Wow, att det skulle ta lång tid att få hem lite LEDs från dx.com visste jag, men strax över en månad?!
Tur att jag beställde några extra av varje också, ena parkeringsLEDen dog efter bara någon dag. Och hiskeligt svårt var det att ta bild på slutresultatet!
Även vinterdäck har åkt på. Bytte gamla gummit mot nytt med dubbar, så dessa 15" får agera permanenta vinterdäck åren framöver. Stort tack till
www.infosite.se för bra och snabb service!
Passade på att byta lampan i bagageutrymmet, var säker på att jag beställt till hela insidan men nä, nånstans har jag gått vilse så nu väntar jag på ytterligare en leverans.
Här var det väldigt enkelt, in med något smalt på kortsidan för att lossa hela plastbiten, dra loss den gröna kontakten och så har du pjäsen i din hand.
Klart nöjd över resultatet som jag givetvis inte fått någon bild på, varken före eller efter. Måste bättra mig på den fronten! Lyser upp mycket mer än jag trodde att den skulle göra.
Till dimlysena!
För att komma åt så lossar man på plastkåpan som täcker dimlyset. Lika irriterande varje gång då jag alltid lyckas glömma hur fasen man gör. Det finns ett hål på ena sidan som man ska använda något spetsigt i för att haka loss prylen (som man ser till höger på bilden) men jag har aldrig fått det att fungera. Så lite fingerfärdighet och ett bestämt tag om plastsargen hjälper. Väl borttagen så sitter dimlyset med en torx och sedan är det bara att lyfta ur huset.
Gamla vs nya lampan.
Jag fick klippa lite i "flärparna" på den nya lampan, de var lite för breda för att passa in i hålen här.
Vänstra dimlyset bytt, resten original. LITE skillnad!
Att få kläm på parkeringsljuset var lite bökigare, det var inte lika uppenbart vad som var vad. Men man öppnar huven, lossar på sprinten till lyktan, lyfter försiktigt ur lyktan och lossar kontakten.
Uppe på lyktan så sitter en rund plastplatta som man vrider på, det står open/close på. Under denna ser det ut såhär och det är nu man inte får ha för knubbiga fingrar, eller helt enkelt använda vettiga verktyg.
Vilket som så är det den genomskinligt gula hållaren som ska tas loss, den går att bända utåt försiktigt med en mejsel om man inte når med fingrarna.
Bara 1 kvar!
Lite skillnad i ljus som sagt.
Tjusigt med xenonringen vars blåa färg lyfter pga den ljusa LEDen!
Sjukt svårt att ta ett bra kort med mobilkameran, får ta med systemkameran ut vid tillfälle och hoppas på bättre resultat då.
Och häromdagen fick jag tag på en kille här på ett annat forum som ville byta sina silverrails mot ett par svarta.
Sagt och gjort, han bodde 15 minuter bort så det var bara att åka dit! Tycker de nya railsen är mycket snyggare än de gamla, varpå han tyckte motsatsen så vi bytte rakt av. Tack!
Det blev mörkt snabbt och utomhusskruvande i November-kyla är inte så jäkla kul, så några foton hanns inte med.
Men Volvo har en bra guide på deras monteringssida om hur man monterar rails, den kom väl till pass! Kort sagt: på vardera ände av railsen så är det en plastkåpa som man lyfter uppåt och sedan drar utåt. Under sitter 2 torx på vardera sida och de skruvar man helt enkelt upp. Vips så var det färdigt! Blev dock förbaskat sugen på att plocka bort railsen helt, pärlan var bra tjusig som rakad men täcklisterna ska vara sjukt dyra hos Volvo och det var antingen det eller silverrails som gällde så... Jag är klart nöjd ändå!
Hemma i garaget igen! Hopplöst att hålla bilen ren såhär års speciellt då den används dagligen och området jag och sambon flyttat till fortfarande agerar byggarbetsplats i något år till. Men man får väl vara glad över att man nu har ett garage att ställa bilen i. Mer trevligt att skruva i!
Nåväl.
Har hittat en snubbe på nätet som kränger sidokjolarna a la R-design för en hyfsad peng! Riktigt sugen, samtidigt som man snubblat över en del bakdelar i R-design, med uttag för dold dragis och dubbla utblås.
Problemet är bara att med båda delar så måste de lackeras vilket jag inte har tid eller råd med den närmsta tiden, och det skulle nog se märkligt ut med uttag för dubbla blås men inga blås där, ännu. Så jag är lite kluven när det kommer till den närmsta framtiden, början på nästa år verkar mest lovande... Men vem vet, rätt färg, rätt pris, rätt tidpunkt... Då måste man ju slå till?