4646
Sök

Saab 9-5 2.0t -99. Har fel på AC:n felkod 08 på.

16 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
Jag vet att det betyder att stegmotorn inte fungerar på förarsiden.
Mitt problem är att jag får inte fram någon som helst varmluft på förarsidan, passagerarsidan är ok.
Fläktmotorn går inte heller.

Hänger allt detta samman???

Har läst att det finns 2 olika värmesystem i bilen, ett med AC och ett utan AC.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Saab har ett förslag på 16.000:- för att åtgärda felet. (mer än vad bilen är värd)

508 Inlägg
1 november 2012
Hej !

Jag hade samma fel som dig att jag fick upp felkod 8 och min fläkt startade bara ibland tills den la av helt så jag bytte fläkten och felkod 8 försvann efter det. Så jag tror att det sitter samman för att systemet känner av att din fläkt inte fungerar.

Jag köpte min fläkt på skruvat.se för köper man en begagnad fläkt vet man inte hur länge den håller och det sitter kol vid fläkten som ändå tar slut för eller senare. Man kan köpa kol löst men har ingen aning om vart.

http://www.skruvat.se/Kupeflakt-P19439.aspx .

Jag bytte fläkten själv och det är ett tidskrävande jobb då man ska skruva bort torkare och plastskydd och så sitter den så dumt till(sitter i motorutrymmet vid torpedväggen), det är ett metall skydd över fläkten men det minns jag inte om man kunde skruva bort men jag fick dit fläkten ändå utan att ta bort den.

Tror det tog mig cirka 2,5 timma att byta fläkten om jag inte minns fel och jag har aldrig gjort det tidigare och hade ingen aning om jag skulle fixa det eller inte men det gjorde jag smile

16 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
Tack Skalman för tipset. Ska prova det. Jag vet var fläkten sitter och det är trångt och bökigt.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
1 november 2012
Det är inte så trångt o bökigt, bara lyfta på plasten under torkarna o pula lite smile

Sök