Hej! Köpte idag ett extraljuskit med Xenon 50w som "blinkar" när jag ska tända dem i kallstart!
Det riktigt skumma är då när extraljusen har tänds på alla 3, om jag då slår av dem och sedan slår på dem direkt, blir det inget blinkande, men om jag låter dem vara avslagna en stund (typ 30sek) så börjar det blinka som en jäkla ambulans när jag slår på dem! Blinkandet går till som så att alla 3 blinkar (pulserar, flashar, försöker starta etc..) i otakt.
Behövs det värre relä? Sitter bara ett relä. Funderat över om jorden till ballasterna inte är tillräckliga, men eftersom det börjar att lysa 100% efter en stund så känns det väldigt långsökt.....
Hoppas verkligen att ni förstår min tappra beskrivning!
Kittet består av: 3st HNQ-50W Speedstarter Ballast 9-16V från Xenonkungen 3st Hella Compact 3003 färdigkonverterade
Tack på förhand!
Mvh Erik
Senast redigerat av fritiof_konkas (7 november 2012)
Eftersom det är BMW så är batteriet bak, har då satt jorden på varsin skruv i karossen både till reläet och ballasterna! Men har det någon betydelse hur bra jord det är när ballasterna är kalla??
Eftersom det är BMW så är batteriet bak, har då satt jorden på varsin skruv i karossen både till reläet och ballasterna! Men har det någon betydelse hur bra jord det är när ballasterna är kalla??
Var har du tagit ström ifrån? Hur grov är den kabeln? Dom drar väldigt mycket när dom är kalla. Kan även vara att du har ett för klent relä att det är där som flaskhalsen ligger.
Var har du tagit ström ifrån? Hur grov är den kabeln? Dom drar väldigt mycket när dom är kalla. Kan även vara att du har ett för klent relä att det är där som flaskhalsen ligger.
Har tagit jorden från ballasterna och reläet samt plusen och monterat det direkt på batteriets +/-! Blinkar fortfarande... Företaget jag beställde från (Stenmansmotor.se) skulle skicka ner en ny strömkabel ialf.. Han jag pratade med sa att det lät mycket konstigt men det kanske (osäker i rösten) som om det var reläet som spöka.
Vilken styrka på reläet ska det helst var då?
+/- kablarna till reläet är kanske 2,5mm. Jordkabeln till ballasterna är 1,5mm.
Mät vilken spänning det är på ballasternas pluskabel och minuskabel när du tänder extraljusen, då ser du direkt om det verkar handla om låg spänning till ballasterna.
De där ballasterna drar enligt Xennkungen max 10 A under 5 millisekunder, men normalt är dock startströmmen 5,5 +-1 A. Ett helt vanligt 30 A relä borde klara av att aktiveras vid 30 A belastning i 5-10 ms utan några som helst problem, jag tror inte att ett vanligt relä är för klent.
1,5 mm2 minuskabel till ballasterna låter förstås klent, men tar man 10 A startström så blir spänningsfallet "bara" ca 0,6 V även om kabeln skulle vara 5 meter lång (vilket den inte är som jag förstår). Ifall även pluskablarna hade varit 5 meter långa så skulle spänningsfallet bli ca 0,36 V. Totalt ungefär 1 V förlust med 5 meter långa kablar alltså, jag tror inte på att kablarna är hela orsaken heller.
Däremot dålig kontakt i tex klämning av kabelskor är inte alls orimligt.
Mät vilken spänning det är på ballasternas pluskabel och minuskabel när du tänder extraljusen, då ser du direkt om det verkar handla om låg spänning till ballasterna.
De där ballasterna drar enligt Xennkungen max 10 A under 5 millisekunder, men normalt är dock startströmmen 5,5 +-1 A. Ett helt vanligt 30 A relä borde klara av att aktiveras vid 30 A belastning i 5-10 ms utan några som helst problem, jag tror inte att ett vanligt relä är för klent.
1,5 mm2 minuskabel till ballasterna låter förstås klent, men tar man 10 A startström så blir spänningsfallet "bara" ca 0,6 V även om kabeln skulle vara 5 meter lång (vilket den inte är som jag förstår). Ifall även pluskablarna hade varit 5 meter långa så skulle spänningsfallet bli ca 0,36 V. Totalt ungefär 1 V förlust med 5 meter långa kablar alltså, jag tror inte på att kablarna är hela orsaken heller.
Däremot dålig kontakt i tex klämning av kabelskor är inte alls orimligt.
Ska göra en spänningskoll som du säger Aha, då borde det absolut inte vara något problem eftersom kablarna är max 2½ meter långa!
patrikke:
Ballasterna sitter samlade framför kylaren med ungefär 5-10cm mellanrum. Det ologiska är varför alla 3 tänder efter en stunds "blipprande" och tänds/släcks efteråt perfekt när lamporna har nått temperaturen??! Ibland händer det att bara en tänds dessutom...........................!
Så kan det verkligen vara felet? Låter som ett fel som borde vara konstant.
Edit: Felskrivning..
Senast redigerat av fritiof_konkas (8 november 2012)
Det jag skrev var lite överdrivna exempel för att visa att just kabelarean inte borde orsaka själva problemet. Jag håller ändå med saab_sonett att 1,5 mm2 kabel egentligen är klent, speciellt med tanke på att kabeln är 2,5 meter lång och att det kan gå upp till 10 A under ett kort ögonblick. Skadar inte alls med grövre kabel.
Men en mätning ger som sagt ett direkt svar på hur det ligger till.
Köpte 6mm & 2,5mm kablar & relä, skarvade ihop allt & sen fungerade det klockrent
Kablarna som gick från batteriet förut var bara 1,5mm som sagt och jag tro absolut det berodde på det, att det inte var tillräckligt för att tända upp ballasterna. Reläet var det dock inte, för jag provade ett annat relä igår och det blev ingen skillnad... Smått förbannade på säljaren nu, med det löser vi på måndag.
Djävulskt skön att få problemet ur världen och tack så mycket för tipsen!
Nu ska jag sätta mig i bilen med en öl i näven och njuta av fina extraljus
Senast redigerat av fritiof_konkas (9 november 2012)
Köpte 6mm & 2,5mm kablar & relä, skarvade ihop allt & sen fungerade det klockrent
Kablarna som gick från batteriet förut var bara 1,5mm som sagt och jag tro absolut det berodde på det, att det inte var tillräckligt för att tända upp ballasterna. Reläet var det dock inte, för jag provade ett annat relä igår och det blev ingen skillnad... Smått förbannade på säljaren nu, med det löser vi på måndag.
Djävulskt skön att få problemet ur världen och tack så mycket för tipsen!
Nu ska jag sätta mig i bilen med en öl i näven och njuta av fina extraljus
Den där Batterinörden (drönirettab) är en outnämnd mästare på bilel! kul att det löste sig
Köpte 6mm & 2,5mm kablar & relä, skarvade ihop allt & sen fungerade det klockrent
Kablarna som gick från batteriet förut var bara 1,5mm som sagt och jag tro absolut det berodde på det, att det inte var tillräckligt för att tända upp ballasterna. Reläet var det dock inte, för jag provade ett annat relä igår och det blev ingen skillnad... Smått förbannade på säljaren nu, med det löser vi på måndag.
Djävulskt skön att få problemet ur världen och tack så mycket för tipsen!
Nu ska jag sätta mig i bilen med en öl i näven och njuta av fina extraljus
Tjenare lider av samma problem, då att xenon ljusen blinkar och verkar ha svårt att tända upp i kallstart, men när dem är varma, bländar av och tänder upp tänder allt direkt.
så du behövde inte joda med 6mm? Du bara uppgraderade kablarna som går från batteriet via relät till ballasten(drivdonet) till 2,5mm