Rquired skrev:
Spontant svarar jag Volvo 740 för säkerhetens skull, där har en Golf inte mycket att komma med och diskuterar man i termer som
"Man köper inte en bil för att krocka med" kan man lika gärna klippa av bältena och montera en pistol istället för krockkudde framför sig så man garanterat avlider direkt. Jag har för mig Darwin nämnde något relaterat...
Volvo 240 känns också tveksam, varför köpa en mindre säker, mindre bekväm och ännu mindre modern version av 740?
Jag hade dock velat kasta in ett tredje alternativ, någon form av japan. Hög driftsäkerhet, låg förbrukning och en nyare bil för pengarna jämfört med Golf eller 740. Ta en Nissan Primera som exempel, den har dessutom förhållandevis god säkerhet och väghållning som slår både 740 och Golf på fingrarna rejält.
Nissan Primera?
En klasskompis hade en sån, skämdes varje gång jag åkte i den, åker hellre Jetta(eller Golf)...
Skall vi snacka om komfort så kan 740 slänga sig i väggen, komfort är inte det första jag tänker på när jag åker i en sån...
Satsa hellre på en Audi 80, tidigt 90-tal(de sista årsmodellerna), om du vill ha komfort.
Skulle kunna säga att en bmw e30/e36 är inte helt fel heller, fastän jag inte haft en sån.
Föredrar nog till och med en Mercedes 190 framför en 740..
Golfen kanske inte vinner pris år 2012 på att vara den mest komfortabla, men det är inget som stör, är som att köra en gokart och en väldigt rolig bil att köra, sätt på schyssta 205/50-15 på 15" fälgar, en schysst sänkning, eibach fjädrar med bilstein dämpare eller coilovers, så har du riktigt grym väghållning.
Köpte mig en goffe 87'a en gång väldigt billigt, tänkte att den kunde jag göra i ordning men det var för mkt saker med den så jag skrotade den. Hursomhelst, den hade en motor på 70/75hk och tröttare än min Jetta, den var ändå rolig att köra, något med dom bilarna som får en att smila när man kör..