2920
Sök

Golf 2 VS volvo 740

327 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#161
IceEyes skrev:
Du har inte funderat på Mercedes 190? Relativt liten, smidig och lättkörd. Sparsam med bränslet och även i övrigt billig i drift om man väljer de mindre motorerna.

Kvalitetsmässigt är den bättre än Golf, och minst lika bra 740. Komfortmässigt slår den både Golf och 740.

Och sedan har du dessutom bakhjulsdrift om du vill leka runt under vinterhalvåret smile

Har faktiskt kollat på dom ett par gånger...tongue

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
#162
steelseries skrev:
IceEyes skrev:
Du har inte funderat på Mercedes 190? Relativt liten, smidig och lättkörd. Sparsam med bränslet och även i övrigt billig i drift om man väljer de mindre motorerna.

Kvalitetsmässigt är den bättre än Golf, och minst lika bra 740. Komfortmässigt slår den både Golf och 740.

Och sedan har du dessutom bakhjulsdrift om du vill leka runt under vinterhalvåret smile

Har faktiskt kollat på dom ett par gånger...tongue

här har du ett biltest på dom av gammal svenskt kvalitetsprogram:) http://www.youtube.com/watch?v=R0JMro4dYmc

327 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#163
Johan85 skrev:
steelseries skrev:
IceEyes skrev:
Du har inte funderat på Mercedes 190? Relativt liten, smidig och lättkörd. Sparsam med bränslet och även i övrigt billig i drift om man väljer de mindre motorerna.

Kvalitetsmässigt är den bättre än Golf, och minst lika bra 740. Komfortmässigt slår den både Golf och 740.

Och sedan har du dessutom bakhjulsdrift om du vill leka runt under vinterhalvåret smile

Har faktiskt kollat på dom ett par gånger...tongue

här har du ett biltest på dom av gammal svenskt kvalitetsprogram:) http://www.youtube.com/watch?v=R0JMro4dYmc

Tackar, den ska jag kolla:D

327 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#164
Johan85 skrev:
steelseries skrev:
IceEyes skrev:
Du har inte funderat på Mercedes 190? Relativt liten, smidig och lättkörd. Sparsam med bränslet och även i övrigt billig i drift om man väljer de mindre motorerna.

Kvalitetsmässigt är den bättre än Golf, och minst lika bra 740. Komfortmässigt slår den både Golf och 740.

Och sedan har du dessutom bakhjulsdrift om du vill leka runt under vinterhalvåret smile

Har faktiskt kollat på dom ett par gånger...tongue

här har du ett biltest på dom av gammal svenskt kvalitetsprogram:) http://www.youtube.com/watch?v=R0JMro4dYmc

btw; vet ni om bilen är lätt att göra med? är ganska färsk inom att meka..smile)

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
#165
steelseries skrev:
Johan85 skrev:
steelseries skrev:

Har faktiskt kollat på dom ett par gånger...tongue

här har du ett biltest på dom av gammal svenskt kvalitetsprogram:) http://www.youtube.com/watch?v=R0JMro4dYmc

btw; vet ni om bilen är lätt att göra med? är ganska färsk inom att meka..smile)

vanlig service är nog inte svårare än på nån annan bil men delarna kan bli dyrare så som bromsok skivor belägg tänddelar filter och allt annat man får räkna måste bytas ibland:)

1 534 Inlägg
2 november 2012
#166
Johan85 skrev:
steelseries skrev:
btw; vet ni om bilen är lätt att göra med? är ganska färsk inom att meka..smile)

vanlig service är nog inte svårare än på nån annan bil men delarna kan bli dyrare så som bromsok skivor belägg tänddelar filter och allt annat man får räkna måste bytas ibland:)

Har inte haft en merca själv men det finns ju eBay och http://www.mbscashopen.se/sv/ förutom de andra kedjorna..

Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
#167
jetta16v skrev:
Johan85 skrev:
steelseries skrev:
btw; vet ni om bilen är lätt att göra med? är ganska färsk inom att meka..smile)

vanlig service är nog inte svårare än på nån annan bil men delarna kan bli dyrare så som bromsok skivor belägg tänddelar filter och allt annat man får räkna måste bytas ibland:)

Har inte haft en merca själv men det finns ju eBay och http://www.mbscashopen.se/sv/ förutom de andra kedjorna..

aldrig kört merca jag heller:) det var nära en gång men motorn skar när ägarn bytte olja och inte skruva i oljepluggen igen och åkte iväg så de vart ingen affär på den:P

327 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#168
Johan85 skrev:
steelseries skrev:
Johan85 skrev:

här har du ett biltest på dom av gammal svenskt kvalitetsprogram:) http://www.youtube.com/watch?v=R0JMro4dYmc

btw; vet ni om bilen är lätt att göra med? är ganska färsk inom att meka..smile)

vanlig service är nog inte svårare än på nån annan bil men delarna kan bli dyrare så som bromsok skivor belägg tänddelar filter och allt annat man får räkna måste bytas ibland:)

Hehe mjo, tänkte mer om det va ett rent helvete att t.ex byta bromsar eller nått sånt, och om den är ungefär lika lättskruvad som gamla volvo som 240,740,940 är..smile

2 401 Inlägg
2 november 2012
#169
En mercedes kan uppfattas som djävlig att skruva med ibland för oftast är det flera skruvar/bultar till olika saker ;P Dem är jävligt välbygd så att säga.  Ang kostnaderna så är dem inte större än till en vanlig bil i samma storleksklass


577 Inlägg
2 november 2012
#170
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 november 2012
#171
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

Vridmomentet? Både t.ex Golf 1.8 och 740 B230F ger max vridmoment vid 2500varv/minut, vilket inte är intressant tills det räknats om till effekt. Golf ger 52hk i det läget (145Nm) och 740 ger 65hk vid 2500varv/minut (183Nm).

Skall du ha ut så mycket effekt som möjligt får du dra Volvo till 5400varv/minut (85KW) och VW till 5500varv/minut (66KW). 

Sedan bör man tänka på att Golf 1.8 har en angiven vikt på 910kg och 740 en vikt på (från) 1370kg. 460kg är mycket, dels för säkerheten där Volvo även av andra skäl är överlägsen men det blir en klar nackdel ur andra synvinklar.

I lägre fart vid start från stillastående t.ex ger alltså Volvo 740 upp till 13hk mer i motorn, har bakhjulsdrift med större  energiförlust i drivlinan (Alltså är ovanstående <13hk extra klart färre när de väl når drivhjulen) och väger nästan ett halvt ton extra.

Nu har inte vridmomentet glömts bort, och din poäng var? smile

Edit: Autocorrect hade ändrat skäl till själv.
Senast redigerat av Rquired (2 november 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 november 2012
#172
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

så en 740 piskar en golf i alla lägen ? tror du är liiite ute och cyklar nu ... min 72 hästars golf är snabbare än de flesta 740is


2 656 Inlägg
2 november 2012
#173
Rquired skrev:
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

Vridmomentet? Både t.ex Golf 1.8 och 740 B230F ger max vridmoment vid 2500varv/minut, vilket inte är intressant tills det räknats om till effekt. Golf ger 52hk i det läget (145Nm) och 740 ger 65hk vid 2500varv/minut (183Nm).

Skall du ha ut så mycket effekt som möjligt får du dra Volvo till 5400varv/minut (85KW) och VW till 5500varv/minut (66KW). 

Sedan bör man tänka på att Golf 1.8 har en angiven vikt på 910kg och 740 en vikt på (från) 1370kg. 460kg är mycket, dels för säkerheten där Volvo även av andra själv är överlägsen men det blir en klar nackdel ur andra synvinklar.

I lägre fart vid start från stillastående t.ex ger alltså Volvo 740 upp till 13hk mer i motorn, har bakhjulsdrift med större  energiförlust i drivlinan (Alltså är ovanstående <13hk extra klart färre när de väl når drivhjulen) och väger nästan ett halvt ton extra.

Nu har inte vridmomentet glömts bort, och din poäng var? smile

bästa jag läst på länge


Avstängd
1 418 Inlägg
2 november 2012
#174
CHEEVA skrev:
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

så en 740 piskar en golf i alla lägen ? tror du är liiite ute och cyklar nu ... min 72 hästars golf är snabbare än de flesta 740is

var han du tävlade med handikapad? åkte ni på snö och han hade sommardäck och du nya vinterdäck? låg han i 90 och du kom i 150 och körde om han? finns mycke som spelar in som du inte förklarade

Muttley
2 november 2012
#175
Johan85 skrev:
CHEEVA skrev:
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

så en 740 piskar en golf i alla lägen ? tror du är liiite ute och cyklar nu ... min 72 hästars golf är snabbare än de flesta 740is

var han du tävlade med handikapad? åkte ni på snö och han hade sommardäck och du nya vinterdäck? låg han i 90 och du kom i 150 och körde om han? finns mycke som spelar in som du inte förklarade

Du verkar tro att 740 är något fantastiskt?  Golfar är rätt kvicka de med........

Skåning
739 Inlägg
2 november 2012
#176
Utan att ha läst något i denna tråd så ger jag ett förenklat svar
som har med trådens titel att göra:

RWD Vs. FWD.

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."

Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
2 november 2012
#177
CHEEVA skrev:
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.

ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.

så en 740 piskar en golf i alla lägen ? tror du är liiite ute och cyklar nu ... min 72 hästars golf är snabbare än de flesta 740is

vi kan testa.. kan nog hänga av en tändkabel och endå går den upp i fart snabbare.
och då är endå min 740 rejält trött

men ärligt är det ingen större skillnad i ös en 90hk golf borde klara 0-100 på något mindre än en 740 men det kommer endå sluta med vem som kör bilen

jag upplever volvo slöare men betvivlar att den faktist är det
båda gör väll 0-100 på runt 12sec +-1sec
dom har båda sina för och nackdelar både storleksmässigt och motormessigt i grund och botten är konstruktionerna ganska lika varandra så lika dom kan vara när man jämför en rwd och en fwd bil

båda bilarna är otroligt bra när det gäller slitstarkhet motorhållbarhet och hur lättmekade dom är

man ska pröva båda innan man bestämmer sig

skulle jag välja idag skulle jag välja en golf före en 740Gl
om jag inte har minsta intresse av att sladda


man kan snabbt sammanfatta det att om man vill sladda och åka fort välj en 740 gillar man en bil som kan svänga och går snålt välj en golf

tex topparfart osv är rejält stora skillnader
dom jag haft har alltid volvosarna varit snabbare även med förgasare

min golf gjorde inte en km över 165
min 740GL med förgasare gjorde 170 och 180 med 940 front
dom mesta 740 med insprutning brukar landa runt 190-200
nu snackar vi mätarfart inget annat smile

så båda blir rätt långsamma
Min 60hk Seat arosa gör 180km/h mätarfart som en pekpinne hur dåligt urformade både volvon och golfen är för att åka fort smile en skokartong på hjul är dom äldre bilarna
Senast redigerat av Growe (2 november 2012)

Kör fort så hinner inget hända...

4 637 Inlägg
3 november 2012
#178
Johan85 skrev:
jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna

Ytterligare en merkostnad. Dock ska det inte ses som ett dåligt tecken att det i regel är äldre tyska bilar som Kadett, Sierra, Golf, 80 mm som smattrar en massa. Ska visst enligt vad jag hört från tyskbilsentusiaster själva vara någon bränslesparande funktion som ligger bakom det hela och det är meningen att det ska fixas då och då. Sedan kan det diskuteras om det var så smart, dagens bilar har vad jag vet inte denna teknik.
Senast redigerat av Navkapsel (3 november 2012)

Avstängd
1 418 Inlägg
3 november 2012
#179
Navkapsel skrev:
Johan85 skrev:
jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna

Ytterligare en merkostnad. Dock ska det inte ses som ett dåligt tecken att det i regel är äldre tyska bilar som Kadett, Sierra, Golf, 80 mm som smattrar en massa. Ska visst enligt vad jag hört från tyskbilsentusiaster själva vara någon bränslesparande funktion som ligger bakom det hela och det är meningen att det ska fixas då och då. Sedan kan det diskuteras om det var så smart, dagens bilar har vad jag vet inte denna teknik.

det är ju dom hydrauliska tryckarna som kleggar igen med tiden inget farligt men det låter förjävligt:)
förmodligen stämmer inte ventilspelet så man tappar effekt och får hög förbrukning smile

huh?
10 427 Inlägg
3 november 2012
#180
Navkapsel skrev:
Johan85 skrev:
jag har en golf2 90ia ståendes som gått 14700mil den smattrar satan i ventilerna

Ytterligare en merkostnad. Dock ska det inte ses som ett dåligt tecken att det i regel är äldre tyska bilar som Kadett, Sierra, Golf, 80 mm som smattrar en massa. Ska visst enligt vad jag hört från tyskbilsentusiaster själva vara någon bränslesparande funktion som ligger bakom det hela och det är meningen att det ska fixas då och då. Sedan kan det diskuteras om det var så smart, dagens bilar har vad jag vet inte denna teknik.

Hydrauliska ventillyftare medför att man inte behöver justera ventilspelet efter vissa intervaller (som man tex ska göra med vanliga Volvo B230-motorer). Dock slits lyftarna så man behöver oftast ändå byta dessa. Volvo införde såna på B234F och på nya "vitblockarna" (dvs raka sexorna & femmorna som kom from 1990). Ev kanske gamla V6:an också hade hydrauliska ventillyftare.



Sök