3837
Sök

Bakhjulsdriven Golf mk3 Vr6-Turbo | 12/5 mallmotorn sitter i

Bygger om en vr6 syncro från 1996 till bakhjulsdrivet och etanol-turbo, kommer att bli gatreggad och klar med hjälp av sfro.

65 778 Visningar
Uppdaterades senast 12 maj 2013
106 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#21
hunnit grejja lite, alldeles för lite men ska skotta igång på riktigt snart, har fått hem material för att bygga motorfästen och modda om bakaxeln.

portat toppen:

varning för kassa bilder tongue

http://img715.imageshack.us/img715/4600/dsc00958gz.jpg

http://img696.imageshack.us/img696/1273/dsc00960tx.jpg

http://img266.imageshack.us/img266/5189/dsc00963ql.jpg

lite grejjer som blivit blästrade, klarlackade/lackade. allt alujumjum blir klarlackat, får se om ventilkåpan blir polerad eller bara klarlackad

http://img401.imageshack.us/img401/2136/dsc00957bx.jpg

http://img842.imageshack.us/img842/3142/dsc00965az.jpg

blir nog aluremskivor till allting men hade ju vart en ball kontrast smile
http://img831.imageshack.us/img831/7308/dsc00964wz.jpg

de va allt för idag. tjo!


German Engineering
9 083 Inlägg
18 november 2012
#22
Bra jobbat smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

106 Inlägg
18 november 2012
Trådstartare
#23
CarpeDiem skrev:
Bra jobbat smile

tack så mycke!


1 200 Inlägg
10 december 2012
#24
Detta kommer att följas! Vad jag förstår så har du alltså lämnat bort zf-lådan för ombyggnation? Bygger han om sprängkåpan då eller? För axeln är väl samma mått som vr6 tror jag? Vem gör detta och till vilket pris?


Ursäkta för alla frågor, men har en liknande idé till mitt bygge smile


KHRacing
11 december 2012
#25
Finns ett bra ställe att söka info på när man bygger om från tvärställt till rakställt.
se länk i min signatur

ang styrningen - se hur hubbarna ser ut. är de exakta kopior av varandra fast såklart spegelvända så bara byt plats på dem, gjorde jag 6 satte styrväxeln framför framaxelns linje.

106 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#26
Stackarn skrev:
Detta kommer att följas! Vad jag förstår så har du alltså lämnat bort zf-lådan för ombyggnation? Bygger han om sprängkåpan då eller? För axeln är väl samma mått som vr6 tror jag? Vem gör detta och till vilket pris?


Ursäkta för alla frågor, men har en liknande idé till mitt bygge smile

en kille i falun som åker sveriges snabbaste fwd-vr6a. han bygger en adapterplatta mellan vr6motorn och zflådan. och han bygger även mitt svänghjul så att det får rätt inpressning i lådan. kommer köra med sachs 765 lamell (240mm) och keplamell.

mvh


106 Inlägg
11 december 2012
Trådstartare
#27
KHRacing skrev:
Finns ett bra ställe att söka info på när man bygger om från tvärställt till rakställt.
se länk i min signatur

ang styrningen - se hur hubbarna ser ut. är de exakta kopior av varandra fast såklart spegelvända så bara byt plats på dem, gjorde jag 6 satte styrväxeln framför framaxelns linje.

dribblade förbi mitt huvud för nån vecka sen, riktigt smart! blir styrväxel ifrån volvo 240 eller liknande då eftersom den sitter framför framaxelns linje som du säger, annars blir ju bilen felstyrd smile

tack förresten!
Senast redigerat av Robbansj (11 december 2012)


106 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
#28
handlat lite

arp bult till topp och main, eaglestakar h-profil, wiseco 9:0:1 kolvar 2,9L och 6st 880cc spridare

http://img248.imageshack.us/img248/4982/dsc01038zt.jpg

på fredag ska jag lämna in en massa saker på blästring och försöka komma nån vart med allting

har dessutom fått spons av sc-styling, som kommer hjälpa till med priserna på lite coils ifrån h&r, de värsta som h&r hade att erbjuda. och 2st stolar + bälten, sparco rev (våga vägra sprint!)

även fått tag på am-racing som kommer sköta effektmappen, besiktningsmappen och bänkningen av golfen. till riktigt, riktigt schyssta priser!

over n out
Senast redigerat av Robbansj (7 januari 2013)


106 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#29
inte hållt på med nå drastiska grejjer, har fått hem svänghjulslager som skickas upp till mini-dahlbäck (milberg) imorgon, beställt bröstkåpa från agz motorn (v5). lämnat in block på borrning från 2,8 till 2,9, planing och horning. lämnat in topp på planing, ventilstyrning och ventiltätningsbyte. lämnat in alla balkar på blästring. hämtar buren på fredag och lite sånt....

skulle börjat med bakvagnen för ett tag sen men jag väntar fortfarande på ett par bakre bärarmar av en kille här på forumet men som mystiskt inte svarar på telefonen....

de jag hållt på med idag är att:

i innertaket så sitter de någon form av dämpmatta som sitter i takets 4 sektioner, den är gjord av nån papp/skumliknande yta, själva dämpmaterialet är typ återanvänt tyg. i alla fall så tänkte jag att "dedär måste jag ta bort". big mistake, då de är limmat så in i helvette.

såhär ser det ut innan jag rörde skiten
http://img69.imageshack.us/img69/1039/img0049vr.jpg

såhär såg de ut när man försöker rycka bort mattan:
http://img89.imageshack.us/img89/1066/img0051srq.jpg

enda sättet jag kom fram till att få plåten ren var att värma med värmepistol riktigt länge, sen skrapa bort succesivt. blev massa limkladd kvar på taket som fick tas bort med thinner..

http://img820.imageshack.us/img820/135/img0053qxy.jpg

http://img338.imageshack.us/img338/704/img0050yr.jpg



de va allt för mig, ökar tempot mer och mer


106 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#30
svetsar allt med MIG, och ingen topkvalité på mina fogar men jag gör så gott jag kan smile

http://img715.imageshack.us/img715/8689/img0241w.jpg

http://img15.imageshack.us/img15/395/img0245rf.jpg

http://img823.imageshack.us/img823/6499/img0249fv.jpg

så långt han jag idag, har inte riktigt bestämt mig för ifall de blir ett kryss i baksätet eller bara en snesträva. vet inte vilket som blir bäst

fick även paket ifrån arz idag

ramlager, oljekylkitt, svänghjulsbultar, remskivor i alu.

http://img688.imageshack.us/img688/9125/img0256ag.jpg


KHRacing
29 januari 2013
#31
Ser bra & trevligt ut, men du måste ta & flytta dessa två bakåtgående rören i buren ut till fjädertornen, annars gör de nästintill ingen som helst nytta vid en smäll tyvärr.

tumregeln är att alla rör skall mötas på samma plats, så att säga :-)

[img=http://forumbilder.se/CD3TP/img0249fv.jpg?width=150]

DMNDphoto
727 Inlägg
29 januari 2013
#32
Prem lagd såklart!


Det här projektet verkar intressant! Blir det någon form av "stukning" på denna också eller går du lite Function -> form? smile


Angående buren så ska rören mötas på samma plats som KHRacing säger för att få full funktion.

Jag tror även att ett kryss bak ser både bäst ut och är säkrast.


Mvh /Mattyyy

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

106 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
#33
hehe tur att jag inte har ont om rör då.. gör om dedär på torsdag smile tack för svaren.

om de blir nån stukning så blire väll först och främst att få den rullande, efter de blir det valsade skärmar och 8,5" azev fälgarna som letar sig in, även en duglig camber..


German Engineering
9 083 Inlägg
31 januari 2013
#34
Här går det undan, länge sen jag kikade i projekttråden. Kämpa på, boys smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

106 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#35
gjort lite ändringar och sen byggt vidare på buren...

http://img585.imageshack.us/img585/9081/img0257dp.jpg

http://img713.imageshack.us/img713/5008/img0261cd.jpg

http://img51.imageshack.us/img51/4228/img0263ea.jpg

satte även dit de nedre dörrsträvorna, ska dit med ett diagonalrör på varje sida med men de vill jag inte sätta dit förän stolarna är på plats
http://img651.imageshack.us/img651/8090/img0265k.jpg

idag ska takkrysset dit sen är de dax att börja dra elsystem

//Robban


KHRacing
1 februari 2013
#36
Nice :-)

Trevlig helg på dig

106 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#37
KHRacing skrev:
Nice :-)

Trevlig helg på dig

tack desamma och tack för kritiken! vart ju väldigt mycke bättre tycker jag!

mvh


1 213 Inlägg
3 februari 2013
#38
Kul se de händer nåt här. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

German Engineering
9 083 Inlägg
3 februari 2013
#39
Detta kommer bli riktigt bra big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

106 Inlägg
3 februari 2013
Trådstartare
#40
Tack alla!



Sök