& nu då? Jo, lite takläggning.
Jo, det var så här att jag fick se en spricka i spacklet på taket som sträckte sig ungefär från mitten över till
till sidan av taket.
Nu börjar man fundera över hur det egentligen står till under spacklet.
Så det var bara till att slipa bort spacklet & undersöka saken.
Plåtarna hade släppt i svetsarna där kniven är så det var bara att trycka in kniven.
Upptäckte att det var mer spackel än vad som egentligen ska behövas på en bil, igen.
Ungefär 9 mm.
Efter en del slipande så fick man ju se hur det är ihopsatt. visserligen så är det inte så lätt att få ihop en taksänkning, men man kan ju försöka få ihop det utan att gömma det med centimeter tjockt
med spackel.
Jag funderade lite på hur jag skulle göra. Ska man svetsa ihop där det har släppt eller ska man ordna till detta.
Men va f-n har jag slipat bort allt spackel så kan jag ju inte låta detta vara.
Så det var ju "bara" att planera urkapningen för att lägga i en ny plåt.
Där det är ritat är det en ordentlig svacka & ordentligt med bucklor. (Bucklorna finns längst ner på bilden. )
Lite kapning.
& vad får man se.....
Jo, att någon har tagit väck förstärkningsplåten.
(Den bockade plåten innanför taket.)
Ur min synvinkel så är detta inget bra. Detta är en försvagning av konstruktionen av taket.
Så det var ju bara att bocka till ett par plåtbitar & svetsa fast.
& bara för att det var så ojämnt över taket så blev det en "liten" urkapning & lägga in en ny plåt utan massa
bucklor & ojämnheter.
Upptäckte efter att jag svetsat plåten att taket gick inåt mot kupén vid sidan nere vid dropplisten.
Ritade ut var "problemet" sitter.
Men jag tror att jag får kapa lite till så jag kan fläka upp taket lite. Eller helt enkelt ta & kapa ur & lägga i
en ny plåt. (Jag tror det blir enklast så.)
& det blir nog spackel på taket (Gäller även resten av bilen.) när det blir dags för målning, men inte dom kvantiteterna som har varit.
Dessutom så blir detta billigare att lägga i ny plåt än att lägga på så mycket spackel.
Mer kommer.