3500
Sök

Handbroms tar ytterst dåligt. Saab 9-3 - 1999

29 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har haft ett långvarigt problem med att handbromsen tar skitdåligt och kan inte ens hålla bilen still i minsta lutning.

Jag har inte den blekaste aning om vad det kan bero på men jag tog idag isär bromsskivan och såg att ena bromsbacken var helt slut och den andra var som ny, sen när jag ryckte i handbromsen så rörde sig bara den slitna.

Är det någon som har erfarenhet av det här? Bilen är en Saab 9-3 från 99.

Tack på förhand.
Senast redigerat av te_wik (29 oktober 2012)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2012
#2
Utan trumman på plats så rör sig bara den ena, testa håll emot den som rör sig så märker du att den andra rör sig istället.

Bara dit med nya bromsband och se till så allt rör sig fint så blir det nog bra. Kolla även så inte trumman är alltför sliten.

Justeringen brukar jag göra så att jag spänner i kuggen såpass så hjulet låser sig, sen släpper jag den så det går fritt med ytters lite motstånd. Likadant på bägge sidor.


Redigerade din rubrik så den även nämner bilmodell, tänk på det till nästa gång.



Mvh Tommy, Moderator

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

29 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#3
Har testat att hålla emot den ena backen men den andra förblir orörd. Tror du att det räcker med bromsband för i sådana fall blir det bara på den slitna backen. Jag har redan justerat så den ligger pyttelite emot i efterhand innan varje besiktning och det blir gränsfall. Den kombinerade broms skiv/trumman är bytt för några månader sen och är inte det minsta sliten där backarna tar i.

Kan det inte vara någon del som har kärvat fast, jag har inte kollar speciellt noggrant då trummor inte är min specialite.

(Det är samma på båda sidorna).

Sen vad är det för lim man använder för bromsband, har aldrig monterat sådant förr.

mvh

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2012
#4
Kolla så allt rör sig, inget får tjärva.

Lim? yikes



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

29 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#5
Aa får kolla noggrannare till helgen när jag inte behöver bilen.

Läste lite om bromsband på google, om jag inte misstog mig så är det ytan som sitter på själva backarna istället för att byta ut hela backen. Eller du kanske menade något annat.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2012
#6
Jaha, nä det är väldigt sällan man byter friktionsytan på bromsbandet, utan det säljs komplett. Tror inte det finns lösa ytor att köpa till bilar nyare än 50 tal typ tongue



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

29 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#7
Jaha, tyckte äna att det lät lite skumt men jag ska snarast plocka ner hela alltet och så får jag se vad som händer.

Håller mig uppdaterad, tack sålänge!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 oktober 2012
#8
TKollen skrev:
Jaha, tyckte äna att det lät lite skumt men jag ska snarast plocka ner hela alltet och så får jag se vad som händer.

Håller mig uppdaterad, tack sålänge!

Litet tips på vägen, ta bort båda trummorna samtidigt, men ta bara isär banden på en sida åt gången. Då har du alltid en mall (om är spegelvänd) ifall du blir osäker på hur det ska sitta när du ska montera igen. Förutsatt att det är rätt monterat från början vill säga.

Armen som påverkar handbromsen är rätt vanlig att den krånglar på dessa modeller. Så kika på det också.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

29 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
#9
Tack för tipset, ska se över alla rörliga delar så bessan ger mig blankt papper smile

29 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
#10
För de som är intresserade så var det följande.

Ägaren innan bodde i Göteborg innerstan, där luften är salthaltig och saltigt på vägarna samt att handbromsen tydligen inte använts så mycket, det som hänt var att ena backen hade rostat fast, därav att den bara tog på en bromsback. Smor upp allt rörligt och bytte backar och fjädrar. Nu låser sig hjulen på torr asfalt utan probem.

Tips är att alltid använda handbromsen då detta var rätt så jobbigt att åtgärda.

558 Inlägg
20 januari 2013
#11
Fick nedslag på handbromsen på min og9-3. Så jag provade att justera handbromsen och ställde mig i den branstade backe jag hittade och bilen stod kvar. Provade även att släppa upp kopplingen med handbromsen i för att se om bilen orkade iväg eller inte. Så jag tänkte detta måste ju duga. Åker in på ombesiktning men dom säger att handbromsen fortfarande inte tar tillräckligt.

Så jag köpte nya handbromsbackar ifrån Mekonomen märke ATE och två nya bromsskivor bak för dom va ändå dåliga. River bort och konstaterar att handbromsbackar och skivor är slut. Byter till nya grejjer och justerar samt kollar så inget kärvar. Rullar ut bilen ur garaget och handbromsen tar sämre än innan. Släpper jag upp kopplingen med max åtdragen handbromsen så börjar bilen åka iväg.

Gick den inte igenom när den stod still när man släppte upp kopplingen lär den ju inte gå igenom med detta heller. Börjar bli jävligt less på detta. sad
Senast redigerat av 744tic (20 januari 2013)


29 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#12
744tic skrev:
Fick nedslag på handbromsen på min og9-3. Så jag provade att justera handbromsen och ställde mig i den branstade backe jag hittade och bilen stod kvar. Provade även att släppa upp kopplingen med handbromsen i för att se om bilen orkade iväg eller inte. Så jag tänkte detta måste ju duga. Åker in på ombesiktning men dom säger att handbromsen fortfarande inte tar tillräckligt.

Så jag köpte nya handbromsbackar ifrån Mekonomen märke ATE och två nya bromsskivor bak för dom va ändå dåliga. River bort och konstaterar att handbromsbackar och skivor är slut. Byter till nya grejjer och justerar samt kollar så inget kärvar. Rullar ut bilen ur garaget och handbromsen tar sämre än innan. Släpper jag upp kopplingen med max åtdragen handbromsen så börjar bilen åka iväg.

Gick den inte igenom när den stod still när man släppte upp kopplingen lär den ju inte gå igenom med detta heller. Börjar bli jävligt less på detta. sad

Min gick igenom när den tog rätt så dåligt först, men de sa att värdena var en procentenhet ifrån godkänd men eftersom allt annat var bra så lät dom den gå igenom. Du kan testa en annan anläggning för att om den höll kvar med koppling lätt släppt och att den håller i en brant backe så borde den ha gått igenom.

Det var inte så att värdena var ojämna eller så? Måste tyvärr ta nästan exakt lika mycket.

558 Inlägg
20 januari 2013
#13
Näe värdena va jämna men inte tillräckligt bra. Nu vet jag inte om det ser lika ut på alla besiktningsstationer men mätarna som dom kollar på kröp strax över stora 1:an när han drog fullt.


29 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#14
Har för mig att handbromsen måste ha en procentsats på 16% av färdbromsen styrka om färdbromsen är godkänd.

Minns inte vad jag hade för värden på handbromsen men färdbroms var 2,2 och 2,1 fram, 1,2 och 1,1 bak och handbromsen tog 15%, sa dom.

Vart spände du handbromsen? I trummorna eller underbilens mittparti?

558 Inlägg
20 januari 2013
#15
Jag har justerat både i trummorna och under bilen. Men mest trummorna.


29 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#16
Det borde ju inte vara något problem då, det enda jag isåfall kan tänka mig är antagligen vajern men eftersom det funkade bättre innan du bytte backar och trummor så borde den va okej.

Kan kanske vara så enkelt att du kanske inte gjorde rent kontaktytorna på insidan av skivorna där backarna ska ligga emot med bromsrengöring?
Senast redigerat av TKollen (20 januari 2013)

Power of changes
270 Inlägg
20 januari 2013
#17
Jag har ungefär samma problem som du. Men min 9-3 tar bara på höger bakhjul och bara och när bilen rullar bakåt. Om bilen står med nosen neråt mot backen så tar den inget

Vad kan de vara för

Hoppas ni förstår vad ja menar

Power 0f You

29 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#18
octavia skrev:
Jag har ungefär samma problem som du. Men min 9-3 tar bara på höger bakhjul och bara och när bilen rullar bakåt. Om bilen står med nosen neråt mot backen så tar den inget

Vad kan de vara för

Hoppas ni förstår vad ja menar

Låter som om det kan vara rätt så mycket, vet du varför den inte tar på ena sidan? Kolla hur ytan på handbromsbackarna ser ut, om det kommit in nån fett eller om dom har fått en alldeles för fin yta.

Kolla även på insidan av hjulhuset där vajern sitter fast i en liten spak som går in i baksidan av trumman, om den går att rubba eller om den är stel. I värsta fall kan du behöva ta loss alla rörliga delar och smörja upp dem lite. Är det så att allt rör på sig fint så kan du kolla om vajern är hel.
Senast redigerat av TKollen (20 januari 2013)

558 Inlägg
20 januari 2013
#19
Tror jag hittade felet nu när jag va ut i garaget. Armarna bakom skivan åker inte tillbaka till start läge när man släpper handbromsen pga att vajern är för spänd. Så jag lär släppa på vajern kolla så armarna går tillbaka helt och sen justera i trumman och därefter spänna åt vajern.

Tidigare ägare måste ha justerat handbromsen på vajern istället för trummorna.
Senast redigerat av 744tic (20 januari 2013)


29 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#20
744tic skrev:
Tror jag hittade felet nu när jag va ut i garaget. Armarna bakom skivan åker inte tillbaka till start läge när man släpper handbromsen pga att vajern är för spänd. Så jag lär släppa på vajern kolla så armarna går tillbaka helt och sen justera i trumman och därefter spänna åt vajern.

Tidigare ägare måste ha justerat handbromsen på vajern istället för trummorna.

Har du testat om det hjälpte? Skriv ett svar isådana fall, intresserad.


Sök