15 oktober 2012
Trådstartare
För ett par år sedan så köpte jag en Opel kadett city -76, rätt risig men nybesiktigad. 1.2liters original motorn tröttnade jag ganska fort på, så efter ett par kvällar i garaget vart de plötsligt en 1.2 turbo, gick som ett skott, bytte 3 topp packningar sen vart de ett redigt ras.
Hade vid den tidpunkten även en 245 turbo som jag fick av en kompis då han börjat plocka ner den för att bygga nå "RIKTIG busbil" som skulle gå som bara satan men som för många andra så rev han bilen i små bitar å sen vart de inge mer.. Motorn, en b21et hamnade plötsligt under huven på kadetten, helvete va mycke roligare den vart.
MEN, efter rejält plågande på byn va de dags för "birsta träff", vart väl lite väl hårt kört där så kvällen slutade med vevlager knack.
Isamma veva så köpte jag en rätt hårt smällad 945 turbo -97 med 17xxx mil på mätaren, större turbo å chippade boxar, gick fint, å efter ett par timmar i garaget satt denna drivlina i kadetten, fick aldrig den att gå bra så jag tröttnade, bilen såldes men nu är den tillbaka.
Turbo motorn va nu urplockad å ersatt till en b230f motor, den åkte ut DIREKT.
Planerna va bmw sexa med turbo, men fick tag i en bmw 5serie, med v8 å manuell.
Motor å låda sitter nu i bilen, ingenting passade så de mesta är ombyggt.
OBS detta är ett budget bygge som ska kosta så lite som möjligt, så Allt är byggt av sånt som finns i garaget å de blir enligt mig roligare så.
Henning