3104
Sök

Volvo 940 ltt trimtips?

253 Inlägg
24 oktober 2014
#61
Nu har jag kört i nästan 2 veckor med Timos bränslechip och Biltemas ställbara pysventil. Riktigt bra knuff för totalt 1300 spänn.  Den går som en vanlig Volvo upp till 2500 varv, sen kommer det som en hästspark mellan 2500-4500 varv. Nu är det ju en automatare och jag kör den som bruksbil, men det extra trycket är perfekt vid omkörningar på landsväg och vid rödljusen i Malmö. Om man matar på riktigt släpper den i 2:an/3:an när man kör i 40-50. Fick en bredsladd i sextio häromdagen, men det knuffar på gött smile


1 362 Inlägg
24 oktober 2014
#62
Chez le mac skrev:
Nu har jag kört i nästan 2 veckor med Timos bränslechip och Biltemas ställbara pysventil. Riktigt bra knuff för totalt 1300 spänn.  Den går som en vanlig Volvo upp till 2500 varv, sen kommer det som en hästspark mellan 2500-4500 varv. Nu är det ju en automatare och jag kör den som bruksbil, men det extra trycket är perfekt vid omkörningar på landsväg och vid rödljusen i Malmö. Om man matar på riktigt släpper den i 2:an/3:an när man kör i 40-50. Fick en bredsladd i sextio häromdagen, men det knuffar på gött smile

låter fint dedär big_smile


253 Inlägg
16 januari 2015
#63
Turbon börjar låta lite vid hårt pådrag, funderar på att byta. Finns det ngn större, rolig turbo som man kan ta rakt av från någon annan bil som passar på Volvon? Vet att man kan köpa nya också, men tänkte att man kanske kan hitta ngt på skroten?


klabbarpan
3 041 Inlägg
16 januari 2015
#64
Du kan ju tex ta en 16 t turbo, 19t u name it .du får ändå modifiera andra saker för att få det och lira. Alt montera en ny original vilket också är enklast.


1 915 Inlägg
30 januari 2015
#65
15G från 850, behöver du bara vrida ett halvt varv, så passar den utan modifiering på annat.
Lite större än original iaf, dock ej mycket.
Men är du ute efter mkt mer effekt så skaffa en 18T/19T istället. Krävs inte så mycket jobb för att få det att passa. Dock bör du då även skaffa gröna spridare och 3" LMM för att komma åt effekten!.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

345 Inlägg
1 februari 2015
#66
Turbomeck och kinugawa har ju också bolt on modeller om man inte vil vända husen själv. Blir ju betydligt dyrare än en från skroten, men risken för ras borde ju också vara mycket mindre.
http://turbomeck.se/19T-volvo-940
http://shopping.kinugawaturbo.com/kinug … using.aspx
En bekant kör med kiniugawas 19T, har fungerat utmärkt i över 10tkm.


253 Inlägg
3 februari 2015
#67
Låter ju bra. Är alla dessa turbos vattenkylda? 940LTT har väl vattenkyld?
Senast redigerat av Chez le mac (3 februari 2015)


klabbarpan
3 041 Inlägg
3 februari 2015
#68
Chez le mac skrev:
Låter ju bra. Är alla dessa turbos vattenkylda? 949LTT har väl vattenkyld?

Spelar ingen större roll om det är vattenkylt eller inte. Går att koppla förbi med enkla medel.


Forummoderator
26 339 Inlägg
3 februari 2015
#69
nixon89 skrev:
Chez le mac skrev:
Låter ju bra. Är alla dessa turbos vattenkylda? 949LTT har väl vattenkyld?

Spelar ingen större roll om det är vattenkylt eller inte. Går att koppla förbi med enkla medel.

Ja fast..kylning är ju som bra att ha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

klabbarpan
3 041 Inlägg
3 februari 2015
#70
Mack skrev:
nixon89 skrev:
Chez le mac skrev:
Låter ju bra. Är alla dessa turbos vattenkylda? 949LTT har väl vattenkyld?

Spelar ingen större roll om det är vattenkylt eller inte. Går att koppla förbi med enkla medel.

Ja fast..kylning är ju som bra att ha..

Visst kylningen är bra i sig. Men om man mot förmodan nu bytar till en turbo utan så menar jag att det är simpelt att koppla förbi detta.  Kan man behålla kylningen så klart gör det. Men möjligheten finnes iaf.


345 Inlägg
4 februari 2015
#71
Chez le mac skrev:
Låter ju bra. Är alla dessa turbos vattenkylda? 940LTT har väl vattenkyld?

Så vitt jag vet är TD04 serien alltid vattenkyld. I båda exemplen jag nämnde står det dessutom i annonsen att de är vattenkylda. Det du måste tänka på är turbinhusets fäste mot DP, finns som konad (940 orginal), rak och vinklad. Flödet räknas som sämst i det konade och bäst i det vinklade. Orginal 13C turbinhuset är storlek 6 och flödar dåligt på höga varv, satsa på ett turbinhus av storlek 7.


253 Inlägg
1 mars 2015
#72
Vad har ni för erfarenhet i skillnad mellan att i kombination med ett bränslechip:

1. Sätta en pysventil på slangen till wastegaten

2. Sätta ett par brickor mellan fästet och wastegaten

Har kört isönder min gamle LTT med pysventil. Den smattrar i turbon och läcker olja, antagligen för att den skenladdat. Men j-lar vad den gick, har hängt av nyare BMW och accet i vissa register var chockartat!

Nu satte jag istället två brickor per bult i min nye LTT som vissa skriver om här, samt i med samma chip. Den är helt klart lite starkare och piggare än innan, men inte alls samma "kick" som jag hade med pysventil. Några ideér?


67 Inlägg
1 mars 2015
#73
Enklare . Vad är du ute efter ? 200 hk eller 300 hk ?

Delar finns för 5-7000 upp till 220 hk men komihåg i serva bilen innan du trimmar

253 Inlägg
1 mars 2015
#74
Jo, jag fattar också att man kan komma upp i mer hk och lägga allt från 5000 och uppåt 100'000.

Jag är bara förvånad vilket h-e tryck där blev i min gamle med bara ett chip och pysventil för ca. 1500 kr. Och jag blev lite besviken på det uteblivna trycket när jag satte dubbla brickor och samma chip i min "nye" Volvo.

Min fråga är alltså, behöver jag sätta dit pysventilen för att uppnå samma känsla? (Vill inte riktigt då jag tror det var det som rasade turbon på den gamle, skenladdning som andra skrivit om). Brukar "dubbla brickor" ge aningen lägre effektökning än "pysventil", eller kan ngt annat vara fel i denna motor?


67 Inlägg
1 mars 2015
#75
15g håller till ca 300 hk
13c drygt 200 hk

skaffa en lastbilsturbo som klarar 4-500 hk för 2-3000 kr

345 Inlägg
2 mars 2015
#76
Chez le mac skrev:
Min fråga är alltså, behöver jag sätta dit pysventilen för att uppnå samma känsla? (Vill inte riktigt då jag tror det var det som rasade turbon på den gamle, skenladdning som andra skrivit om). Brukar "dubbla brickor" ge aningen lägre effektökning än "pysventil", eller kan ngt annat vara fel i denna motor?

Beror ju helt på hur mycket du laddar med den, ingen laddtryckmätare? Billiga pysventiler med "ball and spring" funktion har enligt min erfarenhet ofta väldigt hård fjäder vilket gör att bilen går "bra" (skenladdar) tills fjädern ger efter och tryckklockan sänker laddtrycket. Samma problem har du inte med brickor, utan tryckklockan justerar laddtrycket mer eller mindre i realtid.


253 Inlägg
9 mars 2015
#77
Nu har jag smackat på pysventilen också, bättre tryck helt klart. Men däremot har jag ett konstigt fenomen? Gasar jag fullt så axar den satan, men lägger sig platt på 4500 varv och vägrar gå över det. Vad kan det bero på?


Forummoderator
26 339 Inlägg
9 mars 2015
#78
Chez le mac skrev:
Nu har jag smackat på pysventilen också, bättre tryck helt klart. Men däremot har jag ett konstigt fenomen? Gasar jag fullt så axar den satan, men lägger sig platt på 4500 varv och vägrar gå över det. Vad kan det bero på?

För liten turbo som bara suger varmluft?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

773 Inlägg
10 mars 2015
#79
Chez le mac skrev:
Nu har jag smackat på pysventilen också, bättre tryck helt klart. Men däremot har jag ett konstigt fenomen? Gasar jag fullt så axar den satan, men lägger sig platt på 4500 varv och vägrar gå över det. Vad kan det bero på?

vanligt är att slangen mellan lmm och turbo suger ihopsig så att den inte får någon luft smile

253 Inlägg
21 mars 2015
#80
Skäms nästan att skriva det, men hittat anledningen nu. Jag trodde först automatlådan var felet, sen testade jag koppla loss kickdown-wiren och köra med tvåan och ettan. Då varvade den högre men utan ork.

Kom ihåg att det var en bil jag fått av en gubbe som stått ute och det bodde fåglar under huven så jag öppnade luftburken. Halva filtret var borta, och burken fylld med hö och gräs i botten. Så jag plockade ner allt och insåg att även LMM:en hade resterna av fågelbo i sig, som den sugit i när jag kört. Däremot verkar det inte kommit så långt som till turbon. Så jag tog luftburk, LMM och alla rör fram till turbon från min gamle LTT samt ett nytt filter. Nu går den som den ska, accar satan och växlar fint med kickdown och fina uppväxlingar! Men hur fan kan höet göra att automaten uppför sig så konstigt? Ger LMM signal om för lite luft och därmed mindre bränsle? Jag har ju kört med bilen halvstrypt i 50 mil smile



Sök