3982
Sök

Byta säkring från 10Ah till 20Ah?

Snäll pöjk
703 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Hej alla!
Jag har ny monterat extralysena till vintern men hittade inte reläet (30Ah) som ska vara till lysena. Kopplade istället på dem till vanliga kablarna (hellyset till ordinarie strålkastarna). Givetvis går 10Ah säkringen, byter då till en 20Ah och det fungerar. Undrar om det är "okej" att göra såhär eller vad kan följderna bli?

Mvh
Mag

Ack vet jag förgasarmotorer!

785 Inlägg
22 oktober 2012
Följderna kan bli kabelbrand..!!

Det vill du inte vara med om, särskilt om det börjar brinna i en tjock kabelhärva!

Sätt ett nytt relä till extraljusen och dra om med kraftigare kabler som du säkrar upp för sig själv.

Its not the fart that kills, its the smell...

2 849 Inlägg
22 oktober 2012
Nja, det är inget jag skulle rekommendera iallafall, kan bli överbelastat, kablar bli varma.

Med otur så kan det börja brinna, åtminstonde smälta ihop kablar.

2 849 Inlägg
22 oktober 2012
Fredde_Vette skrev:
Följderna kan bli kabelbrand..!!

Det vill du inte vara med om, särskilt om det börjar brinna i en tjock kabelhärva!

Sätt ett nytt relä till extraljusen och dra om med kraftigare kabler som du säkrar upp för sig själv.

Äh, du hann svara före mig big_smile

785 Inlägg
22 oktober 2012
Hehe....  smile

Snäll pöjk
703 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Okej! Får fixa ett nytt sånt relä då. Kan man annars bara tjyva ström sen från de vanliga kablarna till strålkastarna eller vad rekomenderar ni?

785 Inlägg
22 oktober 2012
Ta styrströmen till relät från helljuset.. Inte något annat

Snäll pöjk
703 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
Jo det jag menar också men jag kan koppla på den nuvarande kabeln som går till helljuset?

Smålänning
7 887 Inlägg
22 oktober 2012
Du kan ta styrströmmen från helljusets kabel ja, inga problem.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

21 761 Inlägg
22 oktober 2012
Strömvärdet på säkringar/generatorer/reläer anges i ampere, inte amperetimmar. Det är två olika saker.

Jag kritiserar inte, bara upplyser. Folk slarvar mer och mer med angivelserna, även butiker och internetsidor. smile

Sök