3115
Sök

Volvo V50 1.8F MY08 - Betty Blue - OEM Plus (Ny bil!)

Det blev ingen R-design från start, så jag har fullt upp med att omvandla henne till en. Lite extra finesser kommer damen få, vissa saker som är lite mer annorlunda, vissa saker som borde funnits från fabrik. Målet är att hålla... Visa mer

Självutnämnd chipskonnässör
1 050 171 Visningar
Projektet avslutat 13 oktober 2018
Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#1
Ja, då var det nog dags att göra en projekttråd här. Har suttit på garaget.org i flera år och följt många trådar slaviskt men nu är det nog dags för mig att göra entré med mitt egna. Tanken med tråden är att visa hur jag går tillväga med mina modifieringar samt att både få och ge tips kring tillvägagångssätt och material, verktyg samt tillbehör.

Objektet är som ovan lyder, en Volvo V50 1.8F 2008 Metallic Blue med Momentum-utrusning. Inhandlades av en go och glad, äldre göteborgare i början av sommaren 2012, då med strax över 8000 mil på mätaren. Tidigare ägd av ett större företag här i Stockholm och därför servad ordentligt.
Här är annonsbilden:
http://i50.tinypic.com/2cibsaq.jpg

Och ungefär här är vi idag:
https://www1.garaget.org/archive/187/186330/311297/311297-3436156.jpg

Jag var ute efter en R-design från första början men ekonomin räckte inte riktigt till, frugan hade hårda krav gällande färg och maxbelopp så man fick krypa till korset lite. Var ändock glad att hon efter månaders tjat gick med på en V50!

Men mycket vill ha mer, så vad ska göras med bilen?

x = åtgärdat, / = beställt
2012/2013:
Originalvinge [x]
Nyare bakluckehandtag med uppdaterade V O L V O och silverlist [x]
R-design spoiler fram [x]
Nuvarande 15" sommardäck ska byta gummi och agera permanenta vinterdäck, tack infosite.se! [x]
LED i dimlysen [x]
LED i parkeringslyse [x]
LED i regplåtslyse [x]
LED i backlyse [x]
LED invändigt (bagage, baksäte, framsäte, handskfack, instegsbelysning) [x]
Rails i mattsilver [x]
R-design spoiler bak [x]
R-design backspegelkåpor [x]
R-design spoiler sidor [x]
R-design emblem i grillen [x]
Dotz Roadster HG 225/35/19 [x]
Eibach Pro 25mm sänkfjädrar [x]
Byta bromsklossar runt om [x]
Måla bromsoken silver [x]
Nya Järnmärket i grillen [x]
OBDII-läsare [x]
Original DRL-lyktor från Volvo [x]
R-designpedaler [x]


2014:
Mood light interiört [x]
Silver Vision i blinkers runt om [x]
Dippa sommarfälgarna [x]
Byta förarsätets klädsel pga sprickor [x]
Byta passagerarsätets klädsel pga smuts [x]
Nedre dörrlister från pre facelift [x]
Strippa bilen på railsen [x]
Göra färdigt den nya grillen med stort järnmärke som original [x]
Plastidip grill [x]
Plastidip backspeglar [x]
Nya regplåtshållare [x]
Dashcam [x]
Custom moodlight i mugghållarna [x]
Plastidip dimljuskåpor [x]
R-design ratt (sportratt) [x]
R-design växelknopp [x]


2015:
Nya tändstift - NGK [x]
LED-moduler till regbelysning istället för spol-LED [x]
Avgassystem med dubbla blås [x]
Tygmattor [x]
12V i bagageutrymmet [x]
Stickers [x]
Polermaskin[x]
12k-service [x]
Instegsbelysning baksäte LED-list [x]
Instegsbelysning framsäte LED-list [x]
Byta kondensor pga läckage i gamla [x]
Extra uppsättning fälgar, BBS Medea (Sålda) [x]
Fylla på AC [x]


2016:
Dippa om backspegelkåporna [x]
Nya sommardäck [x]
Hjulinställning [x]
Rejäl polering [x]
Fixa kondensen i ena framlyktan [x]
Solglasögonfack i taket [x]


2017:
Dippa om backspegelkåpor blanksvart [x]
Dippa bakluckehandtag, Volvo-text och Summum-list [x]
Spacers bak för att få ut hjulen närmre skärmkanten [x]
Fixa kortare gummihänge till slutdämparen [x]
Nya hjulbultar runt om [x]
Ny torkare bak [x]
Original subwoofer [Gick ej att eftermontera]
Sidospeglar från en nyare V70 med smal blinkers [x]
Nya torkare fram [x]



2018:
Dippa om grill [hemma, ej monterat]
Dippa om dimljussarger [hemma, ej monterat]
Ny växelspaksdamask [hemma, ej monterat]
Fräschare vattenfall, mittkonsol och handtag [hemma, ej monterat]


Polera sommarfälgarna []


Wishlist:
Photoshoot []
R-design instrumentpanel []
USB-interface []
Bluetooth-interface []
R-design tygmattor []
Nya gummimattor []
Nya bultar och skruvar till hasplåten []
Senast redigerat av hyrbil (19 mars 2018)

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#2
2012-08-15: Jag hittade en på eBay till rätt pris och tamejfan i rätt färg! Ibland ska man ha tur.
http://i46.tinypic.com/2ivnn6.jpg

Då var det dags. Jag har varit nervös för mindre, att sätta hålsågen i en såpass ny bil utan några kunskaper utöver intresset kändes lite vågat. Men man lever bara en gång.
Med manualen för monteringen som Volvo tillhandager på hemsidan så satte jag igång.

Att få loss inredningen i bakluckan kunde man tro var en lätt match. Satan i gatan va hårt det satt! Man är tvungen att ta loss handtaget och nederdelen för att sedan ta loss sidorna och kunna ta loss ovandelen vid bromslyset. Stod och slet i säkert uppåt en timme!
http://i48.tinypic.com/nof3mx.jpg

De gamla vindavisarna skulle tas bort och satt enligt manualen enbart med lite lim. Den ena lossnade utan problem medan den andre var lite bökigare.
En smörkniv gjorde jobbet även här, den fungerade ypperligt när inredningen skulle lossas. De lämnade dock inga fina limrester att skrapa bort..
http://i50.tinypic.com/jt6t6b.jpg
http://i45.tinypic.com/156em0x.jpg

Enda tråkiga med köpet var att mallar inte följde med och trots ett ihärdigt googlande så hittade jag inga. Vem fasen har tid med att vänta? Inte jag iallafall. Hantverkare som man är så vill man ju visa framfötterna.
http://i48.tinypic.com/35i3vao.jpg

Nu får det bära eller brista, helst bära!
http://i46.tinypic.com/2dud0nq.jpg

Sådärja, ett hål gjort, fem kvar!
http://i49.tinypic.com/2e2nf52.jpg
http://i46.tinypic.com/2q9faj9.jpg

Då var även insidan uppborrad med en hålsåg. Detta för att få plats med hylsnyckeln till muttern. Insåg att hålet blev onödigt stort men jag hade inga mindre att leka med. Hålet uppe i högra hörnet fanns där från början och där kommer det andra hålet komma.
http://i48.tinypic.com/34eaqmd.jpg

Ordning och reda var det va?
http://i47.tinypic.com/3516f09.jpg

Det var nu det blev lurigt. Här gällde det verkligen att hålla tungan rätt i mun och mäta både en och arton gånger innan man började borra.
http://i47.tinypic.com/vywi77.jpg

Viss justering fick man göra, men i stort sett så var det spot on!
http://i49.tinypic.com/mh94ar.jpg

Här ser man hur det befintliga hålet passar in.
http://i49.tinypic.com/34hhwqr.jpg

Det blev ju inte så pjåkigt!
http://i50.tinypic.com/rtox7q.jpg
http://i48.tinypic.com/rj42th.jpg
http://i48.tinypic.com/28aq59w.jpg

Att montera ner inredningen var nog det som tog mest tid. Det gjorde jag kvällen innan vingen hade kommit och det tog ca en timme. Att montera själva vingen tog kanske två timmar, så totalt arbete = 3h. Om man har originalmallarna så bör man kunna plocka bort iallafall en timme av det där. wink

Om det var svårt? Inte speciellt faktiskt. Det hade varit trevligt med en hjälpande hand för att hålla vingen i rätt vinkel när man öppnade luckan osv. Men skam den som ger sig.
Jag är riktigt nöjd!

2012-09-27: Snubblade över bakluckehandtaget som sitter på de lite nyare modellerna (?). Det stod dock att denna kom från en MY09 så jag är nu lite osäker på vilka preferenser denna del faktiskt har gällande årsmodeller, men snyggare är den och även denna var lackad i rätt färg!
Sen att den kostade ungefär lika mycket som bara själva bokstäverna gör gjorde inte saken sämre, det var ändå något jag tänkt att fixa framöver så nu fick man lite extra på köpet!

Original ser inte speciellt rolig ut:
http://i49.tinypic.com/21eaj2x.jpg

Själva delen sitter fast med 4st torx, de två lite mindre torx som sitter till själva handtaget behöver man inte bry sig om alls.
http://i50.tinypic.com/15wc7rc.jpg

När 4 torx är bortskruvade så får man rycka lite i själva delen, gummit som skiljer plåtarna åt kan ha klibbat fast lite.
Sedan ska man lossa på en ynka kontakt som var lite lurig att få loss, men har man väl förstått principen så..
http://i48.tinypic.com/dpg3s0.jpg

Gamla vs nya.
http://i48.tinypic.com/24pb42u.jpg

Sedan gör du hela proceduren fast tvärtom, i med kontakten, skruva fast torxen. Dra åt. Färdigt. Det var hiskeligt skitigt bakom handtaget märkte jag, så jag passade på att torka rent.
Tada!
http://i46.tinypic.com/15nso3l.jpg

Tidsåtgång?
Ca 10 minuter. Förmodligen snabbare om man bara ska byta hastigt. Enmansjobb.
Verktyg?
Skruvmejsel med torx-bits. Lite vatten för att tvätta bort smutsen bakom själva "listen".
Senast redigerat av hyrbil (21 maj 2013)

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#3
2012-10-08: Fick hem ett lite större paket!
http://i49.tinypic.com/28k7mut.jpg

Tada! Straight from UK även denna pryl. I rätt färg även om jag tyckte att den verkade skilja sig lite i nyansen. Inte helt 100% skick, måste säkra 2 av fästena med lite lim eller liknande samt lite skrapmärken undertill då någon inte verkat haft koll på de lite högre kanterna. Å andra sidan så får den sig en makeover när resterande R-designkit hittas och åker på lack.
http://i49.tinypic.com/fk5efd.jpg

Denna gång fotade jag inte speciellt mycket kring de olika händelseförloppen, jag var mest frusen, stressad och förbannad över att några dagar innan försökt 2 gånger att montera bort fronten utan att lyckas. Det jag hade glömt var dimlysena samt locken till spolarsprutorna.
Sen att man (hårdhänt!) skulle rycka loss fronten vid framskärmarna förstod jag inte från början heller.
http://i48.tinypic.com/2rzymv8.jpg

Att få loss fronten tog sin tid, men när man väl visste hur man skulle gå tillväga så rullade det på! Följande görs:
*5st torx lossas i vardera hjulhus mot framskärmen.
*4st torx lossas under bilen som delvis håller fast läppen.
*Dimlysekåpor lossas så man kommer åt att ta bort hela dimlyset på båda sidor.
*Spolarlocken lyfts försiktigt upp några centimeter, tillslut ser man en liten hake som man med något smalt petar till och vips så lossar locket.
*Båda framlampor plockas bort, sitter med varsin sprint under huven, sedan är det bara att försiktigt skjuta ut lyktan. Under lyktorna sitter fronten med ett par clips som man får trycka ner för att sedan kunna skjuta ut fronten.
*Högst upp på fronten under huven sitter 2 torx samt 5-6 plastpluggar, pluggarna trycker man till i mitten så släpper trycket och man kan lyfta upp dom.
*Och för att lossa fronten från chassit nu så får man se till att clipsen under lyktorna har kommit förbi "låsningen" och det som gjorde mig mest nervös, ta i för kung och fosterland för att få loss fronten från skärmarna först. Det var nästan så att jag fick ta spjärn mot hjulet för att försiktigt men bestämt dra ut fronten från skärmen. Svettigt men det gick!
http://i47.tinypic.com/i5aqlx.jpg

Hade även en liten värmare som skulle lossas på, bara snurra loss "muttern" på baksidan, trycka ut själva hållaren i fronten, vinkla rätt och försiktigt trä igenom fronten så man kan arbeta var man vill.
http://i49.tinypic.com/35j9mr5.jpg

LITE skillnad i tjocklek på original vs R-design.
http://i50.tinypic.com/14sgppt.jpg

Dessa clips eller vad man ska kalla det var rena jävla döden. Nu förstår jag varför det absolut inte gick att ta loss läppen utifrån utan man fick snällt montera ner hela fronten..
http://i49.tinypic.com/334qff4.jpg

Riktigt bökigt att lossa på dessa clips på läppen från fronten! Inget jag gärna gör om kan jag säga. Tjock hård plast som man inte böjer ner i första taget. Om någon har tips på ett verktyg eller tillvägagångssätt utöver att bända och böja med smörkniv/mejsel så hör gärna av er!
http://i46.tinypic.com/8zguid.jpg

På plats! Efter totalt ~3h så var jag färdig. Ett klart lyft.
http://i45.tinypic.com/frp50.jpg

Summering då...
Ett jobb man absolut klarar av att göra själv, fast ibland hade det varit skönt med en extra näve. Tidsmässigt så går det nog att plocka bort ett par minuter om man vet hur mycket man faktiskt kan ta i och böja och bända utan att saker går sönder. Samt att det säkerligen är enklare om man har möjlighet att hissa upp bilen en bit.
Verktyg? Ptja, ett par torx i olika storlekar, en platt mejsel och ett glatt humör.

Nu är det bara hoppas på att eBay plockar fram ett par sidokjolar åt mig så man kan fortsätta med förvandlingen!
Senast redigerat av hyrbil (4 november 2012)

Tada.wav

920 Inlägg
4 november 2012
#4
prem lagd !! ska du göra något med motorn senare eller?smile

Streetracing, you can't have more fun still having your pants on!
audi b6 stance projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3752191
Bmw e46 Rallycross bygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284581

331 Inlägg
4 november 2012
#5
prem lagt! Ser ut o kunna bli ett roligt projekt att följa! Keep up the good work! wink


Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
#6
Kul att ni gillar det!
Angående motorn så tror jag inte det faktiskt. Sålänge man åker själv i bilen så är den ändå relativt pigg och den ska ju agera familjebil i samma veva. wink
Samtidigt så går det väl inte att göra så jäkla mycket med den här motorn om jag förstått det rätt? Hade varit skillnad om jag haft T5an eller en diesel och jag vill försöka göra så mycket som möjligt på egen hand så vid motorn försvinner mina kunskaper..

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
26 november 2012
Trådstartare
#7
Wow, att det skulle ta lång tid att få hem lite LEDs från dx.com visste jag, men strax över en månad?! yikes Tur att jag beställde några extra av varje också, ena parkeringsLEDen dog efter bara någon dag. Och hiskeligt svårt var det att ta bild på slutresultatet!
Även vinterdäck har åkt på. Bytte gamla gummit mot nytt med dubbar, så dessa 15" får agera permanenta vinterdäck åren framöver. Stort tack till www.infosite.se för bra och snabb service!

Passade på att byta lampan i bagageutrymmet, var säker på att jag beställt till hela insidan men nä, nånstans har jag gått vilse så nu väntar jag på ytterligare en leverans.
Här var det väldigt enkelt, in med något smalt på kortsidan för att lossa hela plastbiten, dra loss den gröna kontakten och så har du pjäsen i din hand.
http://i49.tinypic.com/2j3gvup.jpg
Klart nöjd över resultatet som jag givetvis inte fått någon bild på, varken före eller efter. Måste bättra mig på den fronten! Lyser upp mycket mer än jag trodde att den skulle göra.

Till dimlysena!

För att komma åt så lossar man på plastkåpan som täcker dimlyset. Lika irriterande varje gång då jag alltid lyckas glömma hur fasen man gör. Det finns ett hål på ena sidan som man ska använda något spetsigt i för att haka loss prylen (som man ser till höger på bilden) men jag har aldrig fått det att fungera. Så lite fingerfärdighet och ett bestämt tag om plastsargen hjälper. Väl borttagen så sitter dimlyset med en torx och sedan är det bara att lyfta ur huset.
http://i48.tinypic.com/24y69th.jpg

Gamla vs nya lampan.
http://i46.tinypic.com/2vd67pl.jpg

Jag fick klippa lite i "flärparna" på den nya lampan, de var lite för breda för att passa in i hålen här.
http://i45.tinypic.com/vy15zr.jpg

Vänstra dimlyset bytt, resten original. LITE skillnad!
http://i46.tinypic.com/2w2q9zm.jpg

Att få kläm på parkeringsljuset var lite bökigare, det var inte lika uppenbart vad som var vad. Men man öppnar huven, lossar på sprinten till lyktan, lyfter försiktigt ur lyktan och lossar kontakten.
Uppe på lyktan så sitter en rund plastplatta som man vrider på, det står open/close på. Under denna ser det ut såhär och det är nu man inte får ha för knubbiga fingrar, eller helt enkelt använda vettiga verktyg.
Vilket som så är det den genomskinligt gula hållaren som ska tas loss, den går att bända utåt försiktigt med en mejsel om man inte når med fingrarna.
http://i47.tinypic.com/2wgc8jn.jpg

Bara 1 kvar!
Lite skillnad i ljus som sagt.
http://i49.tinypic.com/2aka7va.jpg

Tjusigt med xenonringen vars blåa färg lyfter pga den ljusa LEDen!
http://i49.tinypic.com/wwkeaa.jpg

Sjukt svårt att ta ett bra kort med mobilkameran, får ta med systemkameran ut vid tillfälle och hoppas på bättre resultat då.

Och häromdagen fick jag tag på en kille här på ett annat forum som ville byta sina silverrails mot ett par svarta.
Sagt och gjort, han bodde 15 minuter bort så det var bara att åka dit! Tycker de nya railsen är mycket snyggare än de gamla, varpå han tyckte motsatsen så vi bytte rakt av. Tack!
http://i50.tinypic.com/2j5gggo.jpg

Det blev mörkt snabbt och utomhusskruvande i November-kyla är inte så jäkla kul, så några foton hanns inte med.
Men Volvo har en bra guide på deras monteringssida om hur man monterar rails, den kom väl till pass! Kort sagt: på vardera ände av railsen så är det en plastkåpa som man lyfter uppåt och sedan drar utåt. Under sitter 2 torx på vardera sida och de skruvar man helt enkelt upp. Vips så var det färdigt! Blev dock förbaskat sugen på att plocka bort railsen helt, pärlan var bra tjusig som rakad men täcklisterna ska vara sjukt dyra hos Volvo och det var antingen det eller silverrails som gällde så... Jag är klart nöjd ändå!

Hemma i garaget igen! Hopplöst att hålla bilen ren såhär års speciellt då den används dagligen och området jag och sambon flyttat till fortfarande agerar byggarbetsplats i något år till. Men man får väl vara glad över att man nu har ett garage att ställa bilen i. Mer trevligt att skruva i!
http://i45.tinypic.com/oh7b6.jpg

Nåväl.
Har hittat en snubbe på nätet som kränger sidokjolarna a la R-design för en hyfsad peng! Riktigt sugen, samtidigt som man snubblat över en del bakdelar i R-design, med uttag för dold dragis och dubbla utblås.
Problemet är bara att med båda delar så måste de lackeras vilket jag inte har tid eller råd med den närmsta tiden, och det skulle nog se märkligt ut med uttag för dubbla blås men inga blås där, ännu. Så jag är lite kluven när det kommer till den närmsta framtiden, början på nästa år verkar mest lovande... Men vem vet, rätt färg, rätt pris, rätt tidpunkt... Då måste man ju slå till?
Senast redigerat av hyrbil (26 november 2012)

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#8
Tomten kom tidigt i år1
http://i48.tinypic.com/505w6a.jpg

All kredd till Jönköping Bildemontering, bra paketerat! Allt för att paketet inte ska knäckas!
http://i46.tinypic.com/14vspp5.jpg

Tada! R-designstjärt med uttag för dubbla blås och dragkrok, dold i mitt fall. Innebär att jag MÅSTE bygga om lite för avgasröret, spännande!
DOCK! Fel färg på åbäket, det visste jag om vid beställning men det kliar ju i fingrarna, vill montera nu! Så om någon sitter på lackeringskunskaper här i Stockholm och vill ta sig an denna och eventuellt framtida delar, hör av er!
http://i50.tinypic.com/qn7cd0.jpg

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
16 december 2012
Trådstartare
#9
Jag som idag hoppades på att få uppdatera med ett par backspegelkåpor a la R-design, men nä, postutlämningen på ICA stängde visst tidigare på helger. Man var antagligen bortskämd med sitt förra ICA där posten stängde samtidigt som butiken i sig...

Tada.wav

316 Inlägg
16 december 2012
#10
gött hoppas de nya delarna flyger på snart!!smile

Mvh Robin

BMW 335D E91
1 399 Inlägg
16 december 2012
#11
hyrbil skrev:
Jag som idag hoppades på att få uppdatera med ett par backspegelkåpor a la R-design, men nä, postutlämningen på ICA stängde visst tidigare på helger. Man var antagligen bortskämd med sitt förra ICA där posten stängde samtidigt som butiken i sig...

Gött big_smile va fick du ge för dom?

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#12
Lite nytt!
Fick tag på ett par R-designkåpor av en kille här på Garaget, prisvärt och bra så jag var tvungen att slå till.

De gamla ser inte så jäkla roliga ut. Och med de uppdaterade silverrailsen så gör sig backspegelkåpor i R-design ännu bättre!
Före:
http://i45.tinypic.com/ji12qr.jpg

Återigen så duger monteringsanvisningar på Volvos hemsida alldeles utmärkt. De vill att man försiktigt bänder loss spegeln för att komma åt kåpan på insidan.
Denna smörkniv har varit med i förändringen av bilen från start! wink
http://i49.tinypic.com/imi0io.jpg

Till vänster om det lilla rundade hålet så är ett mindre hål. Däri stack jag in en mejsel som bände undan en hake.
http://i48.tinypic.com/oiuet1.jpg

Det gjorde att kåpan lossnade upptill så att jag kunde sticka ner mitt bändverktyg där emellan och försiktigt dra över mot bilen så att säga. Sedan var det bara att lyfta av kåpan i stort sett.
http://i48.tinypic.com/2qu3o8o.jpg

R-design vs original.
http://i50.tinypic.com/2uo47xd.jpg

Monterad och klar!
http://i48.tinypic.com/w0q3qx.jpg

Ser klart mycket trevligare ut!
http://i48.tinypic.com/24v41le.jpg

Ska försöka hitta en bättre upplyst plats i garaget hädanefter, så man ser bilen bättre.


Letar fortfarande efter lackeringshjälp i Stockholmsområdet, till bakspoilern som syns i inlägg högre upp! Skicka PM om ni har några tips!

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
23 december 2012
Trådstartare
#13
nyller skrev:
Gött big_smile va fick du ge för dom?

500 spänn. big_smile

Tada.wav

Med-lem
341 Inlägg
23 december 2012
#14
Snyggt med spegelkåporna och alla andra modifieringar du har gjort, en trogen följare här, gillar v50 starkt och din bil är absolut inget undantag! Keep up the good work! big_smile

Kör: Passat 3BG 1.8T -05

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#15
PatrikB92: Kul att höra! Alltid gött med lite motivation.

Nu gäller det bara att få tag i sidorna, var i kontakt med en bilskrot idag gällande en kärra de haft på lager länge och givetvis var delarna borta..
Finns hyfsat billiga sidokjolar på eBay, dock från Polen tror jag att det var. Det vill säga eftermarknad i glasfiber med passform som kan vara jävligt osäker. Vet inte om jag vill ge mig på det... Det har varit skönt att hittills kunnat hålla sig till 100% originaldelar från Volvo.

Dock sjukt jäkla sugen såhär i ledighetsdagar att provmontera bakdelen. Jag har fortfarande inte lyckats få tag i en lackerare (heller inte letat speciellt mycket, hjälp mig!) men jag är jäkligt nyfiken på hur den ser ut på. Tror även jag måste customiza luckan för den dolda dragkroken, såg en bild på en r-designstjärt med dold dragkrok och den luckan såg mycket mer slimmad ut än vad min gör.

Har även börjat kika lite på sänkningsfjädrar. Vilket märke man ska ta osv, det lutar åt populära H&R. Har fått höra att med den "lilla" sänkningen som ska göras och eftersom bilen inte är så gammal så ska det räcka med att bara byta fjädrar istället för att köpa helt nya dämpare också. Trevligt värre säger min plånbok! Och förmodligen frugan också. Men vi får givetvis se hur dämparna ser ut när det är dags för att montera sommardäck, tänkte försöka ta sänkningen i samma veva som bytet görs.
Om man inte snubblar över ett par tidigare då... wink

Nåväl. Gott nytt på er!
Senast redigerat av hyrbil (28 december 2012)

Tada.wav

310 Inlägg
28 december 2012
#16
roligt projekt och måste säga att den ser bra mycket bättre ut redan nu. kommer att följas smile


Alfista
438 Inlägg
28 december 2012
#17
Prem lagd! Kul att du skriver vad som krävs och tidsåtgång ådant uppskattas ^^ lycka till! smile

Alfa Romeo 156 2.5 V6 fixning projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=279054
Alfa Romeo 156 2.0 TS Turbo projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261442
Mercedes Benz 180 -54 renovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=243336

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
28 december 2012
Trådstartare
#18
gancA skrev:
Prem lagd! Kul att du skriver vad som krävs och tidsåtgång ådant uppskattas ^^ lycka till! smile

Tack!
Man får göra vad man kan! Vet att jag själv många gånger svurit över att ingen annan gjort likadant när jag velat modifiera en viss grej, så förhoppningen är att det kommer till användning för någon tillslut. smile

Tada.wav

Självutnämnd chipskonnässör
2 571 Inlägg
3 januari 2013
Trådstartare
#19
Trots att ekonomin sätter käppar i hjulet för tillfället så kan man ju inte hålla sig från att vara lika aktiv med att söka efter delar som innan..

Jag har en fråga till er som vet bättre!
Har hittat lite avgasdelar från en V50 T5 som jag eventuellt kan komma över för drygt 500kr plus lite frakt.
Skicket på objektet är inte tipptopp men med lite kärlek så kanske det går att göra något bra utav? Anslutningsröret har en hel del rost som man kan se på bilden här, det är alltså den övre som det gäller.
http://i45.tinypic.com/2vjswmb.jpg

Vad tror ni? Värt att satsa på och polera/behandla lite eller ska jag bara köra på en enklare variant och kapa nuvarande rör, svetsa på enkla rör och sen avsluta med originalpipor? Det kanske blir bättre, speciellt om man kör rostfritt isåfall?
Anledning till dubbla pipor? Ljudet? Nej, absolut inte. Det är snyggare bara och nu när jag har baken med uttag för dubbla blås så måste man ju fylla tomrummet. :D
Senast redigerat av hyrbil (3 januari 2013)

Tada.wav

316 Inlägg
3 januari 2013
#20
lätt värt det!!!

Mvh Robin


Sök