3401
Sök

Ett helvete att hitta jobb?

Cadillac_The_King
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
Chevrolet_v8 skrev:
Själv har man vart arbetslös i 8 år haft mycket problem med af o krig men så nu i somras så fick jag en praktik plats trivdes skit bra så den 17 sep så blev jag anställd :-) ett tips be af att du får komma till än praktik plats va där i 6 månader så har du ev garanterat jobb sen det är det enda man kn göra idag praktik praktik så får man för hoppningsvis jobb är ju förståeligt att en chef inte anställer någon på än gång

8år? daaamn.. tongue
Jag har varit arbetslös sen 2010. Har dock gått svetskursen (7månader) och massa skit emellan..
Funderar på att fråga om praktikplats. Hur la du fram det? Visste du att du skulle få anställning efteråt?
Eller fråga du om det fanns praktikplats med chans till jobb efter?

japp tråkigt nog fyllde ju år i oktober blev man 29 så detta jobb var det bästa presenten om man säger så hehe
jo har vart skit tråkigt och vara arbetslös så länge  har haft mycket krig igenom AF då  har altid tyckt att dom är idioter och inte kan nåt o hela den biten sen så gick jag dit att jag ville  välja praktik plats sj o valde detta ställe så vips efter 6 hela månader så fick jag aanstälning pro anställning dock ja klagar inte på en månad lön på 16500:- smile

2 veckor löner som är lite udda  är enda företaget i svergie som har 2 veckors löner på tal om arbetslöshet så till en början så var jag ganska imot Praktik då det aldrig gav något ting så lesdnar man till sist men det är bara o kämpa på o visa hur duktig man är till Arbetsledaren  det tar tid bara man kan visa att man kommer i tid och jobbar på så

är det inga problem  ja önskar er all lycka till er som är arbetslösa kämpa på i stället än att gå hemma för att gå hemma i 8 år är ingen hitt  försök o komma in på än praktik plats ta o kämpa vidare om det inte blir nåt jobb så är det ju bra Referenser tills nästa praktik o hoppas på annställnig då smile

1 265 Inlägg
2 november 2012
TouchOfRed skrev:
Chevrolet_v8 skrev:
Själv har man vart arbetslös i 8 år haft mycket problem med af o krig men så nu i somras så fick jag en praktik plats trivdes skit bra så den 17 sep så blev jag anställd :-) ett tips be af att du får komma till än praktik plats va där i 6 månader så har du ev garanterat jobb sen det är det enda man kn göra idag praktik praktik så får man för hoppningsvis jobb är ju förståeligt att en chef inte anställer någon på än gång

8år? daaamn.. tongue
Jag har varit arbetslös sen 2010. Har dock gått svetskursen (7månader) och massa skit emellan..
Funderar på att fråga om praktikplats. Hur la du fram det? Visste du att du skulle få anställning efteråt?

Dom TVINGA mig på praktik och dom skulle ha mig till en idrottsförening, men jag ville till annat ställe. De va lite jobb men jag fick ta praktiken där jag ville, Nu blir jag troligen anställd också

Cadillac_The_King
2 november 2012
joakim89 skrev:
TouchOfRed skrev:
Chevrolet_v8 skrev:

8år? daaamn.. tongue

Dom TVINGA mig på praktik och dom skulle ha mig till en idrottsförening, men jag ville till annat ställe. De va lite jobb men jag fick ta praktiken där jag ville, Nu blir jag troligen anställd också

det känns väl bra

86 Inlägg
2 november 2012
Jo tycker okcså det känns allmänt trögt med jobb, verkar vara det i alla branscher nästan
Hursom har jag varit arbetslös ca 2 månader, inte så jävla länge men med mina körkort/utbildning tycker man de borde finnas jobb!

Ce körkort, truck, ykb, hjullastare, adr kran osv osv

Cadillac_The_King
2 november 2012
Firecat skrev:
Jo tycker okcså det känns allmänt trögt med jobb, verkar vara det i alla branscher nästan
Hursom har jag varit arbetslös ca 2 månader, inte så jävla länge men med mina körkort/utbildning tycker man de borde finnas jobb!

Ce körkort, truck, ykb, hjullastare, adr kran osv osv

jo man tycker ju det men det gäler bara att hitta dom bara

998 Inlägg
2 november 2012
Blir själv arbetslös den 21dec, god jul säger jag bara.
Trodde man äntligen hade fått ett bra jobb och efter 5års arbetslöshet med enbart sommar jobb så har man haft fast jobb i över 1år. Men nu börjar helvetet igen, söker jobb varje dag. Men Som tur är kan man flytta hem till föräldrarna om man inte skulle få något. Men hur kul är det, hej jag är 29 och bor hemma tongue

Men man får inte ge upp smile räta på ryggen och ta mod till dig, allt du kan få är ett nej, precis som med tjejer.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

Laaaang
320 Inlägg
6 november 2012
rcy skrev:
Christensson skrev:
Nej klart man inte kan tvinga något till att anställa en, men hade jag varit arbetsgivare hade jag hellre anställt någon som kommit till mitt kontor och pratat än en som ringt eller skickat CV.. om jag ska vara ärlig så tror jag inte på CV, visst de är säkert folk som anställer endast av CV:n men känns ba som de läggs på hög typ.

Det ena utesluter väl inte det andra?
Givetvis går man dit och presenterar sig, förklarar vem man är och vad man vill, och sedan lämnar man fram ett välskrivet CV.
Nästa gång dom behöver anställa någon tänker dom förhoppningsvis "just ja, den där trevliga killen som var hit och presenterade sig, han verkade driftig, vi har ju hans CV här nånstans" och så ringer dom och så får man jobb. smile

Att bara mailbomba varenda företag i trakten med ett CV bifogat tror nog bara Arbetsförmedlingen på, men å andra sidan är det väl aldrig någon som fått jobb via Arbetsförmedlingen heller. smile

Nej menar klart att man ska lämna CV när man åker dit men att bara skicka ut känns enligt mig döfött smile

Here you go way to fast
don't slow down you're gonna crash!

Meldem
4 137 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Kan iaf meddela att jag ska jobba som Snöröjare i Vinter. Dvs om det kommer nån snö..
Vilket jag hoppas att det gör. Annars så har jag inget jobb..

420 Inlägg
7 november 2012
TouchOfRed skrev:
Kan iaf meddela att jag ska jobba som Snöröjare i Vinter. Dvs om det kommer nån snö..

Du går inte ut och grusar/saltar trappor/gångar ex. för hand då? Eller gäller det endast snö?

Meldem
4 137 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Jimmylainen skrev:
TouchOfRed skrev:

Du går inte ut och grusar/saltar trappor/gångar ex. för hand då? Eller gäller det endast snö?

Polaren sa att det var att springa ut och Grusa och soppa trappor.
Men vet inte riktigt vilka arbetsuppgifter jag har.

86 Inlägg
7 november 2012
På tal om praktik som några sa här förut.

Vem vill gå och jobba "gratis" för att sedan inte bli erbjuden jobb efter praktiktiden? dvs att  arbetsgivarn bara vill ha gratis arbetskraft och dom får väl t.om. betalt av AF om man går genom dem?

Näe, praktik hade man under skolåren/gymnasiet. Inte skulle jag gå på praktik i dagens läge när man jobbat förut och har erfarenhet, som bortkastat!

Jobba gratis, -man hör ju hur dumt det låter

8 883 Inlägg
7 november 2012
Firecat skrev:

Vem vill gå och jobba "gratis" för att sedan inte bli erbjuden jobb efter praktiktiden? dvs att  arbetsgivarn bara vill ha gratis arbetskraft och dom får väl t.om. betalt av AF om man går genom dem?

Näe, praktik hade man under skolåren/gymnasiet. Inte skulle jag gå på praktik i dagens läge när man jobbat förut och har erfarenhet, som bortkastat!

Ja varför ska man prova på ett yrke/jobb för att göra sig mer "anställningsbar" när man kan gå hemma....

Praktikanter har alltid någon forn av ersättning sen att ersättningen inte betalas direkt av arbetsgivaren är en helt annan sak men gratis jobbar du inte som praktikant.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

420 Inlägg
7 november 2012
TouchOfRed skrev:
Jimmylainen skrev:
TouchOfRed skrev:

Polaren sa att det var att springa ut och Grusa och soppa trappor.
Men vet inte riktigt vilka arbetsuppgifter jag har.

Då får du nog mycket jobb :-)

Är själv insatt i branschen, då i Göteborg. Direkt det fryser på så är det ut och salta och grusa trappor & gångar, förmodar att du får göra samma, rätt tungt efter några timmar men värda pengar till slut smile
Senast redigerat av Jimmylainen (7 november 2012)

86 Inlägg
7 november 2012
Hamilton skrev:
Firecat skrev:

Ja varför ska man prova på ett yrke/jobb för att göra sig mer "anställningsbar" när man kan gå hemma....

Praktikanter har alltid någon forn av ersättning sen att ersättningen inte betalas direkt av arbetsgivaren är en helt annan sak men gratis jobbar du inte som praktikant.

Mvh
Hamilton

Jag har fullständig utbildning samt fullständigt gymnasiebetyg, jag vet vad jag ska jobba med och har arbetserfarenhet också inom yrket. Inte fasen tänker jag "börja om" på nytt genom praktik, det är som bortkastat.

Sen ersättningen man får från AF är på ca 2700kr vid praktik. Det utslaget på 22 arbetsdagar i månaden blir 120kr. Då kostar nästan bensinen mer till jobbet fram o tillbaka mer beroende på vart det är.

Men jag förstår resonemanget du menar smile har man ingen arbetserfarenhet eller ingen utbildning för spec. yrke kan det vara en bra ide..
Senast redigerat av Firecat (7 november 2012)

420 Inlägg
7 november 2012
Firecat skrev:
Hamilton skrev:
Firecat skrev:

Mvh
Hamilton

Jag har fullständig utbildning samt fullständigt gymnasiebetyg, jag vet vad jag ska jobba med och har arbetserfarenhet också inom yrket. Inte fasen tänker jag "börja om" på nytt genom praktik, det är som bortkastat.

Sen ersättningen man får från AF är på ca 2700kr vid praktik. Det utslaget på 22 arbetsdagar i månaden blir 120kr. Då kostar nästan bensinen mer till jobbet fram o tillbaka mer beroende på vart det är.

Men jag förstår resonemanget du menar smile har man ingen arbetserfarenhet eller ingen utbildning för spec. yrke kan det vara en bra ide..

Du har utbildning och erfarenhet men är arbetslös som jag fattat det som.

Du tycker alltså det är bättre att sitta hemma och rulla tummarna än att försöka få in en fot på ett företag?

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 november 2012
Kan lova att det är personliga besök på företag som gäller.

Nästa som kommer anställas på mitt jobb är till 99% någon som kommer in med CV och skakar hand.
Har varit så med mina senaste kollegor. Det fanns inget jobb direkt. Sen togs de in någon vecka senare på praktik och möjlighet att jobba fullbetald när någon ska vara ledig mm.

I dagsläget finns det väl bara 2 cv på kontoret. Kommer rätt person in imorgon är det stor chans att det kan bli praktik inom kort. Sen har vi många semesterdagar som ska tas ut, föräldrardagar mm.

De flera hundra cv som kom via ams-annonsen är slängda sedan länge.

Kan kanske anses som en käftsmäll på de flesta men bra folk är en bristvara! Bra folk får jobb om de vill!
Vi har inte ens en enda kandidat om vi skulle behöva anställa idag. De vi känner som vi kan tänkas jobba med har ju redan jobb såklart. Sen finns det bra vänner på alla sätt och vis som är arbetslösa idag men skulle aldrig fungera på jobbet.

Aktiv VAB:are+sjukdom+semesterkrav och familjepussel som omöjliggör anställning på en mindre arbetsplats.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

237 Inlägg
10 november 2012
Jimmylainen skrev:
Ta truckkort...

A+B+C så har du förmodligen jobb om du ligger i.

Lade ut 2800:- i augusti på truckkort A+B (endagskurs), och trots att jag är student har jag ännu inte lyckats få napp någonstans. Då har jag sökt i princip varje truckjobb i närheten jag hittat online samt kontaktat olika företag.

Har nu sökt in på ett par bemanningsföretag, och min tanke är att man borde kunna få in en fot på olika företag den vägen.

365 Inlägg
10 november 2012
Satt arbetslös i 2 år efter gymnasiet, fick några ströjobb på någon vecka här och där, skickade CV:n till förbannelse osv.

För lite över 2 år sedan lossnade det och jag fick jobb.
Var det på något av dom ca 100 ställena jag skickat CV:n till?
(inte massutskick, utan personaliserade jäklar vartenda ett!)

Nej, det var på ett av dom 5 företagen jag var mest intresserad av att jobba hos, som jag hälsade på och pratade lite skit med, en gång i månaden ungefär.

Nu såhär 2 år senare så är jag inne på mitt sjätte jobb (3st längre, 3st utfyllnadsjobb mellan dessa), och har under perioden varit arbetslös i 8 dagar.
Av dessa är dom 3 längre anställningarna alla bland de 5 företagen jag frekvent besökte under min långa period som arbetslös.

Så i mitt fall har personlig kontakt varit nyckeln till jobb, kanske inte funkar för alla dock.

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

420 Inlägg
10 november 2012
Teho skrev:
Jimmylainen skrev:
Ta truckkort...

Lade ut 2800:- i augusti på truckkort A+B (endagskurs), och trots att jag är student har jag ännu inte lyckats få napp någonstans. Då har jag sökt i princip varje truckjobb i närheten jag hittat online samt kontaktat olika företag.

Har nu sökt in på ett par bemanningsföretag, och min tanke är att man borde kunna få in en fot på olika företag den vägen.

Rätt sjukt att du inte fått något truckjobb när du är student då det är lättare att få truckjobb som student än en icke student.

Just truckjobben så är det lättast att gå via bemanning och sen göra sitt bästa och hoppas på anställning utav företaget.

Sök via http://www.jobbsafari.se/ ex. så får du lite lättare jobbsyn över ditt län.

237 Inlägg
10 november 2012
Jimmylainen skrev:
Teho skrev:
Jimmylainen skrev:
Ta truckkort...

Rätt sjukt att du inte fått något truckjobb när du är student då det är lättare att få truckjobb som student än en icke student.

Just truckjobben så är det lättast att gå via bemanning och sen göra sitt bästa och hoppas på anställning utav företaget.

Sök via http://www.jobbsafari.se/ ex. så får du lite lättare jobbsyn över ditt län.

Satt igår och verkligen bombade ut CV:n till olika företag där det förekommer godshantering med truckar.
Gick genom hela industriområden med Google Street View och skrev spontanansökningar till vartenda företag jag såg.

Igår dök det upp ännu ett truckjobb hos ett av de större bemanningsföretagen. Förhoppningsvis får jag napp denna gång - man behövde tydligen personal omgående.

Sök