3988
Sök

Volkswagen passat 1.6 -97 går på 2 cylindrar ibland!

78 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Hej!

har fått ett problem med min passat tänkte fråga här innan man kollar felkoder, sparar en slant smile ibland kan den börja gå på 2 cyllar, med ojämna mellan rum, oftast när den är varm upplever jag det. sen går det ett par sekunder å det blir bättre, ibland tar det någon minut. blir oftast bättre av att varva ut motorn.

ganska irriterande ifall man står i ett trafikljus och ska iväg, den orkar inte något. har bytt tändkablar, stift sen är luftmassemätare nybytt också. Har en tändspole till alla cyllar, kan den bli halvdålig? eller lägger den av helt när den blir trasig?
Nån som haft liknande fel?: )

tacksam för svar!

5 127 Inlägg
6 november 2012
Brukar bli billigare å börja med å läsa ut felkåder då det kan ge ett bra spår att leta efter. Har tyvärr ingen ide mer än spolen alt spridare eller dålig komp.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 097 Inlägg
6 november 2012
En tändspole som är dålig brukar bli riktigt grinig när den blir varm. Går bilen klockrent när den är relativt nystartad?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

78 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
En tändspole som är dålig brukar bli riktigt grinig när den blir varm. Går bilen klockrent när den är relativt nystartad?

japp går klockrent kall smile

Forummoderator
18 097 Inlägg
6 november 2012
yAmh skrev:
Dieselsmurfen skrev:

japp går klockrent kall smile

Då KAN det vara den! Med det KAN också vara kallstartsgivaren (vad den nu heter, Choken på gammalt bilspråk) som gett upp. Då blir bilen grinig när den är varm och får för mycket soppa. Att som du säger "varva upp den hjälper" kan tyda på detta då den orkar förbränna detta överflöd av felblandad bensin? Hmm...

Felkoder kan nog lösa ditt problem som sagts innan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök