2387
Sök

Stålpackning topplock saab 900 16v -88

HenkeHansson
11 oktober 2012
#1
Tjena ! Undrar som sagt om de finns någon som kan rekommendera vart man kan få tag på en stål topplockspackning till saab 900 16v turbo -88? har letat endel på nätet men hittar inget vettigt... är som sagt ute efter en packning i stål som ska hålla för mer ladd då, men som inte ska kompsänka motorn utan den skall motsvara original i tjocklek. Tacksam för svar ! mvh

5 710 Inlägg
12 oktober 2012
#2
Topppackning brukar inte var ett problem om ytorna är rena, raka och OK samt att skruven dras rätt.
Eller skall du ha 600hk?

MVH Jonas
..............

HenkeHansson
12 oktober 2012
#3
Nej 600hk är inte aktuellt än så länge! Men sköt topplockspackningen och nu tänkte jag att de skulle inte skada att sätta dit en som verkligen håller, för de är ju inte allt för kul att riva ner toppen när det händer... men du säger alltså att original packning ska klara upp till 600hk?
jonTe skrev:
Topppackning brukar inte var ett problem om ytorna är rena, raka och OK samt att skruven dras rätt.
Eller skall du ha 600hk?

213 Inlägg
12 oktober 2012
#4
Tror inte det finns stålpackninghar till Saab.
Vi kör med skärringar i blocket med utskuren orginal packning.
Det håller för alla fall 950+ hk.

Sen kan en packning bli gammal och sliten.
Det kan vara därför din packning gick med högre tryck.

25 Inlägg
15 oktober 2012
#5
Jag ska köra o-ringat block till sommaren, antar att de e va du menar med skärringar Jani? smile

Bara för att öka driftsäkerheten och det va redan gjort på de nya blocket men behöver få tag i nya koppar ringar.

Jag har inte sett/hört ngt om stålpackning till Saabar heller.. Orginal håller om man inte ska ladda helt onödigt mycket eller ngt går galet (testa de förra sommaren...)


213 Inlägg
16 oktober 2012
#6
Skärringar och o-ringat är olika.
Samma princip dock.

Bild på Skärringar

https://www1.garaget.org/archive/7/6635/115139/large_115139-1092614.jpg

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 oktober 2012
#7
Det finns defenitivt hårdare packningar.. Då jag har det i mitt sortiment på ChriMa.

Men det behövs vääldigt sällan. Det är om man ska ha riktigt mycket effekt.

Sålänge blocket och toppen är ordentligt planat så håller orginal packningen väldigt långt. Tror knappt att någon kör med annat. Ja förutom oringat och liknande då. Det är ju i längden en bättre lösning än hårdare packning. Framför allt billigare i längden då den hårda packningen är ganska dyr.

Har själv åkt med orginal packning vid 500 hk

Som sagt. Se bara till att allt är plant. SAAB topparna har ju en tendens att bli ojämna..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Pedal To The Metal
750 Inlägg
17 oktober 2012
#8
HenkeHansson skrev:
Nej 600hk är inte aktuellt än så länge! Men sköt topplockspackningen och nu tänkte jag att de skulle inte skada att sätta dit en som verkligen håller, för de är ju inte allt för kul att riva ner toppen när det händer... men du säger alltså att original packning ska klara upp till 600hk?
jonTe skrev:
Topppackning brukar inte var ett problem om ytorna är rena, raka och OK samt att skruven dras rätt.
Eller skall du ha 600hk?


Sorry för dubbelpost hmm

Men tänkte på en sak. Hur länge satt den packningen du sköt? Har den suttit i 20 000 mil så är det ju inte alls konstigt stt den gick när du laddade på sen.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

HenkeHansson
17 oktober 2012
#9
Tackar så mkt för de väl utvecklade svaren!


Sök