3250
Sök

Vilket bilschampo är bäst för vardagligt bruk?

270 Inlägg
9 november 2012

* Voff voff *
10 593 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
DanneGTV6 skrev:
Eller beställa den online http://webshop.bilvardsexperten.se/sv/p … 1-42L-Bast

Mekonomen tar oxå 199:-, fast i butik och man slipper då frakten.

Dessutom har dom 10% rabatt på den med Mekonomen-kort under november, visade det sig. Så jag betalade bara 179:- för den... smile

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (9 november 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

73 Inlägg
9 november 2012
Brukar köra på Meguiar's NXT Gen som "grovtvätt" och Ultimate Wash & Wax efter att jag använt NXT Gen.. Blir sjuuuuukt bra djup i färgen och riktigt rent!

Kroniskt tung högerfot :/

6 Inlägg
13 november 2012
Brådhis skrev:
Att det är skillnad på olika sorters schampo råder det ju ingen tvekan om. Men vilket "normalt" schampo är egentligen bäst, och mest prisvärt, för vardagsbruk till bruksbilen? Vaxschampo? Inte vaxschampo? Dyrt märke? Billigt märke? Räcker kanske Turtle Zip? Eller är kanske huvudsaken att man låter bli att använda Turtle Supertvätt bara? wink

(Med normalt menar jag då att det går att köpa på nå´n lokal affär, mack eller t.ex. Mekonomen, och inte nå´t för 800:- som måste beställas via nätet från andra sidan jorden...) wink

//Brådhis

Vad är det för fel på Turtles Supertvätt?

497 Inlägg
13 november 2012
https://www1.garaget.org/archive/169/168810/266596/266596-2951331.jpg

Har precis tvättat med Meguairs Wash & wax när den här bilden togs smile Det är det enda schampoot jag använder till vardags numera smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

Skogsmålare
630 Inlägg
13 november 2012
mattem skrev:
Brådhis skrev:
Att det är skillnad på olika sorters schampo råder det ju ingen tvekan om. Men vilket "normalt" schampo är egentligen bäst, och mest prisvärt, för vardagsbruk till bruksbilen? Vaxschampo? Inte vaxschampo? Dyrt märke? Billigt märke? Räcker kanske Turtle Zip? Eller är kanske huvudsaken att man låter bli att använda Turtle Supertvätt bara? wink

(Med normalt menar jag då att det går att köpa på nå´n lokal affär, mack eller t.ex. Mekonomen, och inte nå´t för 800:- som måste beställas via nätet från andra sidan jorden...) wink

//Brådhis

Turtels supertvätt innehåller massa nafta

749 Inlägg
13 november 2012
SONAX GLANS SHAMPO är nice om man vill ha lite snabb glans.

6 Inlägg
13 november 2012
jynsa skrev:
mattem skrev:

OK, känns ju logiskt med tanke på att det har avfettande egenskaper, därav det är så tacksamt på vintern för att minska problemet med tjära- och asfaltprickar.

Men då är frågan, är Meguiars Ultimate Wash & Wax lika "lätt-tvättat" som supertvätten är? Dvs lätt att arbete bort asfalt och tjära utan att behöva asa fram avfettningen. För behöver man göra det, varför då inte använda supertvätten direkt?

27 Inlägg
13 november 2012
Kan bara hålla med om att Meguiars ÄR det absolut bästa valet för bilen!

Tvättade Touranen idag, körde med Meguiars "gula" schampo, sen tog deras NXT GEN Techvax...blir helt sjuk yta.
Använt Meguiars i 6 år nu och jag blir lika chockad/överraskad efter var tvätt...helt sjukt!   wink

Mekonomen har deras sortiment samt Realcar...

Även testat deras Headlight restorationkit light med bra resultat på riktigt dåliga lampor, men det finns ett litet tyngre.

Trender kommer o trender går...men Golf 1, den består!

Putsar Cosworth
195 Inlägg
14 november 2012
mattem skrev:
jynsa skrev:
mattem skrev:

OK, känns ju logiskt med tanke på att det har avfettande egenskaper, därav det är så tacksamt på vintern för att minska problemet med tjära- och asfaltprickar.

Men då är frågan, är Meguiars Ultimate Wash & Wax lika "lätt-tvättat" som supertvätten är? Dvs lätt att arbete bort asfalt och tjära utan att behöva asa fram avfettningen. För behöver man göra det, varför då inte använda supertvätten direkt?

För mig har supertvätten lämnat en konstig hinna på mina bilar jag tvättat med superwash.. Vet inte riktigt vad det är men kanske har det inte funkat med vaxet eller nått. Har varit tvungen att tvätta om ett antal gånger, sen är supertvätten dåligt skummande och känns inte lika lent som meguiars schampon smile

Audi hatare.

6 Inlägg
15 november 2012
fantomen skrev:
mattem skrev:
jynsa skrev:

För mig har supertvätten lämnat en konstig hinna på mina bilar jag tvättat med superwash.. Vet inte riktigt vad det är men kanske har det inte funkat med vaxet eller nått. Har varit tvungen att tvätta om ett antal gånger, sen är supertvätten dåligt skummande och känns inte lika lent som meguiars schampon smile

Det problemet upplever jag också ibland, med att man får en vit/grå hinna på bilen som inte är önskvärd. Men det är nog enda nackdelen, för det är lätt att arbete med, tar bort den värsta tjäran mm utan avfettning osv...

Sen är ju "skummandet" en placeboeffekt, det är inte det som rengör bilen, men jag köpte någon gång ett schampo som inte löddrade alls, var som att i princip tvätta med enbart vatten i känslan. Nog blev det rent, men det var något som "fattades". Så jag håller med, det ska löddra, gärna mycket.

Men jag ska prova att köpa in Meguiars Ultimate Wash & Wax nästa gång jag passerar mekonomen. Ingen som vill gå i god för dess egenskaper på vintern, dvs lättvättat, tar bort asfalt och tjära mm utan att först avfetta, ger en vattenavstötande och smutsavvisande yta som gör det lättare att hålla ren.

* Voff voff *
10 593 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
mattem skrev:
fantomen skrev:
mattem skrev:

Det problemet upplever jag också ibland, med att man får en vit/grå hinna på bilen som inte är önskvärd. Men det är nog enda nackdelen, för det är lätt att arbete med, tar bort den värsta tjäran mm utan avfettning osv...

Sen är ju "skummandet" en placeboeffekt, det är inte det som rengör bilen, men jag köpte någon gång ett schampo som inte löddrade alls, var som att i princip tvätta med enbart vatten i känslan. Nog blev det rent, men det var något som "fattades". Så jag håller med, det ska löddra, gärna mycket.

Men jag ska prova att köpa in Meguiars Ultimate Wash & Wax nästa gång jag passerar mekonomen. Ingen som vill gå i god för dess egenskaper på vintern, dvs lättvättat, tar bort asfalt och tjära mm utan att först avfetta, ger en vattenavstötande och smutsavvisande yta som gör det lättare att hålla ren.

Nu är jag inget proffs... Men vill man verkligen att tjära och asfalt ska lossna när man drar med svampen? Är det inte risk för repor då? Det är iaf en av anledningarna till att jag väljer bort Turtle Supertvätt!

Jag brukar använda avfettning/förtvätt, sedan spola av noga och därefter svampa med schampo. Det finns säkert dom som tycker det är fel, men det har funkat för mig dom senaste 14 åren så jag kommer nog fortsätta med det. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

1 945 Inlägg
15 november 2012
Jag har alltid kört med Smartabs Wash and Wax - vaxschampo. Ett bra schampo som ger en bra pärlande effekt efteråt och avrinning. Tillför även vax till lackskyddet. Har provat Meguiars gula schampo. Vart grymt besviken, då på min 9000 som jag hade lagt på lackförsegling pärlade sig så fint. Nu slutade att göra det efter en tvätt med Meguiars. Såg ut som om bilen aldrig hade varit lackbehandlad.

Det senaste jag har testat är turtle extreme shampoo, och jag blev förvånad över hur bra det var. Trodde det skulle vara en skit produkt hehe. Så detta blir att använda till min brukis.

Annars så kommer jag fortsätta med Smartabs schampo.

Asfalt/tjära tar jag med Smartabs Power avfettning. Spraya på och vänta lite för att se att det börjar rinna från tjärfläckarna. wink

//Mr_Lööf

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

46 Inlägg
26 november 2012
Allbrites cherry foam
Perfekt att köra i foamlancen, skummar som bara den ! big_smile
Senast redigerat av phk (26 november 2012)

jorgen72
1 december 2012
Jag tycker turtle nano tech är bra

https://www1.garaget.org/archive/130/129182/310504/310504-2964449.jpg
Senast redigerat av jorgen72 (1 december 2012)

Sök