2775
Sök

Audi 100 - 88 Kopplingsproblem

681 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
Har nå konstigt fel på bilen. Kopplingspedalen är helt nere ibland, den fastnar. Fyller på olja och får pumpa ett tag så funkar allt igen.
Kan köra några dagar, sen helt plötsigt när jag tex. ska iväg på morgonen så kan koppling var helt borta igen.
Vad e problemet? Är det gammal olja. Läker det nåt?

Svetsare.
164 Inlägg
18 oktober 2012
Då har du läckage! Är systemet tätt och oluftat och du fyller på med vätska i behållaren så kommer pedalen fortsätta vara nere tills du luftar och den trycks upp av solfjädern på tryckplattan. Eftersom din koppling börjar funka igen om du fyller lite så låter det som den luftar ur sig själv (läcker) nånstans och efter ettpar dagar så har den läckt ut allt och behöver fyllas igen.

Lägg dig under bilen vid lådan och be en kompis pumpa på kopplingspedalen så ser du var det läcker, kan vara packboxen på slavcylindern kanske. Ha glasögon och va försiktig så du inte får vätska i ögonen!

Lycka till!

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

681 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Men den borde ju gå lufta, men hittade ingen luftnippel

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 oktober 2012
Avluftningsnippeln sitter på slavcylindern, går inte att missa den.
Kolla även efter läckage vid pedalen, bara lägga dig där i och kika, du har ju en cylinder till kopplingen även där.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

681 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Verkar som att det är sämre när bilen står.
Kör ju veckorna med den och då funkar allt.
Men nu när jag skulle iväg i morse så funkade det inte, och då har bilen stått sen fredag.
Denna gång fick jag inte det att funka heller. Var samma sak förra måndag, men då fick jag det att funka efter ett tag.

681 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Hur beter sig den om det är gammal olja, om det ligger lite vatten i olja kanske.

Sök