3365
Sök

Däcken slits för högt tryck eller fel framvagnsinst?(bild finnes)

527 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Tja!

Tog av sommardäcken idag och ser att de snabbt har slitits snett. På 300 mil har de nötts ner som på bild.
Jag har bytt länkarmsbussningar på båda sidor hos en "smuts-mek".
Så jag undrar om det är detta byte som skevat till framvagnen så däcken nu slits snett.

Anledningen till att jag måste fråga är för att jag samtidigt har haft ett ganska kraftigt övertryck i framdäcken också
2,1 normalt men har nog haft 2,5. Dvs typ 15% övertryck. Främst för att spara soppa.
Backdäcken har jag haft samma övertryck men de har slitits normalt.

Så min fråga, KAN däcken ha slitits sådär av mitt övertryck  eller är det en ren och skär framvangnsinställnignsfråga? Anledningen är att jag måste vara säker på att det är just smutsmeken fel och inte mitt, om jag ska gå dit och få det ordnat.

Tacksam för svar.

Insidan av båda däcken är det som har slitits.
http://forumbilder.se/images/8d28201251248b0b7.jpg
http://forumbilder.se/images/2a28201271521df49.jpg

21 761 Inlägg
28 oktober 2012
När ett däck enbart slits ner på ena sidan så är jag mycket säker på att felet beror på framvagnen. Om ett däck av någon anledning slits ojämnt med för högt tryck så är det i så fall mitten som ska slitas ner, inte ena sidan. smile

9 122 Inlägg
28 oktober 2012
Framvagnsinställning alla dagar. Vad beställde du för jobb hos "smuts meken" då? Bara bussningsbyte eller? Har han inte möjlighet att göra inställningen så borde han rekomenderat dig att göra en.

1 171 Inlägg
28 oktober 2012
Svaret på din fråga är nej, det kan inte ha med för högt däckstryck att göra. Enbart framvagnsinställningen.

527 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Han byttte länkarmsbussnignar på båda sidor.
Han nämnde inget om framvagnsinställning. Men jag antar att  en smutsmek inte klarar av ett sådant jobb.

Frågan nu är om jag ska gå dit och gnälla, eller bara skita i det och beställa en tid för framvagnsinställning. Däcken hade kanske 1000mil kvar innan slitaget.

...vad kostar en framvagnsinställning?...cirkus.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2012
är ju bara å lägga om däcken på fälgarna å fortsätta köra, en framhjulsdriven bil som ajg misstänker detta är sliter alltid däcken mer på insidan. du har för mycke Toe inställning, mynta 1-1200kr för en hjulinställning så är saken biff.

däcken är ju inte olagliga så bara skifta om dom på fälgarna å fortsätt kör, de hade jag gjort.

1 171 Inlägg
28 oktober 2012
En 4-hjulsinställning kostar strax under 1000kr med protokoll och allt. Om meken inte brukar göra sådant så skulle jag besparat mig det obekväma att börja ta strid och beställt en själv.

527 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Tack för bra svar.
Är en Skoda Fabia Combi -06 1,2 HTP.

Bytte länkarmsbussnignar på båda sidor som sagt, från en orgianal bussning med bara två flänsar(produktionsmiss) till en en med fyra, som därmed är något styvare men håller typ bilens livslängd.
Jag antar att styvheten gör skillnaden på hjulinställningen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 oktober 2012
beror helt å hållet på hur bussningen sitter och hur mjuk orginal bussningen var.
de kan självklart påverka en del.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 oktober 2012
Det är inte mekens fel...bytar man något i framvagen som är slitet så ska man typ alltid göra en hjulinställning efteråt.
Långt ifrån alla har sådan utrustning då det är dyrt men han kunde ju tipsat dig om att göra det någonstans.
Senast redigerat av Busgrabb (29 oktober 2012)

Autotech

7 436 Inlägg
30 oktober 2012
Busgrabb skrev:
Det är inte mekens fel...bytar man något i framvagen som är slitet så ska man typ alltid göra en hjulinställning efteråt.
Långt ifrån alla har sådan utrustning då det är dyrt men han kunde ju tipsat dig om att göra det någonstans.

precis,, inte mekens FEL,, men om jag gjort ett sådant ingrepp hade jag sagt åt ägaren att fundera på en framvagnsjustering,, sen är det ju upp till ägaren att göra det smile

Sök