haha, har en historia som utspelade sig 1 år sen ungefär den här tiden på året. hade min gamla Volvo V40 T4, och var å väg hem en söndagsnatt då jag hade varit på "kundbesök" ;)
Hur som helst, kommer och kör efter Centrumvägen i Kalix upp ei norrland där det bara är 50. men det var ju mitt i natten jag var trött och ville hem. Så jag körde väl kanske lite för fort, drygt 130.
Åker förbi en korsning, tittar åt vänster och ser en polisbil komma, så jag tänkte att jag trycke rpå lite mer så hinner dom aldrig ikapp innan jag skulle svänga av från vägen jag körde på. Sagt och gjort, ett par sekunder efteråt går det 200 på rakan innan min korsning kommer.. tittar i backspegeln, ser inga poliser och inga ljus över huvudtaget. Svänger av, in på gården som är rakt fram efter jag sväng i korsningen. Åker in, vänderbilen på gräset med handbromsen och stänger av direkt.
Samma sekund jag vrider av nykeln kör polisbilen in på gården, och jag stiger ur bilen och står brevid den. Ut kommer denna nya kvinnliga snygga aspirant ur polisbilen och SKRIKER åt mig:
-"Körkort!"
Jag: -"Ja, det har jag. Vad gäller saken?"
hon: -"jag är polis, och ber jag om ditt körkort skall du fanimig visa det också."
J: -"Men jaa, du ska få se mitt körkort med vad gäller saken??" frågade jag
H: -"Sätt dig i bilen!"
Satte mig i bilen, rakt framför en helt hysterisk schäfer som satt i kofferten.
Då säger den manliga polisen, som tydligen vet vem jag är: "Jaha Jonas, har du bråttom?"
J: -"nae, inte direkt.. vadå då?"
H: -"Ja det gick ju åt helvete för fort här nyss"
J: "Jaså? inte var det många kilometer i timmen isf.."
Då bryter kvinnan ut; "Sluta nu ljug för oss, vi såg en BLÅ bil åka förbi korsningen i en sjuhelvetes fast, långt över 100"
jag flinade då och peka ut genom rutan på polisbilen: "min bil är GRÖN!"
Efter detta så förstod jag att dom var helt borta, och dom kunde inte ta mig för något, dom hade inga bevis och dom tog mig inte på bar gärning.
Disskussionen fortsatte ett par minuter då dom förklarade att mitt körkort var "till låns", att om dom så mkt som såg mig köra i en kurva utan att blinka skulle dom ta mig.
Dagen efter stannade samma poliser mig och gav mi 500:- i böter för dimljusen :/
Men kul var det! hah
Kör före du, så väntar jag på dig där framme
Allt under 19" är vinterdäck