3615
Sök

Köpråd: Fabia, Leon eller golf??

38 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#1
Hej! Tjejen ska köpa bil och vi funderar lite vad som skiljer dessa 3 bilar ifrån varandra?
För/nackdelar, pris på reservdelar etc.. vill vi gärna veta! smile

Seat Leon 1.6 Stella -01
http://www.blocket.se/jamtland/Seat_Leo … =3&w=1

Skoda Fabia Kombi -01
http://www.blocket.se/jamtland/Skoda_Fa … =3&w=1

Vw Golf 1.6 -01
http://www.blocket.se/jamtland/VW_Golf_ … =3&w=1



Vilken bil ska vi satsa på?
Är själv ganska insatt i bilar men just inte i denna klass eller typen av bilmodeller!

Tack på förhand!

Mvh Erik


2 337 Inlägg
4 november 2012
#2
Golf och Leon är ju i grunden samma bil, så det borde ju inte skilja så mycket i driftkostnader mellan dem. Fabia bygger ju på Polo, så den är ju lite mindre. Har tyvärr ingen större koll på hur bra Polo Mk4 och dess syskon står sig kvalitetsmässigt. Golfen har jag däremot mycket bra erfarenheter av.

Av de tre hade jag valt bort Golfen först. Är lite allergisk mot annonser där säljaren inte skriver ut sitt namn. Sen verkar det vara en schysst spricka i framrutan på förarsidan. Om inte kombi är ett krav hade jag åkt och tittat på Seaten. Lite större bil i grunden ger ju lite bättre komfort, motorvärmare är ju trevligt och Skodan verkar inte ha AC. 1.6:an som sitter i går rätt snålt (verkar vara 16-ventilaren också, vilket är bra), ingen raket men duger att puttra runt i utan att det känns supersegt.

38 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#3
Tackar så mycket för snabbt och bra svar!
Samma som dig är jag inne på Seaten, dock så ska den besiktas inom de närmsta månaderna + plus att det tydligen var ganska slitna sommardäck(prutämne). Senaste service var gjord i våras. Vart ligger storservicerna på Seaten? Intervallerna?

Skodan känns välskött. Det positiva med den är att det princip bara är tuta & köra! Nyservad samt nybesiktad osv..Nån som vet serviceintervaller på en Fabia? Eller när kamrem t.ex bör bytas?
Tycker den är ful som en uggla men det är en annan femma..


4 637 Inlägg
4 november 2012
#4
Tråkigt att hon är tyskbilsentusiast, annars skulle utbudet på ännu bättre köp bli enormt.

Fabia bör var det blilligaste i köp, underhåll och ägandekostnader om nu kvaliten är ok i dessa, inte vidare insatt.

Tycker dock att fabia är rätt ful ikombiutförande men det finns väl ingen kombi som direkt är snygg...
Senast redigerat av Navkapsel (4 november 2012)

5 111 Inlägg
4 november 2012
#5
Körde just en Fabia igår och trivdes inte alls med den, orkeslös, dålig körställning och inte mycket känsla i någonting alls. Vet inte om det tillför så mycket men.... Det är det lilla jag kan tillföra. smile


14 Inlägg
4 november 2012
#6
Vi har sedan nån månad tillbaka en Fabia -04 i hushållet (dock ingen kombi). Jobbet som en billig rövfraktare sköter den bra.
Visst, detaljkvalitet och vägljud märker man av. Men det är ju inte grejjen, vill man ha premium så köper man Audi.

Bara för att man skriker högst eller oftast, betyder det inte att man har rätt..

4 637 Inlägg
4 november 2012
#7
c-t5 skrev:
vill man ha premium så köper man Audi.

Nja, då köper man MB, BMW eller Lexus.

1 534 Inlägg
4 november 2012
#8
Navkapsel skrev:
c-t5 skrev:
vill man ha premium så köper man Audi.

Nja, då köper man MB, BMW eller Lexus.

Audi är en del i premiumsegmentet, bara så du vet.

Du kanske tänker på Skoda?

1 534 Inlägg
4 november 2012
#9
Navkapsel skrev:
jetta16v skrev:
Navkapsel skrev:

Nja, då köper man MB, BMW eller Lexus.

Audi är en del i premiumsegmentet, bara så du vet.

Du kanske tänker på Skoda?

Nja, Audi är åt premiumhållet men räknas väl inte in i det riktiga premiumgänget...

Du verkar ju ha koll på bilar..

1 534 Inlägg
4 november 2012
#10
Av dom 3 så skulle jag nog valt Leonen, går inte efter annonserna nu, utan bara på modellerna.

Kvalitetsmässigt är det inte någon större skillnad mellan dom, VAG-bilar allihop.

Fabian är rätt så ekonomisk/snål, däremot är den rätt tråkig.
Golfen är en trevlig bil och pålitlig bil.
Seaten är den sportigare av dom 3, beror på vad man är ute efter.

38 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#11
Seaten tyvärr såld!! Jävligt tråkigt..
Just nu kommer vi sikta in oss på Skodan, vi ska åka och titta på den om någon timma. Nått jag bör tänka på under provkörningen osv??

Tack för bra respons åter igen!


847 Inlägg
4 november 2012
#12
Kolla rost. Sitter i skarvarna vid spoilers. Är rätt motor i såg jag så effekten är nog tillräcklig. Sen är det nog bara provköra o se hur den känns.


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 november 2012
#13
skulle välja bort skodan av den enkla anlednigen att motorerna är skräp 1.4 16v är den sämsta motorn vag släppt är dom servade enligt intervallerna så är det oftast bara en tidsfråga innan motorn börjar strula och då kommer nog mest troligen toppen sticka åt skogen pga kammarna skär och går av

Kör fort så hinner inget hända...

38 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#14
Vi prutade ner skodan några lappar, nu kör vi på den! Hoppas inget inträffar som Growe skrev..håller tummarna.
Den var i superskick, verkligen. Ingen rost, inga bucklor, växellådan kändes som ny, likaså kopplingen. Drivknutar ok och bromsar ok. Blev överraskad över hur pass pigg den var mot sina ca 100 hästar...svärfar har en focus 1.6 och den är det verkligen inga vildhästar i!


huh?
10 427 Inlägg
4 november 2012
#15
fritiof_konkas skrev:
Vi prutade ner skodan några lappar, nu kör vi på den! Hoppas inget inträffar som Growe skrev..håller tummarna.
Den var i superskick, verkligen. Ingen rost, inga bucklor, växellådan kändes som ny, likaså kopplingen. Drivknutar ok och bromsar ok. Blev överraskad över hur pass pigg den var mot sina ca 100 hästar...svärfar har en focus 1.6 och den är det verkligen inga vildhästar i!

Ni får hålla lite koll på om man har bytt kamrem & vattenpump, då VW Groups intervaller för det är lite luriga tongue
Trist utgift om det är på g.

Edit: Test i Teknikens Värld där Skoda Fabia är med med 1,4 16V-motorn på 101hk:
http://www.teknikensvarld.se/Handlers/P … x?id=20467
Dom gillade också motorn smile
Senast redigerat av steifan (4 november 2012)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 november 2012
#16
steifan skrev:
fritiof_konkas skrev:
Vi prutade ner skodan några lappar, nu kör vi på den! Hoppas inget inträffar som Growe skrev..håller tummarna.
Den var i superskick, verkligen. Ingen rost, inga bucklor, växellådan kändes som ny, likaså kopplingen. Drivknutar ok och bromsar ok. Blev överraskad över hur pass pigg den var mot sina ca 100 hästar...svärfar har en focus 1.6 och den är det verkligen inga vildhästar i!

Ni får hålla lite koll på om man har bytt kamrem & vattenpump, då VW Groups intervaller för det är lite luriga tongue
Trist utgift om det är på g.

Edit: Test i Teknikens Värld där Skoda Fabia är med med 1,4 16V-motorn på 101hk:
http://www.teknikensvarld.se/Handlers/P … x?id=20467
Dom gillade också motorn smile

motorn bör inte vara trött på något sätt fast tyvärr så hjälper inte det när dom går sönder

så Oljebyte varje 1500mil inte 3000mil som dom säger
så kommer motorn hålla så länge det inte är försent

skulle göra 2 relatit snabba oljebyten bara för att försöka få ut allt skit
annars är motorn trevlig bilen i övrigt oxå testade en sån när dom var nya och det var verkligen inte en dum bil
riktigt trevlig t.o.m

Kör fort så hinner inget hända...

5 111 Inlägg
4 november 2012
#17
Ska det vara 101 hk i motorn? Den kändes relativt orkeslös i jämförelse med min W123 som bara har 129 hk och borde vara betydligt tyngre....


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
4 november 2012
#18
Volvo544special65 skrev:
Ska det vara 101 hk i motorn? Den kändes relativt orkeslös i jämförelse med min W123 som bara har 129 hk och borde vara betydligt tyngre....

testa och gör något du inte gör med din gammal mb..varva lite så får du se vad som händer smile
1.4 är trötta på låga varv det är även min 8v på hela 60hk men den blir bättre på högre varv om än fortfarade trött mot volvon jag har smile

Kör fort så hinner inget hända...

Evildan
4 november 2012
#19
Lite sent in i tråden men anser att ni gjorde det rätta valet, skoda bygger ofta på lite äldre beprövade komponenter och har därför enligt konsumentundersökningar färre problem än VW AUDI som blir ngt av försökskaniner, när komponenten hittar ner i den mindre tekniskt avancerade skodan har oftast barnsjukdomarna utvecklats bort och bilen blir driftsäkrare smile
Dessutom är det säkerligen inga snorungar som nöjsamt har "sladdat runt korvkiosken" med en skodakombi ens om dom lånat den av sin generösa mormor, ingen bil som körs aktivt som en "sportig" SEAT.

Grattis till ett vad jag tror problemfritt bilägande med god ekonomi.

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2012
#20
Volvo544special65 skrev:
Ska det vara 101 hk i motorn? Den kändes relativt orkeslös i jämförelse med min W123 som bara har 129 hk och borde vara betydligt tyngre....

Finns väl en 3-4st motorvarianter med 1,4l cylindervolym till Fabia så kan ju hända att du har kört en annan.

Edit:
Från Wikipedia:
1.4     2001-2003     4-cyl radmotor OHV 8V     1397 cm³     60 hk     118 Nm     Bränsleinsprutning
1.4     2000-2003     4-cyl radmotor OHV 8V     1397 cm³     68 hk     120 Nm     Bränsleinsprutning
1.4     2000-2006     4-cyl radmotor DOHC 16V     1390 cm³     75 hk     126 Nm     Bränsleinsprutning
1.4     2007             4-cyl radmotor DOHC 16V     1390 cm³     80 hk     132 Nm

+ 1,4 101hk
Senast redigerat av steifan (4 november 2012)



Sök