaxel, växellåda och allt det i min 318 smile kan bli intressant vad som behöver bytas mer.



men den stora skillnaden är effekten och priserna smile

Skiljer även på lådan i 325 och 328. Ska du bygga så kör med låda från 328an, den är bättre alla dagar i veckan. Samma låda som sitter i m3an. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter nu.


Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
501 Inlägg
10 oktober 2012
#20
ja vet. den håller fan för allt smile

men vill köra 325. gjutjärnsblock i dom. i 328 är det aluminium har jag för mig? vill få ut mycket ur originalbotten smile

Stil>Funktion


Sök