3850
Sök

Driva vanlig stereo på ett bilbatteri

67 Inlägg
6 oktober 2006
Trådstartare
#1
Vet inte om detta problem passar in här men jag hoppas det.
Jag har en stereo som man kan driva med antingen 220V (eller vad det nu är i väggen), 12V eller med 10 st stora R10 batterier tror jag det var.
Men då dessa kostar ganska mycket å tar slut ruggigt snabbt så slog det mig att jag kanske kan koppla in ett bilbatteri genom 12V uttaget. Är detta möjligt?
Om det är möjligt hur ska jag då bära mig åt och vad behöver jag förrutom ett bilbatteri?


494 Inlägg
7 oktober 2006
#2
detta borde gå du behöver ett par sladdar och två kabel skor .

beroende på hur seriöst man vill ha de så här gjorde jag iaf en sommar på stranden:P tog fram två sladdar med krokodil ändar som jag kopplade fast i fjädrarna där baterierna brukar sitta och sen till batteriet..  du får ju kolla vilken fjäder lr metall bläck som blir minus/plus på steron bara att läsa på de vanliga batterierna:D

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
7 oktober 2006
#3
Gör ändå tillräckligt seriöst  så att det inte finns risk för kortslutning, sätt en säkring på pluskabeln nära batteriet om något skulle hända.Det är lite skillnad på om de vanliga R20 batterierna råkar kortslutas jämfört med ett bilbatteri som kortsluts.

Annars är det ju så enkelt som Vogge säger. Tänk också på hur mycket du drar ur batteriet, dra helst inte ur det mer än 50% om du vill att det ska hålla ett längre tag. Detta gäller främst startbatterier.

67 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#4
Okej, hur stor säkring behövs? Finns det nått billigt instrument som man kan koppla till batteriet och se hur mycket ström det finns kvar i det?
I ena änden finns det ju en fjäder och i den andra sitter det, som långa häftstift. Men det är den ändan som ligger mot fjädern man ska gå efter? Batterierna ligger i två rader.


286 Inlägg
7 oktober 2006
#5
Säkringen beror på hur stor kabel du har tänkt använda. Men du borde inte behöva nå grövre än 2.5mm2, som du då avsäkrar med 20/25A.
Senast redigerat av Sanny (7 oktober 2006)

21 761 Inlägg
7 oktober 2006
#6
Fjädern är minus, stiftet är plus. Kolla tex i en ficklampa, fjädern sitter i botten och när du sätter i batterierna så sätter du minus neråt.

Du kan kolla batteriet på två enkla sätt. Antingen mäter du syravikten med en syraprovare eller så mäter du polspänningen på batteriet med en multimeter. På ett vanligt vått bilbatteri, alltså inget AGM eller GEL, så brukar man säga att 12,2-12,3V vilospänning innebär ca 50% laddat.

Det du kan göra är att vänta några timmar efter att du har stängt av stereon och sedan mäta på polerna hur hög spänning det är, det ger en hyffsad fingervisning.

67 Inlägg
7 oktober 2006
Trådstartare
#7
Drönirettab skrev:
Fjädern är minus, stiftet är plus. Kolla tex i en ficklampa, fjädern sitter i botten och när du sätter i batterierna så sätter du minus neråt.

Du kan kolla batteriet på två enkla sätt. Antingen mäter du syravikten med en syraprovare eller så mäter du polspänningen på batteriet med en multimeter. På ett vanligt vått bilbatteri, alltså inget AGM eller GEL, så brukar man säga att 12,2-12,3V vilospänning innebär ca 50% laddat.

Det du kan göra är att vänta några timmar efter att du har stängt av stereon och sedan mäta på polerna hur hög spänning det är, det ger en hyffsad fingervisning.

Ett problem bara det är fjäder i en av ändarna bara, i andra är det en plastvägg med stora "häfstifft" intryckta. Så nått tipps på hur jag ska fästa i pluspolerna, tejpa fast kablarna?

såhär ser det ut ungefär där batterierna ska sitta:
[=] = batteri  < = fjäder | = (vet inte vad det är men det är plast vägg samt ett par stora "häfstifft")
                                   
                 | +[=] [=] [=] [=] [=]- <
                > -[=] [=] [=] [=] [=]+|         

Det är en JVC RV-NB10B

Vad är det för vilospänning när batteriet är fullladdat?


494 Inlägg
7 oktober 2006
#8
som drönirettab avsäkra! min verison var ett fem minuters bygge:P

                | +[=] [=] [=] [=] [=]- <
ihop------->                                      = +[=] [=] [=] [=] [=]- >+[=] [=] [=] [=] [=]-l   
                > -[=] [=] [=] [=] [=]+|   
på min kopplade  jag minus på ena fjädern och plus på andra . för fjädern är väll i hoppkopplad med nästa rads minus!? på ena sidan!  de har ju laggt baterierna på bredden för att slippa han en två meter lång cd spelare. va svårt de var att förklara en så enkel grej:P

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

21 761 Inlägg
7 oktober 2006
#9
axie skrev:
Vad är det för vilospänning när batteriet är fullladdat?

12,7-12,8V ska det vara och syradensiteten ska vara 1,27-1,28. När man mäter vilospänningen på ett batteri som nyss har laddats så måste man vänta i ca 6-8 timmar eller mer innan man mäter, det är för att spänningen ska hinna stabiliseras. Annars visar voltmetern för hög spänning och då kan man tro att batteriet är fulladdat fastän det kanske inte är det. Då är det mer rättvisande med en syramätning, med den typen av mätning går det att mäta direkt efter laddning.

13 Inlägg
8 oktober 2006
#10
varför inte bara köpa en omvandlare från 12 V till 220V!

67 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#11
Vogge skrev:
som drönirettab avsäkra! min verison var ett fem minuters bygge:P

                | +[=] [=] [=] [=] [=]- <
ihop------->                                      = +[=] [=] [=] [=] [=]- >+[=] [=] [=] [=] [=]-l   
                > -[=] [=] [=] [=] [=]+|   
på min kopplade  jag minus på ena fjädern och plus på andra . för fjädern är väll i hoppkopplad med nästa rads minus!? på ena sidan!  de har ju laggt baterierna på bredden för att slippa han en två meter lång cd spelare. va svårt de var att förklara en så enkel grej:P

Har du oxå en sån JVC som jag?
Jag antar att raderna är ihopkopplade är, men hur vet/ser jag att de är det? De finns bara en fjäder på varje rad vilken har minuspol på sig om man skulle lägga in batterier, så då kan jag väll inte sätta en pluspol på ena fjädern eller?


21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#12
Mät resistansen mellan fjädern och stiftet, då ser du vilken sida som de är ihopkopplade på.

67 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#13
Ok, får testa detta
tack för era svar



Sök