2777
Sök

Golf 2 VS volvo 740

327 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#61
Johan85 skrev:
740 hela dagarna över en golf2a.
tänk bara en sån grej om du är ute med polarna och glider och dricker öl det blir jobbigt att behöva hoppa ur och i bilen varje gång nån ska ur baksätet och pissa eller röka:P
sen är en golf inte ett dugg rolig på vintern då den är så kort så samma sekund du släpper handbromsen hävs sladden av sig själv.
dörrhandtagen går lätt sönder på vintern om dörren frusit och man vill iväg till jobbet på morgonen.
förgasar/insprutnings grejen vill gärna krångla om dom gått en bit, det är mina erfarenheter av golf2 iaf:)

740in är ju lite dyrare att äga och tanka men 100ggr roligare på vintern och polarna har varsin dörr att springa ut och in itongue sen finns ju den där goa volvovärmen på vintern:)

grejen va ju att jag skulle ha å pendla te skolan med först å främst. inte för polarna ska ha lätt å komma ut å in roll

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
#62
steelseries skrev:
Johan85 skrev:
740 hela dagarna över en golf2a.
tänk bara en sån grej om du är ute med polarna och glider och dricker öl det blir jobbigt att behöva hoppa ur och i bilen varje gång nån ska ur baksätet och pissa eller röka:P
sen är en golf inte ett dugg rolig på vintern då den är så kort så samma sekund du släpper handbromsen hävs sladden av sig själv.
dörrhandtagen går lätt sönder på vintern om dörren frusit och man vill iväg till jobbet på morgonen.
förgasar/insprutnings grejen vill gärna krångla om dom gått en bit, det är mina erfarenheter av golf2 iaf:)

740in är ju lite dyrare att äga och tanka men 100ggr roligare på vintern och polarna har varsin dörr att springa ut och in itongue sen finns ju den där goa volvovärmen på vintern:)

grejen va ju att jag skulle ha å pendla te skolan med först å främst. inte för polarna ska ha lätt å komma ut å in roll

Johan du verkar ju ha asbra koll på Golf. Men du missade den lilla detaljen att dom finns med fyra dörrar och att även handtagen på 740 kan gå sönder på vintern (det gjorde bakdörren på min 740). smile Och ja, det är bra värme i 740. Men det är lika bra värme i Golf, fast där är det en mindre kupé att värma upp så det går snabbare smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 282 Inlägg
1 november 2012
#63
Ang. driftsäkerheten så skulle jag nog säga att baserat den golfen jag hade och den golfen farsan har så är volvo mycket bättre på den fronten. Har knappt behövt byta nått på dom fem volvo jag har haft.

Ang. vilken som är roligast att köra så beror det väldigt mycket på årstiden, jag skulle aldrig vilja ha en fwd på vintern. Men på sommarn skulle jag inte ha så mycket emot en fwd. Golfen låg riktigt fint på vägen och var mer inbjudande för lite mer aktivkörning än 740in som svajar som man vore ute på sjön.

Ang. komforten kommer golfen inte ens i närheten. Stolarna finner jag iaf mycket skönare i 740in, känns som man sitter bättre i dom med, fast det kanske var för att man körde aktivare i Golfen, men där höll man ju på att trilla av stolen ibland tongue Ljudnivån skilljer sig som dag och natt, Golfen är verkligen som en plåtlåda på den fronten.

Ang. förbrukningen så är det ju Golfen helt klart starkaste kort. Förbrukningen går inte att klå med en 740 speciellt inte om man gillar att sladda på vintern.


16 197 Inlägg
1 november 2012
#64
Vita_Vargen skrev:
Ang. driftsäkerheten så skulle jag nog säga att baserat den golfen jag hade och den golfen farsan har så är volvo mycket bättre på den fronten. Har knappt behövt byta nått på dom fem volvo jag har haft.

Ang. vilken som är roligast att köra så beror det väldigt mycket på årstiden, jag skulle aldrig vilja ha en fwd på vintern. Men på sommarn skulle jag inte ha så mycket emot en fwd. Golfen låg riktigt fint på vägen och var mer inbjudande för lite mer aktivkörning än 740in som svajar som man vore ute på sjön.

Ang. komforten kommer golfen inte ens i närheten. Stolarna finner jag iaf mycket skönare i 740in, känns som man sitter bättre i dom med, fast det kanske var för att man körde aktivare i Golfen, men där höll man ju på att trilla av stolen ibland tongue Ljudnivån skilljer sig som dag och natt, Golfen är verkligen som en plåtlåda på den fronten.

Ang. förbrukningen så är det ju Golfen helt klart starkaste kort. Förbrukningen går inte att klå med en 740 speciellt inte om man gillar att sladda på vintern.

jag vet då inte va för skrothögar till golf du åkt men av min erfarenhet så är de mycke mer "skrammel,rassel å pling" när man åker en gammal 740.. plast som knirrar å rasslar.

sen att dom skulle vara mer bullriga att åka i kan jag inte heller hålla med om.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

633 Inlägg
1 november 2012
#65
evilaudio skrev:
Vita_Vargen skrev:
Ang. driftsäkerheten så skulle jag nog säga att baserat den golfen jag hade och den golfen farsan har så är volvo mycket bättre på den fronten. Har knappt behövt byta nått på dom fem volvo jag har haft.

Ang. vilken som är roligast att köra så beror det väldigt mycket på årstiden, jag skulle aldrig vilja ha en fwd på vintern. Men på sommarn skulle jag inte ha så mycket emot en fwd. Golfen låg riktigt fint på vägen och var mer inbjudande för lite mer aktivkörning än 740in som svajar som man vore ute på sjön.

Ang. komforten kommer golfen inte ens i närheten. Stolarna finner jag iaf mycket skönare i 740in, känns som man sitter bättre i dom med, fast det kanske var för att man körde aktivare i Golfen, men där höll man ju på att trilla av stolen ibland tongue Ljudnivån skilljer sig som dag och natt, Golfen är verkligen som en plåtlåda på den fronten.

Ang. förbrukningen så är det ju Golfen helt klart starkaste kort. Förbrukningen går inte att klå med en 740 speciellt inte om man gillar att sladda på vintern.

jag vet då inte va för skrothögar till golf du åkt men av min erfarenhet så är de mycke mer "skrammel,rassel å pling" när man åker en gammal 740.. plast som knirrar å rasslar.

sen att dom skulle vara mer bullriga att åka i kan jag inte heller hålla med om.

håller med har 740 nu som vinter bil ska man tänka ekonomiskt så golf helt klart


Forummoderator
18 003 Inlägg
1 november 2012
#66
Populär tråd :-)

Haft flera av bägge sorter. Givetvis åker man bättre i en 740. Golfen upplever jag som lite "B-bil" i sammanhanget. men visst kravlar den sig fram i snön! kanske bra om man inte är van? Volvos värme är i en klass för sig. Även komforten som jag nämnde. Även om jag på gamla dagar blivit lite bekväm och kräver en hel del av en bil så hade jag lätt kunna sätta mig i en 740 för att åka långt. Man åker fin-fint. Golf? Nix. Sen att du ska åka "från punkt a till punkt b" så kvittar det väl kanske... Men visst ska du bruka bilen även annars? En Volvo 740 GL -88 eller nyare med insprut och fin kaross kostar ju kaffepengar. Bra mycket roligare med rwd om man nu klarar av att häva lite sladdar på vinterväg. Det är upp till dig.

Sätter mig hellre i en 740 och åker 80 mil en dag än en betydligt nyare småbil. Tro mig... Jag körde smurfans nyare Clio i 40 mil i söndags...

Köp en Volvo.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 632 Inlägg
1 november 2012
#67
Jag hade en ful, rostig och bucklig Golf 2a förut..den åt kylarvätska, smattrade om ventilerna kall och ja..startade ändå i 30 minus.
Bra motor, fast inte just den kanske..

JonasCarlsson86 skrev:
Prioriterar du smidighet och bränslekostnad köp Golf
Är du ute efter skoj, utrymme o sladd köp Volvo

Vad är det för fel på folk, det är troligen ingen 740 TIC vi pratar om utan en GL.

Men ja, jag förstår varför folk gillar 740s..det finns en jävla fartkänsla i den, inredningen sitter lite som den vill och hela bilen går som en svamp på vägen.

De/Dem

327 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#68
Dieselsmurfen skrev:
Populär tråd :-)

Haft flera av bägge sorter. Givetvis åker man bättre i en 740. Golfen upplever jag som lite "B-bil" i sammanhanget. men visst kravlar den sig fram i snön! kanske bra om man inte är van? Volvos värme är i en klass för sig. Även komforten som jag nämnde. Även om jag på gamla dagar blivit lite bekväm och kräver en hel del av en bil så hade jag lätt kunna sätta mig i en 740 för att åka långt. Man åker fin-fint. Golf? Nix. Sen att du ska åka "från punkt a till punkt b" så kvittar det väl kanske... Men visst ska du bruka bilen även annars? En Volvo 740 GL -88 eller nyare med insprut och fin kaross kostar ju kaffepengar. Bra mycket roligare med rwd om man nu klarar av att häva lite sladdar på vinterväg. Det är upp till dig.

Sätter mig hellre i en 740 och åker 80 mil en dag än en betydligt nyare småbil. Tro mig... Jag körde smurfans nyare Clio i 40 mil i söndags...

Köp en Volvo.

Jag kan hålla med om att 740in är skönare osv. Vet inte om du läste från början nu men:) eftersom jag ä en arbetslös studerande, med 1050kr i månan, så känns det lite bättre att åka liten golf så jag kan åka mer. än åka stor volvo .. smile

327 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#69
Malheus skrev:
Jag hade en ful, rostig och bucklig Golf 2a förut..den åt kylarvätska, smattrade om ventilerna kall och ja..startade ändå i 30 minus.
Bra motor, fast inte just den kanske..

JonasCarlsson86 skrev:
Prioriterar du smidighet och bränslekostnad köp Golf
Är du ute efter skoj, utrymme o sladd köp Volvo

Vad är det för fel på folk, det är troligen ingen 740 TIC vi pratar om utan en GL.

Men ja, jag förstår varför folk gillar 740s..det finns en jävla fartkänsla i den, inredningen sitter lite som den vill och hela bilen går som en svamp på vägen.

Japp, det är en GL på 115hästar eller vad den ligger på som jag isf ska ha..tongue

1 282 Inlägg
1 november 2012
#70
evilaudio skrev:
jag vet då inte va för skrothögar till golf du åkt men av min erfarenhet så är de mycke mer "skrammel,rassel å pling" när man åker en gammal 740.. plast som knirrar å rasslar.

sen att dom skulle vara mer bullriga att åka i kan jag inte heller hålla med om.

Du kan ju se "skrothögen" under mina bilar, var nog en av dom fräschaste Golf 2or jag sett irl och hade bara gått 16 000 mil(lite i min värld iaf roll ). Jag har tyvärr inte gjort nån mätning i nån av dom bilarna men i min 940 innan jag ljuddämpade den mätte jag upp 75 db i 100 km/h. I farsans Fox mätte jag upp 82 db vid samma hastighet. Tror det är snarlikt mellan Golf och 740.


14 Inlägg
1 november 2012
#71
jag äger en golf mk2 1.6 bensin 59hp utomlands.. jätte roligt att köra men jag vågade inte köra över 150 km/h big_smile Jag är säkert att det kunde nå 160km/h.. Min kompis har en mk2 8v GTI.. Han körde 180km/h.. En annan kompis äger också mk2 men 1.6 diesel. Det blir svårt att köra över 120 km/h.. gick aldrig över 140km/h.. Tredje kompis äger mk2 1.6 TDI som är svagare än min 1.6 bensin..

Min mk2 och kompis GTI drar ca 0.7 l/mil.. diesel och TDI drar 0,4-0,5 l/mil

Som nån sa dörrhandtagen på mk2 går lätt sönder på vintern om dörren frusit.. Det kan ni se på min bild här vänster big_smile köpte kanske 10 st och alla går sönder så jag slutade köpa smile kör utan det smile

Jag röstar för mk2 GTI.. om man vill köra bil då ska man köpa en bensin bil.. Diesel är för traktorer..

sorry för dålig svenska smile

4 637 Inlägg
1 november 2012
#72
Ojoj vilken tråd. Kört både Golf 2 och 740 och Golfen är en liten bullrig burk, ändå kallar folk Golfen komfortablare och Volvo för traktor.
Vill man åka sjukt tyst är det MB eller Saab 9000 som gäller.

Japanska bilar rostar om man inte sköter dem men Golf 2 rostar tydligen inte? Sett många väldigt rostiga Golfar. Många rostiga japaner med för den delen.

Och japanska bilar är det mest driftsäkra ändå tvekar vissa på dess kvalitet.

Och vissa föredrar Golf före MB 190, lurigt...

740 in kan knaka i någon panel men går oftast att lösa. Men Golfens buller, ventiler som kan smattra värre än en Trabant mm gör tydlingen inget...

Att det ska vara så svårt att vara ärlig mot sig själv. Jag har t ex en (omtyckt) Corolla. Inte vidare krocksäker, skulle rosta en del om jag gav fasen i att tvätta den ibland, tråkig framhjulsdrift, bullrig. smile Men driftsäker som få och läskigt soppasnål.

En Premera är inte det minsta pinsam, trollkommentar bara. Inte heller Golf 2. Eller 740.
Senast redigerat av Navkapsel (1 november 2012)

Avstängd
1 418 Inlägg
1 november 2012
#73
Navkapsel skrev:
Ojoj vilken tråd. Kört både Golf 2 och 740 och Golfen är en liten bullrig burk, ändå kallar folk Golfen komfortablare och Volvo för traktor.
Vill man åka sjukt tyst är det MB eller Saab 9000 som gäller.

Japanska bilar rostar om man inte sköter dem men Golf 2 rostar tydligen inte? Sett många väldigt rostiga Golfar. Många rostiga japaner med för den delen.

Och japanska bilar är det mest driftsäkra ändå tvekar vissa på dess kvalitet.

Och vissa föredrar Golf före MB 190, lurigt...

740 in kan knaka i någon panel men går oftast att lösa. Men Golfens buller, ventiler som kan smattra värre än en Trabant mm gör tydlingen inget...

Att det ska vara så svårt att vara ärlig mot sig själv. Jag har t ex en (omtyckt) Corolla. Inte vidare krocksäker, skulle rosta en del om jag gav fasen i att tvätta den ibland, tråkig framhjulsdrift, bullrig. smile Men driftsäker som få och läskigt soppasnål.

jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna och golvet ligger nog utspritt på dom svenska vägarna för kvar under bilen är det då inte iaf:P läckande stötdämpare och rostig framvagnsbalk  och bromsrör även bussningar i hela framvagnen va slut när ja besiktade senast. och den köptes av en gammal tant så den borde ju vara väl skött?smile
har en 740 som vinterbil den står hela sommaren ja bara sätter i batteriet och vrider på nyckeln så smäller den igång direkt. har inte bytt en grej förutom olja och filter på 2 år men nu tror ja det är dax för nya bromsbelägg innan besiktning och en rundsmörjning:)

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
#74
Johan85 skrev:
Navkapsel skrev:
Ojoj vilken tråd. Kört både Golf 2 och 740 och Golfen är en liten bullrig burk, ändå kallar folk Golfen komfortablare och Volvo för traktor.
Vill man åka sjukt tyst är det MB eller Saab 9000 som gäller.

Japanska bilar rostar om man inte sköter dem men Golf 2 rostar tydligen inte? Sett många väldigt rostiga Golfar. Många rostiga japaner med för den delen.

Och japanska bilar är det mest driftsäkra ändå tvekar vissa på dess kvalitet.

Och vissa föredrar Golf före MB 190, lurigt...

740 in kan knaka i någon panel men går oftast att lösa. Men Golfens buller, ventiler som kan smattra värre än en Trabant mm gör tydlingen inget...

Att det ska vara så svårt att vara ärlig mot sig själv. Jag har t ex en (omtyckt) Corolla. Inte vidare krocksäker, skulle rosta en del om jag gav fasen i att tvätta den ibland, tråkig framhjulsdrift, bullrig. smile Men driftsäker som få och läskigt soppasnål.

jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna och golvet ligger nog utspritt på dom svenska vägarna för kvar under bilen är det då inte iaf:P läckande stötdämpare och rostig framvagnsbalk  och bromsrör även bussningar i hela framvagnen va slut när ja besiktade senast. och den köptes av en gammal tant så den borde ju vara väl skött?smile
har en 740 som vinterbil den står hela sommaren ja bara sätter i batteriet och vrider på nyckeln så smäller den igång direkt. har inte bytt en grej förutom olja och filter på 2 år men nu tror ja det är dax för nya bromsbelägg innan besiktning och en rundsmörjning:)

Min gamla blåa Golf stod still på uppfarten under en halv meter snö hela förra vintern i nästan ett halvår och den var också bara att vrida igång, så det beror ju som sagt på vad man har kommit över för bil... smile Jag har haft mer strul med min gamla 740 än jag haft med alla tre Golf 2:or jag haft, så jag har väl haft otur med Volvon (som var lågmilad och jag köpte den av min äldre granne, borde också va välskött? Märkte inte när jag fick svetsa och byta grejer...) smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

Avstängd
1 418 Inlägg
1 november 2012
#75
rickylicious skrev:
Johan85 skrev:
Navkapsel skrev:
Ojoj vilken tråd. Kört både Golf 2 och 740 och Golfen är en liten bullrig burk, ändå kallar folk Golfen komfortablare och Volvo för traktor.
Vill man åka sjukt tyst är det MB eller Saab 9000 som gäller.

Japanska bilar rostar om man inte sköter dem men Golf 2 rostar tydligen inte? Sett många väldigt rostiga Golfar. Många rostiga japaner med för den delen.

Och japanska bilar är det mest driftsäkra ändå tvekar vissa på dess kvalitet.

Och vissa föredrar Golf före MB 190, lurigt...

740 in kan knaka i någon panel men går oftast att lösa. Men Golfens buller, ventiler som kan smattra värre än en Trabant mm gör tydlingen inget...

Att det ska vara så svårt att vara ärlig mot sig själv. Jag har t ex en (omtyckt) Corolla. Inte vidare krocksäker, skulle rosta en del om jag gav fasen i att tvätta den ibland, tråkig framhjulsdrift, bullrig. smile Men driftsäker som få och läskigt soppasnål.

jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna och golvet ligger nog utspritt på dom svenska vägarna för kvar under bilen är det då inte iaf:P läckande stötdämpare och rostig framvagnsbalk  och bromsrör även bussningar i hela framvagnen va slut när ja besiktade senast. och den köptes av en gammal tant så den borde ju vara väl skött?smile
har en 740 som vinterbil den står hela sommaren ja bara sätter i batteriet och vrider på nyckeln så smäller den igång direkt. har inte bytt en grej förutom olja och filter på 2 år men nu tror ja det är dax för nya bromsbelägg innan besiktning och en rundsmörjning:)

Min gamla blåa Golf stod still på uppfarten under en halv meter snö hela förra vintern i nästan ett halvår och den var också bara att vrida igång, så det beror ju som sagt på vad man har kommit över för bil... smile Jag har haft mer strul med min gamla 740 än jag haft med alla tre Golf 2:or jag haft, så jag har väl haft otur med Volvon (som var lågmilad och jag köpte den av min äldre granne, borde också va välskött? Märkte inte när jag fick svetsa och byta grejer...) smile

har aldrig svetsat annat än på en 740 än en golv bit på 2dm i fyrkant på passagerar golvet i 86an ja hade men dom är ju inte galvade så:) dom andra 6 har det aldrig vart nåt med rosten under på sin höjd lite i skärmkanterna:)
men att golfen rostat under kan beror på avsaknaden av underredsmassa:P
men golf är världens bästa bil helt klart:)

327 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#76
Om det är som många säger, att den bullrar mycket. Så gör det inget, vill man åka tyst tycker jag man ska skaffa en elbil. Alla bilar jag åkt med låter, och det tycker jag att dom ska göra. Delvis gillar jag att göra motorljudet. Skulle det vara så att man tröttnar på motorljudet, äre bara höja volymen på stereon. Sen tror jag det kan vara mera strul på en 740 i vissa fronter, golfen har också strul här och där, Det har att alla bilar. Sen så är ju varken 740in eller golfen nya bilar. Så dom slits. Så tycker man inte ska hänga upp sig på små saker. :p

157 Inlägg
1 november 2012
#77
Om du vill ha en billig bil så är ju toyota starlet sjukt billig att köra, och ändå förvånadsvärt rolig! Den drar ju typ 0,5 l/m bensin! Skulle välja den över en golf alla dagar smile

Audi A4 1.8t Quattro

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
1 november 2012
#78
Johan85 skrev:
rickylicious skrev:
Johan85 skrev:

jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna och golvet ligger nog utspritt på dom svenska vägarna för kvar under bilen är det då inte iaf:P läckande stötdämpare och rostig framvagnsbalk  och bromsrör även bussningar i hela framvagnen va slut när ja besiktade senast. och den köptes av en gammal tant så den borde ju vara väl skött?smile
har en 740 som vinterbil den står hela sommaren ja bara sätter i batteriet och vrider på nyckeln så smäller den igång direkt. har inte bytt en grej förutom olja och filter på 2 år men nu tror ja det är dax för nya bromsbelägg innan besiktning och en rundsmörjning:)

Min gamla blåa Golf stod still på uppfarten under en halv meter snö hela förra vintern i nästan ett halvår och den var också bara att vrida igång, så det beror ju som sagt på vad man har kommit över för bil... smile Jag har haft mer strul med min gamla 740 än jag haft med alla tre Golf 2:or jag haft, så jag har väl haft otur med Volvon (som var lågmilad och jag köpte den av min äldre granne, borde också va välskött? Märkte inte när jag fick svetsa och byta grejer...) smile

har aldrig svetsat annat än på en 740 än en golv bit på 2dm i fyrkant på passagerar golvet i 86an ja hade men dom är ju inte galvade så:) dom andra 6 har det aldrig vart nåt med rosten under på sin höjd lite i skärmkanterna:)
men att golfen rostat under kan beror på avsaknaden av underredsmassa:P
men golf är världens bästa bil helt klart:)

Golf är inte världens bästa bil, men det är inte 740 heller, det var allt jag ville säga smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 534 Inlägg
1 november 2012
#79
johan_dansk skrev:
Om du vill ha en billig bil så är ju toyota starlet sjukt billig att köra, och ändå förvånadsvärt rolig! Den drar ju typ 0,5 l/m bensin! Skulle välja den över en golf alla dagar smile

Här har vi något på spåren, även om jag skulle välja golf före starlet, så är coolhetsfaktorn hög och driften billig, ja billigare än en golf skulle jag säga.
Men då är det inte en lika "rejäl" bil som en golf, utan mer spartanskt.
Men vill man åka billigt så wink

huh?
10 427 Inlägg
1 november 2012
#80
rickylicious skrev:
Sen är det minst lika bra kvalité i Golfen som i 740n.

Det som är gemensamt är Bosch & "Made in West-Germany"* på det mesta, så det är nog inte så konstigt. smile

* som det står på det mesta i en gammal 740, om inte det står Made in Austria, USA eller Canada.



Sök