2835
Sök

Måste styrboxen (Volvo LH 2.4) få "hastighetssignal" från bakaxeln för att fungera korrekt?

114 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Håller på att konvertera en Volvo 140 till B230F LH 2.4.
Har hört versioner både om att bränsleboxen inte måste, och att den måste få signal från bakaxeln till stift 34 för att det hela ska fungera korrekt.

Någon som VET hur det är?
Och vad som blir fel, om det är så att man måste ha den men ändå inte har den?

Mvh TWR


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
16 oktober 2012
#2
TWR skrev:
Hej!

Håller på att konvertera en Volvo 140 till B230F LH 2.4.
Har hört versioner både om att bränsleboxen inte måste, och att den måste få signal från bakaxeln till stift 34 för att det hela ska fungera korrekt.

Någon som VET hur det är?
Och vad som blir fel, om det är så att man måste ha den men ändå inte har den?

Mvh TWR

vad jag har förstått så är det bara tomgången som knasar lite när man inte har kopplat in den .
har inte kopplat in den på min 240 dok har jag inte provkört den ute på gata än

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

114 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#3
Okej, ja lite knasig tomgång är nog nått som jag skulle kunna leva med iaf tongue


TBM NINJA
917 Inlägg
23 oktober 2012
#4
turboforssen skrev:
TWR skrev:
Hej!

Håller på att konvertera en Volvo 140 till B230F LH 2.4.
Har hört versioner både om att bränsleboxen inte måste, och att den måste få signal från bakaxeln till stift 34 för att det hela ska fungera korrekt.

Någon som VET hur det är?
Och vad som blir fel, om det är så att man måste ha den men ändå inte har den?

Mvh TWR

vad jag har förstått så är det bara tomgången som knasar lite när man inte har kopplat in den .
har inte kopplat in den på min 240 dok har jag inte provkört den ute på gata än

stämmer! den ger data till tomgångsventilen tillsammans med tps'en blandannat

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
24 oktober 2012
#5
både och..tongången kan bli riktigt jävla fuckad
men inte bara det jag upplever att dom går sämre oxå
men du kan ta signalen från lite allt möjligt så det går alltid att lura igång den att tro på att allt är rätt

Kör fort så hinner inget hända...

114 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#6
"kan ta signalen från lite allt möjligt" kan du ge något exempel?


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
25 oktober 2012
#7
TWR skrev:
"kan ta signalen från lite allt möjligt" kan du ge något exempel?

varvmätarn är ett standard trick.
ska dock kopplas med en strömbrytare
för att det kan muppa ur pga den aldrig märker att fordonet stannar
abs:en borde oxå fungera
vad jag kan minnas är signalen inte någon vetenskap utan bara att den ska känna av om fordonet står stilla eller körs

vet att min 740turbo 91:A blir helt mupp utan signal till boxen den står och pendlar som besatt på tongång och den gick märkbart sämre vid körning oxå

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
25 oktober 2012
#8
Growe skrev:
TWR skrev:
"kan ta signalen från lite allt möjligt" kan du ge något exempel?

varvmätarn är ett standard trick.
ska dock kopplas med en strömbrytare
för att det kan muppa ur pga den aldrig märker att fordonet stannar
abs:en borde oxå fungera
vad jag kan minnas är signalen inte någon vetenskap utan bara att den ska känna av om fordonet står stilla eller körs

vet att min 740turbo 91:A blir helt mupp utan signal till boxen den står och pendlar som besatt på tongång och den gick märkbart sämre vid körning oxå

så du menar att den ska kopplas på minus på tändspolen då???

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
25 oktober 2012
#9
turboforssen skrev:
Growe skrev:
TWR skrev:
"kan ta signalen från lite allt möjligt" kan du ge något exempel?

varvmätarn är ett standard trick.
ska dock kopplas med en strömbrytare
för att det kan muppa ur pga den aldrig märker att fordonet stannar
abs:en borde oxå fungera
vad jag kan minnas är signalen inte någon vetenskap utan bara att den ska känna av om fordonet står stilla eller körs

vet att min 740turbo 91:A blir helt mupp utan signal till boxen den står och pendlar som besatt på tongång och den gick märkbart sämre vid körning oxå

så du menar att den ska kopplas på minus på tändspolen då???

troligen är det så dom gör.

har aldrig prövat själv men finns många som gjort det och då sätter dom det med en strömbrytare så man kan stänga av signalen ifall den får tuppjuck

men det berode finnas signalbeskrivningar över samtliga stift på en lh2.4 box och då borde man snabbt få reda på hur signalen är just det stiftet

Kör fort så hinner inget hända...

379 Inlägg
5 november 2012
#10
Har mycket svårt att tro att avsaknad av hastighetmätare-signal skulle tycka upp tomgången. När bilen står still är signalen ändå obefintlig.

Att den behövs för att motorn skall gå felfritt är jag relativt säker på oxå är en lögn. Har testat, funkar kanon utan.

Anledningen till att den finns är för att styra ECC och AC. Inget annat.

TBM NINJA
917 Inlägg
5 november 2012
#11
Webrex skrev:
Har mycket svårt att tro att avsaknad av hastighetmätare-signal skulle tycka upp tomgången. När bilen står still är signalen ändå obefintlig.

Att den behövs för att motorn skall gå felfritt är jag relativt säker på oxå är en lögn. Har testat, funkar kanon utan.

Anledningen till att den finns är för att styra ECC och AC. Inget annat.

står i hynesen och alla andra sidor jag läst om felkoden då¨jag haft den....betyder inte att de e sant men tippar på att de e de

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

379 Inlägg
6 november 2012
#12
henke_92 skrev:
Webrex skrev:
Har mycket svårt att tro att avsaknad av hastighetmätare-signal skulle tycka upp tomgången. När bilen står still är signalen ändå obefintlig.

Att den behövs för att motorn skall gå felfritt är jag relativt säker på oxå är en lögn. Har testat, funkar kanon utan.

Anledningen till att den finns är för att styra ECC och AC. Inget annat.

står i hynesen och alla andra sidor jag läst om felkoden då¨jag haft den....betyder inte att de e sant men tippar på att de e de

Det är ett generellt svar som appliceras på alla system, heynes har lika dålig insikt i hur LH2.4 fungerar som alla andra tongue
De är hemligheter som stannat hos Bosch. Knappt volvo själva vet hur de fungerar tongue

Jag har ändå läst bosch egna böcker om Jetronic systemen, och har däri aldrig funnit något om hastighetsmätarsignalen.

De enda som egentligen styrdonet läser av rigoröst är varvtal, luftmassemätaren och motortemp.

TPS, luft temp, å all annan skit bryr sig systemet egentligen inte om. Du kan koppla ur allt annat än just VR sensor, LMM och vattentemp så ser du själv, att bilen går precis lika bra ändå tongue

Har flyttat många sprut och motorer mellan många bilar, så ja vet att detta är sant tongue

Har du en electronisk automat låda däremot, då blir hastighetsmätare-signalen vital!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 november 2012
#13
har testat att montera hastihetskabeln på tändspolen utan nån större skillnad . dok har jag inte vart ute och kört med den.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Smålänning
7 883 Inlägg
6 november 2012
#14
LH 2.4 har ingen TPS, bara en kontakt, därför är det mer beroende av hastighetssignal och luftmassa än vad 2.2 är.

Vad är problemet? Varför ska du inte ha hastighetssignal? Olika bilar reagerar olika också, en del blir helknas utan den signalen, andra märks det inte på. Oftast blir det högra soppaförbrukning (av nån anledning) och sämre gasrespons i fart.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 november 2012
#15
twin_cam skrev:
LH 2.4 har ingen TPS, bara en kontakt, därför är det mer beroende av hastighetssignal och luftmassa än vad 2.2 är.

Vad är problemet? Varför ska du inte ha hastighetssignal? Olika bilar reagerar olika också, en del blir helknas utan den signalen, andra märks det inte på. Oftast blir det högra soppaförbrukning (av nån anledning) och sämre gasrespons i fart.

lh2.2 har ju med bara en av och på kontakt så varför skulle den vara mindre beroende???
man vill ju få det klart om man behöver den signalen för att det ska funka helt korrekt.
alla säger ju olika

själv så ska jag så småningom montera krans i bakaxeln . men man vill ju veta att motorn fungerar korrekt för att kunna ställa in allt ordentligt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 november 2012
#16
detta är det ända jag hittar som signalen styr :

Styrning av elkylfläkt (Gäller ej B204FT)
(Gäller samtliga 1992- med AC).Elkylfläkten styrs via ett halvfartsrelä och etthelfartsrelä baserat på information omkylvätsketemperatur, bilens hastighet ochtrycket i AC-systemet.Fläkten går på halvfart om: Kylvätskans temperatur överstiger 102 °C.Fläkten går på halvfart om :Trycket i AC-systemet är högre än 17 bar påhögtrycksidan och bilens hastighet är lägreän 100 km/h


För att ge tomgångsventilen rättöppningsvinkel utnyttjar styrenheteninformationen om motorvarvtal,motortemperatur och aktuell insugenluftmassa. Därutöver används informationen från hastighetsmätaren för att avgöra om bilenrullar eller står still, elkylfläkt vid helfart (B 230F/FT, B 234 F åm 92-, B 204 FT/GT) från AC-reglaget vid inkoppling av luftkonditioneringenoch från AC-kompressorn då dennastartar/stannar.

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

379 Inlägg
6 november 2012
#17
turboforssen skrev:
detta är det ända jag hittar som signalen styr :

Styrning av elkylfläkt (Gäller ej B204FT)
(Gäller samtliga 1992- med AC).Elkylfläkten styrs via ett halvfartsrelä och etthelfartsrelä baserat på information omkylvätsketemperatur, bilens hastighet ochtrycket i AC-systemet.Fläkten går på halvfart om: Kylvätskans temperatur överstiger 102 °C.Fläkten går på halvfart om :Trycket i AC-systemet är högre än 17 bar påhögtrycksidan och bilens hastighet är lägreän 100 km/h


För att ge tomgångsventilen rättöppningsvinkel utnyttjar styrenheteninformationen om motorvarvtal,motortemperatur och aktuell insugenluftmassa. Därutöver används informationen från hastighetsmätaren för att avgöra om bilenrullar eller står still, elkylfläkt vid helfart (B 230F/FT, B 234 F åm 92-, B 204 FT/GT) från AC-reglaget vid inkoppling av luftkonditioneringenoch från AC-kompressorn då dennastartar/stannar.

Precis vad jag syftade på.

LH 2.2 och 2.4 har samma spjälläges kontakt, skrev TPS för enkelheten skull.


Sök