4072
Sök

Slang från luftburken 945a

157 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
hjesan undrar vad det är för gummislang som går från luftburken till motorn där den delar sej till två aluminium grejer?..?

443 Inlägg
30 oktober 2012
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/807198_wama9c.jpg
Menar du slangen som går över topplocket närmast i bild? I så fall är det pulsair-systemet, ett sorts fusk-EGR. Det är volvos egna "budget-avgasrening" Den återför en del av avgaserna från grenröret tillbaka till insuget för att gå igenom motorn en gång till och förbränna eventuella oförbrända avgaser. Allt för att det ska bli mindre utsläpp. Vissa hävdar dock att motorn ska bli aningen tröttare av det.
Senast redigerat av reeLay (30 oktober 2012)

157 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
reeLay skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … wama9c.jpg
Menar du slangen som går över topplocket närmast i bild? I så fall är det pulsair-systemet, ett sorts fusk-EGR. Det är volvos egna "budget-avgasrening" Den återför en del av avgaserna från grenröret tillbaka till insuget för att gå igenom motorn en gång till och förbränna eventuella oförbrända avgaser. Allt för att det ska bli mindre utsläpp. Vissa hävdar dock att motorn ska bli aningen tröttare av det.

okej tackar för svaret

14 Inlägg
31 oktober 2012
Vet inte om mitt system var trasigt, men förbrukningen på min bil sjönk med runt 10% när detta pluggades.
I teorin känns det logiskt, motorn slipper försöka göra något av syrefattiga avgaser och får istället enbart ren syrerik luft smile

SBS - Speed Before Safety, se bara till att inga oskyldiga kommer i vägen :)

443 Inlägg
1 november 2012
SBS skrev:
Vet inte om mitt system var trasigt, men förbrukningen på min bil sjönk med runt 10% när detta pluggades.
I teorin känns det logiskt, motorn slipper försöka göra något av syrefattiga avgaser och får istället enbart ren syrerik luft smile

10% låter lite väl mycket tycker jag, men det låter logiskt.

JFfoto
19 juli 2013
Drar upp den här tråden, slangen ifrån luftburken, kan man alltså bara plugga den där den går in i luftburken?

Forummoderator
26 339 Inlägg
19 juli 2013
Kalltkaffe skrev:
Drar upp den här tråden, slangen ifrån luftburken, kan man alltså bara plugga den där den går in i luftburken?

Ja.
Dock, om du får en väldigt nitisk besiktningsman så kan du få nedslag på det.
Men rent praktiskt så är den bara att plugga.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

JFfoto
19 juli 2013
Mack skrev:
Kalltkaffe skrev:

Ja.
Dock, om du får en väldigt nitisk besiktningsman så kan du få nedslag på det.
Men rent praktiskt så är den bara att plugga.

Okej, tack smile får gömma slangen så det inte syns att den är pluggad :p

443 Inlägg
19 juli 2013
Viktigt att plugga i båda ändar, annars kommer det skjutsa ut avgaser genom slangen eller vara öppet hål i luftburken efter luftfilter

JFfoto
19 juli 2013
reeLay skrev:
Viktigt att plugga i båda ändar, annars kommer det skjutsa ut avgaser genom slangen eller vara öppet hål i luftburken efter luftfilter

Båda ändar? vilka? Är väl bara en öppning från när man tagit bort den från luftburken? har ingen luftburk kvar, öppet filter.

443 Inlägg
19 juli 2013
Ja då är det ju inga problem, annars har du ju ett hål i luftburken också där slangen ansluts.

JFfoto
19 juli 2013
reeLay skrev:
Ja då är det ju inga problem, annars har du ju ett hål i luftburken också där slangen ansluts.

Jaha, då är jag med. smile Ja precis, bara montera tillbaka slangen sen också när man besiktar :p

Sök