CHEEVA skrev:
risodlarn skrev:
mer herregud tror ni någon skulle jämföra dessa bilar på 90 Talet?
Den ena är en storbil den andra en småbil.
Sen väger en 740 inte mer än 1400 och piskar en golf i alla lägen ni glömmer bort vridmomentet.
740 håller väl inte längre än en golf på landsvägar men börjar man misshandla grejerna så kommer en golf ge vika tidigare. Det är jag helt övertygad om. 740 drar mer soppa men vad mycket får man inte för de extra dl. säkrare bil. Tystare, plats för kompisar o äre en kombi kan man ju lasta järnet. Ska du dra ett släp nån gång. Så kan du dra tyngre och du "kan" dra.
ska du enbart pendla till skolan välj golf. Ska du ha en vettig bil välj 740.
så en 740 piskar en golf i alla lägen ? tror du är liiite ute och cyklar nu ... min 72 hästars golf är snabbare än de flesta 740is
vi kan testa.. kan nog hänga av en tändkabel och endå går den upp i fart snabbare.
och då är endå min 740 rejält trött
men ärligt är det ingen större skillnad i ös en 90hk golf borde klara 0-100 på något mindre än en 740 men det kommer endå sluta med vem som kör bilen
jag upplever volvo slöare men betvivlar att den faktist är det
båda gör väll 0-100 på runt 12sec +-1sec
dom har båda sina för och nackdelar både storleksmässigt och motormessigt i grund och botten är konstruktionerna ganska lika varandra så lika dom kan vara när man jämför en rwd och en fwd bil
båda bilarna är otroligt bra när det gäller slitstarkhet motorhållbarhet och hur lättmekade dom är
man ska pröva båda innan man bestämmer sig
skulle jag välja idag skulle jag välja en golf före en 740Gl
om jag inte har minsta intresse av att sladda
man kan snabbt sammanfatta det att om man vill sladda och åka fort välj en 740 gillar man en bil som kan svänga och går snålt välj en golf
tex topparfart osv är rejält stora skillnader
dom jag haft har alltid volvosarna varit snabbare även med förgasare
min golf gjorde inte en km över 165
min 740GL med förgasare gjorde 170 och 180 med 940 front
dom mesta 740 med insprutning brukar landa runt 190-200
nu snackar vi mätarfart inget annat
så båda blir rätt långsamma
Min 60hk Seat arosa gör 180km/h mätarfart som en pekpinne hur dåligt urformade både volvon och golfen är för att åka fort
en skokartong på hjul är dom äldre bilarna