3066
Sök

Volvo 940 ltt trimtips?

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
14 januari 2014
#41
Köper hellre kl's chip som är anpassade för r spridare och 3" lmm.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

154 Inlägg
14 januari 2014
#42

1 146 Inlägg
14 januari 2014
#43
timos är bättre än den första den ifrån gbg..
annars har du viking chip som man rekommenderar
annars finns det bsr bla..bla..


Faderator
228 Inlägg
14 januari 2014
#44
Jag har precis nyligen trimmat min 940 LTT och är jättenöjd med grejerna jag har på!
Jag har satt i:
-Ny tryckklocka från Timos Motor ( http://www.timosmotor.com/produkter/det … ka-940-ltt )
-Laddtryck ställer du in på 0,7 upp till 0,9bar.
-Tändchip "Steg 2" från Timos Motor ( http://www.timosmotor.com/produkter/det … yword=chip )
-Bränslechip från Timos Motor ( http://www.timosmotor.com/produkter/det … yword=chip )
-Bytte ut original tändboxen mot en "guldbox" för att kunna chippa den. ( Bosch nummer 0 227 400 219 )
-Öppet luftfilter med avskärmning eller öppna nya luftvägar i luftburken samt ett sportluftfilter i luftburken rekommenderas.

Det här är det jag har gjort på min 940 hittills och jag kan garantera en jäkla skillnad faktiskt.
Det blir ju självklart inte en Ferrari men jämfört mot original så känns det som bilen har legat i dvala och plötsligt vaknat.

Det tycker jag var en bra start på trimmandet och efter detta kan man ju göra saker som:
-Större avgassystem och race/sportkatalysator. ( 3" )
-Större spridare ( T.ex. gröna R spridare )
-Ställbar BTR.
-Större/bättre intercooler.
Osv osv.

"Being second is to be the first of the ones who lose"

154 Inlägg
14 januari 2014
#45
DF skrev:
Jag har precis nyligen trimmat min 940 LTT och är jättenöjd med grejerna jag har på!
Jag har satt i:
-Ny tryckklocka från Timos Motor ( http://www.timosmotor.com/produkter/det … ka-940-ltt )
-Laddtryck ställer du in på 0,7 upp till 0,9bar.
-Tändchip "Steg 2" från Timos Motor ( http://www.timosmotor.com/produkter/det … yword=chip )
-Bränslechip från Timos Motor ( http://www.timosmotor.com/produkter/det … yword=chip )
-Bytte ut original tändboxen mot en "guldbox" för att kunna chippa den. ( Bosch nummer 0 227 400 219 )
-Öppet luftfilter med avskärmning eller öppna nya luftvägar i luftburken samt ett sportluftfilter i luftburken rekommenderas.

Det här är det jag har gjort på min 940 hittills och jag kan garantera en jäkla skillnad faktiskt.
Det blir ju självklart inte en Ferrari men jämfört mot original så känns det som bilen har legat i dvala och plötsligt vaknat.

Det tycker jag var en bra start på trimmandet och efter detta kan man ju göra saker som:
-Större avgassystem och race/sportkatalysator. ( 3" )
-Större spridare ( T.ex. gröna R spridare )
-Ställbar BTR.
-Större/bättre intercooler.
Osv osv.

gillas mycket :-)

756 Inlägg
15 januari 2014
#46
har  bränsle\tändning för bra pris,    som är anpassat för 3lmm  gröna (968)  spridare,  mer med mer,  samt har en annan verison  oxå för bra pris  bränsle\tändning,  för mer information gäller  resten pm!

bor i förorten där man kör golare till skogen livet är som robin hood. Vet ni varför Audi går så dåligt ? För dom har kolvringarna i grillen istället för i motorn!

77 Inlägg
15 januari 2014
#47
eller som kompisen gjorde med sin ltt. Bränslechipp och sen drog han en ståltråd så att wg:n inte öppnar. Han laddade 1,5bar i den utan några som helst problem tills han sålde den big_smile


33 Inlägg
15 januari 2014
#48
För att få lite mer pulver utan att köra sönder lådan och lagom effekt som både e billigt och bra är:
Ställbar westgate.
Tänd / bränsle chip.
Om du har andra större spridare liggandes och det inte överstämmer med "ohm" så finns det ett kontaktstycke bakom vänster eller höger lampa i innerskärmen som du bara drar ur och kopplar löder ihop kablarna så du kan använda dig av hög ohm spridare.
Du kör safe på 1bar i laddtryck men se till och ha M90 låda och årsmodell från 1996 och uppåt för då kom det med oljekylda kolvar på dom om jag minns rätt.
Sätt på stort öppet luftfilter för annars vill den kväva sig vid högre varvtal.
Sen går det och göra egen 3" Lmm, bara och köpa en alu 3" rör och svetsa på ett rör och sticka ner din Lmm.
På detta får du lagom med pulver och finns ingen vits att lägga ut massa cash på att få ännu mer pulver under huven på sån bil. Vill du drifta / köra stoll så turbokonvertera en en bmw eller dylikt.
Bara lite tips och råd detta och hoppas det hjälper dig, har du frågor så kan du alltid Pma mig.


253 Inlägg
2 oktober 2014
#49
Jag har precis skaffat en 945 LTT '96:a med automat. Har förstått att t-koppling är farligt för motorn, men om man köper ett trimchip och sätter t-koppling ist för ny ställbar wastegate, funkar det bra?

Tål automatlådan trim? Den har gått 32´000 men känns tajt och pigg hela bilen förutom lite sladdrig styrning...


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
2 oktober 2014
#50
Chez le mac skrev:
Jag har precis skaffat en 945 LTT '96:a med automat. Har förstått att t-koppling är farligt för motorn, men om man köper ett trimchip och sätter t-koppling ist för ny ställbar wastegate, funkar det bra?

Tål automatlådan trim? Den har gått 32´000 men känns tajt och pigg hela bilen förutom lite sladdrig styrning...

Spelar ingen roll om du har chippad bil eller inte, bilen kommer skenladda med t-kors. En ställbar wastegate kostar ju inte så mycket smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

253 Inlägg
2 oktober 2014
#51
Ok, tack. Det var det jag ville veta.

Men man kan tydlige "spänna upp" original wastegaten också?


253 Inlägg
13 oktober 2014
#52
Då har jag monteratett timo-chip till bränslet och en enkel, ställbar pysventil från Biltema. 1200 spänn och en halvtimmes jobb, och satan vad den kickar. Mest kommer effekten mellan 2500-3500 varv men det känns enorm j-a skillnad mot original LTT. Ska skruva upp lite till imorgon smile


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 oktober 2014
#53
Chez le mac skrev:
Då har jag monteratett timo-chip till bränslet och en enkel, ställbar pysventil från Biltema. 1200 spänn och en halvtimmes jobb, och satan vad den kickar. Mest kommer effekten mellan 2500-3500 varv men det känns enorm j-a skillnad mot original LTT. Ska skruva upp lite till imorgon smile

passa dig när du ställer ladd med pysventil, ofta risk att den kommer börja skenladda och spika

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

253 Inlägg
13 oktober 2014
#54
Ok, kanske bättre att sätta lite brickor på bultarna till wastegaten?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 oktober 2014
#55
Chez le mac skrev:
Ok, kanske bättre att sätta lite brickor på bultarna till wastegaten?

Har aldrig testat det själv, dock skulle ja kosta på mig en ställbar, kostar runt 700:- men det är det värt enligt mig iaf.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 oktober 2014
#56
Allt beror i slutändan på hur seriöst man tänkt bygga. Är du bara ute efter effekt nu och skiter i om det håller eller ej så kör alla bonna knep å testa.

En justerbar wg är enklast ochmest safe i slutändan.

När det sedan kommer till chip så är det givetvis bäst och relativt säkrast att köra på beprövade saker. Finns många som säljer chip på tex blocket för pisspengar. Men vart härstammar dem ifrån? Vet försäljaren ens själv vad som är gjort? Ha lite framförhållning i tänket om trimning. Många har i te detta.
Skall vara så billigt som möjligt och ge så mycket effekt som det bara kan.
Sen är det ett jäkla bölande när sakerna rasar.


253 Inlägg
13 oktober 2014
#57
Låter vettigt, det ni skriver. Men både Timo och KG trimning tipsar om/säljer pysventiler och de känns j-ligt seriösa för övrigt. På timo-sidan skriver de tom. att man kan sätta ett t-kors i komb med deras chip smile 940 kanske inte är så känsliga som andra turbobilar?


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 oktober 2014
#58
Chez le mac skrev:
Låter vettigt, det ni skriver. Men både Timo och KG trimning tipsar om/säljer pysventiler och de känns j-ligt seriösa för övrigt. På timo-sidan skriver de tom. att man kan sätta ett t-kors i komb med deras chip smile 940 kanske inte är så känsliga som andra turbobilar?

Jag såg detta nu att dom skrev dessa saker på sin sida, lite dåligt av dom för man får oftast väldigt svajande laddtryck av Pys/t-kors vilket slits ju i längden. Dock såg ja på kg's sida att dom rekommendera först ju ställbar wastegate vilket jag skulle satsat på. Att dom har tex pysventil på deras sida är ju för att tjäna pengar, och alla som köper såna köper ju på egen risk om man säger så smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

786 Inlägg
14 oktober 2014
#59

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

56 Inlägg
14 oktober 2014
#60
Jag kör med bränslechip och ställbar wastegate, funkar perfekt. Körde med t-kors innan men märkte aldrig av att den skenladda eller att det var ostadigt ladd (hade laddrtrycksmätare)



Sök