2597
Sök

Byte av impeller på en tb-58 turbo

1 230 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#21
torpis skrev:
Zzoink skrev:
torpis skrev:

Vet fortfarande inte vilken motor det gäller, men om det är din bil du har upplagd så är 16-19T skottsäkra alternativ.

http://www.blocket.se/dalarna/Fabriksny … 21&w=3

ja det handlar om 940in, är tänkt att jag ska köra med v-kam gröna spridare och dimensionerad lmm till det smile annat grenrör får bli lite senare då jag inte vill ha nåt skitgrenrör som spricker smile

Leta upp en så bra kam som möjligt, den gör underverk. 

Gröna spridare maxar du med 19T, så leta även efter 16-18T och välj den med bäst pris.

Sen hade jag nog fasen hellre valt Megasquirt än att börja fiffla med ny LMM och chip osv...   http://www.diyautotune.com/catalog/mega … p-108.html  1400pix.   Men smak och tycke är olika.

oj, 1400 är alltså för ett helt megasquirt? :o eller behövs det massa andra saker också? smile om man säger så man lär sig ju alltid nåt av att köra med riktigt sprut så det låter inte dumt! smile


179 Inlägg
17 oktober 2012
#22
58mm inducer på kompressorhjulet är jävligt stort för ett mål på 250-300hk.

Hade personligen aldrig köpt en kina turbo.

Köp som torpis sagt en 16-19t, där har du vettiga turboaggregat som lär hålla längre om dem sköts.

Bara för att en turbo _fungerar_ betyder INTE det att den är bra o prisvärd, jag skulle hellre rekommendera en mindre, begagnad lastbilsturbo som kostar ca halva priset av en tb-58 och om den är i skick, håller garanterat bättre.

Spoolup hänger väldigt mycket på motorns setup om inte din turbo är så liten som orginalturbon.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#23
Zzoink skrev:
oj, 1400 är alltså för ett helt megasquirt? :o eller behövs det massa andra saker också? smile om man säger så man lär sig ju alltid nåt av att köra med riktigt sprut så det låter inte dumt! smile

Det krävs en del runt om, men det är bara småplock.  Mappa originalsprutet är ofta dyrare än att mappa ett nytt sprut och med originalsprutet är du låst till dina gröna spridare exempelvis. byter du blir det nu mappning medans med Megasquirt kan man teoretiskt bara ändra en siffra hemma på sin laptop så fungerar det.

Men allt beror på vad man själv har för intresse att lära sig.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
#24
Jo men man brukar aldrig nöja sig med 250-300hk. där av tb-58 som går och plocka ur mer effekt ur än det.
Och ms är väl ändå inget och rekommendera som första sprut? finns ju en anledning till att det är billigt.
Samma lika med turbon..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2012
#25
Nyman1337 skrev:
Jo men man brukar aldrig nöja sig med 250-300hk. där av tb-58 som går och plocka ur mer effekt ur än det.
Och ms är väl ändå inget och rekommendera som första sprut? finns ju en anledning till att det är billigt.
Samma lika med turbon..

Tja, klart man vill ha mer effekt hela tiden, men min filosofi är den att man bygger för stunden. 

MS är toppen om man har intresset att lära sig, saknar man den gnistan av ena eller andra anledningen så finns det lösningar som kräver mindre läxläsning så att säga.   MS 1400kr, Nira 14000kr :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
#26
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Jo men man brukar aldrig nöja sig med 250-300hk. där av tb-58 som går och plocka ur mer effekt ur än det.
Och ms är väl ändå inget och rekommendera som första sprut? finns ju en anledning till att det är billigt.
Samma lika med turbon..

Tja, klart man vill ha mer effekt hela tiden, men min filosofi är den att man bygger för stunden. 

MS är toppen om man har intresset att lära sig, saknar man den gnistan av ena eller andra anledningen så finns det lösningar som kräver mindre läxläsning så att säga.   MS 1400kr, Nira 14000kr :-)

Det har du helt rätt i!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 oktober 2012
#27
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Jo men man brukar aldrig nöja sig med 250-300hk. där av tb-58 som går och plocka ur mer effekt ur än det.
Och ms är väl ändå inget och rekommendera som första sprut? finns ju en anledning till att det är billigt.
Samma lika med turbon..

Tja, klart man vill ha mer effekt hela tiden, men min filosofi är den att man bygger för stunden. 

MS är toppen om man har intresset att lära sig, saknar man den gnistan av ena eller andra anledningen så finns det lösningar som kräver mindre läxläsning så att säga.   MS 1400kr, Nira 14000kr :-)

jag värkar va en av få som inte vill ha effekten hela tiden. gillar dom där hybridaggen
det är ju mindre risk att saker går sönder med effekten högre upp än tidigt smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Hhehehehhest
375 Inlägg
17 oktober 2012
#28
turboforssen skrev:
torpis skrev:
Nyman1337 skrev:
Jo men man brukar aldrig nöja sig med 250-300hk. där av tb-58 som går och plocka ur mer effekt ur än det.
Och ms är väl ändå inget och rekommendera som första sprut? finns ju en anledning till att det är billigt.
Samma lika med turbon..

Tja, klart man vill ha mer effekt hela tiden, men min filosofi är den att man bygger för stunden. 

MS är toppen om man har intresset att lära sig, saknar man den gnistan av ena eller andra anledningen så finns det lösningar som kräver mindre läxläsning så att säga.   MS 1400kr, Nira 14000kr :-)

jag värkar va en av få som inte vill ha effekten hela tiden. gillar dom där hybridaggen
det är ju mindre risk att saker går sönder med effekten högre upp än tidigt smile

Men vill man åka sladda och ha sig så kan det vara en fördel med bottenvrid istället för att sparka koppling 300gånger..

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
17 oktober 2012
#29
Nyman1337 skrev:
turboforssen skrev:
torpis skrev:

Tja, klart man vill ha mer effekt hela tiden, men min filosofi är den att man bygger för stunden. 

MS är toppen om man har intresset att lära sig, saknar man den gnistan av ena eller andra anledningen så finns det lösningar som kräver mindre läxläsning så att säga.   MS 1400kr, Nira 14000kr :-)

jag värkar va en av få som inte vill ha effekten hela tiden. gillar dom där hybridaggen
det är ju mindre risk att saker går sönder med effekten högre upp än tidigt smile

Men vill man åka sladda och ha sig så kan det vara en fördel med bottenvrid istället för att sparka koppling 300gånger..

eller så väljer man växel efter varvtal som man effekten

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök