Hej Igen! Tjejen har nu köpt bilen och det kändes jättebra ända tills MOTORLAMPAN började lysa! Varför?? Hon som vi köpte bilen av hade tydligen haft problem med att just motorlampan hade börjat lyst, men den senaste service (i måndags) så hade problemet blivit fixat av verkstan tydligen..då känns det jäkligt skumt att den ska börja lysa igen. Detta är ju både tur i oturen eftersom hon bor i samma stad och att vi kan om vi vill lämna tillbaka bilen till säljaren, hon var villig att stå för hela kostnaden av att laga problemet dessutom...men när man har suttit på blocket och kollat på bilar som en uggla på speed i veckor så känns detta väldigt snopet och trist!
Är detta nån Vag-sjuka? Vad är det värsta som kan hända? Eller är det en varning över att "lämna tillbaka bilen"..
Kolla vilka felkoder som har registrerats så är det lättare att få en bild av vad som kan tänkas vara fel.
Lysande motorlampa är ett allt vanligare fel som drabbar de flesta bilar förr eller senare. Ett enkelt "kärringstopp" tände min i elantran som exempel... (Trött och slet in Drive på den manuellan låda, dvs 4:an) En reset med datorn löste den saken, vilket var några "misfire" på några cylindrar. Kanske verkstaden inte kunde se några fel och bara släckte lampan? Då tänds den igen om det är något återkommande, intermittent fel.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nu vill jag inte vara sån, men det var lite det jag var rädd för när jag avrådde från fabian..
Har ett par vänner som har en sådan fabia kombi greenline, den är duktigt snål, men de har haft lite elektroniska bekymmer med den, så de funderar nu på att sälja den, "innan det blir alltför stora problem" som de uttryckte det
Bara att du kopplat den mot en dator och läser av felkoderna. Behöver inte vara så illa som det låter. Håller just nu på att byta motor på en Fabia, finns inte mycket i de som kan gå sönder då det är en ganska enkel konstruktion.....
Felkoden avläst och fixad! Det var tydligen en liten återställning/uppdatering av mjukvaran som behövdes bara Pustar ut..det var en jobbig kväll igår! Samt håller tummar över att den kommer gå prickfritt i många år!
Har också kollat lite vad den drar per mil: Snitthastighet ~35km/h 0,69L milen
Bara att du kopplat den mot en dator och läser av felkoderna. Behöver inte vara så illa som det låter. Håller just nu på att byta motor på en Fabia, finns inte mycket i de som kan gå sönder då det är en ganska enkel konstruktion.....
dessutom relativt beprövad konstruktion..fast som du själv märkt är inte motorerna skottsäkra men det är inte motorernas fel utan dom där förbannade miljömupparna som tvingar tillverkarna att sätta 3000mils intervall på oljan fast det inte finns oljor att köpa som klarar det