3242
Sök

Saab 9-3 2.0t 1999a STARTAR INTE..

607 Inlägg
6 november 2012
#21
gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

Om bilen inte har något oljetryck så går den fortförande att starta och om bilen inte hade något oljetryck så skulle varnings lampan lysa.


269 Inlägg
7 november 2012
#22
MarcusHoglund skrev:
gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

Om bilen inte har något oljetryck så går den fortförande att starta och om bilen inte hade något oljetryck så skulle varnings lampan lysa.

Får den inte upp oljetrycket så startar den inte, och mig veterligt så slocknar inte oljetryckslampan förrän trycket är uppe, men visst, släcks lampan på startmotorkörning så är det ju inget problem, då finns det ju oljetryck..

Mopar or no car:)

607 Inlägg
7 november 2012
#23
gurragas skrev:
MarcusHoglund skrev:
gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

Om bilen inte har något oljetryck så går den fortförande att starta och om bilen inte hade något oljetryck så skulle varnings lampan lysa.

Får den inte upp oljetrycket så startar den inte, och mig veterligt så slocknar inte oljetryckslampan förrän trycket är uppe, men visst, släcks lampan på startmotorkörning så är det ju inget problem, då finns det ju oljetryck..

Då kan du förklara varför en 9-3 99 startar fast den inte får upp något oljetryck.


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 november 2012
#24
gurragas skrev:
MarcusHoglund skrev:
gurragas skrev:
Kan även vara LMM som gett upp.

och även om du tappat oljetrycket/ att den inte får upp oljetrycket så startar inte bilen..

Om bilen inte har något oljetryck så går den fortförande att starta och om bilen inte hade något oljetryck så skulle varnings lampan lysa.

Får den inte upp oljetrycket så startar den inte, och mig veterligt så slocknar inte oljetryckslampan förrän trycket är uppe, men visst, släcks lampan på startmotorkörning så är det ju inget problem, då finns det ju oljetryck..

Oljetryckslampan tänds bara vid inget/dåligt oljetryck? låter som du tror att oljetrycksgivaren har en inbyggd startspärr wink

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

269 Inlägg
7 november 2012
#25
MarcusHoglund skrev:
gurragas skrev:
MarcusHoglund skrev:

Om bilen inte har något oljetryck så går den fortförande att starta och om bilen inte hade något oljetryck så skulle varnings lampan lysa.

Får den inte upp oljetrycket så startar den inte, och mig veterligt så slocknar inte oljetryckslampan förrän trycket är uppe, men visst, släcks lampan på startmotorkörning så är det ju inget problem, då finns det ju oljetryck..

Då kan du förklara varför en 9-3 99 startar fast den inte får upp något oljetryck.

Därför att de har hydraliska lyftare, inget tryck = att inte lyftaren får kontakt med kammen.

Har som sagt varit ute för detta med en 9-5 -01, där var silen i pic-upen helt igentäppt vilket gav 0 i oljetryck, gjorde rent och den gick i gång..

http://www.rvs.se/diagnostic/page151.html

Mopar or no car:)

269 Inlägg
7 november 2012
#26
kwansa skrev:
gurragas skrev:
MarcusHoglund skrev:
Om bilen inte har något oljetryck så går den fortförande att starta och om bilen inte hade något oljetryck så skulle varnings lampan lysa.

Får den inte upp oljetrycket så startar den inte, och mig veterligt så slocknar inte oljetryckslampan förrän trycket är uppe, men visst, släcks lampan på startmotorkörning så är det ju inget problem, då finns det ju oljetryck..

Oljetryckslampan tänds bara vid inget/dåligt oljetryck? låter som du tror att oljetrycksgivaren har en inbyggd startspärr wink

Ehh, ska du "bestämma" vad jag tror??

På mina bilar genom åren så tänds oljetryckslampan när man vrider på tändningen, när motorn startar och trycket kommer så släcks lampan, om du sedan får dåligt tryck (under 0,5 bar är vanligast) så tänds lampan för att varna...
Senast redigerat av gurragas (7 november 2012)

Mopar or no car:)

607 Inlägg
7 november 2012
#27
gurragas skrev:
kwansa skrev:
gurragas skrev:

Får den inte upp oljetrycket så startar den inte, och mig veterligt så slocknar inte oljetryckslampan förrän trycket är uppe, men visst, släcks lampan på startmotorkörning så är det ju inget problem, då finns det ju oljetryck..

Oljetryckslampan tänds bara vid inget/dåligt oljetryck? låter som du tror att oljetrycksgivaren har en inbyggd startspärr wink

Ehh, ska du "bestämma" vad jag tror??

På mina bilar genom åren så tänds oljetryckslampan när man vrider på tändningen, när motorn startar och trycket kommer så släcks lampan..

Lampan ska lysa när man har tändningen på och den släcks när man startar.


269 Inlägg
7 november 2012
#28
MarcusHoglund skrev:
gurragas skrev:
kwansa skrev:
Oljetryckslampan tänds bara vid inget/dåligt oljetryck? låter som du tror att oljetrycksgivaren har en inbyggd startspärr wink

Ehh, ska du "bestämma" vad jag tror??

På mina bilar genom åren så tänds oljetryckslampan när man vrider på tändningen, när motorn startar och trycket kommer så släcks lampan..

Lampan ska lysa när man har tändningen på och den släcks när man startar.

Men jag är på det klara med detta, det var kwansa som inte visste....
Senast redigerat av gurragas (7 november 2012)

Mopar or no car:)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
8 november 2012
#29
finns inget på en saab som gör att den inte skulle starta om den inte får oljetryck, bara den får signar från vr givare, soppa o gnista så startar den wink lite mer måste ju funka såklart, men oljetryck skiter den totalt i


269 Inlägg
8 november 2012
#30
Funkiee skrev:
finns inget på en saab som gör att den inte skulle starta om den inte får oljetryck, bara den får signar från vr givare, soppa o gnista så startar den wink lite mer måste ju funka såklart, men oljetryck skiter den totalt i

Den saaben som vi höll på med startade då inte utan tryck, den hostade till ibland men inte fan startade den, ned med tråget där silen var helt igentäppt, och oljan såg ut som tjära, gjorde rent satte ihop och den startade, pratade med biva verkstaden om detta och han hänvisade till de hydraliska lyftarna som i "tom" läge inte når till kammen.

Mopar or no car:)

607 Inlägg
8 november 2012
#31
gurragas skrev:
Funkiee skrev:
finns inget på en saab som gör att den inte skulle starta om den inte får oljetryck, bara den får signar från vr givare, soppa o gnista så startar den wink lite mer måste ju funka såklart, men oljetryck skiter den totalt i

Den saaben som vi höll på med startade då inte utan tryck, den hostade till ibland men inte fan startade den, ned med tråget där silen var helt igentäppt, och oljan såg ut som tjära, gjorde rent satte ihop och den startade, pratade med biva verkstaden om detta och han hänvisade till de hydraliska lyftarna som i "tom" läge inte når till kammen.

Det låter konstigt att den inte ville starta utan oljetryck


269 Inlägg
8 november 2012
#32
MarcusHoglund skrev:
gurragas skrev:
Funkiee skrev:
finns inget på en saab som gör att den inte skulle starta om den inte får oljetryck, bara den får signar från vr givare, soppa o gnista så startar den wink lite mer måste ju funka såklart, men oljetryck skiter den totalt i

Den saaben som vi höll på med startade då inte utan tryck, den hostade till ibland men inte fan startade den, ned med tråget där silen var helt igentäppt, och oljan såg ut som tjära, gjorde rent satte ihop och den startade, pratade med biva verkstaden om detta och han hänvisade till de hydraliska lyftarna som i "tom" läge inte når till kammen.

Det låter konstigt att den inte ville starta utan oljetryck

Jo vi felsökte på samma sätt som alla andra gör, får den soppa, el, vevaxelgivare etc etc, ända tills vi kom på att även om vi malde länge på starten så slocknade inte oljelampan, vi drog då ned oljetråget och det var ingen rolig historia där inte, men hur som haver så i teorin kanske den skall gå, men jag utgår från det praktiska, och i det fallet så startade den inte utan tryck..

Mopar or no car:)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 november 2012
#33
då var det något mekaniskt fel, för boxen har inget med oljetrycket o göra smile


17 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
#34
Baxtr skrev:
forskat lite på STCS forum och fått fram att det är bränslepumpen som är felet, om än dock det jag hittade gällde 9-5 men av samma årsmodell.

Hur fick du fram det?
För pumpen är testad och det kommer ut bränsle.


Någon som vet hur man testar en vevaxelgivare så den fungerar? eller är det en sån hopplös sak som inte går att kontrollera?


Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 november 2012
#35
Om det är helt avbrott mellan alla stiften så är den trasig. Jag har inte heller värdena i huvudet men under 1kohm skall det vara (mellan 600-800ohm tror jag)


1 705 Inlägg
13 november 2012
#36
Chiefeen skrev:
Någon som vet hur man testar en vevaxelgivare så den fungerar? eller är det en sån hopplös sak som inte går att kontrollera?

Vevaxelgivaren brukar sätta en felkod. Dock tänder den inte CE lampan så du måste in med OBDII och läsa ut den.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
13 november 2012
#37
rcy skrev:
Chiefeen skrev:
Någon som vet hur man testar en vevaxelgivare så den fungerar? eller är det en sån hopplös sak som inte går att kontrollera?

Vevaxelgivaren brukar sätta en felkod. Dock tänder den inte CE lampan så du måste in med OBDII och läsa ut den.

felet kan vara intermitent, då sätts det ingen felkod, det är inte alla gånger den sätter felkod heller


3 466 Inlägg
13 november 2012
#38
rcy skrev:
Chiefeen skrev:
Någon som vet hur man testar en vevaxelgivare så den fungerar? eller är det en sån hopplös sak som inte går att kontrollera?

Vevaxelgivaren brukar sätta en felkod. Dock tänder den inte CE lampan så du måste in med OBDII och läsa ut den.

Jag hade ingen felkod när vevaxelgivaren va kass. Gick inte starta bilen när motorn va varm bara.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 705 Inlägg
13 november 2012
#39
Som jag sa, den *brukar* sätta en felkod. Det är inte samma sak som att den *alltid* sätter felkod.
Felkoden, om den nu sätter en sådan, är "P0336 Crankshaft Position Sensor Range/Performance"


3 466 Inlägg
13 november 2012
#40
rcy skrev:
Som jag sa, den *brukar* sätta en felkod. Det är inte samma sak som att den *alltid* sätter felkod.
Felkoden, om den nu sätter en sådan, är "P0336 Crankshaft Position Sensor Range/Performance"

Ville bara poängtera att den inte alltid gör de wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök