4764
Sök

Volvo 740 Går ej upp i temperatur

31 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej, min vinterbil (volvo 740) går ej upp i rätt arbetstemp.. Jag har bytt termostat.. och de hjälpte inte..


172 Inlägg
11 oktober 2012
#2
Volvo_Muffe skrev:
Hej, min vinterbil (volvo 740) går ej upp i rätt arbetstemp.. Jag har bytt termostat.. och de hjälpte inte..

Känn på kylslangarna om de blir varma, kan vara fel i mätarhuset.

330 Inlägg
11 oktober 2012
#3
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!


Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2012
#4
Nitro skrev:
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

Nej, att värmepaketet är igensatt får inte bilen att inte gå upp i temperatur

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

330 Inlägg
11 oktober 2012
#5
it_mutt skrev:
Nitro skrev:
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

Nej, att värmepaketet är igensatt får inte bilen att inte gå upp i temperatur

menar att det cirkulerar inte


Pim_Pim
11 oktober 2012
#6
Är säkert tempgivaren som har lagt av, klassiskt på ett gammalt rödblock wink

Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2012
#7
Nitro skrev:
it_mutt skrev:
Nitro skrev:
kommer det värme i bilen?
om inte så e nog värmepaketet som e igensatt
kan hända!

Nej, att värmepaketet är igensatt får inte bilen att inte gå upp i temperatur

menar att det cirkulerar inte

Ja, vilket får som följd att bilen blir tokvarm (med tiden) istället, för att vattnet står stilla.

Men ja, jag skulle också spontangissa på en tempgivare (utan att ha någon större koll på volvomotorer)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

406 Inlägg
11 oktober 2012
#8
Vart köpte du termostaten? En kompis köpte på Biltema 3ggr innan han bytte till Volvos och då fungerade det fint. Dem verkar ha haft en hel del problem med sina termostater.
Du kan ju testa att lägga den i varmt vatten i en kastrull och sedan dra på rejält med värme för att se om den öppnar eller ej.


Avstängd
10 388 Inlägg
11 oktober 2012
#9
Jag förstår inte detta eviga tjat om termostater...jo, mitt i vintern när det är -20c ute så fine, då blir nog bilen tveksamt varm med en termostat som inte -stänger-

Om den inte öppnar spelar det ingen roll, då borde motorn bli, igen, tokvarm, då tempmätaren trots allt börjar röra på sig innan termostaten öppnar runt 90c.

Men, även med en konstant öppen termostat blir bilen varm i nuvarande väder, även om det tar lite längre tid (förutsatt att bilen inte bara står på tomgång, för då spelar det ingen tokstor roll)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

31 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#10
Får ej den riktiga "volvo värmen" i den... och kylarslangen är varm... (den gick upp i normal temp utan vatten i...) och då fick jag den goa volvo värmen


279 Inlägg
12 oktober 2012
#11
it_mutt skrev:
Jag förstår inte detta eviga tjat om termostater...jo, mitt i vintern när det är -20c ute så fine, då blir nog bilen tveksamt varm med en termostat som inte -stänger-

Om den inte öppnar spelar det ingen roll, då borde motorn bli, igen, tokvarm, då tempmätaren trots allt börjar röra på sig innan termostaten öppnar runt 90c.

Men, även med en konstant öppen termostat blir bilen varm i nuvarande väder, även om det tar lite längre tid (förutsatt att bilen inte bara står på tomgång, för då spelar det ingen tokstor roll)

kan ju säga att du kan få komma o kolla på min bil. jag vet att termostaten är paj på den och den kommer inte upp i temp när det är 10+ ute. fast han kommer närmare sträcket än när det är -2 kan jag ju säga. så -20 behöver det inte vara iaf. så ingen stängd termostat = kass värme


Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
#12
Klevert skrev:
it_mutt skrev:
Jag förstår inte detta eviga tjat om termostater...jo, mitt i vintern när det är -20c ute så fine, då blir nog bilen tveksamt varm med en termostat som inte -stänger-

Om den inte öppnar spelar det ingen roll, då borde motorn bli, igen, tokvarm, då tempmätaren trots allt börjar röra på sig innan termostaten öppnar runt 90c.

Men, även med en konstant öppen termostat blir bilen varm i nuvarande väder, även om det tar lite längre tid (förutsatt att bilen inte bara står på tomgång, för då spelar det ingen tokstor roll)

kan ju säga att du kan få komma o kolla på min bil. jag vet att termostaten är paj på den och den kommer inte upp i temp när det är 10+ ute. fast han kommer närmare sträcket än när det är -2 kan jag ju säga. så -20 behöver det inte vara iaf. så ingen stängd termostat = kass värme

Självfallet blir värmen sämre om termostatet står öppet. MEN, står du på tomgång på parkeringen eller liknande, så gör det inte någon -enorm- skillnad. Kör du så kommer det givetvis ta längre tid.
Nu var ju dock mitt inlägg apropå att det skulle vara kasst som i "inte öppna alls", och då blir bilen ist tokvarm.


Nåja, tillbaka till ämnet. Kom av någon anledning in på temp i bilar med min far igår, och kom o tänka på denna tråden. Enligt honom har 740 "ett par olika" mätartavlor, varav ett ska ha riktigt kass tempmätare (som i; gammal Audi-kass). Om det nu kan vara till någon nytta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

172 Inlägg
12 oktober 2012
#13
it_mutt skrev:
Nåja, tillbaka till ämnet. Kom av någon anledning in på temp i bilar med min far igår, och kom o tänka på denna tråden. Enligt honom har 740 "ett par olika" mätartavlor, varav ett ska ha riktigt kass tempmätare (som i; gammal Audi-kass). Om det nu kan vara till någon nytta

Finns två st mätarhus till Volvo 740. Yazaki 3-stift och VDO 4-stift. Bytet är 88-89 har jag för mig.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 oktober 2012
#14
volvojohan skrev:
it_mutt skrev:
Nåja, tillbaka till ämnet. Kom av någon anledning in på temp i bilar med min far igår, och kom o tänka på denna tråden. Enligt honom har 740 "ett par olika" mätartavlor, varav ett ska ha riktigt kass tempmätare (som i; gammal Audi-kass). Om det nu kan vara till någon nytta

Finns två st mätarhus till Volvo 740. Yazaki 3-stift och VDO 4-stift. Bytet är 88-89 har jag för mig.

Ah, ja han sa att de inte passade "mellan varandra" så det kan väl stämma då smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

154 Inlägg
12 oktober 2012
#15
Du har bytt termostaten, men har du luftat systemet? Luftfickor kan orsaka sådana problem.


Sök