3805
Sök

Renovering av VW Bubbla -66

Bubblan ska få sig en uppfräshning av både plattan och karossen!

215 452 Visningar
Projektet avslutat 23 december 2013
370 Inlägg
9 december 2012
#81
Hakiki skrev:
Sådär ser den underbara plattan ut.. hehe plockade bort framvagnen och såg att ramhuvet var helt slut, så blir att byta ut de också.. ska beställa 2 golvhalvor och ramhuvud i morrn, nått man ska tänka på när man byter ramhuvet eller är de bara kapa och svetsa dit de nya ? smile Ny kompressorn och lackspruta ska inhandlas i morrn så man kan lacka plattan och alla detaljer sen när de är dax smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-54614fd46ba1db604adb79752cad1398.jpg

det är alltså sådär en rostig bottenplatta ser ut smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

510 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#82
hehe precis sådär wink hehe nee de är faktiskt mest ytrost de som syns, men ska byta ut båda sidorna så man får allt fräsht.. och ramhuvet!

Brohmee skrev:
Hakiki skrev:
Sådär ser den underbara plattan ut.. hehe plockade bort framvagnen och såg att ramhuvet var helt slut, så blir att byta ut de också.. ska beställa 2 golvhalvor och ramhuvud i morrn, nått man ska tänka på när man byter ramhuvet eller är de bara kapa och svetsa dit de nya ? smile Ny kompressorn och lackspruta ska inhandlas i morrn så man kan lacka plattan och alla detaljer sen när de är dax smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-54614fd46ba1db604adb79752cad1398.jpg

det är alltså sådär en rostig bottenplatta ser ut smile


370 Inlägg
9 december 2012
#83
Hakiki skrev:
hehe precis sådär wink hehe nee de är faktiskt mest ytrost de som syns, men ska byta ut båda sidorna så man får allt fräsht.. och ramhuvet!

Brohmee skrev:
Hakiki skrev:
Sådär ser den underbara plattan ut.. hehe plockade bort framvagnen och såg att ramhuvet var helt slut, så blir att byta ut de också.. ska beställa 2 golvhalvor och ramhuvud i morrn, nått man ska tänka på när man byter ramhuvet eller är de bara kapa och svetsa dit de nya ? smile Ny kompressorn och lackspruta ska inhandlas i morrn så man kan lacka plattan och alla detaljer sen när de är dax smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-54614fd46ba1db604adb79752cad1398.jpg

det är alltså sådär en rostig bottenplatta ser ut smile


såg att ramhuvet var lite rostigt smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

510 Inlägg
9 december 2012
Trådstartare
#84
Ja ja plocka ner framvagnen i fredags, och  tänkte " jaha de är väl bara att byta varenda jävla del på plattan" haha Men man kan ju säga att de blir som nytt wink 

Brohmee skrev:
Hakiki skrev:
hehe precis sådär wink hehe nee de är faktiskt mest ytrost de som syns, men ska byta ut båda sidorna så man får allt fräsht.. och ramhuvet!

Brohmee skrev:

det är alltså sådär en rostig bottenplatta ser ut smile


såg att ramhuvet var lite rostigt smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
10 december 2012
#85
Hakiki skrev:
Okej, tackar smile Så han kan inte beställa samma golvhalvor som mig då asså?

Jodå, men konstruktionen på framstolarna är inte samma, så stolskenorna (eller stolarna wink ) måste kanske bytas ut --- annars är det endast plåtprofilen i bakkant av golvet (under baksätet - se bilden) som skiljer smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/475857.jpg
Vänster halva är augusti -55 och nyare. Höger halva är juli -55 och äldre

Angående ramhuvudet så är detta ju en bärande del på bottenplattan och med ganska tjockt material (>5mm) så där måste man svetsa väldigt noggrant neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

510 Inlägg
10 december 2012
Trådstartare
#86
Huvudsaken är att mina passar wink haha Okej, de var bra att veta om ramhuvet.. inte jag som kommer att svetsa för då vet man aldrig hur de skulle bli, haha men ska säga de till han som kommer göra de och jag kommer ändå vara med när han svetsar smile Skulle vart väldigt skönt att få tag på en redan renoverad platta, men de är samtidigt kul att göra allt från grunden så man lär sig, och man kan va mer stolt över bygget när det är klart smile

-MATS- skrev:
Hakiki skrev:
Okej, tackar smile Så han kan inte beställa samma golvhalvor som mig då asså?

Jodå, men konstruktionen på framstolarna är inte samma, så stolskenorna (eller stolarna wink ) måste kanske bytas ut --- annars är det endast plåtprofilen i bakkant av golvet (under baksätet - se bilden) som skiljer smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/475857.jpg
Vänster halva är augusti -55 och nyare. Höger halva är juli -55 och äldre

Angående ramhuvudet så är detta ju en bärande del på bottenplattan och med ganska tjockt material (>5mm) så där måste man svetsa väldigt noggrant neutral


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 december 2012
#87
Klart roligare att göra det själv, även om det är viktigt att det blir rätt så är det ingen raketforskning smile Hade själv gärna lyft av min kaross och kikat, men nu är den besiktigad två år framåt så vill inte riskera att den blir stående nästa sommar om man skulle få förhinder mot att bli klar.


510 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#88
Tänkte höra här först innan jag kanske gör nått dumt, Har plockat isär hela framvagnen nu med massa slag och våld wink Men har inte dragit ur stavarna än.. nu till frågan, är de bara att dra ut dom eller ska man sätta ihop dom med nått innan? Tänkte om dom faller isär om man bara skulle dra ut dom ? Bättre och fråga en gång för mycket tänkte ja så man inte står där och svär och slår sönder en gips vägg wink


128 Inlägg
12 december 2012
#89
Härligt att framvagnen är påväg ner i delar cool Uppdatera gärna så ofta du kan med allt jobb som du gör på framvagnen för jag ska nämligen själv börjar plocka ner den på min 62:a snart, så jag ser en grym möjlighet att se och lära av dig lol wink


510 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#90
Absolut smile Tar lite Bilder i morrn på delarna och säger hur du ska göra smile


Volvson skrev:
Härligt att framvagnen är påväg ner i delar cool Uppdatera gärna så ofta du kan med allt jobb som du gör på framvagnen för jag ska nämligen själv börjar plocka ner den på min 62:a snart, så jag ser en grym möjlighet att se och lära av dig lol wink


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 december 2012
#91
Du bör dra ihop dem iaf med tex buntband innan du tar ur dem, lätt att de kommer tillbaka fel annars. Skulle du korta framvagnen nåt också?


510 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#92
Okej, tackar smile  Japp, ska korta den 3,5 cm per sida är de tänkt smile Ska lämna framvagnen till (Bene) här på garaget som skulle svetsa i sänksaster och korta den åt mig smile

Peter_Eriksson skrev:
Du bör dra ihop dem iaf med tex buntband innan du tar ur dem, lätt att de kommer tillbaka fel annars. Skulle du korta framvagnen nåt också?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 december 2012
#93
Okok, då slipper du tänka på allt själv ^^ Det är några saker som måste flyttas ut. Jag glömde av att mäta min om den är kortad eller inte..


510 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#94
Ja och ja äger ingen svets heller, men de är ju rätt så noga att sänksattserna hamnar rätt också, så kan lika gärna lämna bort det smile  Men då måste väl stavarna också kortas ?

Peter_Eriksson skrev:
Okok, då slipper du tänka på allt själv ^^ Det är några saker som måste flyttas ut. Jag glömde av att mäta min om den är kortad eller inte..


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 december 2012
#95
Jepp, stavarna korta också och nya "gropar" för bultarna måste göras.


510 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#96
Aa just de.. hur fan gör man de smidigast ?

Peter_Eriksson skrev:
Jepp, stavarna korta också och nya "gropar" för bultarna måste göras.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
12 december 2012
#97
Snodde en bild från en tråd där de visar hur man gör. Man borrar, först med en liten borr, sen större och större, sist kör man med försänkare.

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=8585&download=0


128 Inlägg
12 december 2012
#98
Grymt! Jag bugar och bockar smile

Hakiki skrev:
Absolut smile Tar lite Bilder i morrn på delarna och säger hur du ska göra smile


Volvson skrev:
Härligt att framvagnen är påväg ner i delar cool Uppdatera gärna så ofta du kan med allt jobb som du gör på framvagnen för jag ska nämligen själv börjar plocka ner den på min 62:a snart, så jag ser en grym möjlighet att se och lära av dig lol wink



510 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#99
Framvagnen isär och ren skrapad från allt bös smile  Ska lämna in den till Bene i morrn för kortning och isvetsning av sänksatser smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-b84640163cd7820b0ccd050c9d0966e6.jpg
Motorn plockades bort nu i kväll.. de ska väl inte hända nåt med den under vintern vad ja har tänkt .. Men börja fundera på om man skulle 12V konvertera!? Nån som har en generator och startmotor till salu ? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-fc294480f68e61fb56a6347e17644ac5.jpg

Rambalkshuvet är fräsh överallt förutom i fronten, så hoppas man bara kan byta den delen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/89/88103/88103-dc571873c75e88e65122c02eb19e1e75.jpg

Har också beställt plåt nu i kväll, till min bil och polarens 55a.. Beställde höger och vänster golvhalva,rambalkshuvud och värmekanaler till karossen smile


370 Inlägg
13 december 2012
#100
du behöveg inte byta startmotorn om du ska konvertera till 12volt smile mina stavar i  framvagnen.var ihopsvetsade iändarna smile

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193


Sök