3314
Sök

Snikturbo på b234

15 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#1
Tjo!

Har sökt och sökt men hittar inget som passar in mitt lilla "budget bygge". Men om du tycker att det finns nåt som skulle passa så får du jättegärna dela med dig!

Jo nu är det så att jag skulle vilja ha mer ut lite mer effekt ur min gamla glt och då genom att överladda.

Skulle behöva ett "recept" på detta då jag inte är sådär jätteinsatt van vid turbomotorer men är inte helt bakom flötet

Det jag vill få ut är en bil med runt 200hk + och som håller!

Org sprut och oöppnad motor. (går det att ladda runt, 0,5 med detta?)
Tänkte på att använda detta:
Kl racing grenrör.
740/940 orginal turbo aggregat.
940 Intercooler.
fk eller glt spridare? (räcker glt spridarna för 0,5bar?)
Btr?
boxar??
ev. Dubbla toppackningar

Tekniker
221 Inlägg
1 november 2012
#2
Det du skrev skulle nog räcka. En B230 som kompisen hade höll i 2 veckor på 1,3bar vilket är väldigt länge . Har inte koll på hur mycket spridarna på 234an flödar men det kan ju inte va mycke mindre än FK. det jag lärt mig är ju att det ska inte snålas på bränslet. det kostade mig en hög med kolvringar å ett gäng med kolvar sist =P Bästa är faktiskt att labba själv.


15 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#4
_XenoX_ skrev:
Det du skrev skulle nog räcka. En B230 som kompisen hade höll i 2 veckor på 1,3bar vilket är väldigt länge . Har inte koll på hur mycket spridarna på 234an flödar men det kan ju inte va mycke mindre än FK. det jag lärt mig är ju att det ska inte snålas på bränslet. det kostade mig en hög med kolvringar å ett gäng med kolvar sist =P Bästa är faktiskt att labba själv.

Mjo jag tror det oxå, är runt 100cc mindre än fk spridarna.

Oves_Bror skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=11640

Har kollat in den, skillnaden är att mitt "bygge" blir utan ms och undrar då om org sprut räcker till det jag är ute efter smile

Tekniker
221 Inlägg
3 november 2012
#5
Absolut! Ska man till exempel ha ut 200 realistiska hästar på en 8v 230 så räcker chippat original sprut å tändning. Det handlar om hur mycke du vågar ladda. håller du dig under baret med tjockare stålpackning eller dyligt så borde det hålla ett tag. Du som har runt 150hk har ju redan försprång om du förstår . Ju mer "grund" häst du har ju mer får du ut typ. Nu har jag inte koll på originalhärvan till b234 men skulle de krångla så ta 240s 2,4 härva som är lätt å plocka ur å i, iom att den är separat från resten av systemet. Ut å labba bra! Statar inte skiten så plocka tillbaka originalet.. de e ju inget som går sönder direkt big_smile


249 Inlägg
3 november 2012
#6
Samma sprut som det du pratar om i 240 alltså lh2,4 du kan ta turboboxar jag hade kört på Saabs röd spridare ifrån 9000 turbo. Sen 0,5 håller de för eller allt beror ju på hur du får blandningen, spikar det så håller det inte länge. Skipa kl,s grenrör ifall dem rostfria spricker bara och kass passform


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
4 november 2012
#7
polarn kör med "oöppnad" B234f i sin 360
motorn är bara renoverad men iövrigt orginal

hemmabyggt grenrör
kina t03/04 med bytta lager till bättre modell
800cc spridare och bränsletrycksregulator
och orginal 360 sprut
och tankar e85 efter 1bar så får han problem med att bränslet inte räcker till
tror dessutom att tändingen är höjd

verkar fungera finfint drar fint genom hela registret och GRYM grundeffekt som gör att bilen orkar något sjukt

den drar lika bra på 5:an från 80-215 där varvstoppet slår i utan minsta tvekan att kännas trött

ingen bil att köra när det är fuktigt ute eftersom den drar loss på 4:an utan problem
motorn är bromsad 274hk vid 0.6bars ladd nu kör han med 0.8-0.9
det värsta jag åkt i när det gäller volvosar iallfall många som blir förvånnade fast dom har 500hk under huven på sina bilar och endå får se bakljusen på en gubbblå volvo 360Gl från 80talet smile

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#8
Growe skrev:
polarn kör med "oöppnad" B234f i sin 360
motorn är bara renoverad men iövrigt orginal

hemmabyggt grenrör
kina t03/04 med bytta lager till bättre modell
800cc spridare och bränsletrycksregulator
och orginal 360 sprut
och tankar e85 efter 1bar så får han problem med att bränslet inte räcker till
tror dessutom att tändingen är höjd

verkar fungera finfint drar fint genom hela registret och GRYM grundeffekt som gör att bilen orkar något sjukt

den drar lika bra på 5:an från 80-215 där varvstoppet slår i utan minsta tvekan att kännas trött

ingen bil att köra när det är fuktigt ute eftersom den drar loss på 4:an utan problem
motorn är bromsad 274hk vid 0.6bars ladd nu kör han med 0.8-0.9
det värsta jag åkt i när det gäller volvosar iallfall många som blir förvånnade fast dom har 500hk under huven på sina bilar och endå får se bakljusen på en gubbblå volvo 360Gl från 80talet smile

Okej, låter riktigt fint! Nä min bil kommer inte  bli någon vardagskörare utan bara när man vill gasa lite extra! smile
Tack för svar! smile


Sök